Hoe moet een klassieke Yagi worden opgesteld bij verticale polarisatie?
Ik vermoed dat die dan 90° moet gedraaid worden om zijn as tov de vroegere (analoge) tv-signaalpolarisatie. Dus denk ik dat die dan op zijn zij moet liggen. Is dat correct?
DVB-T: antennepolarisatie
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 18 keer
Hello,erikarckens schreef:Hoe moet een klassieke Yagi worden opgesteld bij verticale polarisatie?
Ik vermoed dat die dan 90° moet gedraaid worden om zijn as tov de vroegere (analoge) tv-signaalpolarisatie. Dus denk ik dat die dan op zijn zij moet liggen. Is dat correct?
Dat klopt helemaal.
Hier is een prentje van de antenne die ik gebruik om "Goes" (Nederland) te capteren, deze staat ook verticaal:
Uploaded with ImageShack.us
Laat je weten of de ontvangst lukt?
Altijd leuk om te weten.
Mvg,
S.
-
- Member
Bedankt voor je antwoord! Ik woon in Nazareth, dus in principe moet ik op Egem afstemmen en niet op Schoten. Dus ontvangst van NL lijkt niet haalbaar. Tenzij je een tip hierover kan geven hoe alsnog zowel Een en Canvas als NL te ontvangen vanuit het zuiden van Gent.
Zopas heb ik een Hauppage USB DVB-T decoder voor laptop in gebruik genomen (kleine staafantenne), binnenshuis is ontvangst niet goed, buiten ok tot goed; in Laarne bij mijn vriendin is zowel binnen als buiten pover tot nihil (heel veel vierkante vakjes, stilstaand beeld, slecht beeld,..).
Zopas heb ik een Hauppage USB DVB-T decoder voor laptop in gebruik genomen (kleine staafantenne), binnenshuis is ontvangst niet goed, buiten ok tot goed; in Laarne bij mijn vriendin is zowel binnen als buiten pover tot nihil (heel veel vierkante vakjes, stilstaand beeld, slecht beeld,..).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Let op!
Er vinden zowel vertikaal als horizontale uitzendingen plaats in DVB-T.
Meestal vertikaal maar zo zenden bv Genk en St.Pieters-Leeuw horizontaal uit.
De frequentie met polarisatie tabel vind je op http://www.vrt.be/extra/DSWW3.pdf
Er vinden zowel vertikaal als horizontale uitzendingen plaats in DVB-T.
Meestal vertikaal maar zo zenden bv Genk en St.Pieters-Leeuw horizontaal uit.
De frequentie met polarisatie tabel vind je op http://www.vrt.be/extra/DSWW3.pdf
-
- Pro Member
Hoi,erikarckens schreef:Bedankt voor je antwoord! Ik woon in Nazareth, dus in principe moet ik op Egem afstemmen en niet op Schoten. Dus ontvangst van NL lijkt niet haalbaar. Tenzij je een tip hierover kan geven hoe alsnog zowel Een en Canvas als NL te ontvangen vanuit het zuiden van Gent.
Voor de VRT geeft Limburg hierboven het kaartje van de VRT.
Ik heb voor u even gekeken: hemelsbreed is het een 62 kilometer tot de zender "Goes" in de provincie Zeeland.
Dat kan (ikzelf zit op 64 km...) Maar ik wil je niet te euforisch maken. Je gaat er wel iets moeten voor doen
Maar je kan altijd eens proberen:
- Vrij zicht is een vereiste (bvb geen flatgebouw dat voor u staat in de richting Zeeland, een enkele boom is ok, maar geen oerwoud)
- Liefst zo hoog mogelijk.
- Liefst buiten....zolder/balkon/... kan ook, proberen is de boodschap
- Enkel met een klassieke yagi met een zo hoog mogelijke gain die je vertikaal richt.
- Een mastversterker is aan te raden. (zie mijn prentje, onder de antenne hangt nog iets)
- gebruik google earth om met het lineaal een lijn te trekken van je huis tot Goes. Print dit af met je huis op, en richt zo je antenne uit.
Ik weet niet wat voor yagi antenne je nu hebt?
Nog een tip is de volgende: vraag eens of vroeger in de jaren 70 er analoge ontvangst was met dakantennes van Nederland?
(kenissen, buren, familie, ....) Indien JA, is dat een factor die de kans op succes vergroot!
(reden = dit is nog steeds vanuit zelfde zendmast, alleen nu DVB-T)
Het kanaal dat je moet hebben is K54 hier zitten de publieken op.
Groetjes,
S.
