Een maand geleden stelde ik me een pc samen.
Deze zag er alsvolgt uit:
Processor : INTEL Quad Core i7 860
MB : Gigabyte GA-P55A-UD3 (P55, 2 x pci-e, raid)
Graphic Card : Sapphire RADEON HD5770
Case : Cooler Master Centurion 580
Power : ATX 660 Watt
Spijtig genoeg was er verleden week een blikseminslag waardoor MB en processor onherstelbaar
beschadigd werden. Zodoende moet ik terug opnieuw een pc gaan samenstellen. Alleen twijfel ik
aan de configuratie van deze pc. Heb hem onvoldoende kunnen testen om overtuigd te zijn.
Heb dus nu een beetje twijfels .
Wat moet deze pc kunnen. Doe veel office werk. Ook photoshop en andere fotobewerkings
programma's passeren de revue. Maar ook wordt hij regelmatig gebruikt om een game te spelen.
Kan iemand me een suggestie doen.
PC samenstellen
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
In afwachting van antwoorden kan je alvast hier eens kijken: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=26559
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Starter Plus
Heb ik al gedaan. Maar hier gaat het specifiek om een game pc.
Goztow schreef:In afwachting van antwoorden kan je alvast hier eens kijken: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=26559
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Uiteindelijk heb je een game pc nodig, eventueel met wat meer cores (dus zeker quad core) als je foto- / videobewerking wil doen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Probeer eens bij je verzekering te vragen, of dat niet gedekt kan worden door het ene of het andere
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Waarom kon dat systeem je niet overtuigen? Stak er genoeg ram geheugen in en gebruikte je de laatste drivers?
-
- Starter Plus
Geheugen was Kingston Valueram 4gb 1333 Mhz.
Wat het office gedeelte betreft was ik tevreden.
Foto bewerking heb ik niet echt kunnen testen, daar de pc nog maar een kleine maand oud was.
Wat gamen betreft was ik niet heel tevreden. Ben nl. zeer kritisch wat dat betreft. Hou niet van aarzelingen en slomo beelden.
Drivers waren de laatste nieuw.
Wat het office gedeelte betreft was ik tevreden.
Foto bewerking heb ik niet echt kunnen testen, daar de pc nog maar een kleine maand oud was.
Wat gamen betreft was ik niet heel tevreden. Ben nl. zeer kritisch wat dat betreft. Hou niet van aarzelingen en slomo beelden.
Drivers waren de laatste nieuw.
cptKangaroo schreef:Waarom kon dat systeem je niet overtuigen? Stak er genoeg ram geheugen in en gebruikte je de laatste drivers?
-
- Elite Poster
Dan neem ik aan dat je scherm een vrij hoge resolutie heeft (1920x1080 ?) en je vooral zware games speelt (GTA-IV, Crysis), want een HD5770 is al een stevige gamers' kaart.
Als die aarzelingen en slomo momenten constant waren, dan ligt het aan de grafische kracht. Als het maar af en toe gebeurde of als je harddisk constant zwaar aan't werken was, dan ligt het misschien eerder aan een trage harddisk of aan Windows dat met andere zaken bezig was (indexering, anti-virus scans, defragmentatie, ...).
Mogelijke upgrades:
Harddisk: Samsung F3 - 500GB of 1TB (niet de 2TB ecogreen versie) of een [dure] SSD.
Grafische kaart (in opgaande volgorde): nVidia GTX460, ATi HD5850, ATi HD5870, of een Crossfire/SLi opstelling met meerdere kaarten.
Als die aarzelingen en slomo momenten constant waren, dan ligt het aan de grafische kracht. Als het maar af en toe gebeurde of als je harddisk constant zwaar aan't werken was, dan ligt het misschien eerder aan een trage harddisk of aan Windows dat met andere zaken bezig was (indexering, anti-virus scans, defragmentatie, ...).
Mogelijke upgrades:
Harddisk: Samsung F3 - 500GB of 1TB (niet de 2TB ecogreen versie) of een [dure] SSD.
Grafische kaart (in opgaande volgorde): nVidia GTX460, ATi HD5850, ATi HD5870, of een Crossfire/SLi opstelling met meerdere kaarten.
-
- Starter Plus
Scherm had inderdaad een resolutie van 1920 x 1080 (Samsung Syncmaster P2770HD)
Hard Disk is een WD 620gb Sata600.
Moet wel zeggen dat ik weinig merkte van die Serial ATA 600.
Hard Disk is een WD 620gb Sata600.
Moet wel zeggen dat ik weinig merkte van die Serial ATA 600.
cptKangaroo schreef:Dan neem ik aan dat je scherm een vrij hoge resolutie heeft (1920x1080 ?) en je vooral zware games speelt (GTA-IV, Crysis), want een HD5770 is al een stevige gamers' kaart.
