Welke voip-modem is de moeite?

Plaats reactie
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Ik ben op zoek naar een goeie draadloze voip-modem. Moet minstens ADSL2+ aankunnen, eventueel mag VDSL ook. Een groot wifi-bereik vind ik wel belangrijk gezien de situatie hier thuis.
Hebben jullie goeie ervaringen met een bepaalde voip-modem? Zo ja, waar kan ik die modem voordelig kopen?
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Een fritz!box lijkt mij sowieso geen slechte keuze in dit geval...
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Fritzbox. En bijna vergeten: ik zag vorig weekend mijn broer. Die heeft nu ook een Fritzbox aangeschaft, speciaal gekocht voor VoIP.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Waar kan je zo'n fritzbox voordelig aanschaffen?
Hoe is het gesteld met het wifi-bereik van zo'n fritzbox, want veel antennes hebben die meestal niet.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Op ebay vind je er aan een voordelige prijs.
Ook Philippe Deleye heeft hier soms voordelige fritzboxen te koop, met een prima service erbij (ik spreek uit ervaring).

Wat wifi betreft: bij mij staat een 7270 in de garage waar de telefoonlijn binnenkomt en ik heb overal goed ontvangst, zelfs op mijn smartphone.
Op een ander adres, een appartement, staat een 7170. Je kan de sterkte van het wifi-signaal instellen, en die is daar ingesteld op 6% van de maximale sterkte en ik heb een prima ontvangst.
Een fritzbox zoekt ook automatisch het kanaal waarop er het minste storing is door andere wifi-zenders.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Spink schreef:Waar kan je zo'n fritzbox voordelig aanschaffen?
Hoe is het gesteld met het wifi-bereik van zo'n fritzbox, want veel antennes hebben die meestal niet.


Redcoon, fritzwebshop.be... er zijn er verschillende; De mijne komt van bij Redcoon.be
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Spink schreef:Ik ben op zoek naar een goeie draadloze voip-modem. Moet minstens ADSL2+ aankunnen, eventueel mag VDSL ook. Een groot wifi-bereik vind ik wel belangrijk gezien de situatie hier thuis.
Hebben jullie goeie ervaringen met een bepaalde voip-modem? Zo ja, waar kan ik die modem voordelig kopen?

Blijkbaar ben ik niet alleen als favoriet van de FritzBox ;)

Als je (oude) FritzBox 7050 buiten beschouwing laat, is de goedkoopste een FritzBox 7170
Dit is een ADSL2+ modem, WiFi router met 4 ethernet poorten, VOIP ATA met mogelijkheid tot registreren van 10 VoIP providers, telefooncentrale die je kan aansluiten op een externe analoge en/of ISDN lijn.
Intern kan je 3 analoge toestellen aansluiten, (max) 8 ISDN toestellen en ook VOIP telefoons (de FritzBox is dan een SIP server). Je kan intern bellen (en doorschakelen) tussen al deze toestellen, en gelijktijdig (max) 3 externe gesprekken voeren (VOIP en/of vaste lijn).
Op de USB poort kan je een netwerkprinter aansluiten en/of verschillende harddisks of memory sticks.
Nog vele andere eigenschappen, maar dit is het in een "nutshell"

De volgende in de reeks is de FritzBox 7270. Meeste eigenschappen identiek met de 7170, maar bijkomend:
1) DECT basis station: je kan hier ook nog eens (max) 6 draagbare DECT telefoons aansluiten
2) UTMS. Met een mobile internet USB stick kan je met de FritzBox op internet en telefoneren (back-up voor de ADSL aansluiting, of als je op vakantie bent, of mobiel internet wil, vb in taxi ;)

De FritzBox 7240 ken ik niet zo goed, maar schijnt identiek te zijn als de 7270 kwa mogelijkheden, maar heeft géén externe vaste lijn aansluitingen dacht ik.

