ISP delen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beste leden,

Ik woon in een gebouw met 12 appartementen : 6 hiervan zijn "buitenverblijven" (aka de mensen zitten hier nooit continue), 3 ervan zijn koten voor studenten, beneden woont een echtpaar dat internet enkel gebruikt voor wat mails te sturen en occasioneel iets op te zoeken, 1 appartement staat te huur en het andere appartement is van een bejaard echtpaar, zonder internet of interesse daarin.

Momenteel is de situatie zo dat elk appartement 3 UTP kabels naar een centraal punt heeft lopen. 1 UTP kabel is voorzien voor de parlefoon + eventuele telefonie, de andere 2 UTP kabels zijn vrij.
Omdat het (ondermeer voor de studenten) lang duurde eer sommige mensen aangesloten konden worden toen ze hier kwamen wonen (lees : meer dan 2 maand) werd er beslist om mijn internet, en dat van mijn gebuur te delen (ik = adsl, gebuur = telenet).
Nu gaat er van onze modem via UTP-1 het signaal naar beneden, waar een dual-WAN router staat, met daarachter een 24 poort switch zodat van iedereen de UTP-2 hierop kon ingeprikt worden. Resultaat : in en de gebuur ontvangen 5 euro per appartement per maand (enkel degene die het gebruiken natuurlijk, iets van een 25 euro per maand hebben we elk dus) en iedereen hier kan gebruik maken van internet.

Echter...Mijn telenetgebuur gaat verhuizen! Ik heb al zitten denken voor zelf een telenet abonnement te nemen, de WAN-router naar mijn appartement te brengen en via de UTP naar de gemeenschappelijke ruimte het internet te delen via de switch die beneden blijft, maar ik dacht om eens te kijken naar andere mogelijkheden...

Het internet hier is niet super zwaar belast : Ik (Scarlet VDSL2 gebruiker zonder limiet) verbruik tussen de 250 en 300GB/maand, maar dit is inclusief een backup van 35GB dat ik zondagnacht om 2u s nachts download, elke week (dus tussen de 120 a 150GB/maand gaat al naar de backup), mijn gebuur zijn turbonet gebruikt een 40GB/maand. De dualWAN router is namelijk zo ingesteld dat alles via de scarlet lijn gaat behalve VOIP en games (de studenten zitten regelmatig op het steam netwerk).

Ik zou graag mijn Scarlet abonnement behouden, maar wat zou ik nu het beste nemen als tweede lijn?
- Telenet = andere technologie, als het VDSL signaal weg valt door bvb kabelbreuk, dan kan er nog gesurft worden via deze weg
- Dommel/Scarlet/EDPnet/BGC VDSL = goedkoper dan Telenet, goede snelheden en praktisch onbeperkt
- Eens denken aan sateliet?
- Clearwire is ook mogelijk, ook zonder limieten, maar immens traag!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Los van eender welke oplossing: slechts een zeer beperkt aandeel in abonnementen mogen doorverkocht (gedeeld worden), dit doen met een gewoon consumenten-abonnement is illegaal! (lees de voorwaarden)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Je zal inderdaad een enterprise/business abonnement moeten nemen, onderverhuren of eender welke commerciële activiteit is niet toegestaan bij consumenten abonnementen.

Bovendien dien je ook rekening te houden dat de abonnementhouder verantwoordelijk is voor wat er gebeurd op deze verbinding (dus in het kader van illegale media, content die in strijd is met wetgeving, racisme,..).
En daarnaast: hoe ga je de bandbreedte beheren/monitoren?
Als 1 iemand misbruik maakt, dan heb je een hele hoop die gaan klagen.