- Xplod
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Vreemd .... ik woon in Heusden en sta met een DVB-T antennetje van ocharme ong. 15 cm op mijn vensterbank binnenshuis op de 1ste verdieping en de ontvangst is prima met mijn Panasonic.erikarckens schreef:Bedankt voor je antwoord! Ik woon in Nazareth, dus in principe moet ik op Egem afstemmen en niet op Schoten. Dus ontvangst van NL lijkt niet haalbaar. Tenzij je een tip hierover kan geven hoe alsnog zowel Een en Canvas als NL te ontvangen vanuit het zuiden van Gent.
Ik moet er wel bij vermelden dat mijn alu-raam precies wel als een soort reflector dienst blijkt te doen want als ik bvb. het antennetje buitenzet op mijn terrastafel dan is de ontvangst compleet weg.
Wat ik ook vaststel is dat DVB-T véél betere beeldkwaliteit heeft dan de SD van BelgacomTV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Nazareth, bij Eke - Gent ? Dan lijkt het me logischer dat je je antenne naar Gent richt (voor vrt zenders) aangezien daar ook een vrt dvb-t zender staat (voormalig belgacomgebouw aan port gandus)erikarckens schreef:Bedankt voor je antwoord! Ik woon in Nazareth, dus in principe moet ik op Egem afstemmen en niet op Schoten. ....
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Pro Member
Als ik het goed zie, staat je antenne momenteel horizontaal.Wlf schreef:We hebben thuis een camping antenne:
Moet die ook anders worden opgesteld voor horizontale en verticale polarisatie?
Als je verticale polarisatie zou willen, moet je de zaak 90° draaien
Groetjes,
S.
Woonplaats Veltem
Antenne horizontaal:
VRT____CH22____Signaal:76%____Kwaliteit:100%
RTBF___CH56____Signaal:56%____Kwaliteit:40-90%
Oriëntatie: 190° (richting Waver)
Perfecte ontvangst VRT, redelijke ontvangst RTBF die soms wegvalt.
Antenne verticaal:
VRT________CH22____Signaal:76%____Kwaliteit:100%
Mobile_TV__CH27____Signaal:52%____Kwaliteit:40-90%
RTBF_______CH56____Signaal:56%____Kwaliteit:0%
Oriëntatie: 240° (richting Brussel)
Perfecte ontvangst VRT, geen ontvangst RTBF (ook niet op 190°)
Mobile TV wordt herkend al een datakanaal.
Wel raar dat de VRT niet sterker is want de zender in Veltem is verticaal gepolariseerd.
Ik ontving de VRT trouwens nog steeds nadat ik de antenne had losgekoppeld van de coax kabel.
Wat zou ik kunnen doen om de RTBF perfect te onvangen?
Antenne horizontaal:
VRT____CH22____Signaal:76%____Kwaliteit:100%
RTBF___CH56____Signaal:56%____Kwaliteit:40-90%
Oriëntatie: 190° (richting Waver)
Perfecte ontvangst VRT, redelijke ontvangst RTBF die soms wegvalt.
Antenne verticaal:
VRT________CH22____Signaal:76%____Kwaliteit:100%
Mobile_TV__CH27____Signaal:52%____Kwaliteit:40-90%
RTBF_______CH56____Signaal:56%____Kwaliteit:0%
Oriëntatie: 240° (richting Brussel)
Perfecte ontvangst VRT, geen ontvangst RTBF (ook niet op 190°)
Mobile TV wordt herkend al een datakanaal.
Wel raar dat de VRT niet sterker is want de zender in Veltem is verticaal gepolariseerd.
Ik ontving de VRT trouwens nog steeds nadat ik de antenne had losgekoppeld van de coax kabel.
-
- Pro Member
Leuk om uw verschil te zien tussen horizontaal en verticaal.Wlf schreef:Woonplaats Veltem
Bij mijn weten is de RTBF horizontaal. Dus dat geeft wel een goede verklaring waarom de ontvangst verticaal slechter was.
Test je ontvangst hier:
http://www.rtbf.be/entreprise/reception-tnt
Tips ter verbetering?
- Een kleine yagi antenne/log per gebruiken. (Deze hebben meer gain...weet je hoeveel dB versterking de kampingantenne heeft?)
- De antenne hoger plaatsen.
- De antenne buiten plaatsen in die richting.
- Een antenneversterker gebruiken (maar kijk eerst naar de antenne zelf, want een versterker kan geen signaal bijmaken als de antenne alleen
maar ruis opvangt)
- Alle bovenstaande punten tezamen.
Experimenteren is de boodschap!
Het feir dat je nu al signaal hebt, wil zeggen dat je al op de goede weg zit!
Misschien dat je van oude afbraak of bij van iemand op zolder een oude yagi (UHF!, gene VHF) antenne loskrijgt?
Groetjes & veel succes!
S.
PS: Bij sterke zenders is het verschil tussen verticaal/horizontaal minder duidelijk. Naarmate je verder gelegen zenders wil ontvangen is
een juiste polarisatie (en algemene juistheid van de installatie) steeds belangrijker