Dan zijn er nog recentere modellen, de 7390 en de 7570, die beide VDSL2 ondersteunen (maar tot op vandaag is er nog niemand in geslaagd deze op het BGC netwerk te laten werken, wegens verplichte Sagem)

Spink schreef:Waar kan je zo'n fritzbox voordelig aanschaffen?
Hoe is het gesteld met het wifi-bereik van zo'n fritzbox, want veel antennes hebben die meestal niet.

Als je op zoek bent naar een 2-handse heb ik er altijd nog wel eentje liggen (7050, 7270) die ik naar Annex A kan omflashen.
viewtopic.php?f=73&t=26009
viewtopic.php?f=73&t=26008

Wat betreft WLAN. Zelf nooit problemen ondervonden. De 7050 heeft één antenne, de 7170 heeft er twee, en de 7270 heeft 3 antennes. In de handel zijn er vervangsets te koop, waarmee je de origine antenne kan omwisselen met een sterkere:
http://cgi.ebay.de/7dbi-VARIA-Umbau-Ant ... 518d6b35db

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Wat het bereik van wifi modems en routers betreft is mijn ervaring dat deze niet noodzakelijk evenredig is met het aantal antennes: het maximum zendvermogen van de wifi toestel is bij wet geregeld op maximum 33 mW (zo iets ongeveer). Het bereik kan idd heel effectief worden aangepast dmv een betere antenne dan de simpele sticks die bij deze toestellen worden meegeleverd. En de 7dBi antenne waar Philippe naar verwijst is echt heel goedkoop én goed (als het idd 7dBi is: dat is een verdriedubbeling van het signaal tov een standaard dipool).
Zelf ben ik testen aan het doen met Zyxel directionele antennes, en voor een €50 kan je een antenne kopen waarmee je in één bepaalde richting tot 50m ver nog steeds beter dan -70dBm ontvangt, dus nog steeds evengoed als met een gewone antenne op 10m.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

erikarckens schreef:Wat het bereik van wifi modems en routers betreft is mijn ervaring dat deze niet noodzakelijk evenredig is met het aantal antennes:
het maximum zendvermogen van de wifi toestel is bij wet geregeld op maximum 33 mW (zo iets ongeveer). Het bereik kan idd heel effectief worden

geregeld op "100mW" .... zo is de radio op een fonera 62mW en dmv de 2,5db antenne kom je op 100mW uitgezend vermogen uit.
Laptops zijn vaak idd slechts voorzien van 33mW
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

philippe.deleye schreef:
Spink schreef:Ik ben op zoek naar een goeie draadloze voip-modem. Moet minstens ADSL2+ aankunnen, eventueel mag VDSL ook. Een groot wifi-bereik vind ik wel belangrijk gezien de situatie hier thuis.
Hebben jullie goeie ervaringen met een bepaalde voip-modem? Zo ja, waar kan ik die modem voordelig kopen?

Blijkbaar ben ik niet alleen als favoriet van de FritzBox ;)

Als je (oude) FritzBox 7050 buiten beschouwing laat, is de goedkoopste een FritzBox 7170
....


De 7140 is er ook nog hé, normaal gezien net iets goedkoper dan de 7170. Is ook adsl2+ (en wifi en voip enz natuurlijk).
Maar eerlijkheidshalve voeg ik er aan toe dat er voor de 7170 al 2x firmwareupdates uitkwamen NA de laatste update van de 7140. Het zou dus best kunnen zijn dat er geen firmwareupdates meer geschreven zullen worden voor de 7140.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 mar 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik ga eens tegendraads doen :-)

Ik weet dat veel mensen de Fritzbox geweldig vinden (had er zelf ook eentje), maar als je al die extra functies die mogelijk zijn niet nodig hebt, dan kan je misschien ook tevreden zijn met een THOMSON TG782. Dat is de voipmodem die Belgian Telecom gebruikt als zijn solobox. En in tegenstelling tot de Fritzbox, die ik regelmatig toch eens moest herstarten, bolt deze modem constant zonder problemen en zijn voipfuncties zijn ook heel goed.
Ik vind het een aanrader
Spink
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 jan 2006, 23:07

