Het Grote netline Topic

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Vond het eigenlijk wel raar dat dit er nog niet was, dus bij deze :) (Ik probeer hier geen reclame te maken ;))

Wat is netline
Kort gezegd, de opvolger van HomeConnect. Het is een Internet+telefonie (VOIP) oplossing verkrijgbaar overal in België waar Belgacom zijn ADSL(2+) aanbiedt. Als eerste bron van informatie, zie de website van Dommel zelf, meer precies: link

Formules
Je kan netline in twee smaken krijgen: een met een 100GB DOWNLOADlimiet (upload blijft ongelimiteerd) en een zonder enige vorm van limiet. Deze limietloze variant komt in de vorm van het extra "netline boostpack" wat €9,99/maand (BTW incl.) kost. Het heft de 100GB datalimiet op. Voor degenen die het oude HomeConnect hebben, is netline+boostpack dus gelijk aan de oude HomeConnect, aan €1,01 goedkoper.

Wat krijg je?
Voor de meest correcte info, zie de website. Het grootste verschil met de oude HomeConnect is dat het gebied van gratis naar vaste lijnen bellen sterk uitgebreid is, en dat er nu ook een optie bestaat met datalimiet.

Hoe aanvragen?
Wederom, zie de website. Je kan er de beschikbaarheid van de verschillende producten van Dommel testen en online je abonnement aanvragen. Een omschakeling van HomeConnect naar netline kost €50 activatiekosten, maar je krijgt er wel een nieuwe (betere) modem voor terug. Dit bedrag valt trouwens weg tegenover de tijdelijke promotie van €10 korting voor de eerste 6 maanden.

Waarom is de oude HomeConnect weg?
Enkele redenen:
  • Siemens is gestopt met modems maken, dus was er nood aan een nieuwe
  • Die oude modem van Siemens had wel wat kuren.
  • netline is een flexibelere formule, die zelfs goedkoper is dan HomeConnect.
  • ...
Ik wil mijn HomeConnect behouden!
Dat kan! Niemand dwingt je over te schakelen op de nieuwe formule (tijdslimiet weet ik niet). Maar waarom zou je? Het uitgebreide gratis-telefonie gebied en de maandelijkse minderkost zal zeker de activatiekost (€50) dekken.

Voordelen
Ten eerste krijg je een goedkope internetverbinding met daarbovenop gratis telefonie (naar veel vaste lijnen). Overdracht van uw oude nummer is natuurlijk mogelijk. Je hebt geen telefoonlijn van Belgacom nodig. Je kan elke vorm van digitale TV hierbovenop nemen. netline maakt gebruik van een nieuwe modem/router, namelijk een FRITZ!Box Fon WLAN 7113. FRITZ!Box is een héél degelijk merk en zal meen ik veel beter zijn dan de oude Siemens.

Nadelen
Je kan iets duurder uitvallen dan een Pack van Telenet of Belgacom. Let wel dat dit ruimschoots gecompenseerd wordt door de hoge/afwezige datalimiet.
Laatst gewijzigd door rubenvb 19 mei 2010, 19:28, in totaal 1 gewijzigd.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

Ik zal ineens slechte forum-etiquette tonen door op mijn kersverse eerste post zelf te antwoorden! :twisted:

Eerst een kleine eigen ervaring: Heb net de FRITZ!Box aangesloten, en krijg al direct volle snelheid ADSL2+ (gecapped door BGC natuurlijk). Voorheen kregen we wisselend tussen 10-11 Mbit/s, nu de volle 11,996 :) Telefonie was even (15-20 min) afwezig, maar dat was omdat er tijdelijk een *temp*@dommel.com account ingesteld was, wat nu weer de juiste is. De overschakeling van de HomeConnect telefonie naar netline telefonie moet volgens mij nog gebeuren, Dommel ging het me laten weten (ze voorspelden 2à3 uur zonder constante verbinding tijdens de omschakeling).

De FRITZ!Box user interface is zeer gebruiksvriendelijk en duidelijk qua informatie over verbindingen enzo. Laten we hopen dat die ochtend-resets niet meer hoeven te gebeuren (zo een à twee keer per maand was er geen internet/telefonie 's morgens, maar de Siemens aan en uit schakelen verhielp het probleem zonder meer).

In het kort: een tevreden "convert" van HomeConnect naar netline.
bf62
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Heb sinds 4 jaar adsl netconnect, vorige week een migratie aangevraagd voor netline. Op die manier kan ik belgacom buiten smijten waardoor ik 20 euro de maand bespaar. De volgende stap is telenet tv eruit, die kan ik zetten als dommel ook digitale tv gaat aanbieden. Volgens hun komt die er zeker, alleen weten ze niet wanneer.
bartvm
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Heeft die Fritzbox niet maar 1 LAN-poort?

