zijn deze lijnwaardes goed in bijlage?
bedankt voor de info,Groetjes
dommel cityline(fritzbox) lijnwaardes goed?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
"Goed" is natuurlijk een relatief begrip hé ...
Uit de statistics kan je afleiden dat:
* je van de provider een prachtig profiel krijgt (24 mbps down / 3.0 mbps up).
* je lijnwaarden deze snelheid echter beperkt tot 11.8 mbps down / 1.0 mbps up.
* dat je dus synchroniseert op het allerhoogste dat de lijn aankan, met als gevolg een SNR van 6 dB.
* het zou me dus niet verbazen dat je af en toe eens een disconnect ziet.
Je line attenuation (30 dB) doet vermoeden dat je een goede 2.000 meter van de centrale verwijderd bent.
Als je 100pct zeker bent dat je binnenbekabeling OK is, dan kan je hieraan niets meer verbeteren.
Maar iedere verbetering van de lijn (hoe klein ook) zal je (volgens mijn bescheiden mening) een hogere snelheid geven (vb: je FritzBox zo dicht mogelijk bij de telefoon intro plaatsten, zo weinig mogelijk aftakkingen, oxidatie-vrije verbindingen, enz ...)
Maar voor alle duidelijkheid: er zijn er velen op ADSL2+ die met minder kontent moeten zijn ...
In die zin kan je dit wel "goed" noemen .
Philippe.
Uit de statistics kan je afleiden dat:
* je van de provider een prachtig profiel krijgt (24 mbps down / 3.0 mbps up).
* je lijnwaarden deze snelheid echter beperkt tot 11.8 mbps down / 1.0 mbps up.
* dat je dus synchroniseert op het allerhoogste dat de lijn aankan, met als gevolg een SNR van 6 dB.
* het zou me dus niet verbazen dat je af en toe eens een disconnect ziet.
Je line attenuation (30 dB) doet vermoeden dat je een goede 2.000 meter van de centrale verwijderd bent.
Als je 100pct zeker bent dat je binnenbekabeling OK is, dan kan je hieraan niets meer verbeteren.
Maar iedere verbetering van de lijn (hoe klein ook) zal je (volgens mijn bescheiden mening) een hogere snelheid geven (vb: je FritzBox zo dicht mogelijk bij de telefoon intro plaatsten, zo weinig mogelijk aftakkingen, oxidatie-vrije verbindingen, enz ...)
Maar voor alle duidelijkheid: er zijn er velen op ADSL2+ die met minder kontent moeten zijn ...
In die zin kan je dit wel "goed" noemen .
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
philippe.deleye schreef:"Goed" is natuurlijk een relatief begrip hé ...
Uit de statistics kan je afleiden dat:
* je van de provider een prachtig profiel krijgt (24 mbps down / 3.0 mbps up).
* je lijnwaarden deze snelheid echter beperkt tot 11.8 mbps down / 1.0 mbps up.
* dat je dus synchroniseert op het allerhoogste dat de lijn aankan, met als gevolg een SNR van 6 dB.
* het zou me dus niet verbazen dat je af en toe eens een disconnect ziet.
Je line attenuation (30 dB) doet vermoeden dat je een goede 2.000 meter van de centrale verwijderd bent.
Als je 100pct zeker bent dat je binnenbekabeling OK is, dan kan je hieraan niets meer verbeteren.
Maar iedere verbetering van de lijn (hoe klein ook) zal je (volgens mijn bescheiden mening) een hogere snelheid geven (vb: je FritzBox zo dicht mogelijk bij de telefoon intro plaatsten, zo weinig mogelijk aftakkingen, oxidatie-vrije verbindingen, enz ...)
Maar voor alle duidelijkheid: er zijn er velen op ADSL2+ die met minder kontent moeten zijn ...
In die zin kan je dit wel "goed" noemen .
Philippe.
disconnecties ervaar ik niet dat is goed....
maar zie heel veel eroors op de fritzbox of moet ik me daar niks van aantrekken?