Mogelijke upgrades:
-
- Starter Plus
Als ik het goed begrijp kan ik dus 2 x ATI HD5770 in crossfire zetten (Zorgt dit niet voor meer lawaai en warmte in de case)
Of neem ik toch beter één kaart die groter is. (Nvidia Of ATI?)
Bij moederbord, welke socket neem ik het best.
Hou ik het bij de 1156 of neem ik beter 1136 waar ik dan de INTEL Core i7 930 opplug.
En als ik geheugen gebruik, welke Mhz pak ik het best. 1333 of 1600
Of neem ik toch beter één kaart die groter is. (Nvidia Of ATI?)
Bij moederbord, welke socket neem ik het best.
Hou ik het bij de 1156 of neem ik beter 1136 waar ik dan de INTEL Core i7 930 opplug.
En als ik geheugen gebruik, welke Mhz pak ik het best. 1333 of 1600
-
- Elite Poster
SATA3-600MB/s is voorlopig enkel nodig voor RAID opstellingen met SSDs. Je disks waren waarschijnlijk de snelste (Velociraptors) dus ook op dat vlak zou je geen probleem gehad mogen hebben.
Bij je moederbord vind ik het volgende:
Alle nieuwe moederborden gebruiken PCIe capaciteit voor zowel de grafische kaart als de harddisks, dus je kijkt best uit naar een moederbord met een chipset die voldoende PCIe capaciteit biedt, gelijk welke socket je prefereert.
Let ook op dat je moederbord ofwel Crossfire (ATi) ofwel SLi (nVidia) ondersteunt naargelang het merk van grafische kaart je kiest. In principe heeft 1 sterkere kaart altijd wat voordeel tov 2 kaarten in Crossfire/SLi, omwille van het verhoogde lawaai/elektriciteit/warmte, en omwille van het feit dat CF/SLi altijd ondersteuning in de drivers nodig heeft voor ieder spel.
Voor 1920x1080 resolutie zal een HD5770 af en toe net iets te weinig kracht hebben om games op hoogste details te spelen, dus eentje bijsteken is een goedkope mogelijkheid en dan zit je qua performantie ongeveer tussen een HD5850 en HD5870 in (hangt af van het spel). Je voeding moet dat normaal gezien wel aankunnen. Eventueel nog wachten om te zien of je zonder dat slomo probleem wel tevreden bent met die HD5770 ?
Qua geheugen moet je afwegen tussen de kloksnelheid (1333Mhz/1600MHz) en latency (lager is beter) van de ramsticks. Maar de verschillen zijn zo miniem dat het eigenlijk niet veel meer uitmaakt tenzij je van plan bent om te overclocken. Voor Intel Core processoren moet je wel opletten dat het voltage van de ram niet hoger ligt dan 1.65v . Het is altijd goed om eens te googlen op de combinatie van moederbord en ram die je voor ogen hebt, om te checken of anderen er specifieke problemen mee ondervonden hebben.
Bij je moederbord vind ik het volgende:
Het is goed mogelijk dat die reductie in PCIe snelheid de problemen veroorzaakte. Bij BIOS versie F9 staat 'Improve Intel Turbo Boost compatibility' dus misschien kon een BIOS update het probleem verhelpen.* When SATA3 / USB 3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controllers) work at turbo mode, 1st PCIE x16 will work at x8 speed
Alle nieuwe moederborden gebruiken PCIe capaciteit voor zowel de grafische kaart als de harddisks, dus je kijkt best uit naar een moederbord met een chipset die voldoende PCIe capaciteit biedt, gelijk welke socket je prefereert.
Let ook op dat je moederbord ofwel Crossfire (ATi) ofwel SLi (nVidia) ondersteunt naargelang het merk van grafische kaart je kiest. In principe heeft 1 sterkere kaart altijd wat voordeel tov 2 kaarten in Crossfire/SLi, omwille van het verhoogde lawaai/elektriciteit/warmte, en omwille van het feit dat CF/SLi altijd ondersteuning in de drivers nodig heeft voor ieder spel.
Voor 1920x1080 resolutie zal een HD5770 af en toe net iets te weinig kracht hebben om games op hoogste details te spelen, dus eentje bijsteken is een goedkope mogelijkheid en dan zit je qua performantie ongeveer tussen een HD5850 en HD5870 in (hangt af van het spel). Je voeding moet dat normaal gezien wel aankunnen. Eventueel nog wachten om te zien of je zonder dat slomo probleem wel tevreden bent met die HD5770 ?
Qua geheugen moet je afwegen tussen de kloksnelheid (1333Mhz/1600MHz) en latency (lager is beter) van de ramsticks. Maar de verschillen zijn zo miniem dat het eigenlijk niet veel meer uitmaakt tenzij je van plan bent om te overclocken. Voor Intel Core processoren moet je wel opletten dat het voltage van de ram niet hoger ligt dan 1.65v . Het is altijd goed om eens te googlen op de combinatie van moederbord en ram die je voor ogen hebt, om te checken of anderen er specifieke problemen mee ondervonden hebben.
