Sagem kapot?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jimrask
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2010, 18:03

Hoi,
sinds daarstraks kan ik niet meer op internet (zit nu bij een vriend).
Windows geeft aan dat ik wel een locaal netwerk heb, maar dat er problemen zijn met de verbinding tussen de modem en de ISP.
als ik in m'n modem de status bekijk, zie ik niets abnormaals, bij VDSL Line Status staat gewoon "SHOWTIME".

Ik heb zowel m'n router (USR 9108) als m'n modem (Sagem VDSL2 box) al meermaals herstart, maar niets lijkt te werken. Op de site van Scarlet staat dat de status van het netwerk normaal is...
Kan mijn Sagem kapot gegaan zijn? ik heb die modem nog geen 2 maanden...ik zou toch een iets langere levensduur verwachten...

Hopelijk kan iemand me helpen.

Hieronder zet ik de status van m'n modem, mischien zien jullie iets vreemds waar ik heb overgekeken?

Code: Selecteer alles

Status

INTERNET 	  	GATEWAY 	  	INFORMATION 	  	WIRELESS 	 
IPoE Address 	10.236.**.***  	LAN IP Address 	192.168.1.1  	Runtime Code Version 	6OS101-6OS001  	Associated clients 	0 
IPoE Netmask 	255.255.***.*  	Subnet Mask 	255.255.255.0  	LAN MAC Address 	00:1b:bf:31:**:**  	Clients MAC Address 	No station connected 
PPPoE Address 	62.235.***.**  	DHCP Server 	Enabled  	WAN MAC Address 	00:1b:bf:31:4f:a5 
PPPoE Netmask 	255.0.0.0  	Firewall 	Enabled  	Hardware Version 	3 
VDSL line status 	SHOWTIME  	Wireless 	Disabled  	Serial Num 	LK08011DP12**** 
Downstream line rate 	25008 kbps  		  	VDSL Version 	Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21  		 
Upstream line rate 	3104 kbps  		  		 
Downstream Training Margin 	27.9 dB  		 
edit:
de read out van VDSL Modem Tool 1.5

Code: Selecteer alles

***********************
* VDSL2 line data 1.5 *
***********************

                       download      upload
line:                 25008 kbps    3104 kbps 
payload:              20048 kbps    2032 kbps 
max line:             73728 kbps 
max payload:          57424 kbps 
bands used:           2             1
bandplan:             8D
training:             27.9 dB 
loop length:          181 m 
near end:             577 m 
far end:              161 m 
avg. length:          306 m 
snr margin:           24.6 dB 
attenuation:          4.0 dB 
avg. margin:          26.9 dB 
avg. snr:             46.1 dB 
forecast max line:    125550 kbps 
forecast max payload: 101835 kbps 
moesten jullie nog andere info nodig hebben, laat het maar weten
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jimrask schreef: moesten jullie nog andere info nodig hebben, laat het maar weten
Inderdaad wij hebben meer info nodig:
* Hoe is je opstelling ? Sagem > Router > PC ?
* Is de USR als router ingesteld (met andere woorden: gebruik je 2 * NAT) ??
* Maakt de Router (USR 9108) een eigen PPPoE sessie, of krijgt die een IP van de Sagem ?
* Als je de PC rectstreeks op de BBox2 aansluit, heb je dan internet ??

Jouw Sagem schijnt correct te werken: je krijgt synchronisatie, je hebt een PPPoE sessie met een extern IP adres, je intern netwerk werkt ...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jimrask
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2010, 18:03

philippe.deleye schreef:
jimrask schreef: moesten jullie nog andere info nodig hebben, laat het maar weten
Inderdaad wij hebben meer info nodig:
* Hoe is je opstelling ? Sagem > Router > PC ?
* Is de USR als router ingesteld (met andere woorden: gebruik je 2 * NAT) ??
* Maakt de Router (USR 9108) een eigen PPPoE sessie, of krijgt die een IP van de Sagem ?
* Als je de PC rectstreeks op de BBox2 aansluit, heb je dan internet ??

Jouw Sagem schijnt correct te werken: je krijgt synchronisatie, je hebt een PPPoE sessie met een extern IP adres, je intern netwerk werkt ...

Philippe.
Opstelling:
de Sagem staat in de kelder, waar het signaal binnenkomt. Het toestel is aangesloten op zo'n netgear-ding dat het signaal verstuurt over het electriciteitsnetwerk binnenshuis. Op de gelijkvloers staat de USR, die z'n signaal binnenkrijgt via ook zo'n netgear-ding op de LAN 1 poort. De USR wordt hier lauter gebruikt als draadloze router (verdeeldoos zeg maar) wat je bedoelt met 2 * NAT heb ik geen flauw idee van, ik ben slechts een leek.

