Snom300 via Weepee valt regelmatig weg

Plaats reactie
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Beste forumgebruikers,

ik zit moet het volgende probleem:

wij hebben twee Snom300 toestellen in gebruik voor onze firma. Een toestel is via Dommel-internet aangesloten op een Weepee-telefoonnummer (te Hasselt). Het tweede, onlangs geïnstalleerde toestel, is via Belgacom-internet aangesloten op twee Weepee-telefoonnummers (te Maaseik). Beide toestellen bevinden zich dus op andere fysieke locaties.

Het probleem doet zich voor bij het toestel dat aangesloten is op Belgacom-internet.
De situatie:
1) Snom heeft nieuwste firmware (stable)
2) Er zijn twee Weepee-telefoonnummers (twee aparte SIP-accounts) erop ingegeven.
3) Inkomende en uitgaande gesprekken verlopen prima.
4) Na een bepaalde tijd verandert het scherm echter van de door ons gekozen "idle screen text" in simpelweg "Nr.". Als ik de horen dan opneem krijg ik geen kiestoon, noch kan ik inkomende gesprekken ontvangen. Reboot ik de telefoon dan, verschijnt terug onze tekst op het scherm en kunnen we terug oproepen ontvangen en uitgaand bellen.
5) De Snom staat niet in de zon, noch heersen er hoge temperaturen in de ruimte waar het toestel zich bevindt.

Mijn vraag:
hoe komt het dat de Snom300 na X aantal uren opeens niet meer goed werkt? Waar ligt dit aan? Hoe kan ik dit oplossen?
Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat wij om de haverklap moeten nakijken of de Snom300 nog deftig werkt.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Tussentijdse update:

de SNOM valt niet om de 24h weg, maar als hij wegvalt dan gebeurt dit meestal tussen 2300h-0100h.

Is dit nu te wijten aan Belgacom of aan Weepee?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef:de SNOM valt niet om de 24h weg, maar als hij wegvalt dan gebeurt dit meestal tussen 2300h-0100h.
Is dit nu te wijten aan Belgacom of aan Weepee?

Of aan de SNOM ?

* Om 100% uitsluitsel te geven dat er niets mis is met het SNOM300 toestel in Maaseik, zou ik beide toestellen eens wisselen: test je Hasselt toestel op je internetverbinding in Maaseik.
* Je kan ook eens de Maaseik settings (2 WeePee nummers) testen op de verbinding in Hasselt. Dan weet je of er een verschil zit tussen een Dommel en een Belgacom lijn ?
* geef eens wat meer gegevens ? Welke hardware staat ertussen ? direct aangesloten op de BBox2 ? DMZ ?
* heb je een 24-u disconnect ingesteld op je BBox2? Zoals je weet is er bij Belgacom een automatische 36uur disconnect. Dan valt je VOIP verbinding onherroepelijk uit (tot aan de volgende registratie).
Wat bedoel je met "dit gebeurt meestal tussen 2300h-0100h". Misschien gebeurt dit om de 2 dagen tussen 2300h-0100h (en de volgende dag tussen 11.00-13.00) - wat zou overeenkomen met de 36u disconnect van Belgacom
Oplossing:
1) de disconnect instellen om de 24u (vb tussen 3.00 en 4.00 'snachts) zodat je er geen last van hebt.
2) de frequentie van de SIP registratie in de SNOM verhogen (staat wellicht op 1800s: in dit geval duurt het 30 minuten voor je terug een nieuwe SIP registratie hebt op het vernieuwde IP adres). Verlaag dat tot vb 5minuten ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

philippe.deleye schreef:
gilbertnijs schreef:de SNOM valt niet om de 24h weg, maar als hij wegvalt dan gebeurt dit meestal tussen 2300h-0100h.
Is dit nu te wijten aan Belgacom of aan Weepee?

Of aan de SNOM ?

