Succes zonnepanelen dreigt stroomfactuur duurder te maken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
hetgeen nu gebeurd lijkt me anders ook niet realistisch
- bp die olie boort, zonder zich te beveiligen tegen alle soorten van risico's
- gsm's waarvan men later ontdekt dat de straling toch niet echt gezond is
- digiboxen die meer verbruiken in standby dan in power on
- auto's die zuiniger en properder zouden kunnen worden, moesten ze niet altijd maar groter, breder, krachtiger worden
Wat is realistisch? Een nieuwe drug uitvinden, en niet strafbaar zijn, tot onze slowe politiek er jaren later pas een wet rond krijgt.
- bp die olie boort, zonder zich te beveiligen tegen alle soorten van risico's
- gsm's waarvan men later ontdekt dat de straling toch niet echt gezond is
- digiboxen die meer verbruiken in standby dan in power on
- auto's die zuiniger en properder zouden kunnen worden, moesten ze niet altijd maar groter, breder, krachtiger worden
Wat is realistisch? Een nieuwe drug uitvinden, en niet strafbaar zijn, tot onze slowe politiek er jaren later pas een wet rond krijgt.
de koe zegt boe
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je kan je niet tegen alles beveiligen... tenzij je het gewoon niet doet, maar aangezien we nog steeds olie nodig hebben (anders klagen mensen dat de stroom via de zonnepalen te duur wordt) neemt men bepaalde risico's (net zoals jij iedere dag een risico neemt door je in het vervoer te begeven).bambipower schreef:bp die olie boort, zonder zich te beveiligen tegen alle soorten van risico's
Waar haal je dat vandaan... er is nog steeds niets bewezen van die straling (al geloven de Groenen graag zichzelf).bambipower schreef:gsm's waarvan men later ontdekt dat de straling toch niet echt gezond is
Haast evenveel (maar het zou inderdaad veel beter kunnen)... meer is wat overdreven.bambipower schreef:digiboxen die meer verbruiken in standby dan in power on
Da's iedereen zijn persoonlijk keuze zeker... je klaagt toch ook niet als iemand een biefstuk eet ipv. een worst ?bambipower schreef:auto's die zuiniger en properder zouden kunnen worden, moesten ze niet altijd maar groter, breder, krachtiger worden
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Dit is een distributie probleem en een kost, .. als ik mijn elektriciteit thuis vervang ga ik toch ook niet ineens zeggen dit heeft me zoveel gekost nu ga ik zoveel minder betalen, .. dit is een kost voor de beheerder een investering, maar moet bij elke investering de prijs omhoog, ..!? Elk bedrijf doet investeringen, .. maar daarom gaan hun producten niet omhoog, .. ik vind dat dit hier niet anders mag zijn, .. anders gaan we straks nog een factuur krijgen van BGC omdat ze moeten investeren in glasvezel !
weet ge ik vraag me af ik zie altijd die reclame van elektrabel en der komt iets in voor van dat ze de mensen proberen te helpen hebben beter met energie om te gaan, nu vraag ik me af wat ze daarmee bedoelen, .. ik kan me alvast niks inbeelden buiten dat ze de prijs verhogen, maar als dat een motivatie is .. lol
Het zal allicht stimulerend werken, .. maar meer winst pakken, en dan zeggen wij helpen de mensen, wij stimuleren de mensen minder te verbruiken ..
weet ge ik vraag me af ik zie altijd die reclame van elektrabel en der komt iets in voor van dat ze de mensen proberen te helpen hebben beter met energie om te gaan, nu vraag ik me af wat ze daarmee bedoelen, .. ik kan me alvast niks inbeelden buiten dat ze de prijs verhogen, maar als dat een motivatie is .. lol
Het zal allicht stimulerend werken, .. maar meer winst pakken, en dan zeggen wij helpen de mensen, wij stimuleren de mensen minder te verbruiken ..
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
InderdaadHet zal allicht stimulerend werken, .. maar meer winst pakken, en dan zeggen wij helpen de mensen, wij stimuleren de mensen minder te verbruiken ..
Dit speelt ook in Electrabel zijn voordeel: kleiner verbruik heeft een kleinere capaciteit tot gevolg.
Dan moeten ze minder investeren in nieuwe centrales waardoor de winst verhoogd. En daarna aan de consument
vertellen dat de prijs omhoog moet om de inkomsten op peil te houden voor nieuwe investeringen.
- Ofloo
- Elite Poster
Dat vind ik ook van zonnepanelen, al hoewel ik er zelf wel wil vind ik het niet normaal dat een ander die zou moeten betalen om ze rendabel te maken, .. zo hebben we onze staatsschuld gebouwd nog efkes, .. en we zitten nog dieper in de put.Goztow schreef:Heh, dat klinkt nogal een communistisch gedachtengoed . Het lijkt me alvast heel onrealistisch.
en kom niet af dan moet elektrabel maar betalen want alles wat de staat daar gaat halen moeten wij gewoon meer betalen ! da's gewoon zeggen we gaan uw belasten maar we doen het via een omweg.
