Wifi connectieproblemen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Spink
Plus Member
Plus Member

Ik zit hier met een vreemde situatie...
We zijn pas verhuisd en na activatie van de ADSL-verbinding blijkt het wifi-gedeelte van onze speedtouch 716 voip-modem niet goed meer te werken. Wanneer ik via wifi probeer te surfen, kan ik om te beginnen maar moeilijk contact leggen met de modem/router. Vaak lukt het gewoon niet en als hij wel verbindt dan is het signaal erg zwak (zelfs als ik er gewoon naast zit!). Internet is bijgevolg erg traag of reageert zelfs helemaal niet. Ook het raadplegen van de instellingen van de modem gaat erg sloom. Er is nochtans niks aan de instellingen, provider, enz. veranderd. Ik heb hem ook al eens helemaal gereset, maar dat hielp niet.
Wanneer ik echter via een ethernet-kabel verbindt, dan gaat alles heel vlot. Zowel internet als het raadplegen van de modem-instellingen werken dan perfect. Het ligt dus duidelijk aan de wifi.

Ik heb het kanaal van de wifi al eens veranderd (er zijn niet zoveel andere wifi-signalen in de buurt en deze hebben allemaal een ander kanaal), maar dat hielp niet. Ik heb er ook al eens een andere wifi modem/router bijgehaald en deze werkt wel vrij goed, alhoewel hij soms ook gelijkaardige kuren heeft. Al weet ik niet of dat het aan de omgeving of die modem ligt want het is al een oude.

Hebben jullie soms enig idee waaraan dit kan liggen en wat ik eraan kan doen? Ligt het aan de ADSL-verbinding, stoorzenders in de buurt, ... ??? Ik ben ten einde raad. Ik heb al vanalles geprobeerd en zie geen duidelijke lijn in het probleem.

Alvast bedankt!
Spink
Plus Member
Plus Member

Niemand die hierover iets kan zeggen? Waaraan kan dit liggen? Zie ik iets over het hoofd? :-(
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Een of andere stoorzender zeker?
Ik heb al meegemaakt dat een simpele XVB kabel die een zware elektrische verwarming voedde een WiFi signaal onderdrukte en een FTP kabel van een netwerkcamera die er langs lag (in een aparte goot dan nog!) ook stoorde (groen beeld en regelmatige disconnectie). De WiFi access point was nog geen 15cm verwijderd van die XVB kabel. En maar zoeken aan wat het ligt...

Onlangs nog een FTP kabel via een andere weg moeten trekken omdat de stoommachine waar die kabel voorheen langs ging storing gaf waardoor de DSL verbinding op onregelmatige tijdstippen wegviel.

Microgolfovens. Bah.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Als de ene router werkt en de andere niet, tja... dan lijkt het me aan de router te liggen!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Spink schreef:Ik heb het kanaal van de wifi al eens veranderd (er zijn niet zoveel andere wifi-signalen in de buurt en deze hebben allemaal een ander kanaal), maar dat hielp niet.
Er zijn 13 kanalen, je moet ze allemaal eens testen, er zullen een aantal zijn die niet of slecht werken en een aantal die goed werken, heb je de router al eens gereset ?

Via speciale programma's kan je kijken welke kanalen (of op welke frequentie) je buren werken. Hierbuiten kunnen nog veel dingen storen, zoals babyfoons, draadloze telefoons, veel draadloze apparatuur werkt in de 2.4 Ghz zone.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
bombas
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Heb ja al eens geprobeerd met een firmware update van jouw modem?
Of in sommige gevallen is zelfs een downgrade aangewezen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ken schreef:een FTP kabel
Is dat een kabel om over te FTP'en ?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

r2504 schreef:
Ken schreef:een FTP kabel
Is dat een kabel om over te FTP'en ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair
Normaal is een FTP kabel niet zo gevoelig voor storingen net omdat er een folie rond zit.