-
- Starter Plus
Dank u. Dit helpt me een heel stuk verder. Het zijn de details dat het hem dikwijls doen.
cptKangaroo schreef:SATA3-600MB/s is voorlopig enkel nodig voor RAID opstellingen met SSDs. Je disks waren waarschijnlijk de snelste (Velociraptors) dus ook op dat vlak zou je geen probleem gehad mogen hebben.
Bij je moederbord vind ik het volgende:Het is goed mogelijk dat die reductie in PCIe snelheid de problemen veroorzaakte. Bij BIOS versie F9 staat 'Improve Intel Turbo Boost compatibility' dus misschien kon een BIOS update het probleem verhelpen.* When SATA3 / USB 3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controllers) work at turbo mode, 1st PCIE x16 will work at x8 speed
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ik heb net ook een pc samengesteld.
Ik dacht eerste de i7 930, om ook tripple channel te kunnen hebben.
Maar uit verschillende testen blijft dat de i7 860 gewoon sneller dan de 930 is, en ten spijt van 2GB ram (geen triple channel) is mijn 4GB 1600mhz met lage latencys, en dus retesnel, maar 2% trager in testen dan tripple channel.
Dus de keuze was HEEL snel gemaakt. Superstabiel systeem.
Ik was eerst aan het twijfelen over HD5850 (of de 5870) maar uiteindelijk voor de Nvidia 460 SLI gegaan. Gewoon überprestaties voor supermooi geld!
EDIT:
ik heb een Asus mobo genomen, dat wel SATA-600 ondersteund en USB-3.0. Beetje toekomst denken!
Ook heb ik een supersnelle SSD van 80Gb. Want volgens vele is dit de beste boost dat je een systeem kan geven!
Dus op de SSD:
Win 7 64 bit (voor TRIM) + Photoshop CS5 + Lightroom 3 + Office + mss nog andere, maar enkel veelgebruikte apps!!
CS5 start met lightroom open op in exact 2.0 seconden
Maar uit verschillende testen blijft dat de i7 860 gewoon sneller dan de 930 is, en ten spijt van 2GB ram (geen triple channel) is mijn 4GB 1600mhz met lage latencys, en dus retesnel, maar 2% trager in testen dan tripple channel.
Ik was eerst aan het twijfelen over HD5850 (of de 5870) maar uiteindelijk voor de Nvidia 460 SLI gegaan. Gewoon überprestaties voor supermooi geld!
EDIT:
ik heb een Asus mobo genomen, dat wel SATA-600 ondersteund en USB-3.0. Beetje toekomst denken!
Ook heb ik een supersnelle SSD van 80Gb. Want volgens vele is dit de beste boost dat je een systeem kan geven!
Dus op de SSD:
Win 7 64 bit (voor TRIM) + Photoshop CS5 + Lightroom 3 + Office + mss nog andere, maar enkel veelgebruikte apps!!
-
- Starter Plus
Ik ken nu wel iets van pc's, maar toch vraag ik me af wat je bedoeld met geheugen
met lage latencys. Hoe herken je dit?
Dafke schreef:Ik heb net ook een pc samengesteld.
EDIT:
Dus op de SSD:
Ik hoop dat jullie weten dat een CPU niet met elke kloksnelheid werkt? Ga maar in je BIOS kijken je zal zien dat je 1600MHz naar 1333/1066MHz gezet word.
Dan koop je beter meteen het goeie geheugen met lage timings.
Afstand centrale ~1,7km
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
van TH en tweakers:Opexx schreef:Ik hoop dat jullie weten dat een CPU niet met elke kloksnelheid werkt? Ga maar in je BIOS kijken je zal zien dat je 1600MHz naar 1333/1066MHz gezet word.
Verder is die 1333 mhz die bij vrijwel alle intel CPU's staat ook een beetje onzin. Dat is het hoogste waarvan Intel zegt, dat ondersteunen wij. Ïn de praktijk ondersteunt de i7 860 gewoon al het geheugen, tot 2133 mhz DDR3 of nog hoger aan toe.
-
- Elite Poster
Bij de ram staat meestal een rij cijfers die er zo uitzien: CL9 9-9-24 , of CL7 7-7-20 ,... Hoe lager die getallen, hoe beter, dus als je moet kiezen tussen twee gelijkaardige setjes, kijk dan naar die timing cijferkes. Het eerste cijfer: CL = CAS Latency, is eigenlijk het meest indicatief voor de timings. Maar zoals ik al zei: het maakt zo weinig verschil meer dat het eigenlijk niet echt meer uitmaakt.Marthy Mc Fly schreef:Ik ken nu wel iets van pc's, maar toch vraag ik me af wat je bedoeld met geheugen