[POLITIEK] verkiezingen 13 juni

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!

Voor wie zou je stemmen?

CD&V
1
1%
Groen! + LSP
10
9%
LDD
1
1%
N-VA
64
56%
Open VLD + Vivant
7
6%
Piraten Partij (enkel Kamer in BHV)
2
2%
PVDA+
7
6%
sp.a
8
7%
Vlaams Belang
10
9%
Andere : BUB, CAP, Vital, ...
0
Geen stemmen
Andere : Franstalige partijen
0
Geen stemmen
Varia : Blanco, Niet, Ongeldig
5
4%
 
Totaal aantal stemmen: 115
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:Ik dacht dat bij een nieuwe regering alle vertragingsprocedures met inbegrip van alarmbelprocedure opnieuw begonnen...
Dat is inderdaad zo, wat nogmaals aangeeft hoe absurd het ganse gedoe is.
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

tonym schreef:
door desteven op 10 jun 2010, 01:51

België biedt zeer veel troeven aan werkgevers, die gaan het heus niet allemaal aftrappen omdat hun aandeelhouders hier misschien een miljonairstaks moeten betalen of ze hun notionele interestaftrek niet meer krijgen. En grote bedrijven trekken nu al regelmatig weg, ondanks alle cadeaus die ze vaak krijgen, die politiek heeft ons dus ook nog niet veel opgeleverd qua werkgelegenheid.
Belgie biedt op dit ogenblik zowat het minste van wat in Europa geboden wordt aan werkgevers.
Er lopen nog steeds multinationals naar de buurlanden Nederland en Frankrijk.
Vlaanderen verliest zelfs meer dan Wallonie dat relatief meer biedt.
De loonkost is op één land na de hoogste in de Eurozone en alles enige land index gekoppeld.
Onze regelgeving is complex en de regionalisering is alles behalve transparant voor vreemde bedrijven.
Onze politiek denkt vooral aan steeds toenemende uitgaven die onvermijdelijk belastingsverhoging beloven.
Nochtans lees ik hier (tekst van organisatie met Thomas Leysen, van Umicore en VBO, aan het hoofd) het volgende:
Belgium’s high scores are based on the following:
  • availability of a highly educated and productive workforce;
    availability of a multilingual workforce;
    investor-friendly tax environment;
    geographical location and access to other European countries;
    presence of the key institutions of the European Union.
U bent dus voorgelogen. Dat verhaal wordt trouwens in alle landen door de ondernemers verteld, maar ik denk niet dat de lidstaten van de EU moeten deelnemen aan deze 'race to the bottom'.
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Wat betreft het communautaire denk ik dat een compromis wel mogelijk is als een eenmalige wijziging van de taalgrens* (faciliteitengemeenten met een de facto Franstalige meerderheid aan het Brussels gewest toevoegen) aangeboden wordt in ruil voor een splitsing van de kieskring en een realistische staatshervorming (dus geen splitsing van de sociale zekerheid) die streeft naar homogene bevoegdheidspakketten en financiële verantwoordelijkheid.

*En dan ligt die voor eens en voor altijd vast. Maingain heeft in Knack alleszins aangegeven hiervoor gewonnen te zijn. Uiteraard moet de tweetaligheid in het Brusselse gewest dan beschermd en ondersteund blijven/worden, ook voor de Nederlandstaligen uit de faciliteitengemeenten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

desteven schreef:Wat betreft het communautaire denk ik dat een compromis wel mogelijk is als een eenmalige wijziging van de taalgrens*
Ben je gek :bang:
bf62
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
desteven schreef:Wat betreft het communautaire denk ik dat een compromis wel mogelijk is als een eenmalige wijziging van de taalgrens*
Ben je gek :bang:
Met die instelling desteven is er achtereen geen Vlaanderen meer. Idioterie op zijn top. En als er een wijziging moet komen, dan is het heel eenvoudig, Brussel terug naar Vlaanderen. En de Walen mogen terug naar Frankrijk gaan, maar van ons grondgebied, dat al zeer klein is, blijven ze met hun poten af.
Laatst gewijzigd door bf62 12 jun 2010, 15:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

taalgrens wijzigen? :bang: ik denk het niet :nono: grondwet naleven :!: meer niet :cop:
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
redman schreef:Ik geloof nooit dat de koning een wet zal ondertekenen waar alle waalse partijen NON tegen zeggen.
Met die uitspraak doet u ook niet onder wat betreft "fabeltjes gehalte" (indien het trouwens correct moest zijn zegt het ook genoeg over Belgie).
Ben je de abortuswet vergeten? Koning Boudewijn wou die ook niet ondertekenen. Voor 1 dag geen koning dan maar... Problem solved.
Afbeelding
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Sub Zero schreef:
r2504 schreef:
redman schreef:Ik geloof nooit dat de koning een wet zal ondertekenen waar alle waalse partijen NON tegen zeggen.
Met die uitspraak doet u ook niet onder wat betreft "fabeltjes gehalte" (indien het trouwens correct moest zijn zegt het ook genoeg over Belgie).
Ben je de abortuswet vergeten? Koning Boudewijn wou die ook niet ondertekenen. Voor 1 dag geen koning dan maar... Problem solved.
Daar moet je wel een regering voor hebben, dus neen , dat is niet mogelijk
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

