Instellingen voor Sagem als pure modem te gebruiken

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
desolation
Starter Plus
Starter Plus

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de saggem modem zo instel dat hij puur PPPOE passthrough doet ?
Als ik bij network settings de WAN PPOE op "lan bridge" zet, spring hij zelf terug naar wan pppoe ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

desolation schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe ik de saggem modem zo instel dat hij puur PPPOE passthrough doet ?
Als ik bij network settings de WAN PPOE op "lan bridge" zet, spring hij zelf terug naar wan pppoe ...
In principe moet je niets wijzigen. PPPoE passtrough is standard actief. Je moet alleen een ethernet client verbinden die een eigen PPPoE sessie maakt. Hiervoor moet je op de Sagem niets "bridgen".
Wat je wel kan doen is de PPPoE connectie in de sagem uitschakelen, als je hierb geen behoefte aan hebt en/of geen 2 simultane PPPoE sessies wilt.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
desolation
Starter Plus
Starter Plus

ok, dat is handig

ik wou ook een andere ip range kiezen, maar dan geeft hij de error dan een connectie maar 1 onderliggende connectie mag hebben, maar ik neem aan dat ik niet al die connecties zomaar mag verwijderen ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

desolation schreef:ik wou ook een andere ip range kiezen, maar dan geeft hij de error dan een connectie maar 1 onderliggende connectie mag hebben, maar ik neem aan dat ik niet al die connecties zomaar mag verwijderen ?
Dat gebeurt wanneer je hem off-line configureert.
Ik liep hier tegen hetzelfde aan. Op het moment dat hij online gaat, verdwijnen die 9 connectie en kun je je IP eenvoudig veranderen.

Dit hoort kennelijk bij deze softwareversie van EDPnet die ook het Belgacomlabel draagt, bij mijn modem van Dommel had ik er geen last van (daar staat geen Belgacommerk in)

Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21 (EDPnet)
Runtime version 6001G0-6000G0
hardware versie 03

Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21 (Dommel)
Runtime version 6001GR-6OC005
hardware versie 01
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Mijn sagem modem had vroeger geen belgacom logo maar ben er vorige week nog eens op aangemeld en nu is het al belgacom.

Hebben blijkbaar een update uitgevoerd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Ben ik correct als ik vaststel dat je geen multiple ppoe connecties kan opzetten?

ie, als je de ppoe info in het toestel zelf invult, dat je dan geen passthrough connectie kan opzetten meer ?

also :

Limburg schreef: Ik liep hier tegen hetzelfde aan. Op het moment dat hij online gaat, verdwijnen die 9 connectie en kun je je IP eenvoudig veranderen.

Dit hoort kennelijk bij deze softwareversie van EDPnet die ook het Belgacomlabel draagt, bij mijn modem van Dommel had ik er geen last van (daar staat geen Belgacommerk in)
Blijven er hier gewoon instaan, heb ze dan maar zelf uit de bridge gehaald en gedisabled.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

FlashBlue schreef:Ben ik correct als ik vaststel dat je geen multiple ppoe connecties kan opzetten?
ie, als je de ppoe info in het toestel zelf invult, dat je dan geen passthrough connectie kan opzetten meer ?
Dit wordt (afaik) niet door de modem bepaald, maar door jouw provider.
Bij BGC kan je (of kon je) 4 simultane PPPoE sessies opzetten, misschien ben je bij EDPnet beperkt tot één?
In dit geval moet je PPPoE in de Sagem disablen, en alléén het achterliggende toestel (of router) een PPPoE sessie laten opbouwen. Trouwens, als je - zoals je in de titel schrijft - de Sagem als pure modem wil gebruiken, heeft die geen actieve PPPoE nodig.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FlashBlue
Erelid
Erelid

philippe.deleye schreef: Dit wordt (afaik) niet door de modem bepaald, maar door jouw provider.
Bij BGC kan je (of kon je) 4 simultane PPPoE sessies opzetten, misschien ben je bij EDPnet beperkt tot één?
In dit geval moet je PPPoE in de Sagem disablen, en alléén het achterliggende toestel (of router) een PPPoE sessie laten opbouwen. Trouwens, als je - zoals je in de titel schrijft - de Sagem als pure modem wil gebruiken, heeft die geen actieve PPPoE nodig.
Philippe.
Bedankt voor de reply Philippe.

Ik ben echter niet de topicstarter, en heb ook een iets anders doel voor de modem, waarbij de interne ppoe, en een extra, gewenst zijn. Dit is intussen ook geluk, blijkbaar klein foutje gemaakt in config van die broodrooster. (god wat een groot en ugly ding)
En belgacom heeft blijbkaar nog steeds niet geleerd uit het verlede, ze verkloten nog altijd firmwares door eigen versies te willen precies.

Soit, alles werkt, nu nog op de vdsl2 activatie op de lijn wachten. atm nog adsl2+
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

FlashBlue schreef:Ben ik correct als ik vaststel dat je geen multiple ppoe connecties kan opzetten?
Ook al gebruik je de lokale pppoe connectie in het modem zelf, kun je daarnaast op je router poorten waar het 192.168.1.x verkeer loopt een externe pppoe verbing (of meer) aansluiten met een wanIP adres, dus heeft hij nog steeds wan passthrough.
FlashBlue schreef:
Limburg schreef: Ik liep hier tegen hetzelfde aan. Op het moment dat hij online gaat, verdwijnen die 9 connectie en kun je je IP eenvoudig veranderen.

Blijven er hier gewoon instaan, heb ze dan maar zelf uit de bridge gehaald en gedisabled.
Ik bedoelde met het online gaan het moment dat er verbinding is met de provider en er pppoe verbindingen kunnen worden opgezet, ik begrijp dat dit nu nog niet het geval is.
philippe.deleye schreef:Bij BGC kan je (of kon je) 4 simultane PPPoE sessies opzetten, misschien ben je bij EDPnet beperkt tot één?
Ik kan er bij EDPnet 2 gebruiken, misschien kunnen er nog meer worden opgezet maar dat heb ik niet geprobeerd.
Bij Dommel was het bij mij ook 2 hoewel ik anderen heb gehoord die er meer konden opzetten. (inmiddels is dommel hier naar fixedIP omgezet)
FlashBlue
Erelid
Erelid

Bedankt Limburg,

Maar de modem was wel degelijk online, via de adsl lijn weliswaar nog...

En nu werkt er niks meer :-) geen adsl meer op lijn sinds 9h vanmorgen, en ook geen vdsl :)

Ik hoop dat bgc er weer niet in geslaagd is. Ik heb ooit manueel de kabelgegevens laten aanpassen in hun DB, omdat de lengte 3 km verkeerd zat (historisch foutje), maar sindsdien gaat er elke keer dat ze iets veranderen of moeten doen aan die lijn, wel iets mis.

Ik hoop dat ik tege 12h terug alles OK zie, anders maar eens bellen denk ik zo.
FlashBlue
Erelid
Erelid

Telefoontje naar edpnet leidde tot "service does not exist" bij een lijntest...

Paar uurtjes later dan toch alles in orde gekomen, en blijkbaar had ik afstand tot rop zelfs overschat op google maps, ik had op ~500meter geschat, is blijkbaar maar rond de 300.

* VDSL2 modem tool 1.6 *

download upload
line: 25040 kbps 3104 kbps
payload: 20048 kbps 2032 kbps
max line: 87968 kbps
max payload: 69616 kbps
bands used: 2 1
bandplan: 8D
training: 33.1 dB
loop length: 329 m
near end: 320 m
far end: 332 m