* Om 100% uitsluitsel te geven dat er niets mis is met het SNOM300 toestel in Maaseik, zou ik beide toestellen eens wisselen: test je Hasselt toestel op je internetverbinding in Maaseik.
* Je kan ook eens de Maaseik settings (2 WeePee nummers) testen op de verbinding in Hasselt. Dan weet je of er een verschil zit tussen een Dommel en een Belgacom lijn ?
* geef eens wat meer gegevens ? Welke hardware staat ertussen ? direct aangesloten op de BBox2 ? DMZ ?
* heb je een 24-u disconnect ingesteld op je BBox2? Zoals je weet is er bij Belgacom een automatische 36uur disconnect. Dan valt je VOIP verbinding onherroepelijk uit (tot aan de volgende registratie).
Wat bedoel je met "dit gebeurt meestal tussen 2300h-0100h". Misschien gebeurt dit om de 2 dagen tussen 2300h-0100h (en de volgende dag tussen 11.00-13.00) - wat zou overeenkomen met de 36u disconnect van Belgacom
Oplossing:
1) de disconnect instellen om de 24u (vb tussen 3.00 en 4.00 'snachts) zodat je er geen last van hebt.
2) de frequentie van de SIP registratie in de SNOM verhogen (staat wellicht op 1800s: in dit geval duurt het 30 minuten voor je terug een nieuwe SIP registratie hebt op het vernieuwde IP adres). Verlaag dat tot vb 5minuten ...
Philippe.


Eerst en vooral hartelijk dank voor je feedback!
* Zal ik in de komende dagen eens doen.
* De twee toestellen hebben beiden 1 nummer gemeenschappelijk, namelijk het hoofdtelefoonnummer van de firma. Als het toestel "wegvalt", dan werken beide nummers niet meer. Dus settings veranderen heeft geen nut. Wel heeft de test met de toestellen eens te vervangen wel zin, dit ga ik bijgevolg dan ook eens doen.
* De Snom300 is direct aangesloten op de modem/router THOMSON TG585 v7. De Thomson zelf is aangesloten op de "1000 ADSL LP" van Alcatel, en die op de "Belgacom NT1-2ab 4B3T". De laatste twee toestellen heeft Belgacom zelf ooit nog aangebracht aan de muur. Wij hebben geen Bbox.
* BBox hebben wij niet, dus ik weet niet of die "disconnect" bij ons van toepassing is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef: * De twee toestellen hebben beiden 1 nummer gemeenschappelijk, namelijk het hoofdtelefoonnummer van de firma.

Ik neem aan dat je 2 verschillende WeePee accounts hebt, waaraan hetzelfde telefoonnummer werd gekoppeld, en niet dat je 1 WeePee account hebt, die je op 2 verschillende plaatsen gelijktijdig laat registreren. Dit laatste werkt namelijk niet.

gilbertnijs schreef:* De Snom300 is direct aangesloten op de modem/router THOMSON TG585 v7.
* BBox hebben wij niet, dus ik weet niet of die "disconnect" bij ons van toepassing is.

De 36u disconnect is van toepassing op alle ADSL en VDSL2 abonnementen van Belgacom, dit heeft niets te maken met de bbox. Jouw Thomson zal dan ook om de 36u een nieuw IP toegewezen krijgen.
De Thomson heeft zeer uitgebreide mogelijkheden om te configureren, niet alleen via de web interface, maar ook via CLI. Het zou mij dus niet verbazen indien er bij de TG585 ook de mogelijk bestaat om de PPPoE connectie om de 24 uur te verbreken.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

* Het zijn inderdaad meerdere accounts. in dit geval zijn het er drie, laten we ze 1+2+3 noemen. 1+2 is ingesteld op SNOM Hasselt, 1+3 op SNOM Maaseik.

* Via webtoegang kan ik niet onmiddellijk iets terugvinden om de connectie "maar" om de 24h te laten verbreken. De afkorting CLI zegt mij nu niets, maar ik zal het eens googlen om te zien wat daarachter zit. In elk geval is dan het probleem nog niet opgelost. Als de connectie om de 24h verbroken wordt, dan zal de SNOM300 terug zijn "connectie" verliezen met Weepee en zal ik het toestel terug moeten restarten of de stroom moeten onderbreken (zelfde effect). In dit geval zou ik al bijna een tijdklok moeten zetten op de stroomtoevoer naar de Snom, die eens om de 24h de stroom voor gedurende 10 of 15 minuten wegneemt, maar of dit goed voor de Snom is?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef:* Het zijn inderdaad meerdere accounts. in dit geval zijn het er drie, laten we ze 1+2+3 noemen. 1+2 is ingesteld op SNOM Hasselt, 1+3 op SNOM Maaseik.