De moraal van't verhaal: als je het goed wil aanpakken, zal je zodanig veel investeringen (bandbreedte beheer, monitoring,...) moeten doen dat je ze niet zomaar zal terugwinnen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

@TomG : hiervan ben ik op de hoogte, en dat risico neem ik er inderdaad bij. Het is inderdaad een soort onderverhuur, en strikt genomen mag dit inderdaad niet. Maar als je wat kan rekenen en tellen is het ook niet zo dat wij er grof geld aan verdienen, integendeel zelfs, geen eurocent winst maken we ermee op die manier. Het gedeelde internet is er meer gekomen uit de sociale situatie : de helft van de appartementen waar men dan bgc of tn heeft zijn amper bewoont, juist wat in de vakanties. De enige grootverbruikers, naast mezelf, zijn de studenten.

@meon : Ik ga eens kijken naar de andere (legale) oplossingen en wat mijn contract van Scarlet hiervan zegt mbt het delen van internet.

PS : de switch lees ik uit met SNMP, kan dus perfect zien wie hoeveel verbruikt. Limiet per appartement is 10mbit down en 1mbit up. Waar iedereen mee toekomt blijkbaar want klachten heb ik nog niet gehad :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Je zal er inderdaad geen gigantische winsten mee maken, maar de provider daarentegen wel gigantische verliezen (relatief gezien in deze situatie natuurlijk, niet globaal). Vanuit het standpunt van de provider redenen genoeg om het conform hun algemene voorwaarden niet toe te laten.

Als je die andere mede-gebruikers kent, zou ik dat inderdaad ook gewoon doen, maar zeker niet met wildvreemden.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

TomG schreef:Je zal er inderdaad geen gigantische winsten mee maken, maar de provider daarentegen wel gigantische verliezen (relatief gezien in deze situatie natuurlijk, niet globaal). Vanuit het standpunt van de provider redenen genoeg om het conform hun algemene voorwaarden niet toe te laten.

Als je die andere mede-gebruikers kent, zou ik dat inderdaad ook gewoon doen, maar zeker niet met wildvreemden.
Je hebt inderdaad een punt dat anders ISP's hier wel 10 extra klanten kunnen hebben hebben als je het maximaal bekijkt.
De andere medegebruikers ken ik uiteraard, en ik kijk ook wel regelmatig hoeveel ze gebruiken hoor...
Zoals gezegd gebruiken de meesten hier het internet een kwartiertje of half uurtje per dag, wat mails sturen, beetje surfen...that's it. Ik ben één van de gebruikers die wel eens wat download, alsook de gamende studenten. De vader hiervan is serieus tegen Belgacom en telenet is niet mogelijk daar er geen coax ligt tot hun appartement. Pa heeft ze dan maar clearwire cadeau gedaan, en dat is het gamen niet echt waard :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

TomG schreef:Je zal er inderdaad geen gigantische winsten mee maken, maar de provider daarentegen wel gigantische verliezen (relatief gezien in deze situatie natuurlijk, niet globaal). Vanuit het standpunt van de provider redenen genoeg om het conform hun algemene voorwaarden niet toe te laten.
Als je die andere mede-gebruikers kent, zou ik dat inderdaad ook gewoon doen, maar zeker niet met wildvreemden.
Leg eens uit waarom tegenwoordig al die adsl modems zichzelf kunnen configureren.... met onbeschermde wifi (daarvoor moet je de meegeleverde cdrom insteken)... hoeveel mensen steken die cdrom in... (of kunnen het zonder cdrom :)
en als dan heel dat appartement op diens wifi zit?

