Tot vanochtend gebruikte ik een D-Link DSL-2740B ADSL Router, maar ik ben bij de Belgacom shop een Belgacom TV abonnement gaan aanvragen, en ik ben dus thuisgekomen met een B-Box 2.
Eén van de functies die ik op de D-Link heel interessant vond, was "DHCP Reservation List": Ik gebruikte dus DHCP, maar ik reserveerde één van de DHCP adressen voor mijn netwerk printer boxje. Met andere woorden, het printer boxje kreeg weliswaar zijn IP configuratie via DHCP, maar kreeg een vast IP adres toegewezen. (Op die manier kon ik de standaard instellingen van het boxje gebruiken, en hoefde ik daar dus niks op te configureren, terwijl het boxje toch een vast IP adres kreeg.)
Voor zover ik het kan beoordelen, ondersteunt de B-Box 2 echter geen "DHCP Reservation List." Klopt dat, of is er toch een manier om dit gedaan te krijgen? De enige verwijzing naar iets wat erop lijkt heb ik in een bericht over B-BOX2 blues in dit forum gevonden, maar daar wordt "IP reservation list" maar héél terloops in vermeld.
Ik zou mij in de verste verte niet kunnen voorstellen hoe ik een "DHCP Reservation List" zou kunnen aanmaken op de B-Box 2. Zie ik iets over het hoofd, of kan het gewoon niet?
DHCP Reservation List: Kan dat op BBox2?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Voor zo ver ik weet kan DHCP Reservation niet op een BBox2.
Maar is het geen alternatief om je DHCP range onder of boven het IP adres te plaatsen dat je wil gebruiken voor je printer?
Maar is het geen alternatief om je DHCP range onder of boven het IP adres te plaatsen dat je wil gebruiken voor je printer?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Volgens mij was het mogelijk in één van de hidden pages
Weer kan ik je er niet over vetellen, maar de zoekfunctie hopelijk wel
Weer kan ik je er niet over vetellen, maar de zoekfunctie hopelijk wel
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Da's inderdaad ook een optie, maar als ik een vast IP adres voor de printer kan instellen zonder aan de configuratie van het printer boxje te moeten raken, dan zou ik dat verkiezen.Astralon schreef:Maar is het geen alternatief om je DHCP range onder of boven het IP adres te plaatsen dat je wil gebruiken voor je printer?
Dit is mogelijk met de BBOX2 (niet eenvoudig te vinden weliswaar).
How-to:
- Ga naar de web-interface van de bbox2 (inloggen niet noodzakelijk): http://192.168.1.1
- Advanced settings / Home Network
- Daar is een knop 'DHCP groups'
- Onderaan 'new entry' kiezen
bv. settings voor vast IP 192.168.1.2 op basis van MAC adres:
Enabled: True
Pool order: 2 (volgorde van regels)
Test type: MAC address (en dan bij device list MAC adres van het apparaat geven)
ID exclude: False
IP Pool start: 192.168.1.2
Ip Pool end: 192.168.1.2
Netmask: 255.255.255.0
Device list: MAC adres van het toestel
How-to:
- Ga naar de web-interface van de bbox2 (inloggen niet noodzakelijk): http://192.168.1.1
- Advanced settings / Home Network
- Daar is een knop 'DHCP groups'
- Onderaan 'new entry' kiezen
bv. settings voor vast IP 192.168.1.2 op basis van MAC adres:
Enabled: True
Pool order: 2 (volgorde van regels)
Test type: MAC address (en dan bij device list MAC adres van het apparaat geven)
ID exclude: False
IP Pool start: 192.168.1.2
Ip Pool end: 192.168.1.2
Netmask: 255.255.255.0
Device list: MAC adres van het toestel
Die "hidden pages" maakten mij natuurlijk wel nieuwgierig, dus heb ik naar de Google zoekfunctie gegrepen om te proberen, daar meer over te weten te komen. Resultaat: Bbox 2 sagem accès au fonctions cachées de la box (in het Frans weliswaar). Alleen klopt het wachtwoord niet zoals het in dat bericht opgegeven wordt; voor het correcte wachtwoord: een later bericht uit hetzelfde onderwerp (ook weer in het Frans, dus).honda4life schreef:... hidden pages ... zoekfunctie ...
Ik ben toch nog wat verder blijven zoeken, en blijkbaar ondersteunt de BBox2 wel degelijk "DHCP Reservation"; je hebt er de hidden pages niet eens voor nodig: To set fixed IP addresses through DHCP based on the MAC address. Dat heb ik zonet uitgeprobeerd, en het werkt probleemloos. Mijn printer krijgt nu van de BBox2, via DHCP, exact hetzelfde IP adres als vroeger van de D-Link DSL-2740B.
Gewoon voor het gemak geef ik de procedure hier ook nog eens weer:
- Ga via de browser naar het IP adres van de BBox2--d.w.z., http://192.168.1.1 (tenzij je een ander adres ingesteld hebt).
- Tik "Advanced Settings."
- Tik "Network Interfaces."
- Tik "LAN Bridge."
- Tik "IP Address Distribution."
- Tik "Connection List."
- Tik "New Static Connection."
- Typ de "Host Name" in die je wenst toe te wijzen aan het betrokken apparaat.
- Typ het "IP Address" in dat je wenst te reserveren voor het apparaat.
Merk op, dat dit adres deel moet uitmaken van de "Dynamic IP Range" van de LAN Bridge. - Typ het "MAC Address" in van de netwerk interface van het apparaat.
- Tik "OK."
This BBox2 really needs a user manual …
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
En hoe werkt dit nu precies? Ik probeer deze pc al de hele avond/nacht op ip *.9 te krijgen maar ergens hangt ie vast aan *.4 het lukt dus gewoon niet, deze pc lijkt gedoemd om steeds opnieuw ip *.4 te krijgen. (Er is geen *.2 online...) heb de bbox al ees gereset maar hetzelfde resultaat ik blijf ip *.4 krijgen
dit heb ik nog nooit meegemaakt
dit heb ik nog nooit meegemaakt
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?