desteven schreef:Wat betreft het communautaire denk ik dat een compromis wel mogelijk is als een eenmalige wijziging van de taalgrens*
Het is niet alleen dat dat niet aanvaardbaar is, maar nekeer ge daarmee begint kan er met veel blijven gerommeld worden. Misschien is tijd om voor te stellen dat hele stukken van Waals-Brabant waar Vlamingen zich voor de goedkopere bouwgrond zijn gaan vestigen bij Vlaanderen worden gevoegd. De reactie zal wellicht niet erg enthousiast zijn.

Dat er eventueel in die zones enige aanpassing komt aan de huidige spelregels en verhoudingen zie ik al iets meer zitten. Door bijvoorbeeld naar gezamenlijke culturele instellingen te gaan. Zoals één cultureel centrum met een aanbod voor beide doelgroepen. Betaald met geld dat Vlaanderen van zijn transfers naar Wallonië afhoud en zelf beheert.
Sub Zero schreef:
r2504 schreef:
redman schreef:Ik geloof nooit dat de koning een wet zal ondertekenen waar alle waalse partijen NON tegen zeggen.
Met die uitspraak doet u ook niet onder wat betreft "fabeltjes gehalte" (indien het trouwens correct moest zijn zegt het ook genoeg over Belgie).
Ben je de abortuswet vergeten? Koning Boudewijn wou die ook niet ondertekenen. Voor 1 dag geen koning dan maar... Problem solved.
Dat alleen geeft al aan hoe overbodig de Koning wel niet geworden is.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het is irritant om te horen dat iedereen zegt dat de Koning overbodig is, terwijl het dankzij zijn onderhandelingen is dat we überhaupt geen 2 jaar zonder Regering hebben gezeten. Ik denk dat de laatste onderhandelingen net getoond hebben dat er wel degelijk een rol voor de Koning moet blijven bestaan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Goztow schreef:Het is irritant om te horen dat iedereen zegt dat de Koning overbodig is, terwijl het dankzij zijn onderhandelingen is dat we überhaupt geen 2 jaar zonder Regering hebben gezeten. Ik denk dat de laatste onderhandelingen net getoond hebben dat er wel degelijk een rol voor de Koning moet blijven bestaan.
Tjah met al die NVA aanhangers verbaast dat niet.Tot een paar jaar geleden zou ik ze mogelijk gelijk gegeven hebben.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Het is irritant om te horen dat iedereen zegt dat de Koning overbodig is, terwijl het dankzij zijn onderhandelingen is dat we überhaupt geen 2 jaar zonder Regering hebben gezeten. Ik denk dat de laatste onderhandelingen net getoond hebben dat er wel degelijk een rol voor de Koning moet blijven bestaan.
Dat is één manier om er naar te kijken, een andere pleit nog meer voor een confederale samenstelling waardoor zo'n tussenkomt onnodig had geweest. Maar de functies die de koning vervult kunnen evengoed door iemand anders vervuld worden. Aangezien er toch bezuinigt moet worden ...
silencer schreef:Tjah met al die NVA aanhangers verbaast dat niet.Tot een paar jaar geleden zou ik ze mogelijk gelijk gegeven hebben.
'k Denk dat dat een discussie is geweest die al vaker dan alleen bij N-VA aanhangers de kop opduikt.
Wikipedia schreef:Na veel redetwisten leken de Belgen bereid hun koning weer te ontvangen. Om weerstand weg te nemen zou over de koningskwestie besloten worden door middel van een referendum. De koning won het pleit, vooral dankzij een meerderheid in Vlaanderen. Waalse arbeiders wilden zich echter niet onder het bewind van de eerste collaborateur neerleggen; stakingen en demonstraties werden georganiseerd. Er dreigde zelfs een burgeroorlog.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:Het is irritant om te horen dat iedereen zegt dat de Koning overbodig is, terwijl het dankzij zijn onderhandelingen is dat we überhaupt geen 2 jaar zonder Regering hebben gezeten. Ik denk dat de laatste onderhandelingen net getoond hebben dat er wel degelijk een rol voor de Koning moet blijven bestaan.
Niet zonder regering... maar wel met een steeds groter wordende hoop ellende (waar trouwens enkel de koning en zijn familie beter van worden) door de Vlamingen nogmaals een stevige scheut water te laten doen bij hun al zo flauwe wijn. Nu wat mij betreft hoeft hij niet te verdwijnen, net zo min als Belgie... maar enige sanering in de uitgaven (vooral het mee-eten van de potje met zoveel mogelijk vriendjes, inclusief de ganse koninklijke familie) is zeker gepast.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Allons enfants de la patrie, le jour de gloire est arrivé!