genoeg BBOX2_XXXXX te vinden die niet beveiligd zijn...en je kunt zo naar de 192.168.1.1 surfen...
mooi :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik vind het grappig hoe deze discussie van een technisch probleem omslaat naar een kontraktueel / legaal probleem.
De TS vroeg eigenlijk alleen ons advies over de technische oplossing:
krisken schreef:
Ik zou graag mijn Scarlet abonnement behouden, maar wat zou ik nu het beste nemen als tweede lijn?
- Telenet = andere technologie, als het VDSL signaal weg valt door bvb kabelbreuk, dan kan er nog gesurft worden via deze weg
- Dommel/Scarlet/EDPnet/BGC VDSL = goedkoper dan Telenet, goede snelheden en praktisch onbeperkt
- Eens denken aan sateliet?
- Clearwire is ook mogelijk, ook zonder limieten, maar immens traag!
Mijn antwoord zou zijn:
* Als het van levensbelang is voor jullie toepassing om een back-up aansluiting te hebben, zou ik kiezen voor Telenet als 2de provider (alternatieve technologie).
* Blijkbaar is er ook een technische reden voor Telenet: games (de studenten zitten regelmatig op het steam netwerk). Hierop heb ik geen commentaar, geen idee waarover dit gaat) :???:
* Indien geen technische reden, en geen noodzaak voor backup, dan is de vraag waarom je überhaupt een 2de provider wil hebben: de capaciteit van je eerste provider is blijkbaar meer dan voldoende voor jullie gezamenlijk verbruik (tussen 300 en 340 GB/maand)

De interessante discussie over het "illegaal" verdelen van internet binnen een appartementsgebouw is een andere topic (hier ook al aan bod gekomen). Persoonlijk denk ik:
* Hier is niets illegaal aan (= je kan er niet voor in de bak vliegen), hooguit een schending van je kontrakt (= de provider kan schadevergoeding eisen voor gederfde inkomsten)
* Het is een praktijk die héél veelvuldig toegepast wordt in studentenkoten, maar ook tussen families die vb naast mekaar wonen (als mijn ouders naast de deur wonen, gaan we toch geen 2 internet abonnementen nemen ??)
* Vele consumenten abonnementen zijn ook voor max 1, of 4 PC's, maar we hebben allemaal een routertje, en hangen er een onbeperkt aantal PC's aan. Is dat dan ook "illegaal" ?? Iedereen doet dit toch ?
* Last but not least, ik zou ook niet te zwaar tillen aan de "verantwoordelijkheid" van de abonnementhouder (illegale media, content die in strijd is met wetgeving, racisme,..). Als de politie via het IP adres op het spoor komt van illegale activiteit op jouw verbinding, zullen ze wel alle PC's onderzoeken (in beslag nemen?) om de dader te vinden.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Uit ervaring (hebben we getest) hebben we gemerkt dat de ping op een steamserver (gameplatform, zie www.steampowered.com) via Telenet een pak kleiner is dan de ping vanaf eender welke xDSL. Je kan dit ook zien op de pings van speedtests hier. Ook voor VOIP (dat nu ook via telenet gaat) merk ik dat TN hier stabieler is dan bvb Scarlet.

Overigens staat op http://www.scarlet.be/nl/onze-pakketten ... t-var1.php bij aantal computers wel ongelimiteerd, maar dit zal slaan op het aantal computers binnen éénzelfde gezin wss.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

skynetbbs schreef:
TomG schreef:Je zal er inderdaad geen gigantische winsten mee maken, maar de provider daarentegen wel gigantische verliezen (relatief gezien in deze situatie natuurlijk, niet globaal). Vanuit het standpunt van de provider redenen genoeg om het conform hun algemene voorwaarden niet toe te laten.
Als je die andere mede-gebruikers kent, zou ik dat inderdaad ook gewoon doen, maar zeker niet met wildvreemden.
Leg eens uit waarom tegenwoordig al die adsl modems zichzelf kunnen configureren.... met onbeschermde wifi (daarvoor moet je de meegeleverde cdrom insteken)... hoeveel mensen steken die cdrom in... (of kunnen het zonder cdrom :)
en als dan heel dat appartement op diens wifi zit?
Leg eens uit wat de relevantie van uw vraag is betreffende mijn quote? ADSL modems worden tenandere alsmaar minder gebruikt (minstens ADSL2(+) en nu vooral VDSL2). En zelfs dàt doet er niet eens toe, aangezien het over de ingebouwde access point gaat (je zou het dus even goed over Telenet users met een wireless router kunnen hebben...).

