Toen ik vandaag met mijn Linux-netbookje een network scan over het netwerk uitvoerde, zag ik iets vreemds.
- 192.168.0.100
IP-adres dat ik heb ingesteld op de BBox. Hier staan onder andere poort 80 (webinterface), poort 8081 (doet rare dingen) en poort 8085 (doet niets) open. Buiten het feit dat ik die poort 8081 en 8085 eens moet onderzoeken, niets speciaals.
- 192.168.0.18
Vast IP van mijn netbook.
- 192.168.0.12
Dat is het gekke. Volgens NMAP staat hier SSH (poort 22) op open. Connecten wil niet lukken omdat hij om een of andere paswoord vraagt. Ten tweede is er geen enkele andere client met de BBox verbonden dan mijn netbook. Wireless staat aan, maar is ultrabeveiligd (WPA2, 63-tekens key) en ook de router logs geven enkel activiteit aan van mijn IP.
Heeft er iemand een idee waar deze poort voor dient? Iemand een suggestie m.b.t. het paswoord? En waarom er direct een (soms leeg, soms met wat rare tekens) bestand "download" wordt gedownload als je naar de router op poort 8081 surft? Het zou leuk zijn om eindelijk root-access op deze modem/router te hebben.
SSH op de BBox1 ?
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Die SSH dient om in de modem te geraken en via cli alle instellingen aan te passen of extra packages te installeren. Dat bestand met die rare tekens is het certificaat van uw ssh server op de modem.
Wat voor een modem is het?
Draait het custom firmware zoals openwrt, dd-wrt, tomato?
Wat voor een modem is het?
Draait het custom firmware zoals openwrt, dd-wrt, tomato?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
Ja, ik weet waar SSH voor dient (ik heb zelf een Debian-server draaien) maar ik ben nog nooit op de standaard Belgacom Box binnengeraakt. Je kan wel een hoop instellen via de GUI, maar het zou erg leuk zijn om root-access te krijgen (extra apps, systeeminfo,...) zoals op de BBox2 (Sagem).
De vraag is natuurlijk wat het paswoord is dat hij vereist, en waarom SSH enabled is op een ander IP dan de GUI. Ik weet niet hoe ze er in geslaagd zijn om "BGCVDSL2" te vinden op de BBox2, maar wellicht dat het hier ook zo'n Belgacom-custom password is. OpenWRT of iets dergelijks draait er overigens niet op volgens mij, ik denk dat je echt verplicht bengt de standaard BGC-firmware te gebruiken.
De vraag is natuurlijk wat het paswoord is dat hij vereist, en waarom SSH enabled is op een ander IP dan de GUI. Ik weet niet hoe ze er in geslaagd zijn om "BGCVDSL2" te vinden op de BBox2, maar wellicht dat het hier ook zo'n Belgacom-custom password is. OpenWRT of iets dergelijks draait er overigens niet op volgens mij, ik denk dat je echt verplicht bengt de standaard BGC-firmware te gebruiken.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
Niemand?