Jawel, net gekeken. Kan je die Siemens dan als switch installeren?
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

Je kan achter de FRITZ!Box elke router installeren dat je maar wil, dus ook de Siemens. Hoe weet ik niet exact (zitten hier allemaal op wifi/g)

PS: ik zou graag de mods vragen om een Sticky, dit is wel een handig topic IMHO. En het kan natuurlijk nog uitgebreid worden indien gewenst.
bf62
Plus Member
Plus Member

De FRITZ!Box heeft 2 telefoonaansluitingen, heb wel 4 aansluitingen voor telefoons, ik neem aan dat ik die allemaal op één aansluiting van de FRITZ!Box kan zetten, parallel dus.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

bf62 schreef:De FRITZ!Box heeft 2 telefoonaansluitingen, heb wel 4 aansluitingen voor telefoons, ik neem aan dat ik die allemaal op één aansluiting van de FRITZ!Box kan zetten, parallel dus.
Wel, Hoeveel telefoonlijnen heb je? Schakel je die nu ook al parallel (heb je nu HomeConnect)? Als dit waar is, zie ik niet waarom dat met een FRITZ!Box niet kan. Er komt gewoon een telefoonsignaal gelijk een ander door die uitgangen.

De tweede uitgang kan dienen voor een (gratis!) tweede nummer, als je het aanvraagt.
bartvm
Starter Plus
Starter Plus

In m'n Homeconnect zit ook een usenet abbo. Bij Netline zie ik dit nergens staan...
Weten jullie hier iets meer van?
Sparky
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

bartvm schreef:In m'n Homeconnect zit ook een usenet abbo. Bij Netline zie ik dit nergens staan...
Weten jullie hier iets meer van?

Code: Selecteer alles

diversen

* newsserver nntp, binaries incl.
    * happy hours: downloadverkeer tussen 01.00 en 13.00 uur telt maar voor 50% mee in uw verbruiksmeter!
    * ..........
Bij netline heb je ook usenet toegang ;).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

rubenvb schreef:
bf62 schreef:De FRITZ!Box heeft 2 telefoonaansluitingen, heb wel 4 aansluitingen voor telefoons, ik neem aan dat ik die allemaal op één aansluiting van de FRITZ!Box kan zetten, parallel dus.
Wel, Hoeveel telefoonlijnen heb je? Schakel je die nu ook al parallel (heb je nu HomeConnect)? Als dit waar is, zie ik niet waarom dat met een FRITZ!Box niet kan. Er komt gewoon een telefoonsignaal gelijk een ander door die uitgangen.
De tweede uitgang kan dienen voor een (gratis!) tweede nummer, als je het aanvraagt.
In principe kan je op een FritzBox 7113 twee analoge telefoons aansluiten, zelfs als je maar één VOIP telefoonnummer hebt. Geen idee of je bij Dommel met één nummer 2 gesprekken gelijktijdig kan voeren, bij de meeste VOIp providers is dit wel het geval.

Als je nu 4 telefoons hebt, zou ik er 2 aansluiten op iedere telefoon uitgang.
Pas op: als je 4 telefoontoestellen aansluit op 1 telefoonpoort van de FritzBox, kan het gebeuren dat de telefoons niet bellen bij aankomende oproepen. De belspanning die de FritzBox afgeeft is soms niet genoeg om 4 telefoons gelijktijdig te laten bellen (afhankelijk van de toestellen)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Krijg je de sip gebruiker & wachtwoord of is dit nog steeds afgeschermd ?
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

Wow, mijn eerste topic is populair :)
Tomsworld schreef:Krijg je de sip gebruiker & wachtwoord of is dit nog steeds afgeschermd ?
Ik vind em nergens, zelfs niet in "expert mode". Waarom is dit eigenlijk nodig? Om zelf een andere modem te gebruiken ofzo?
bf62
Plus Member
Plus Member

philippe.deleye schreef:
rubenvb schreef:
In principe kan je op een FritzBox 7113 twee analoge telefoons aansluiten, zelfs als je maar één VOIP telefoonnummer hebt. Geen idee of je bij Dommel met één nummer 2 gesprekken gelijktijdig kan voeren, bij de meeste VOIp providers is dit wel het geval.

