Lord Utopia schreef:Maak u geen illusies. Het gemeenschapsonderwijs is niet veel beter. Ik ga naar zo'n school, en verspillen dat ze daar doen, amai. De computerklas bijvoorbeeld, da's een grote sauna, van september tot juni. Daar de temperatuur gewoon een drietal graden lager zetten en ze zouden veel, heel veel besparen. Dus als het te warm wordt, zetten we de deuren open.
Ken mensen dat er werken, en neem van mij aan, de scholen hebben het vaak niet enorm breed op gebied van inkomsten. Het feit dat je het lokaal zo warm is, kan liggen aan meerder problemen.
* Centrale Verwarming, waarbij de hitte evenredig verdeelt word. Allemaal goed & wel, maar die vlieger gaat niet op in een IT lokaal, met een 20+ tal ( vaak nog oude, en energie vretende PC's ).
* Kapot temperatuur regelaar op de verwarming in het lokaal. Enz...
M.a.w, hier kunnen factoren aan zitten, die buiten de hand liggen van de school. Onderhoud gebouwen ( zoals verwarming ), is vaak een andere "tak".
Als je een echt voorbeeld wilt, laat ik je enkel geven:
* Betalen voor Inbel Accounts voor modems ( ja, modems, geen dsl, maar oude analoog inbel modem verbindingen ) tegen de originele prijs, met een capaciteit van hoeveel was het weeral? Paar honderden of duizend accounts? Ze betaalden daar jaarlijks massaal geld voor. Laat me stellen dat de ISP het GO graag zag. Zeker omdat er maar een 10 tal mensen die spullen gebruikten. *lol*. Voor datzelfde geld kon men een 1000 ADSL verbindingen betalen ( zoals ik zei, ze betaalde de originele prijs van 10 jaar geleden of zo ).
* De raad van bestuur ( GO ) gezellig laptops geven, die men nooit terug zag. Dat zou stopgezet zijn.
* Licence kosten betalen dat ze niet horen te betalen.
* Externe uitbesteding dat hun soms 10, en zelf 100* meer kost dan het intern te doen.
* De cultuur van mensen die "ziek" zijn, die de posten blokkeren van andere mensen die hogerop willen. Want die persoon krijgen / doen ze de moeite niet om buiten te smijten. Gevolg dat de mensen die wel werken, gedemotiveerd geraken.
* Mensen met -1000 uur. Normaal moet je xx uur werken / maand. Mensen dus die het tegenovergestelde doen van overwerken, namelijk onderwerken. Men krijgt ze buiten, en dan neemt men ze terug aan. *echt waar*. En je zou zeggen, -1000 uur, awel, van je loon af? Nee hoor. Ze verwijderen gewoon de "schuld", door vlug te doorstrepen.
* Mensen die echt ziek zijn ( kanker ), daar sturen ze doctors naartoe, maar de speciaal gevallen, dat iedere vrijdag of maandag ziek zijn. Tja, dat is men al gewoon, en doet men geen moeite meer voor ( zodus, de echte zieke mensen, zijn het slachtoffer, en moet hun verantwoorden ).
* Bepaalde diensten, de kosten / verspilling zucht van andere diensten laten dragen.
* Mensen die wel goed werken, goed op de hoogte zijn, en die in "lijn" zijn voor omhoog te gaan, die zetten ze opzij, om buitenstaanders "managers" binnen te halen, die effen de diensten omhoog smijten, want al de oude producten zijn niet meer goed. Om dat op te stappen, en te gaan werken voor die firma dat ze binnen halen ( ga geen namen noemen, maar zowat iedere persoon werkt ermee op zijn pc
Dit terwijl men goed draaiende systemen had ).
* Bureau/Informatica/enz materiaal, dat men voor betaald om te laten verwijderen / recycleren, terwijl de scholen staan te roepen voor materiaal.
* Bazen dat ge-depromoveerd worden, omdat ze slecht te werk gaan, naar gewoon "personeel lid", maar dat wel hun wedde behouden! En vaak is zoiets omdat men zijn mond zou houden, en niet lastig zou doen.
Men kan van geluk spreken dat ik nooit baas daar zou worden, ik zou snel buiten gesmeten worden ( voldoe niet aan de Staat mentaliteit / Cultuur
). Over het algemeen, wisselen bazen er om de paar jaar, alle, tenminste die dat zich niet kunnen inwerken in de staats cultuur.
