Yeri Tiete lanceerde twee jaar geleden de website iRail.be, een mobiele online routeplanner waarmee je reisinfo kunt raadplegen wanneer je reist met de trein. Alle gegevens en informatie kwamen van de website van de NMBS. Tiete liet de spoorwegmaatschappij weten dat hij zo'n website had gelanceerd, maar kreeg geen reactie. Nu, twee jaar later, stuurde de NMBS Tiete een brief met een aanmaning om de website off-line te halen wegens schending van de intellectuele rechten.
Volgens de NMBS schendt de website de intellectuele rechten, zoals het auteursrecht en databankrecht, van de spoorwegmaatschappij. De NMBS heeft Tiete in gebreke gesteld voor de inbreuken en geëist dat de website off-line wordt gehaald. Indien de website niet off-line zou gehaald worden, zouden er gerechtelijke stappen volgen. De webontwikkelaar is ingegaan op de eis.
In maart van dit jaar lanceerde de NMBS een eigen mobiele website. Blijkbaar was er voor de spoorwegmaatschappij geen plaats voor een alternatieve website. De originele brief is te vinden op Flickr.
http://www.flickr.com/photos/tuinslak/4 ... 1/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/tuinslak/4 ... 8/sizes/l/
UB Frontpage
iRail.be stopt na eis tot stopzetting van NMBS
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13626
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Eerste les in "Hoe maak ik me onnodig onpopulair": laat je advocaat een officiële aanmaning sturen alvorens vriendelijk te vragen ergens mee te stoppen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Zo te zien werd er geen layout of logo's overgenomen, enkel content. Enige da'k zie is dat de resultatenpagina een rechtstreekse page-scrape is.
-
- Pro Member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
- Locatie: Blankenberge
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 34 keer
Ik snap de kortzichtigheid van NMBS niet. Treinroosters zijn volgens mij algemene informatie, waar je moeilijk recht op kan cleamen. Na de iPhone app "Trein België" is dit al de 2de initiatief die gewoon offline wordt gehaald door de NMBS. In het buitenland kunnen dergelijke dingen wel.
Daarnaast zijn de websites van de NMBS moeilijk gebruiksvriendelijke te noemen. Je moet al switchen tussen railtime.be en nmbs.be om je op de hoogte te stellen van vertrekuren en vertragingen. Daarnaast zijn de mobile webiste niet erg handig te noemen. Ook heeft ieder zich respecterende treinmaatschappij in het buitenland een iPhone app, maar is het bij de NMBS hier nog steeds op wachten.
Triestig is dat!
Daarnaast zijn de websites van de NMBS moeilijk gebruiksvriendelijke te noemen. Je moet al switchen tussen railtime.be en nmbs.be om je op de hoogte te stellen van vertrekuren en vertragingen. Daarnaast zijn de mobile webiste niet erg handig te noemen. Ook heeft ieder zich respecterende treinmaatschappij in het buitenland een iPhone app, maar is het bij de NMBS hier nog steeds op wachten.
Triestig is dat!
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
NMBS steekt miljoenen belastinggeld in een "halve" realisatie terwijl er al jaren betere & gratis alternatieven bestaan door hobbyisten...Trojan schreef:Staan er advertenties op de site van de nmbs?
Dat willen die managers natuurlijk niet geweten hebben...
Ik heb er ook al bedrijven geweten die ipadressen blacklisten want dat "scrapen" kost hun serverruimte... en een backend oplossing die minder bandbreedte/cpu inneemt daar zijn ze dan doof voor...
- cloink
- Elite Poster
- Berichten: 3515
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Fraai is dat. Ik als aandeelhouder (zoals elke burger van dit land, ho ho) protesteer!
Ze zouden gvd dankbaar moeten zijn dat er iemand zich de moeite getroost om zoiets op te zetten. Stelletje hufters... Soit: met z'n allen protesteren, mijn mails zijn al buiten.
EDIT: ha, de NMBS heeft ondertussen een eigen mobiele site opgezet, dat zal dan inderdaad wel meteen de reden zijn waarom ze nu reageren...
Ze zouden gvd dankbaar moeten zijn dat er iemand zich de moeite getroost om zoiets op te zetten. Stelletje hufters... Soit: met z'n allen protesteren, mijn mails zijn al buiten.
EDIT: ha, de NMBS heeft ondertussen een eigen mobiele site opgezet, dat zal dan inderdaad wel meteen de reden zijn waarom ze nu reageren...

ooh. shiny.