inkomsten verlies providers <--> users die wifi verbinding niet beveiligen

Het zou mij tenandere zwaar verwonderen dat er mensen doelbewust geen internet verbinding nemen omdat hun buur's netwerk toch niet beveiligd is... En betrouwbaar is dan nog een ander paar mouwen (als die z'n router uitzet wanneer 'm op verlof is).
skynetbbs schreef: genoeg BBOX2_XXXXX te vinden die niet beveiligd zijn...en je kunt zo naar de 192.168.1.1 surfen...
mooi :-)
Kan ik daaruit afleiden dat je daar ervaring mee hebt?
krisken schreef:merk ik dat TN hier stabieler is dan bvb Scarlet.
Lijkt me evident hoor. Een Mercedes is ook comfortabeler dan een Lada ;)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

TomG schreef: Het zou mij tenandere zwaar verwonderen dat er mensen doelbewust geen internet verbinding nemen omdat hun buur's netwerk toch niet beveiligd is... En betrouwbaar is dan nog een ander paar mouwen (als die z'n router uitzet wanneer 'm op verlof is).
ik herinner me idd zo'n Supportdesk verhaal waarbij iemand vroeg voor een interventie omdat de hotspot van de buurman opeens verdwenen was :-)

ook een ander die opgebeld werd door Belgacom dat aan de hand van hun profiel (leeftijd) ze goedkoper af waren met een "starter" abbo...
en effectief 24h later zaten ze op dat abbo...automatisch...ze moesten niets doen...
en 72h later toen ze van een weekend verlof terugkwamen zaten ze op smallband... de "migratie" naar het goedkoper profiel had hun beveiligde wifi uitgeschakeld...en de buurman had erop gezeten waarschijnlijk want ze waren niet thuis ...
Nadien terug laten verhogen, wat opeens laswerk in de straat nodig had... en de wifi terug beveiligd ... Belgacom kan best niet op "leeftijd" mensen een goedkoper profiel aanraden... sommige senioren hebben aardig wat verbruik :-)
genoeg BBOX2_XXXXX te vinden die niet beveiligd zijn...en je kunt zo naar de 192.168.1.1 surfen...mooi :-)
Kan ik daaruit afleiden dat je daar ervaring mee hebt?
[/quote]
Ik kom ze idd overal tegen... aan de kust... in appartementen...wijken... incl geen beveiligde 192.168.1.1
en al diverse keren gemerkt dat mensen hun "wireless netwerk"-profielen vol zitten met "onbekende" ssid's waar ze ooit gebruik van hebben gemaakt maar niet van wisten.... niet voor niks dat Vista/Windows7 daar tegenwoordig al een popup voor geven vooralleer ze op een "onbeveiligde" ap willen connecteren...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

TomG schreef:
krisken schreef:merk ik dat TN hier stabieler is dan bvb Scarlet.
Lijkt me evident hoor. Een Mercedes is ook comfortabeler dan een Lada ;)
Explain...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

krisken schreef:
TomG schreef:
krisken schreef:merk ik dat TN hier stabieler is dan bvb Scarlet.
Lijkt me evident hoor. Een Mercedes is ook comfortabeler dan een Lada ;)
Explain...
Mercedes ~ Telenet (of Belgacom): Werkt degelijk en betrouwbaar
Lada ~ Scarlet: Low-budget, rammelt langs alle kanten, onbetrouwbaar,...