- Ofloo
- Elite Poster
"good cover" zou ik zeggen, we maken alles maar duurder en verantwoorden dat dan door te zeggen dat we de mensen aan het stimuleren zijn, .. ? Laatst was dacht ik er ook nog aan toen elektrabel zei dat ze hun steentje bijdroegen in een reclame, voor de toekomst, wat ze er wel niet bij vertellen over wiens toekomst het gaat dat van "onze kinderen" die van den baas van elektrabel of ..Het zal allicht stimulerend werken, .. maar meer winst pakken, en dan zeggen wij helpen de mensen, wij stimuleren de mensen minder te verbruiken ..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Ja uiteraardbambipower schreef: Wat is realistisch? Een nieuwe drug uitvinden, en niet strafbaar zijn, tot onze slowe politiek er jaren later pas een wet rond krijgt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Wake-up call : wij betalen als Belgen _continu_ voor de "kosten van anderen". Als niet-ouder betaal je ook voor de kinderbijslag en scholingskosten van je buurman's kinderen, om maar iets te zeggen : da's OOK een investeringskost, want DIE jongeren gaan JOUW pensioen betalen hé. Als "groene jongen" betaal je _ook_ voor de onderhoud (of niet, afhankelijk hoe realistisch je bent) van de autosnelwegen, ook als je zelf geen wagen hebt. Heet solidariteitsprincipe. Moet je eens opzoeken, heeft weinig met communisme te maken hoor.Dat vind ik ook van zonnepanelen, al hoewel ik er zelf wel wil vind ik het niet normaal dat een ander die zou moeten betalen om ze rendabel te maken, .. zo hebben we onze staatsschuld gebouwd nog efkes, .. en we zitten nog dieper in de put.
Ach, ik begrijp je frustratie best, maar je mag niet vergeten _waarom_ de situatie is zoals ze is.
Europa legt België op om tegen 2020 13% van zijn stroomvoorziening te realiseren in "groene stroom". De regering heeft indertijd de beslissing genomen om "het volk" een aardig deel van deze doelstelling te laten realiseren ipv _zelf_ de verantwoordelijkheid hiervoor op te nemen. Handig : kopzorg minder, investeringslast bij de burger, geen problemen over lange-termijn regelingen en investeringsplannen die dan over volgende regeringen (al dan niet met andere polititeke kleur) in de soep gedraaid konden worden. Helemaal vreemd is dat niet, gezien de vele problemen die dit land kent en waar de mogelijkheden tot groene stroomgeneratie vanuit overheidsstandpunt (en ook technisch) sowieso al beperkt zijn.
Dus heeft men gekozen voor het aanzwengelen van de "stroom op je dak" regeling : heel makkelijk voor de regering, geen communotaire problemen, geen gezeik met "die windmolens belemmeren het zicht op de kustlijn" gedoe EN feitelijk wordt de rechtstreeks investeringskost (en risico) afgewenteld op de burger en is het geen aanslag op de jaarlijkse begroting. Maak je vooral geen illusies : we hadden met zijn allen _hoe dan ook_ betaald voor de huidige situatie.
Het enige waar de regering blijkbaar _niet_ zo goed heeft over nagedacht, is het feit dat Belgen geen dommerikken zijn als het over de eigen portemoné gaat : met een lichte groene-stroom lening, wat handig gedoe met belastingsaftrek en gemeentelijke subsidies enzovoort betekende dit dat een beetje-Belg van zijn investering van pakweg 20.000 Euro MINSTENS 7200€ rechtstreeks kon aftrekken van zijn belasting (2x1800€ en dat over 2 jaar) en sinds dit jaar daar NOG eens 1800€ bovenop (dank U mijnheer Didier Reinders, waarschijnlijk was U aan het slapen toen U dit goedkeurde, maar mij best), dus mijn installatie gaat mij na 3 jaar : 20.000-2*1800*2+1800€ + 1000€ gemeentesubsidie = 10.000 € kosten. Aan 450€ per 1000kW en met minimaal 3 certificaten per jaar en de (zwaar) verminderde electriciteitsrekening is deze regeling dermate financieel aantrekkelijk dat het gewoon onbegrijpelijk is dat de regering "overdondert is door het succes ervan" en nu dus snel even een afbouwscenario (waar men zelfs niet eens over nagedacht had tot op heden) invoerde.
ah propos : dat zo een paar Limburgse Fliplo's van de technische Hogeschool beweren dat je onder deze omstandigheden geen winst kan halen uit de aanschaf van zo'n systeem op je dak zegt dat meer over de kwaliteit van ons onderwijs dan over de correctheid van deze regeling. Academische titel VS "gezond boerenverstand" zeker ? Zal best wel dat de huidige generatie van de beroepsbevolking best al ZELF voor zijn pensioen kan zorgen.
Geen zout in de wonde : het is gewoon het typische bewijs dat hier in België eerder zelden _weloverwogen maatregelen_ genomen worden.