Ik heb een paar (standaard)eisen
- Android
- Wifi / 3G
- GPS-ontvanger
- 3,5 mm audio jack
- mp3-speler (maar met Android is dat normaal geen probleem)
- camera, maar 2 megapixels is al voldoende
- uitbreidbaar geheugen (met liefst min 16 Gb)
- Groot genoeg scherm (bv. 320 x 480); touchscreen zonder pennetje
- geen hardware-toetsenbord
Samsung Galaxy Spica: 279 Euro
Android 1.5 (officiele update 2.1 is al op de markt)
Kloksnelheid: 800 MHz
Geheugen: 180 Mb
3G-internet: HSDPA, 3.6 Mbps
Camera: 3.15 MP
Batterij: 1500 mAh
HTC Hero: 299 Euro
Android 1.5 (update 2.1/2.2 op komst?)
Kloksnelheid: 528 MHz
Geheugen: 288 MB RAM, 512 MB ROM
3G-internet: HSDPA, 7.2 Mbps; HSUPA, 2.0 Mbps
Camera: 5MP
Batterij: 1350 mAh
Een vergelijkingstabel: http://www.gsmarena.com/compare.php3?id ... hone2=2861
Na veel review te lezen, ging ik de Samsung Galaxy Spica kopen omdat deze voldeed aan mijn eisen en toen maar 250 euro kostte (ondertussen 280 euro). Maar er zijn een paar dingen die mij doen twijfelen:
- mobiel internet is maar 3,6 Mbps, ook al is dat voorlopig vooldoende in België. Maar ik zou er graag wel enkele jaren mee kunnen doen en dus niet dat hij direct verouderd is.
- Volgens Samsung België is hij niet op de Belgische markt, maar je kan hem in Belgische webwinkels wel kopen, maar ik weet niet welke gevolgen qua werking, support, updates, ... dat heeft.
- Samsung heeft niet zo'n grote community ivm HTC. Qua support en hulp. (on-officiele updates enz)
- zitten al aan Android 2.1, maar volgens sommige update Samsung niet zo vlot
- Android heeft de standaard-look, terwijl HTC wel duidelijk een eigen look heeft.
- Kloksnelheid en batterij
- Vind hem ook iets mooier (op foto) dan de HTC Hero, maar dat is te verwaarlozen
Nu gaat mijn voorkeur uit naar de HTC Hero, al heb ik er nog niet heel veel over gelezen.
Wat denken jullie? Of wat verkiest jullie voorkeur? Of zijn er nog andere smartphones die in de buurt komt van mijn budget/eisen?
PS: Ik gebruik voorlopig http://www.smartphoneshop.be voor de prijzen. Ik weet dat het hier en daar wel goedkoper kan, maar dat kan ik nog beslissen op het moment van de aankoop. In de buurtlanden is het over het algemeen goedkoper, maar ik zou hem liever toch in België kopen, qua support/zekerheid.