Dat is een verkeerde instelling, en garandeert niet dat binnenkomende oproepen op "1" op beide lokaties bellen.
Je moet een 4de account openen, en deze laten linken aan hetzelfde telefoonnummer. Dan wordt het:
1+2 is ingesteld op SNOM Hasselt.
3+4 op SNOM Maaseik.
1 en 4 hebben hetzelfde telefoonnummer (hoofdtelefoonnummer van de Firma)

Als je dezelfde account op 2 plaatsen registreert, dan wordt de SNOM in Maaseik afgemeld, telkens als de SNOM in Hasselt zich re-registreert (en omgekeerd).

gilbertnijs schreef: Als de connectie om de 24h verbroken wordt, dan zal de SNOM300 terug zijn "connectie" verliezen met Weepee en zal ik het toestel terug moeten restarten of de stroom moeten onderbreken (zelfde effect).

Neen, zo werkt het in principe niet.
Na zo'n 24u disconnect ben je inderdaad een korte tijd off-line (afhankelijk van het registratie-interval dat ingesteld staat op de SNOM - kan tussen 5 en 30 minuten zijn), maar dan zal de SNOM zich na een tijdje opnieuw aanmelden. Het voordeel van de 24u disconnect is dat je het tijdstip ZELF bepaalt (en niet afhankelijk bent van Belgacom). Je kan dus dit tijdstip kiezen op een ogenblik dat het minste ongemak geeft om eventjes off-line te zijn, bv midden in de nacht).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

* SIP-session-timer op de SNOM stond op 3600s (=60min). Heb deze nu op 300s (=5min gezet) zoals je hebt aanbevolen.
* Het eigenaardige is wel dat als de telefoon wegvalt, het meestal enkele uren duurt voordat hij terug zelf connectie maakt met Weepee als ik niet tussenkom. Soms maakt hij zelfs helemaal geen verbinding meer met Weepee en moet ik hem rebooten/stroom even wegnemen.
* Vanwege de accounts van 1+2+3 naar 1+2+3+4: is doorgegeven aan Weepee, bedankt voor deze inlichting! Echter is het toestel in Hasselt al sinds twee weken offline, dus het wegvallen van de verbinding met Weepee op het toestel te Maaseik heeft in dit geval niets te doen met account "1" die op twee toestellen is ingesteld. Het toestel in Maaseik draait nl. pas sinds een goede week.
* Ondertussen draait de SNOM te Maaseik sinds 24h zonder problemen. Ik verwacht bijgevolg dat deze vannacht (36h), weer het probleem zal hebben.
* Op de Thomson heb ik alle menu's eens doorgekeken, maar kan nergens iets vinden waar ik de disconnect zou kunnen instellen. Ik moet ook toegeven dat de Thomson bijzonder weinig functies heeft t.o.v. de Sagem die Dommel meelevert voor de VDSL2-aansluitingen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef: * Ondertussen draait de SNOM te Maaseik sinds 24h zonder problemen. Ik verwacht bijgevolg dat deze vannacht (36h), weer het probleem zal hebben.

Ik vermoed inderdaad dat de 36u disconnect de oorzaak van jouw probleem is. Het verminderen van de SIP registratie interval zal zeer zeker een positieve invloed hebben. Hou ons op de hoogte ;)

gilbertnijs schreef:* Op de Thomson heb ik alle menu's eens doorgekeken, maar kan nergens iets vinden waar ik de disconnect zou kunnen instellen. Ik moet ook toegeven dat de Thomson bijzonder weinig functies heeft t.o.v. de Sagem die Dommel meelevert voor de VDSL2-aansluitingen.

Jij bent wsl de eerste op dit Forum die de Sagem modem verkiest boven een alternatieve modem. Indien je echt een Sagem zou willen, zou ik je aanraden om je Belgacom ADSL lijn te laten migreren naar VDSL2. Dan krijg je gratis een BBox2.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Dag Phillippe,
even reageren:

1) Snom300 is inderdaad weer "dood". Het ligt dus definitief aan de 36h disconnect. Nu moet ik trachten dit op de een of andere manier op te lossen, daar de Snom zich niet zelf registreert bij Weepee. Het toestel heeft om 0020h voor het laats connectie gemaakt met Weepee. Momentele is het 2233h, en het toestel heeft zich niet terug aangemeld bij Weepee.

2) Ik zeg niet dat ik de Sagem verkies boven de Thomson. Integendeel, de Sagem heeft veel te veel menu's en functies. Als leek vind ik mijn weg daarin zeer moeilijk. Echter vind ik bij de Thomson niet waar ik de disconnect kan veranderen naar 24h.

3) Enige suggestie hoe ik dit probleem nu kan oplossen, mits het toestel na een disconnect er niet in slaagt zich terug aan te melden bij Weepee?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

gilbertnijs schreef:3) Enige suggestie hoe ik dit probleem nu kan oplossen, mits het toestel na een disconnect er niet in slaagt zich terug aan te melden bij Weepee?