Ja, dat is het GO. Neem het van mij aan, er zitten goede mensen in, die de boel draaide houden. Maar zitten ook dikke profiteurs in, die zaken uithalen dat NOOIT in de privé geduld zouden worden. En dit is maar een topje van de ijsberg.
Ontopic:
Neem het bovenste voorbeeld, en vermenigvuldig dit nu met 6 Regeringen / Administraties ( met overlappende bevoegdheden ).
Ik zie ook over de jaren, hoe we, een gemiddeld Vlaams gezin, meer & meer een hekel kregen over de werking van België. En een afschuw van de verfransing hier in de buurt.
En ja, we liggen in de gekende BHV zone. En wie geen verfransing opmerkt, heeft oogkleppen op.
In het begin jaren geleden, zeiden we ook... Voor de grap nog. Awel, dat ze de boel splitsen, en dat het gedaan is met de miserie.
Vandaag zeggen we. Dat ze gewoon de boel splitsen, en dat het gedaan is ermee. We zullen zelf ons plan trekken.
Duidelijk verschil. Waar je jaren geleden nog mee kon lachen erom, is het nu een vraag geworden om het echt te doen. België laten bestaan. Geen probleem, in naam enkel. En dat we even de financiën splitsen zoals het hoort.
Vlaanderen zal 60% van de staatsschuld, en Wallonië 40% nemen? We nemen Brussel erbij. Zal snel gedaan zijn met de verfransing, en de eentalige ziekenhuizen enz.
Klink ik radicaal? Nee hoor. Dat is niet radicaal, maar realistische. Het land is rot van binnen uit. We proberen met opgesmukte cijfers ons voor te doen, als een één van de grote zoals Duitsland enz. Maar de realiteit is, onze politiek werk niet. Politieker's die meer met hun verkiezingen bezig zijn, dan wat ze moeten doen, namelijk WERKEN! Jaja, ze werken ... Met een half dozijn postjes, in bedrijven, gemeenten, enz.
Kan gij als gewone man, u 100% inzetten voor uw job, als ge 3 of 4 jobs tegelijk doet? Nee... Waarom wordt het wel geduld van politiekers? Waarom mag men zomaar postje maken, voor hun "vrienden" te plaatsen. Ik dacht dat in een democratie dat de verschillende vormen ( regering, Senaat enz ), elkaar moesten controleren. De praktijk is, dat er gewoon geen controle is. En als er een "commissie" opgezegd word is, dat het enkel maar dient voor geld, en beetje partij politiek afrekenen.
En dan spreken we niet over de financiën. Jaja, gebouwen verkopen, en alle bedrijven verkopen om de begroting te doen kloppen. Waar is de trots van België als je alles verkoopt aan het buitenland? Doet dat is met een gewoon bedrijf. Begin de inboedel te verkopen, en is zien hoeveel jaar later dat bedrijf onderuit gaat. Je kan maar zo lang je cijfers blijven opsmukken.
Wat met de vakbonden? Waarom zijn er maar 3 officiële vakbonden? De drogreden is geen wildgroei. De werkelijkheid is, dat deze vakbonden geld krijgen per werkloze dat ze "behandelen", en voor tal van andere dossiers / zaken. Dacht dat het lidgeld dat men betaald doorvoer diende he
Praktijk is, dat vakbonden even afhankelijk van de staat als visa versa. Wie heeft de opkomst van verschillende vakbondsmensen ( weeral ) in de politiek niet opgemerkt? We hadden het een paar weken geleden voorspelt, en het is uitgekomen.
Wat met de Sociale zekerheid... Behouden? Natuurlijk. Verbeteren: Ja! Ik heb nog niet veel politiekers bezig gehoord, dat ze de boel is gingen aanpakken. Waarom moet je als je bij de doctor geweest bent, een papier binnen doen bij de ziekenkas.
Kan toch allemaal veel simpeler, als de doctor het zelf binnen doet. Een zelfstandige moet ook ervoor zorgen dat de papieren binnen zijn, en alles betaald word enz. Waarom moet de patiënt dan zelf gans de rond slomp, en rondlopen enz ervoor doen. Hier kan je al veel geld besparen met het automatiseren ( centrale inlog + ingaven systeem ). Heb je geen patiënt meer nodig die zelf naar de ziekenkas moet, of moet gaan posten. Heb je geen personeel meer nodig, die ieder papier moet ingeven in de computer. Moet je doctor geen papier meer schrijven, maar het gewoon direct ingeven in het centraal systeem. Moeilijk he???