Wat als je het AP verplaatst, bijvoorbeeld een 20 meter verder op een andere plaats ?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb zo ooit ook eens probleem gehad met wifi: In een gebouw enkele wifi zenders geplaatst en 10m van de ap al zwak signaal (open ruimte). Ander kanaal en ap geprobeerd: niks hielp. (Volgens pc ook geen andere netwerken in de buurt) Tijdje later werd in een bijgebouw een apple geplaatst met bijhorende ap door een andere installateur. Zelfde fenomeen. Het gemeentehuis aan de overkant van de straat werd ook uitgerust met Wifi. Je raadt het al: terug zwakke ontvangst. Uiteindelijk heeft de installateur het daar verder laten uitmeten en blijkbaar werden de wifi signalen gestoord door een P2P radioverbinding.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

AnD schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair
Oops... dacht alléén aan STP :oops:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

AnD schreef:Normaal is een FTP kabel niet zo gevoelig voor storingen net omdat er een folie rond zit.
Ja, als hij goed afgemonteerd is. Soms maken ze er aardlussen mee ofwel wordt die folie gebruikt als reflectie voor de storing in de kabel.
Spink
Plus Member
Plus Member

Ondertussen heb ik wat verdere tests gedaan en heb nog een 3e wifi-router/modem van vrienden geleend. Ook deze vertoont gelijkaardige problemen. Met een ethernetkabel werkt alles meestal goed (alhoewel ik toch al 1 keer dezelfde problemen ondervond), via wifi lukt het vaak gewoon al niet om geconnecteerd te geraken met de modem/router. Wanneer het wel lukt, werkt internet amper of niet. Wanneer ik met een netwerk tool de signaalsterkte controleer is die wisselend: er zijn momenten bij dat het signaal heel goed is en momenten dat het netwerk zelfs niet gedetecteerd wordt (ook al sta ik gewoon naast de router!).

De lijnwaarden van mijn ADSL-lijn zijn niet al te slecht (noise margin: 19 dB, attenuation: 16 dB).

Het veranderen van kanaal helpt precies wel een beetje (kanaal 2 was bv. hopeloos, terwijl 4 wel iets beter werkt). Nochtans zijn er geen netwerken in de buurt met kanaal 2 of 4.
Ik heb de modem/router ook al eens aangesloten hier achteraan in huis en dit geeft precies wel betere resultaten, maar het gebeurt nog altijd dat het misloopt.
Er staan nochtans nooit stoorzenders (TV, radio, enz.) in de buurt van onze modem.

Ik heb mijn oorspronkelijke modem/router (waarvan ik dacht dat hij defect was) bij vrienden eens getest op hun ADSL-lijn en daar werkte alles perfect!
Ik ben bij de buren gaan horen (die ook een draadloos netwerk hebben) en zij zeggen dat ze geen problemen hebben.

Er is dus duidelijk wat fout hier in huis... :bang:
Bestaat er apparatuur om dergelijke storingen op te sporen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Spink schreef:Het veranderen van kanaal helpt precies wel een beetje (kanaal 2 was bv. hopeloos, terwijl 4 wel iets beter werkt). Nochtans zijn er geen netwerken in de buurt met kanaal 2 of 4.
Besef wel dat wireless niet enkel het ingestelde kanaal gebruikt... maar tevens een soort van bezetting veroorzaakt twee kanalen eronder, en twee kanalen erboven. Concreet heb je dus eigenlijk maar drie storingsvrije kanalen... 1, 6 en 11.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:
Spink schreef:Het veranderen van kanaal helpt precies wel een beetje (kanaal 2 was bv. hopeloos, terwijl 4 wel iets beter werkt). Nochtans zijn er geen netwerken in de buurt met kanaal 2 of 4.
Besef wel dat wireless niet enkel het ingestelde kanaal gebruikt... maar tevens een soort van bezetting veroorzaakt twee kanalen eronder, en twee kanalen erboven. Concreet heb je dus eigenlijk maar drie storingsvrije kanalen... 1, 6 en 11.
evt eens overschakelen op 5ghz accesspoints wel kijken of je apparatuur het ondersteund wat meestal niet zo is
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Vreemd.
Heb je met 1 PC getest of meerdere ? Zoja laptop of desktop, welke windows
Ook radio amateurs kunnen je wlan storen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Abusimbal schreef:Ook radio amateurs kunnen je wlan storen.
Graag een gefundeerd antwoord ! (en ja, de 2.4 GHz is een amateurband, maar het aantal die daarop actief zijn in Belgie is zéér klein).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”