Op de Wiki van de Snom 300 vond ik de setting: "retry after failed register"
Zie: http://wiki.snom.com/Settings/retry_after_failed_register
Deze is niet beschikbaar in versie 6 van de firmware, wel in 7 en 8. Klik op de betreffende link.
Als de tijd op nul staat is er geen retry !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

MarkDM schreef:
gilbertnijs schreef:3) Enige suggestie hoe ik dit probleem nu kan oplossen, mits het toestel na een disconnect er niet in slaagt zich terug aan te melden bij Weepee?


Op de Wiki van de Snom 300 vond ik de setting: "retry after failed register"
Zie: http://wiki.snom.com/Settings/retry_after_failed_register
Deze is niet beschikbaar in versie 6 van de firmware, wel in 7 en 8. Klik op de betreffende link.
Als de tijd op nul staat is er geen retry !


Dag Mark, leuke tip, maar dit staat reeds op 300 seconden. Ondertussen heeft de telefoon meer dan 39h de tijd gehad om die reregisters uit te voeren, maar dus zonder resultaat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef: Dag Mark, leuke tip, maar dit staat reeds op 300 seconden. Ondertussen heeft de telefoon meer dan 39h de tijd gehad om die reregisters uit te voeren, maar dus zonder resultaat.

Kan het zijn dat je 2 verschillende zaken met elkaar verwart ?
- Je hebt inderdaad de tijd tussen 2 (succesvolle) SIP registraties verkort naar 300 seconden.
- Mark heeft het echter over de tijd tussen nieuwe pogingen na een niet-succesvolle (failed) registratie.

Stilaan begint het ons duidelijk te worden wat jouw probleem is (denk ik) ...
a) het probleem wordt inderdaad veroorzaakt door de 36u disconnect.
b) maar bij een failed registratie doet jouw SNOM blijkbaar geen pogingen meer op het opnieuw te gaan proberen ?
Normaal moet een telefoon altijd opnieuw proberen om te registeren. Stel dat voor een of andere reden je provider (kort) uit de lucht gaat, dan blijft de telefoon proberen tot hij opnieuw contact heeft ...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Dag Philippe en Mark,

1) Het veld waarin nu 300sec is opgegeven, heeft de benaming "Retry interval after failed registration (s):". Dit moet volgens mij toch wel het veld zijn dat Mark bedoelt.
2) Als Weepee eens down is voor een paar minuten wegens onderhoud of dergelijke, dan lukt het de Snom300 normaal wel om zichzelf terug aan te melden. Dat is net het eigenaardige aan het hele verhaal.
3) Er is nog een ander veld dat momenteel blanco is, weet er echter niet veel mee te beginnen: "SIP Dirty Host TTL (s):"
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

gilbertnijs schreef:3) Er is nog een ander veld dat momenteel blanco is, weet er echter niet veel mee te beginnen: "SIP Dirty Host TTL (s):"


Ik zou de dat veld op 60 zetten. Hun uitleg is het niet duidelijk of er reconnectpoging gebeurt als dat veld op nul staat.

Code: Selecteer alles

[u]Description[/u]

Specify the “Time to Live” (TTL) for dirty hosts in seconds. This means that, when a phone was unable to reach a host, the phone will not try to reach this host again until the time specified in this field has elapsed.


Het andere veldje
retry after failed register
zou ik ook op 60 sec zetten.
Beide worden slechts gebruikt als er problemen zijn en wil je toch zo vlug mogelijk her-connecteren.
Bij dit veldje zeggen ze wel expliciet: 0 => geen reconnect.

gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Beide velden staan nu op 60sec.
Heb de telefoon ondertussen laten rebooten. De volgende disconnect zou echter rond 1800h vandaag moeten zijn, dus afwachten of het probleem dan opgelost is. Ik hoop in elk geval van wel, want ik weet anders niet wat we nog kunnen doen.