Heeft die thomson ook een goeie wifi-ontvangst door muren enz.? Dat is één van de belangrijkste vereisten voor mij, vermits ik graag ook op de bovenverdieping ontvangst zou hebben.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

skynetbbs schreef:
erikarckens schreef:Wat het bereik van wifi modems en routers betreft is mijn ervaring dat deze niet noodzakelijk evenredig is met het aantal antennes:
het maximum zendvermogen van de wifi toestel is bij wet geregeld op maximum 33 mW (zo iets ongeveer). Het bereik kan idd heel effectief worden

geregeld op "100mW" .... zo is de radio op een fonera 62mW en dmv de 2,5db antenne kom je op 100mW uitgezend vermogen uit.
Laptops zijn vaak idd slechts voorzien van 33mW



Antennes zijn passieve elementen, die kunnen dus niet het zendvermogen verhogen. Energie kan je niet uit het niets halen. Wat een 2.5dB zendantenne wel doet is bij ontvangst van het signaal, ten opzichte van een standaard dipool als zendantenne, het ontvangen vermogen vergroten. Dat is iets anders dan het zendvermogen vergroten. Een standaard dipool is een gewone draadantenne met halve golflengte als lengte.

Een 3dB zendantenne zal dus bij de ontvanger een verdubbeling van het ontvangen signaal veroorzaken.
Voilens Piet
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:07

Om een betrouwbaar nieuw toestel aan te kopen..

Kijk gewoon op de site van AVM Fritz!Box =
http://www.fritzbox.eu/nl/index.php

Selecteer uw land.
Klik daarna op producten.
En dan heb je halfweg de pagina aan de linkerkant de keuze 'Waar te koop'

Prijzen zijn verschillend per winkel.. het is dus aan te raden ze allemaal te bekijken.
I used to be lost in the shuffle. Now I just shuffle along with the lost.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

speedtouch 780 (eenvoud tov fritzbox).
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

Thomson TG787v : net nog iets beter dan de ST780 WL voor ADSL/ADSL2(+) én werkt ook op VDSL2.
cowboy_film_fan
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:38
Locatie: Brecht
Bedankt: 1 keer

Ik heb 2 stuks speedtouch 716WL in gebruik,een als modem/router/voip een tweede als ATA en ethernet switch.Dit schijnt de voorloper te zijn van de speedtouch 780.Dit soort modems werken goed,ook de WIFI, en hebben als voordeel dat je zelf heel wat tweaks kunt uitvoeren als je op een "moeilijke" telefoonlijn zit.
Kwa VOIP zijn ze nogal basic,je kunt wel allerlei dialplans in voeren,maar alles is beperkt tot 1 VOIP provider.Wat dat betreft schijn de FRITZ! heel wat meer mogelijkheden te hebben.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

cowboy_film_fan schreef:Ik heb 2 stuks speedtouch 716WL in gebruik,een als modem/router/voip een tweede als ATA en ethernet switch.Dit schijnt de voorloper te zijn van de speedtouch 780.Dit soort modems werken goed,ook de WIFI, en hebben als voordeel dat je zelf heel wat tweaks kunt uitvoeren als je op een "moeilijke" telefoonlijn zit.
Kwa VOIP zijn ze nogal basic,je kunt wel allerlei dialplans in voeren,maar alles is beperkt tot 1 VOIP provider.Wat dat betreft schijn de FRITZ! heel wat meer mogelijkheden te hebben.


Welke van de Speedtouch modems heeft FXO (voor discovery line) ?
716 heeft dit ? tele2 gebruikte vroeger ook modems, maar die hadden toch geen FXO (was toch icm raw copper) ?

Een ST 780 gebruik ik bij familie voor voip, werkt zeer eenvoudig en via CLI kan je extra's instellen (zoals voor noodnummers,0900,...), wat niet echt nodig is. Werkt perfect (icm ADSL).
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

psmammoth schreef:Thomson TG787v : net nog iets beter dan de ST780 WL voor ADSL/ADSL2(+) én werkt ook op VDSL2.


heb je ervaring met een niet belgacom-approved vdsl modem? werkt dat uberhaupt?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

fryelectro schreef:
psmammoth schreef:Thomson TG787v : net nog iets beter dan de ST780 WL voor ADSL/ADSL2(+) én werkt ook op VDSL2.


heb je ervaring met een niet belgacom-approved vdsl modem? werkt dat uberhaupt?