Oh ironie...

:angel:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

de plicht is reeds vervuld, dat de beste moge winnen..........
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

We gaan hier ook eens aanzetten se. 'k Ben benieuwd wat de dag zal brengen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Was daar al om 9 uur, plicht is gedaan. Hopelijk niet terug stemming binnen een paar maanden
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik ga eens aanzetten. De beste stemmen komen wat later. :P
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Dat de beste moge winnen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

& done, ging weer goe vooruit :-)

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Belgium’s high scores are based on the following:

availability of a highly educated and productive workforce;
availability of a multilingual workforce;
investor-friendly tax environment;
geographical location and access to other European countries;
presence of the key institutions of the European Union.
Het is zijn rol om dat te vertellen, daarvoor is hij daar gemandateerd.
Je volgt toch zelf wat de partij waarop je stemt in wat ze je vertellen.

Anyway de teerlingen zijn geworpen en we zien wel.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

In Wallonië is het een feit: PS heeft daar de verkiezingen gewonnen, cdh & ecolo gelijk, MR zware verliezen.
In Vlaanderen grote winnaar: NVA; gelijk gebleven: spa, vld, groen; dalers zijn vlaams belang en ldd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Lord Utopia schreef:In Wallonië is het een feit: PS heeft daar de verkiezingen gewonnen, cdh & ecolo gelijk, MR zware verliezen.
In Vlaanderen grote winnaar: NVA; gelijk gebleven: spa, vld, groen; dalers zijn vlaams belang en ldd.
Volgens de web site van deredactie verliest Open VLD meer dan 5%.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Astralon schreef:
Lord Utopia schreef:In Wallonië is het een feit: PS heeft daar de verkiezingen gewonnen, cdh & ecolo gelijk, MR zware verliezen.
In Vlaanderen grote winnaar: NVA; gelijk gebleven: spa, vld, groen; dalers zijn vlaams belang en ldd.
Volgens de web site van deredactie verliest Open VLD meer dan 5%.
Mja, ik baseerde me op de voorlopige cijfers. Het verandert vlug.
en idd, OpenVLD verliest idd fors.

zie de kaart: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... in%2Bkaart
zegt genoeg.

En volgens VTM verliest Ecolo 5%, terwijl Vld "amper" 1,5% verliest.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het worden nog leuke onderhandelingen: NVA tegenover PS... Het zou me niet verbazen moesten we uiteindelijk een regering zonder NVA krijgen... en dan gaat er van besparingen weer niks in huis komen: hoe meer partijen in een regering, hoe kostelijker.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Goztow schreef:Het worden nog leuke onderhandelingen: NVA tegenover PS... Het zou me niet verbazen moesten we uiteindelijk een regering zonder NVA krijgen... en dan gaat er van besparingen weer niks in huis komen: hoe meer partijen in een regering, hoe kostelijker.
CD&V + Open VLD + SP.A halen geen meerderheid aan vlaamse zijde!
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Astralon schreef:
Goztow schreef:Het worden nog leuke onderhandelingen: NVA tegenover PS... Het zou me niet verbazen moesten we uiteindelijk een regering zonder NVA krijgen... en dan gaat er van besparingen weer niks in huis komen: hoe meer partijen in een regering, hoe kostelijker.
CD&V + Open VLD + SP.A halen geen meerderheid aan vlaamse zijde!
+Groen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Astralon schreef:CD&V + Open VLD + SP.A halen geen meerderheid aan vlaamse zijde!
Gelukkig maar... langs de andere kant hoor ik zo ook reeds het idee van een reflectie regering waarbij aan Vlaamse kant NVA samen met SPa en CDV zouden regeren (en waar ik SPa nog enigsinds kan begrijpen ivm. de situatie aan Waalse kant, huiver ik voor het idee er de CDV terug bij te hebben).

Trouwens het woord van de avond was "landslice" (we zitten duidelijk al in Europa :lol: )
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Er wordt wel eens gezegd dat de Belgische situatie verschrikkelijk moeilijk is om uit te leggen in het buitenland.
Onderstaand artikel bewijst dat het dus wel kan. Imho een zeer goed artikel, ook al omdat het de N-VA niet omschrijft als de verschrikkelijke separatisten die zo snel mogelijk Vlaanderen onafhankelijk willen.
The New York Times
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

silencer schreef:
CD&V + Open VLD + SP.A halen geen meerderheid aan vlaamse zijde!
+Groen.
Wat een verschrikkelijke mengeling... Dat zijn gewoon ALLE politieke strekkingen en zoiets werkt nooit.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Noemen ze dat niet de 'bont en blauw' coalitie ? :lol:
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Mss tijd voor een nieuwe poll: op wie zou je nu stemmen en zou er een regering uit voort komen ?
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Vind ik een prima idee!
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

een oud topic bumpen :wink:

helaas nog steeds actueel...
Gesloten

Terug naar “Allerlei”