Heb ondertussen en "wanhoopsdaad" gepleegd en op het Snom-forum een thema geopend. Ben benieuwd of de Snom-staff gaat reageren. http://forum.snom.com/index.php?showtopic=4671
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Ondanks de nieuwe settings die we besproken hebben en die ik ingegeven heb bij de Snom300, is deze vanmiddag weeral weggevallen.
Er moet toch een oplossing bestaan voor dit probleem? Ondervinden andere Belgacom-gebruikers deze problemen niet?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vraagje: gebeurde dit terug op het ogenblik van de 36u disconnect ?
Ik zie niet direct een mooie oplossing. Stuur eens een mailtje aan [email protected] ... Misschien akn WeePee op hun logfiles zien wat jouw probleem veroorzaakt ??
Een brute oplossing zou misschien kunnen zijn: een timer, die beide toestellen (Bbox2 en SNOM) 's nachts uitschakelt gedurende een 5-tal minuten. Op die manier gaat de bbox2 rebooten, krijgt heel waarschijnlijk een nieuw IP adres en vermijd je de 36-u re-connect. De SNOM zal ook opnieuw opstarten en (hopelijk) goed registreren.
Risico blijft natuurlijk dat de SNOM opstart nog voor de BBox2 verbonden is, wat natuurlijk je probleem niet zal oplossen.

Alternatief: in de BBox2 een 24-u disconnect instellen op een bepaald tijdstip, en via een timer de SNOM opnieuw laten opstarten op een later tijdstip (zodat je er zeker van bent dat de BBoox2 terug loopt voor de SNOM zich opnieuw aanmeldt ??

Ik heb sterk de indruk dat jouw probleem - hoewel getriggerd door de 36u disconnect - in de SNOM te zoeken is.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

- Mail naar Weepee is verstuurd.
- Ik wil zeer graag de disconnect op 24h zetten, maar zie niet waar ik dit op de Thomson kan instellen. Tips?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik vermoed dat je de enige op dit forum bent met zo'n Snom. Waar heb je het gekocht ? Ik bedoel: die leverancier moet toch wel meer ervaring hebben met zijn toestellen. Kan hij je niet helpen ?

Het Snom-forum is ook een goede stap. Maar momenteel zijn er veel mensen met verlof. Geduld dus.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Ik heb de Snom gekocht bij http://www.voipango.de. Ik weet niet of hij mij vooruit kan helpen, daar mij niet bekend is of in Duitsland nog andere ISP's met een disconnect werken (bij Dommel heb ik dit probleem immers niet). Ik kan hem in elk geval eens contacteren. Verder ken ik nog iemand die de Snom300 gebruikt op een Belgacom-lijn, maar hij heeft een vast IP-adres en ondervindt dit probleem daardoor aanschijnend niet.

Heb ondertussen antwoord gehad van Weepee. Joeri schrijft het volgende:
9/10 een nat probleem in uw router,
die het vorige adress blijft uitzenden,

een kleine test,
bij de volgende expire,
laat u uw snom aanstaan,
maar zet u uw router af,
en na een paar seconden terug op,

binnen het uur zou uw snom terug moeten werken zonder deze te herstarten ?

Kunt u dat bevestigen,

Als ik het dus juist begrijp, wacht ik tot de Snom weer vastgelopen is. Maar dan zet ik de Snom niet uit, maar laat ik de Thomson herop-starten. Correct?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

gilbertnijs schreef:Als ik het dus juist begrijp, wacht ik tot de Snom weer vastgelopen is. Maar dan zet ik de Snom niet uit, maar laat ik de Thomson herop-starten. Correct?


Ja , dat bedoelt hij.

Ik heb nog wat in de documentatie van de Snom gekeken.
Er zijn op de web-interface log-pagina's. Geeft de Snom daar een indicatie dat hij zijn connectie kwijt is ?
Je kan eventueel het log- en trace-level verhogen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Joeri schreef:9/10 een nat probleem in uw router,
die het vorige adress blijft uitzenden ...

Een NAT probleem ? Misschien eens proberen een STUN server in te stellen bij de SIP logon gegevens in je SNOM ?
Soms kan dit helpen bij nat problemen (STUN zorgt ervoor dat de juiste type firewall gededecteerd wordt, en dat het correcte externe IP doorgegevn wordt).
Indien dit geen oplossing biedt, laat je de STUN er weer uit (gebruik STUN alleen als je problemen hebt zonder STUN).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Op de log kan ik alvast niets herkennen. Ik had de log wel al meegestuurd naar Weepee. Joeri zal de log-file wel geanalyseerd hebben.