Tweemaal ja :-) Ik heb ervaring met de Thomson TG787v en TG789vn en dat werkt prima. Bovendien is het routing/wireless gedeelte stukken beter dan bij de Sagem/BBOX2, heeft hij betere koeling etc.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

philippe.deleye schreef:De volgende in de reeks is de FritzBox 7270. Meeste eigenschappen identiek met de 7170, maar bijkomend:
1) DECT basis station: je kan hier ook nog eens (max) 6 draagbare DECT telefoons aansluiten

Ik heb die 1 X geprobeerd met mijn panasonic dect telefoons...zo'n slechte geluidskwaliteit (metaalklank & echo)!
er was ook iets met de caller-id (die zag je niet direct of je kon de 'laatst' gebelde personen op je telefoon niet meer zien) en datum en uur was er niet meer op de panasonic.

uit miserie terug de panasonic dect basisstation aangesloten....of zijn siemens dec-t beter?

hun MT-D zeker en hun MT-F reeks is ook een mislukking te noemen als ik de vele reviews lees....

philippe.deleye schreef:Dan zijn er nog recentere modellen, de 7390 en de 7570, die beide VDSL2 ondersteunen (maar tot op vandaag is er nog niemand in geslaagd deze op het BGC netwerk te laten werken, wegens verplichte Sagem)

als er nu een VDSL modem van AVM op de markt komt annex A, dan kan je die toch gewoon aankoppelen?

AVM antwoord: "Op de vraag "geschikt voor het Belgische net" kan ik je antwoorden dat wij voldoen aan ITU G.993.2 Annex A of B"

vond dit:
http://www.avm.de/en/service/manuals/FRITZBox/Manual_FRITZBox_Fon_WLAN_7340.pdf

philippe.deleye schreef:Wat betreft WLAN. Zelf nooit problemen ondervonden. De 7050 heeft één antenne, de 7170 heeft er twee, en de 7270 heeft 3 antennes. In de handel zijn er vervangsets te koop, waarmee je de origine antenne kan omwisselen met een sterkere:
http://cgi.ebay.de/7dbi-VARIA-Umbau-Ant ... 518d6b35db

die kende ik niet, vroeger altijd gekeken, maar dat zijn er waar je moet solderen en de boel opengooien...en dat doe ik liever niet met een toestel van 5 jaar garantie..

heeft dit nadelen zo'n zwaardere antenne aansluiten? en moet je bij de fritz 7270 dan 3 aansluiten? Ik dacht, zal beter signaal hebben met 7270 (3 antennes), maar nee...
beneden altijd maar 1-2 streepjes

Ik vind de WLAN iets minder dan de B-box 1/Sagem.
Heb beter signaal van de buren (sagem f@st), dan met de fritzbox 7270 (staat op zolder, met 1 betonplafond en 1 houten plafond)
ook inloggen met smartphone (htc) of sagem f@st bij buren (wpa met code) gaat probleemloos, bij de fritzbox (ondanks alle correcte gegevens) lukt het niet!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef: als er nu een VDSL modem van AVM op de markt komt annex A, dan kan je die toch gewoon aankoppelen?
AVM antwoord: "Op de vraag "geschikt voor het Belgische net" kan ik je antwoorden dat wij voldoen aan ITU G.993.2 Annex A of B"

* Het Annex A of Annex B onderscheid heeft niets met VDSL2 te maken, maar met de ADSL2+ modem in deze FritzBox. Voor VDSL2 maakt dit niets uit.
* Gewoon aankoppelen ? Zo werkt het niet ... Bij VDSL2 is de chipset belangrijk (de 7390 en de 7570 hebben verschillende chipsets) en ik heb hier op Userbase nog niemand gezien die met succes de FritzBox gebruikt voor VDSL2.
Lees toch ook eens een vroegere post in dit verband: viewtopic.php?f=23&t=26071&start=0
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”