(let op, het is maar een vergelijking hé en niet perse bindend, natuurlijk zullen er ook zijn die tevreden zijn van hun Lada/Scarlet)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aangezien Scarlet nu van BGC is, vind ik dat deze vergelijking niet echt opgaat.
OK, we horen hier wel eens van fouten rond Scarlet, maar vergeet niet dat dit een forum rond ISP's is hé.
Positieve verhalen zullen we dus niet snel horen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

krisken schreef:Aangezien Scarlet nu van BGC is, vind ik dat deze vergelijking niet echt opgaat.
OK, we horen hier wel eens van fouten rond Scarlet, maar vergeet niet dat dit een forum rond ISP's is hé.
Positieve verhalen zullen we dus niet snel horen :)
eens? De mij meest in het oog springende fora hier zijn die van Dommel en Scarlet (en het aandeel Scarlet is precies groter geworden, dat van Dommel verkleind)... En dat is al niet van vandaag/deze week/deze maand zo.

Scarlet mag dan wel van Belgacom zijn, het positioneert zich nog steeds als budget provider... Zijn we de stroompannes al vergeten omwille van slecht onderhouden infrastructuur bij Scarlet?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ik ben al klant geweest bij verscheidene isp's waaronder de zogezegde "mercedessen" en de laatste jaren bij enkele "lada"s
Het is een volledige fabel dat de geleverde kwaliteit bij belgacom of telenet beter zou zijn dan bij de kleinere providers.
Ik zou gewoonweg niet weten waarom.

Als je overschakelt van bvb edpnet naar Belgacom of scarlet of dommel dan werken op een bepaald moment je beide internetaccounts op dezelfde fysieke lijn telefoonlijn.
Je gaat mij toch niet vertellen dat gewoon door een ander userid/passwoord in je router te steken, je ineens een slechtere verbinding hebt ???

Wat wel vaststaat is dat de "mercedessen" een pak duurder zijn ...
en dat ze dit proberen te verkopen als kwaliteit en service
Blijkbaar trappen nog veel mensen hier in :roll:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat denk je...gaan we eens terug naar mijn oorspronkelijke vraag ipv deze dingen uit te vechten? ;-)

Op antwoord hierboven : dit kan perfect. Als bvb je provider niet genoeg bandbreedte heeft naar bepaalde peerings of transits heb jij ook traag internet, ook al is de lijn supergoed.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tja, als je dit echt denkt dan heb je het antwoord op je vraag al gegeven hé

dan is het belgacom of telenet

persoonlijk zou ik voor een low cost abbo gaan ...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

TomG schreef: Mercedes ~ Telenet (of Belgacom): Werkt degelijk en betrouwbaar
Lada ~ Scarlet: Low-budget, rammelt langs alle kanten, onbetrouwbaar,...

(let op, het is maar een vergelijking hé en niet perse bindend, natuurlijk zullen er ook zijn die tevreden zijn van hun Lada/Scarlet)
Als we dan toch vergelijken, kunnen we even goed zeggen: Renault en Dacia. Dat terwijl Dacia eigenlijk ook wel een zeer degelijke auto is voor weinig geld.

Of een Skoda, met de motor van een Ford, maar de rest...

Uiteindelijk vind ik niet dat je kan zeggen van een kleine ISP dat ze, omdat ze goedkoop zijn, ze ook slecht(er) zijn.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

krisken schreef:...
Op antwoord hierboven : dit kan perfect. Als bvb je provider niet genoeg bandbreedte heeft naar bepaalde peerings of transits heb jij ook traag internet, ook al is de lijn supergoed.
Toch iemand die het begrepen heeft... We zijn hier geen melk van een wit product versus Joyvalle aan het vergelijken die in dezelfde fabriek verpakt wordt...

In deze (en trouwens iedere) materie is het nuttig om te weten waarover het gaat en waarom het wel/zo niet is. Veronderstellingen zijn niet genoeg, feiten wel. Ik zei trouwens ook dat er uitzonderingen zijn (maw dat niet iedereen daarom ontevreden is).

En wat zou je verder denken van providers met eigen infrastructuur (die ze moeten aankopen, afschrijven en onderhouden)? Of nogmaals, zijn we de grote stroompannes bij Scarlet al vergeten, ten gevolge van nalatige onderhoud (backup diesel die naast de gewone niet wou opstarten bvb). SLA's zijn niet van toepasing op consumers, maar zelfs het minimum aan service zal verschil maken.