STUN gebruik ik op advies van een kameraad eigenlijk permanent. Kan dat dan kwaad?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik zou die STUN uitschakelen. Dat systeem is niet nodig als je werkt met aanmelden of registreren.
Misschien vindt die Snom dat hij niet moet registreren als STUN actief is !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Heb ICE en STUN uitgezet. Nu wachten of de volgende storting komt.
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

En de volgende storing na de disconnect bleef niet uit, helaas.
Heb bijgevolg ge test gedaan waarom Weepee vroeg: router werd even voor enkele seconden uitgezet, maar Snom bleef aanstaan. Heb daarna de router terug aangezet en heb twee uren laten verstrijken, maar Snom maakt desondanks geen connectie meer met Weepee.

Er moet toch een oplossing zijn voor dit probleem?
Hoe lost Belgacom dit probleem zelf op, want als ik mij niet vergis bieden zij ook Voip aan?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

gilbertnijs schreef:En de volgende storing na de disconnect bleef niet uit, helaas.
Heb bijgevolg ge test gedaan waarom Weepee vroeg: router werd even voor enkele seconden uitgezet, maar Snom bleef aanstaan. Heb daarna de router terug aangezet en heb twee uren laten verstrijken, maar Snom maakt desondanks geen connectie meer met Weepee.

Er moet toch een oplossing zijn voor dit probleem?
Hoe lost Belgacom dit probleem zelf op, want als ik mij niet vergis bieden zij ook Voip aan?


Je krijgt een extra private ip op een extra vlan (vdsl2 situatie), pvc (bbox situatie) die normaal nooit disconnect daarom ook vallen de gesprekken niet weg als je je internet reconnect. Zelfs met een login probleem internet werkt italk / scarlet telefonie. (Scarlet gebruikt nu de bgc farm voip.scarlet.be == voip.belgacom.be ).

Tom
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef: Er moet toch een oplossing zijn voor dit probleem?
Hoe lost Belgacom dit probleem zelf op, want als ik mij niet vergis bieden zij ook Voip aan?

Heb je al eens een andere SNOM geprobeerd, om te kijken of je deze storig kan reproduceren ?
Of een andere IP telefoon ? Dit is duidelijk een SNOM probleem....
Alternatieve oplossing: een VOIP router (vb FritzBox), waarop je gewone analoge telefoons kan aansluiten ...
De FritzBox maakt een 24 disconnect, en meldt de SIP accounts onmiddelijk opnieuw aan.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Probleem gaat aan de Thomson liggen hoor, waarschijnlijk de poorten die verkeerd geïnterpreteerd worden na een 36u disconnect. Ik zal je volgende week wel een andere router bezorgen om te testen :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Modbreak:
onnodig quoten is niet nodig
gr4vity schreef:Probleem gaat aan de Thomson liggen hoor, waarschijnlijk de poorten die verkeerd geïnterpreteerd worden na een 36u disconnect. Ik zal je volgende week wel een andere router bezorgen om te testen :)


@ Gr4vity:
Wat een service! :wink:

@Philippe:
- ik heb alleen maar twee Snom300. Een ander Snom-type of toestel van een ander merk heb ik helaas niet.
- Fritzbox zou oplossing zijn als ik een normaal toestel zou willen gebruiken, maar dat wil ik net niet. Die Snom's zijn prachtig qua functionaliteit, als ze werken. Bovendien is het niet zo dat we onze oude telefoonnummers ook naar Weepee hebben overgezet. Een oud tel-nr blijft bij Belgacom (zit in een pakket) en dient als back-up als Weepee of ISP het even laat afweten. Oud fax-nr is wel overgebracht naar Weepee. Bovendien hebben we nog een nieuwe tien-nummer-reeks genomen bij Weepee, waarvan 5 voor tel en 5 voor fax.
- Bestaat er geen oplossing zodat ik de Snom toch kan blijven gebruiken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef: @Philippe:
- ik heb alleen maar twee Snom300. Een ander Snom-type of toestel van een ander merk heb ik helaas niet.?

Ja dat bedoelde ik: vertonen beide toestellen hetzelfde probleem ? Kan je toestellen van loactie wisselen en eens testen ?
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Een tweede test kan je doen op de locatie met Dommel-internet. Als je daar de ADSL-lijn enkelen minuten uittrekt en weer inplugt , wat gebeurt er dan ? Dan zijn ook alle connecties kwijt. Laat de Snom er gewoon aanstaan.

Komt het daar vanzelf terug goed ?
Zo ja -> de Snom's zijn ok, het probleem op de Belgacom-site zit in de Thompson (minst waarschijnlijk)
Zo nee -> er is een probleem met die Snom's : ze herconnecteren niet (meest waarschijnlijk). Fout in de firmware of verkeerde instelling.

gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”