Wat een PPoE sessie is weet ik al evenmin... Ik denk dat deze router een IP krijgt van de Sagem, maar heb geen idee hoe ik zoiets kan checken. Ik kan je wel zeggen dat ik met 192.168.1.1 uitkom op de Sagem, en met 192.168.1.129 kom ik uit op de USR (zo ingesteld om de printserver van de USR te kunnen gebruiken). De laatste vraag kan ik je geen antwoord op geven, want het zijn allemaal vaste PC's op 1 laptop na, die momenteel in reparatie is, en de Sagem staat zoals gezegd in de kelder (kleine ruimte) waar ik echt niet geraak met een desktop PC.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Ik kan je ook nog zeggen dat we nooit iets veranderd hebben aan deze opstelling. Het heeft steeds gewerkt, zelfs deze voormiddag nog, tot internet ineens wegviel en geen enkele reset (soft) hielp om dat te verhelpen.

Mag je bij zo'n Sagem eigenlijk een hard reset doen? (de installateur zei dat dit niet mocht, omdat dan alle gegevens uit de modem gedelete werden of zoiets) dus de aan/uit knop even afzetten en terug aan?
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Brandt uw apenstaartje op de bbox ?
jimrask
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2010, 18:03

technieker schreef:Brandt uw apenstaartje op de bbox ?
net gecheckt, idd dat brandt. Ik heb ook net geprobeerd met de laptop van m'n buurman en een netwerkkabel ==> zolang de USR aan staat, nog steeds geen internet. Maar als ik de USR af zet, en dan probeer met een rechtstreekse netwerkkabel aan de laptop, heb ik wel internet.

Ik snap er helemaal niets meer van... Ik heb helemaal niets veranderd in de instellingen van zowel de Sagem als de USR, ik zei het: "deze voormiddag ging het allemaal perfect tot ineens het internet weg viel..."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jimrask schreef:de Sagem staat in de kelder, waar het signaal binnenkomt. Het toestel is aangesloten op zo'n netgear-ding dat het signaal verstuurt over het electriciteitsnetwerk binnenshuis. Op de gelijkvloers staat de USR, die z'n signaal binnenkrijgt via ook zo'n netgear-ding op de LAN 1 poort. De USR wordt hier lauter gebruikt als draadloze router (verdeeldoos zeg maar) wat je bedoelt met 2 * NAT heb ik geen flauw idee van, ik ben slechts een leek.
In de opstelling die jij beschrijft, wordt de USR niet als router gebruikt, maar als switch + draadloos access point. Het begrip "draadloze router" die jij gebruikt is in deze opstelling niet van toepassing.
jimrask schreef:Wat een PPoE sessie is weet ik al evenmin... Ik denk dat deze router een IP krijgt van de Sagem, maar heb geen idee hoe ik zoiets kan checken. Ik kan je wel zeggen dat ik met 192.168.1.1 uitkom op de Sagem, en met 192.168.1.129 kom ik uit op de USR (zo ingesteld om de printserver van de USR te kunnen gebruiken).
Jouw USR heeft dus een vast ingesteld IP adres (192.168.1.129) in plaats van een IP te krijgen van de Sagem.
jimrask schreef:De laatste vraag kan ik je geen antwoord op geven, want het zijn allemaal vaste PC's op 1 laptop na, die momenteel in reparatie is, en de Sagem staat zoals gezegd in de kelder (kleine ruimte) waar ik echt niet geraak met een desktop PC.
Kan je eens één van je vaste PC's aansluiten op jouw "netgear ding" op het gelijksvloers (waar je nu de USR hebt aangesloten), en test dan eens of je Internet hebt. Dan weet je of die netgear dinges nog werken.
jimrask schreef:Ik heb ook net geprobeerd met de laptop van m'n buurman en een netwerkkabel ==> zolang de USR aan staat, nog steeds geen internet. Maar als ik de USR af zet, en dan probeer met een rechtstreekse netwerkkabel aan de laptop, heb ik wel internet.
Het probleem die jij hebt is heel waarschijnlijk een instelling in de USR. De USR 9108 wordt gebruikt als switch + access point, en niet als router. Door de USR te resetten, heb je deze waarschijnlijk terug als ADSL2+ modem/router ingesteld. In je USR moet DHCP uit staan, en je USR moet een statisch adres hebben (192.168.1.129).

Groeten,
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jimrask
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2010, 18:03

Philippe, je hebt gelijk. Ik heb DHCP uit gezet in de USR en na een reboot werkt alles terug.
bedankt voor de hulp!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Graag gedaan ...
Blijkbaar was er dus toch iets veranderd in je instellingen (zonder dat je het wist?) ;)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Wat is het nut van een privaat adres te maskeren? Bang dat ze die gaan hacken van buitenaf? :-D
jimrask
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2010, 18:03

TomG schreef:Wat is het nut van een privaat adres te maskeren? Bang dat ze die gaan hacken van buitenaf? :-D
zoals gezegd ben ik een leek :-)

ik zie het verschil niet tussen al die "adressen", welke publiek zijn, welke zijn voor binnen het netwerk,...

ik ben al heel blij dat alles terug werkt :-)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”