Groetjes
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Inderdaad, zolang je geen disconnects hebt, en je snelheid is OK, zou ik me daar niets van aantrekken.dommelgebruiker schreef:disconnecties ervaar ik niet dat is goed....
maar zie heel veel eroors op de fritzbox of moet ik me daar niks van aantrekken?
Met een SNR van 6dB zijn die errors onvermijdelijk.
Doe anders eens een speedtest (vb http://speedtest.telenet.be).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 12:37
Hallo
Ik heb sinds enkele weken internet van Dommel.
Zoals de gebruiker in de eerste post cityline met fritzbox.
Echter van in het begin merkte ik dat mijn internet verbinding traag is.
Na enkele tests gedaan te hebben bevestigt dit ook, ik haal max 1,72Mbps down en 0,33Mbs up.
Ik woon in een appartement 3 verdiepingen, afstand tot centrale weet ik niet.
Wie kan mij advies geven?
Bedankt
Ik heb sinds enkele weken internet van Dommel.
Zoals de gebruiker in de eerste post cityline met fritzbox.
Echter van in het begin merkte ik dat mijn internet verbinding traag is.
Na enkele tests gedaan te hebben bevestigt dit ook, ik haal max 1,72Mbps down en 0,33Mbs up.
Ik woon in een appartement 3 verdiepingen, afstand tot centrale weet ik niet.
Wie kan mij advies geven?
Bedankt
- Bijlagen
-
- internet2.jpg
- (105.59 KiB) 18 keer gedownload
-
- internet.jpg
- (78.54 KiB) 11 keer gedownload
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je zit vrij ver van de centrale (3,3 Km als ik niet mis ben)
Toch zijn je lijnwaarden goed, en zou een sneller profiel mogelijk moeten zijn.
Hiervoor bel je best eens naar Dommel.
Heb ongeveer hetzelfde voor met Scarlet, mijn lijnwaarden zijn ook vrij goed, maar door de afstand kunnen ze m'n profiel ook niet verhogen blijkbaar.
Toch zijn je lijnwaarden goed, en zou een sneller profiel mogelijk moeten zijn.
Hiervoor bel je best eens naar Dommel.
Heb ongeveer hetzelfde voor met Scarlet, mijn lijnwaarden zijn ook vrij goed, maar door de afstand kunnen ze m'n profiel ook niet verhogen blijkbaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 12:37
Bedankt voor je reactie
Hoe weet je mijn afstand tot de centrale?
Onder receive direction staat max 2000 dat zou toch 24000 moeten zijn?
Hoe weet je mijn afstand tot de centrale?
Onder receive direction staat max 2000 dat zou toch 24000 moeten zijn?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
de maximum snelheid die je kan krijgen is afhankelijk van de afstand tot de centrale (en de kwaliteit van de binnenbekabeling).
Met deze beperking moet je leren leven bij ADSL.
Je afstand tot de centrale is te benaderen door je attenuation te delen door 13,8 of iets van deze grootte, afhankelijk van de gebruikte kabel, hoe kleiner deze waarde hoe beter.
Dan heb je SNR, deze zegt iets meer over de verhouding van het signaal ten opzichte van de storingen.
Onder 6 dB heb je echt problemen, meer is beter dus.
Wanneer ze je snelheid van je lijn opvoeren gaat deze waarde echter dalen.
Het is dus een compromis tussen snelheid en stabiliteit.
Met deze beperking moet je leren leven bij ADSL.
Je afstand tot de centrale is te benaderen door je attenuation te delen door 13,8 of iets van deze grootte, afhankelijk van de gebruikte kabel, hoe kleiner deze waarde hoe beter.
Dan heb je SNR, deze zegt iets meer over de verhouding van het signaal ten opzichte van de storingen.
Onder 6 dB heb je echt problemen, meer is beter dus.