De vergelijking met auto's is dan wellicht weer niet de beste, want niet iedere fabrikant maakt zijn eigen motoren (net zoals niet iedere scherm fabrikant z'n eigen display panels maakt, in tegendeel, er zijn er zelfs heel weinig).
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 jul 2009, 12:53
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

het delen op zich zal denk ik niet direct een probleem vormen. Genoeg koten waar ze dat soort technieken toepassen met maximaal 1 mbit down/ 50 kbit up en maximaal 1 of 2 gb verkeer per maand per kamer en dan deelt de verhuurder een standaard telenet abootje over een man of 20 en of je het dan al gebruikte of niet, dat maakte niet uit want het zat in de prijs inbegrepen.

Als je dan toch zoiets wilt toepassen zou ik voor de middenweg kiezen. Een soort van comfort oplossing. Iets in de trend van adsl2+ lijkt me wel iets leuks zolang de snelheid een beetje deftig is en er eigenlijk geen limiet zou zijn (je weet nooit of er een intensieve downloader bij komt)
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
ubremoved_15673
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2010, 00:27

Ik installeer hotspot systemen (bedraad en draadloos) en met mogelijkheid van buiten antenne's. Hiermee kan het internet prima gescheiden worden. Indien u intersse heeft, geeft u maar een PB.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

tim.schroyen schreef:Ik installeer hotspot systemen (bedraad en draadloos) en met mogelijkheid van buiten antenne's. Hiermee kan het internet prima gescheiden worden. Indien u intersse heeft, geeft u maar een PB.
Beste,
Ik zoek geen hotspotsysteem waar men x euro betaald per uur of iets dergelijks. Ik deel gewoon mijn internetverbinding met mensen die amper iets doen op internet, en waarvoor zelfs het goedkoopste internetabonnement te duur is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15673
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2010, 00:27

Ik heb toch niet gesuggereerd over x eur?

Ik bedoel de infrastructuur. Ik bied in mijn omgeving ook gratis internet aan voor buurtbewoners.

Door gebruik te maken van hotspot technologie heb je:
- Toegangscontrole (je geeft toegang aan wie en hoelang je wilt en voor)
- Limitatie i.v.m. datavolume en snelheid
- Veiligheid & gescheiden van je bestaand netwerk
- Mogelijk tot filtering op protocool en keywords
- Je voldoed aan de Belgische en Europese wetgeving zoals bv 2006/24/EC (stel dat je buren eens (per ongeluk) kinderporno verspreiden of binnenhalen)...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tim.schroyen schreef:Door gebruik te maken van hotspot technologie heb je:
Maar aan welke prijs zit je dan, als we even Fonera vergeten ? (eventueel hardware en software)
ubremoved_15673
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2010, 00:27

Als je de juiste ap reeds bezit, kost het je niets, anders de aankoop van een nieuwe, zoals bv de Linksys WRT54GL. Even een nieuwe firmware (die gratis beshikbaar is) erop en je kan al beginnen.

Indien je niet zo een handige Harry bent, kan je zelfs kant en klare hotspot ap's aankopen. Gewoon aansluiten op je bestaand netwerk en klaar.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

tim.schroyen schreef:Als je de juiste ap reeds bezit, kost het je niets, anders de aankoop van een nieuwe, zoals bv de Linksys WRT54GL. Even een nieuwe firmware (die gratis beshikbaar is) erop en je kan al beginnen.