Als je nu 4 telefoons hebt, zou ik er 2 aansluiten op iedere telefoon uitgang.
Pas op: als je 4 telefoontoestellen aansluit op 1 telefoonpoort van de FritzBox, kan het gebeuren dat de telefoons niet bellen bij aankomende oproepen. De belspanning die de FritzBox afgeeft is soms niet genoeg om 4 telefoons gelijktijdig te laten bellen (afhankelijk van de toestellen)
Philippe.
Ga ik dus doen, bedankt voor de reply!
bartvm
Starter Plus
Starter Plus

Zo, kogel is door de kerk: heb net overstap naar Netline aangevraagd.
Omdat men me mijn maandelijks verbruik niet kon geven, heb ik de activatie van de boostpack nog maar even uitgesteld...
Nu hoop ik (piepklein hoopje) dat mijn 9 mbit profiel opeens een 12 mbit profiel wordt tijdens de omschakeling.

Tussen haakjes: als je al klant bent bij Dommel kan je dus niet profiteren van die 6 maanden promotieprijs.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

bartvm schreef:Zo, kogel is door de kerk: heb net overstap naar Netline aangevraagd.
Omdat men me mijn maandelijks verbruik niet kon geven, heb ik de activatie van de boostpack nog maar even uitgesteld...
Nu hoop ik (piepklein hoopje) dat mijn 9 mbit profiel opeens een 12 mbit profiel wordt tijdens de omschakeling.

Tussen haakjes: als je al klant bent bij Dommel kan je dus niet profiteren van die 6 maanden promotieprijs.
Het zou wel eens kunnen dat je iets sneller gaat surfen. Bij ons had de Siemens moeite om 10-11MBit/s te houden (ruismarge 4-6dB), maar de FRITZ!Box haalt met gemak de volle 12 (ruismarge 19dB). Echt raar, maar wel leuk meegenomen :)
bf62
Plus Member
Plus Member

Welke snelheden zijn mogelijk op 4 km afstand?
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

bf62 schreef:Welke snelheden zijn mogelijk op 4 km afstand?
Dat valt echt niet te zeggen, hangt van te veel variabelen af (kwaliteit lijnen binnen, buiten...). Heb je nu al 12 MBit?
bf62
Plus Member
Plus Member

rubenvb schreef:
Dat valt echt niet te zeggen, hangt van te veel variabelen af (kwaliteit lijnen binnen, buiten...). Heb je nu al 12 MBit?
heb momenteel ADSL 4,6 MBit
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Als je afstand werkelijk 4km bedraagt dan vrees ik dat een 4Mbps. profiel inderdaad het max. haalbare is over ADSL.
Je kan best in je router je down attenuation waarde nagaan en vergelijken met grafieken op volgende links.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:ADSL_ ... uation.gif
http://www.internode.on.net/residential ... rformance/
Houd er ook rekening mee dat Belgacom voor ADSL2+ lagere criteria hanteert dan deze ideale grafieken.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

tonym schreef:
Houd er ook rekening mee dat Belgacom voor ADSL2+ lagere criteria hanteert dan deze ideale grafieken.
Hou er ook rekening mee dat Dommel wel eens durf "foefelen" met de profielen, dus als je bv juist niet aan een 12MBit pofiel zou kunnen raken, Dommel je er toch op laat zetten omdat het toch wel goed genoeg is en je dus sneller kan surfen (in hoeverre dit gaat, geen idee, maar bij ons was dit wel het geval).
rmag
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Bij netline kan je een tweede lijn aanvragen.

Welke vorm heeft dit nummer? Als je nu kiest voor de toekenning van een nieuw nummer, is dit nummer noch geografisch verbonden?
bv. Je woont in Herentals, de telefoonummers hebben daar 014/21 xx xx. Ga je dan van Dommel ook een nummer krijgen alla 014/ 2? xx xx ?
Of je woont in Gent, begint dan je nummer altijd met 09/
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus

rmag schreef:... is dit nummer noch geografisch verbonden?
Wij hebben een tweede nummer, en het begint met 03 (Antwerpen). De rest was hier vroeger Belgacom (03/148....) of Telenet(03/297....) gebonden, maar dat is al lang niet meer het geval. De 03 (en dus hoogstwaarschijnlijk de 015, 04, 09...) zullen er wel bijhoren.
bf62
Plus Member
Plus Member

tonym schreef:
Als je afstand werkelijk 4km bedraagt dan vrees ik dat een 4Mbps. profiel inderdaad het max. haalbare is over ADSL.
Je kan best in je router je down attenuation waarde nagaan en vergelijken met grafieken op volgende links.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:ADSL_ ... uation.gif
http://www.internode.on.net/residential ... rformance/
Down attenuation lijkt me veel belangrijker dan de afstand. Als ik mijn adls2+ modem heb ga ik hem rechtstreeks aansluiten op de hoofdkabel, op die manier schakel ik de binnenbekabeling uit. Gaat maar over een 10 tal meter, maar alle beetjes helpen. In het slechtste geval zit ik terug op een 4,6 Mbs profiel maar met een beetje geluk zijn hogere waarden mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”