Wanneer ze je snelheid van je lijn opvoeren gaat deze waarde echter dalen.
Het is dus een compromis tussen snelheid en stabiliteit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Neen: de "max. DSLAM data rate" van 2.000 (down) en 384 (up) is het max. dat je krijgt van je provider (dit noemen ze het "profiel" waar je op gezet werd)dommelcityline schreef:Onder receive direction staat max 2000 dat zou toch 24000 moeten zijn?
Zoals vorige posters al suggereerden: naar Dommel bellen en een hoger profiel vragen.
Jouw lijn kan een snelheid aan van 4 mbps (down) en 1.0 mbps (up)
Ik begrijp niet waarom providers zo terughoudend zijn om hogere profielen te geven. Indien ze jouw op een hoger profiel zetten (vb 24.000), dan zal de FritzBox gewoon de beste snelheid kiezen die met jouw lijn mogelijk is (namelijk 4.096/1.095) om nog een stabiele verbinding te krijgen (SNR 6).
De slechte gewoonte die providers nog altijd hebben om het profiel te verlagen bij slechte (lange) lijnen stamt nog uit de tijd van ADSL, waar je met een te hoog profiel geen stabiele sync meer had, en dus slechter af was (disconnects).
Bij ADSL2+ doet dit probleem zich in principe niet meer voor, gezien de modem de beste snelheid "onderhandelt" met de DSLAM.
Conclusie: gewoon aandringen op een hoger profiel (of overstappen op VDSL2 indien beschikbaar)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 12:37
Bedankt voor de reactie. Weeral bijgeleerd.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 12:37
Heb een mailtje gestuurd naar Dommel met de vraag of ze mijn profiel kunnen verhogen.
Tot mijn grote verbazing was het de volgende dag al in orde gebracht.
Download Speed: 3423 kbps voorheen max. 1700
Upload Speed: 881 kbps voorheen max. 300
Geen super snelheden (door afstand centrale) maar toch een verbetering.
Zeer tevreden over Dommel.
En dank aan alle mensen die mij advies hebben gegeven!
Tot mijn grote verbazing was het de volgende dag al in orde gebracht.
Download Speed: 3423 kbps voorheen max. 1700
Upload Speed: 881 kbps voorheen max. 300
Geen super snelheden (door afstand centrale) maar toch een verbetering.
Zeer tevreden over Dommel.
En dank aan alle mensen die mij advies hebben gegeven!
- Bijlagen
-
- dommelupgrade.jpg
- (76.65 KiB) 10 keer gedownload
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Mooi, maar wel heel krap.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Precies zoals ik in een vorige post schreef:dommelcityline schreef:Heb een mailtje gestuurd naar Dommel met de vraag of ze mijn profiel kunnen verhogen.
Tot mijn grote verbazing was het de volgende dag al in orde gebracht.
Geen super snelheden (door afstand centrale) maar toch een verbetering.
Indien ze jouw op een hoger profiel zetten (vb 24.000), dan zal de FritzBox gewoon de beste snelheid kiezen die met jouw lijn mogelijk is (namelijk 4.096/1.095) om nog een stabiele verbinding te krijgen (SNR 6).
- Dommel heeft jou op een 24000/3000 profiel gezet (dit is de snelheid waarvoor je betaalt)
- De FritzBox synct automatisch op de hoogst mogelijke snelheid, zowel voor de download als voor de upload (namelijk 4064/1067).
- Je SNR is gedaald van 19db naar 6db (download) en van 28db naar 6db (upload), wat het minimum is voor een stabiele sync.
- Rekening houdend met een overhead van 85% zal je snelheid nu (theoretsich) maximaal ca 3450/900 zijn.
Proficiat Dommel - Zou zouden alle providers moeten handelen, namelijk het profiel geven wat overeenkomt met je abonnement, en onafhankelijk van de kwaliteit van de lijn. Een goede ADSL2+ modem zal zelf syncen op het maximum wat de lijn aankan.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.