Indien je niet zo een handige Harry bent, kan je zelfs kant en klare hotspot ap's aankopen. Gewoon aansluiten op je bestaand netwerk en klaar.
Je maakt dus gebruik van zaken als DD-WRT etc?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Je maakt dus gebruik van zaken als DD-WRT etc?
Ik ben ook nieuwsgierig... 8)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

tim.schroyen schreef:Anders de aankoop van een nieuwe, zoals bv de Linksys WRT54GL.
De WRT54GL is al meer dan 5 jaar oud
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Met DD-WRT zul je zo een dingen inderdaad kunnen doen, ja. Al weet ik niet of het wat gebruiksgemak betreft zo veel beter is. Die inlogportaaltjes zijn ongelooflijk vervelend. Voor mensen die niet veel surfen is dit zeker niet erg maar voor de studenten gaat dit niet zo bevorderlijk zijn. Je hebt toch al een werkende setup staan, waarom zou je daar dan nog aan prutsen?

Anyway, om op de oorspronkelijke vraag terug te komen; ik zou sowieso een andere technologie gebruiken als xDSL omdat je dat al in gebruik hebt. Daar heb je 2 voordelen: zoals je zelf zegt, als er een probleem is met de VDSL lijn heb je die om als backup te gebruiken en snelheid: als je 2 keer een VDSL2 lijn over je telefoonlijn moet krijgen, dat begint lastig te worden: het is wel 2 keer 20 Mb/s maar je kan ze volgens mij nooit tegelijkertijd op 20 Mb/s laten trekken omdat het over dezelfde telefoonkabel moet gaan.
Ik zou dus naar Telenet gaan. Ik zou eerst eens kijken wat het gemiddelde verbruik (40 GB/maand dus) is op die lijn en dan het Telenet abo dat in die buurt komt nemen. Comfortnet dus (vanaf juli heb je een 50 GB limiet).

Op de vraag om een backuplijn te hebben antwoord ik direct ja. Er zijn te veel mensen die op jouw lijn vertrouwen om internet te hebben, dan moet je iets voorzien waardoor de op geen internet kans verkleint.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Génicus schreef:Met DD-WRT zul je zo een dingen inderdaad kunnen doen, ja. Al weet ik niet of het wat gebruiksgemak betreft zo veel beter is. Die inlogportaaltjes zijn ongelooflijk vervelend. Voor mensen die niet veel surfen is dit zeker niet erg maar voor de studenten gaat dit niet zo bevorderlijk zijn. Je hebt toch al een werkende setup staan, waarom zou je daar dan nog aan prutsen?
wat is vervelend aan "inlogportaaltjes"?
Jij hebt nog nooit Schoolnet/Kotnet en dergelijke gezien al sinds mid jaren 90 in Leuven en omstreken?
Zelfs in de plaatselijke McDonalds, Starbucks, Carestels werkt het zo...

heb het ook al enkele jaren in gebruik bij enkele studentenkoten...
werkt perfect...

telenet : een office van +75euro/maand voor 100gbyte en een snelheid dat een 20tal computers kan trekken
ze halen 2x smallband per jaar...en de dader is snel gevonden doordat ze moeten inloggen en het verbruik gemeten is per gebruiker per dag

we tellen af naar 1 july wanneer telenet een "fup" zal uitbrengen voor "goedkoper" :-)
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn ervaringen zijn er toch niet super mee. Iemand die gewoon even snel zijn mail wil checken (bv de mensen die niet vaak op internet gaan) moet zich eerst aanmelden in de browser. Dat is al vrij omslachtig. Als je dan toch een uitgebreide accesslog wilt; neem dan een oude pc, draai je eigen linux servertje met DNS erop, zet de logging aan en geef elke kabel een eigen IP. Dan kan je in de logs gaan zoeken wie het heeft uitgestoken.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Génicus schreef:Mijn ervaringen zijn er toch niet super mee. Iemand die gewoon even snel zijn mail wil checken (bv de mensen die niet vaak op internet gaan) moet zich eerst aanmelden in de browser. Dat is al vrij omslachtig. Als je dan toch een uitgebreide accesslog wilt; neem dan een oude pc, draai je eigen linux servertje met DNS erop, zet de logging aan en geef elke kabel een eigen IP. Dan kan je in de logs gaan zoeken wie het heeft uitgestoken.
het aanmeldsysteem kan geautomatiseerd worden door www.easywifi.com natuurlijk
maar imho logt je browser toch automatisch in als je je paswoord laat onthouden...
t'is even omslachtig als Gmail/hotmail checken :-)