Zijn nog veel meer van die punten die men met gemak kan oplossen, en waar geld te besparen is. Maar ja. Dan komen we weer terug op de interne organisatie van de diensten, die tegenwerken/slecht werken/of hun macht niet willen afstaan.
En dat we ook eens beginnen met de geldstroom naar Wallonië? Een vreemd punt niet waar. Hoe men zo gepikeerd reageerde op mensen dat deze geldstroom in vraag stellen. Mensen die vragen durven stellen waarom ze volop moeten betalen om een deel van het land te ondersteunen, dat het hun bestaansreden gemaakt heeft om niet efficiënt te werken, worden "niet sociaal" genoemd.
Ik heb nog altijd een hekel aan dat flitspaal gedoe. 95% van het geld komt van Vlaanderen omdat ze bijna allemaal hier staan, maar word wel mooi verdeelt dat Wallonië hun "deel" krijgt volgens federaal model. En hoe zit het met de Sociale verdeling. Enz...
Ja, Brussel is ook zo een deel van het probleem.
Je vraagt je af, waar gaat al dat geld naartoe? Men kan pvd zelf de wegen niet deftig onderhouden, terwijl het budget massief is. Maar al dat geld dat binnenkomt van je auto belasting, word lekker gebruikt voor andere doeleinden. En nu is het paniek, en denkt men aan wegen belasting / km? *lol*. Ik noem dat fraude. Geld besteden waarvoor het niet bedoeld is... Moet gij of ik is proberen in een bedrijf. Zal niet lang duren eer we ontslagen zijn.
Het leukste wat ik hoor, is hoe vroeger de Vlamingen, de boeren, alles te danken hebben aan hun Franstalige bazen. Het feit dat ze de Vlamingen gebruiken hebben als bijna puur werkvolk, en dat die de zaken in Wallonië mochten gaan rechttrekken... En dan moeten we nog dankbaar zijn, voor de Franstalig bezetting toen, en moeten we nu niet klagen, als onze gemeente verfransen, omdat bepaalde mensen het vertikken om Nederlands te spreken.
Maar ja, geen enkel probleem beste landgenoten. Geef aub maar een deel van uw grondgebied af aan Brussel, en we geven u wel BHV. Maar ja, nu ge toch aan het geven bent, willen we ook wel xxx, en yyy, en zzz. Gans men leven heb ik ze zo gekend, onze Franstalige politiekers. We vragen iets, en we willen een vinger geven, maar ze pakken gans uw arm af.
Mogelijk zit ik nogal veel op de kap van de Franstalig Politieker ( zij zijn de bron van de ellende, niet zozeer de burgers. ). Maar als je Politiekers hebt, die tegen u zeggen, dat ge u niet moet integreren als ge naar een ander taalgebied gaat wonen. Dat zij wel zullen zorgen dat ge uw moedertaal kunt blijven spreken door Faciliteiten, en andere constructies op te zetten. Tja ... Kan je het de Waalse burger kwalijk nemen? Nee...
En al die verhalen van "het is economische" slecht, en we moeten ons niet bezig houden met communautaire zaken enz, is typische politieke uitstel van executie. Let maar goed op, als iets niet populair is, zal men het altijd uitstellen tot NA dat de huidige regeer periode afgelopen is. Tegen dan zijn de meeste mensen het vergeten, en mag de volgende ploeg het oplossen als het toch een heet ijzer word ( zoals BHV, nu al zoveel jaren uit te stellen ).
Het is in mijn ogen 5 voor 12. Men heeft een keuze. Ofwel werkt men mee met de Vlamingen, om het land op zijn poten te krijgen. Als dat inhoud meer zelfstandige gebieden ( a la Duits model ), of een andere constructie, so be it. Maar als ze blijven volhouden aan hun koppigheid, dan zullen ze exact bereiken wat ze vrezen. De Vlaming die radicaal word.
Hier is het al zover. Nee, geen VB stemmer, maar het zal wel een Vlaamse gezinde Partij worden. Maar om eerlijk te zijn, die crap met het VB hoort niet thuis in een democratie. Cordon Sanitair is niets anders dan een manier om te zeggen, we sluiten u uit het politiek proces, omdat uw mening ons niet aanstaat.
Aw ... is lange tekst geworden. Mja ... Voor wat het waard is he. In praktijk zal er weinig veranderen. Te veel mensen hun politieke postjes hangen er van af.