1 PC van de 5 in een netwerk gaat traag

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Gesloten
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Bij een organisatie waar ik lid van ben, staan er vijf computers op het internet aangesloten. Het betreffen hier vier identieke computers met Windows XP Professional en één computer met Windows XP Home. Allen bevinden zich in dezelfde werkgroep met een unieke netwerknaam.

Het internet (ADSL van Scarlet) komt binnen via een draadloze ADSL router van D-Link (de DSL-G624T). De draadloze netwerkfunctionaliteit is uitgeschakeld. Twee van de vijf computers zijn met deze router verbonden via een switch, de andere drie zitten rechtsreeks op de router.

Alles lijkt goed ingesteld maar op één van de vijf computers heb ik zeer traag internet en netwerkverkeer. Dit heeft een tijdje zo geweest op één computer die achter de switch hing. En dan plots had het probleem zich verplaatst naar de computer met Windows XP Home (die rechtsreeks op de router is aangesloten.) Iemand enig idee wat er mis kan zijn, Google helpt me nl. niet echt... (Er zijn wel mensen met een gelijkaardig probleem maar heb nog geen werkende oplossingen gevonden.)
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Wild guess, maar heb je al eens zonder die switch geprobeerd? Lijkt me de uplink poort van je switch te zijn. (gezien het feit dat het probleem zich doodleuk verplaatst naar andere PC). Welk merk switch is dat trouwens? Sommige switchen van "bedenkelijke" merken (zoals Trust, Medion, ...) zijn niet echt switchen, maar eerder veredelde hubs.
Afbeelding
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Als ik het goed voorheb is dat een Sweex 5 port switch. Ik zal het alleszins eens proberen volgende keer. (Btw, dit probleem is dus ook al voorgekomen op een PC die niet achter de switch zat, ik weet niet of je dat gelezen hebt en of dat ook in je theorie past?) Alleszins al bedankt voor het snelle antwoord.
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

De switch is een D-Link DES-1005D. Maar ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Diegene die het netwerk had aangesloten, had de router met de switch verbonden via een straight UTP-kabel waar die volgens mij crossed moet zijn. Ik vermoed dat dit geen probleem gaf zolang er slechts één PC via die switch met het netwerk was verbonden maar dat dit nu wel problematisch werd daar er een tweede PC mee via die switch op het netwerk werd aangesloten. Soit, ik ga nu nog wat testen maar hoop dat het probleem van de baan is als ik de kabel crossed knijp.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Het feit dat er nu een straight of een crossed cable tussen zit zou niks mogen uitmaken. Ofwel werkt het wel, ofwel werkt het niet (afhankelijk of autoMDX ondersteund wordt). 'k Zou eerder eens proberen kijken naar auto-negotiated link speeds van de PC. 'k Heb al een paar keer gehad dat 2 switches die op auto linkspeed staan op de duur syncen op 10Mbit half duplex ipv 100Mbit full duplex ofzo. Je kan dit uitlezen bij de eigenschappen van je netwerkkaart.
Afbeelding
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Ik vrees dat je gelijk hebt, alé, het probleem lijkt inderdaad nog niet opgeslot want vanaf dat ik een 4de netwerkkabel in de router steek, gaat er weer één PC traag. Ik zal alleszins eens naar die informatie van de netwerkkaarten kijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

desteven schreef:vanaf dat ik een 4de netwerkkabel in de router steek, gaat er weer één PC traag


Dus je steekt er één extra bij, en een andere gaat plots traag... of is het die je hebt bijgestoken ?

Is het altijd dezelfde die je erbij steekt, of maakt het niet uit... en welke wordt altijd traag, of is dat ook anders ?
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Ik heb de indruk dat het ondertussen altijd dezelfde is die traag gaat dan. Het betreft één van de drie die al insteekt (die met Windows XP Home.)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

desteven schreef:Ik heb de indruk dat het ondertussen altijd dezelfde is die traag gaat dan. Het betreft één van de drie die al insteekt (die met Windows XP Home.)


Heb je de link negotation ondertussen al eens nagekeken ? Kijk trouwens ook eens of je geen dubbel MAC adres hebt (al zou dat in theorie niet kunnen/mogen).
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Heb de link negotation nagekeken. Eerst geforceerd naar 100 mbps full duplex dan terug op auto. Gaf geen verschil.

Heb de switch ondertussen vervangen met een d-link router (di-624) geconfigureerd als switch en dan werkt het wel zoals het hoort, of toch meteen daarna, heb er verder niets meer van gehoord dus veronderstel dat het wel ok is gebleven.

(Wel geeft een diagnosetest bij de netwerkadaptereigenschappen van de PC die er al stond (met een intel netwerkkaart en bijbehorende tools) aan dat er zich ergens in het netwerk een slechte kabel bevindt. Maar soit, als het blijft werken zoals het nu staat, ga ik mij daar niet teveel van aantrekken precies.)

Nog bedankt voor de hulp !
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Geen probleem, daarvoor is de community er hé :)

Bij deze topic closed.
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Netwerken en Security”