linux/pc/kabels lijkt me omslachtiger
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Génicus schreef:Mijn ervaringen zijn er toch niet super mee. Iemand die gewoon even snel zijn mail wil checken (bv de mensen die niet vaak op internet gaan) moet zich eerst aanmelden in de browser. Dat is al vrij omslachtig. Als je dan toch een uitgebreide accesslog wilt; neem dan een oude pc, draai je eigen linux servertje met DNS erop, zet de logging aan en geef elke kabel een eigen IP. Dan kan je in de logs gaan zoeken wie het heeft uitgestoken.
Bvb bij freehotspot kan je zonder je aan te melden alles doen (ftp, ssh, mail, ...) behalve surfen zelf. Daarvoor moet je langs de portal.
Servertje = pfsense (op een atom processor, is meer dan snel genoeg en energiezuinig).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Nja daar zit wel iets in, al ben ik niet echt een fan van zo een dingen. Het kan in bepaalde gevallen misschien de oplossing zijn, maar om constant te gebruiken... Hmm ik weet het niet. Jij weet het waarschijnlijk beter omdat je het effectief toepast maar het zou bij mij het laatste zijn dat ik probeer
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Génicus schreef:als je 2 keer een VDSL2 lijn over je telefoonlijn moet krijgen, dat begint lastig te worden: het is wel 2 keer 20 Mb/s maar je kan ze volgens mij nooit tegelijkertijd op 20 Mb/s laten trekken omdat het over dezelfde telefoonkabel moet gaan.
Je kan niet 2x VDSL2 (of welke DSL dan ook) over dezelfde lijn krijgen... daarvoor heb je iedere keer een ander koperpaar nodig, en dan heb je op ieder koperpaar ook de effectieve snelheid.
Génicus schreef:Als je dan toch een uitgebreide accesslog wilt; neem dan een oude pc, draai je eigen linux servertje met DNS erop, zet de logging aan en geef elke kabel een eigen IP. Dan kan je in de logs gaan zoeken wie het heeft uitgestoken.
Wat heeft DNS ermee te maken... ?
tim.schroyen schreef:Ik bied in mijn omgeving ook gratis internet aan voor buurtbewoners.
Ik blijf me nog altijd afvragen hoe je dat doet met enkel een WRT54GL ? (of heb je hiervoor een abonnement nodig van $10/maand zoals ik in een ander topic tussen de regels lees).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:Ik blijf me nog altijd afvragen hoe je dat doet met enkel een WRT54GL ? (of heb je hiervoor een abonnement nodig van $10/maand zoals ik in een ander topic tussen de regels lees).
persoonlijk gebruik ik het FON netwerk samen met Family&Friends... dan heb ik wel een "label" per gebruiker/sessie waarop ik kan sorteren;
bij die anderen; als je je hotspot gratis houdt heb je ogenschijnlijk ook geen abbo... maar dan zit je met een "I agree" button...
dan weet je ook geen verbruik... per "gebruiker"...
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Je kan met de DNS lookups zien wat iemand op internet doet :-). Ik kan hierthuis in de logs kijken welk IP wat doet op het internet
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Génicus schreef:Je kan met de DNS lookups zien wat iemand op internet doet :-). Ik kan hierthuis in de logs kijken welk IP wat doet op het internet
in je (openwrt) router een DNAT doen voor alle trafiek op DNS poort richting "opendns"
en een opendns -tooltje die je toestel registreert & labelt op opendns

maar persoonlijk vind ik die site onvolledig/traag als ik daar zulke statistieken wil opvragen
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

een duidelijke voorstander van openWRT/DD-WRT software voor routers :D
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”