Dag Mensen,
Mij werd gevraagd om een sollicitatieproef op te stellen voor iemand die standaard taken in Server 2008 (gebruiker aanmaken, rechten toekennen,...) hoeft uit te voeren alsook het huidige netwerk onderhouden en optimaliseren naar de toekomst toe. Wat zou ik zoal in zo'n proef kunnen vragen? Het gaat hier niet om een profiel van een IT'er met 15 jaar ervaring. Eerder iemand die het netwerk onderhoudt in samenspraak met een externe firma. We willen toch polsen als de sollicitant genoeg kent over het IT gebeuren.
Aan wat had ik gedacht:
- enkele afkortingen + uitleggen waarvoor die dienen (dhcp, nat, lan, dns,...)
- Enkele ip adressen voorschotelen en laten zeggen bij welke Class deze ip adressen behoren
- gebruiker laten aanmaken in AD en rechten toekennen op een map
- AHCI optie activeren in plaats van IDE optie in Bios. Die persoon het probleem laten zoeken (Bios geeft mooie foutmelding, dus met de foutcode eens in google in te typen zou je het probleem moeten kunnen verhelpen)
- ...
Nog hints of tips die jullie zelf meegemaakt hebben tijdens de sollicitatie?
Groeten
Sollicitatieproef netwerkbeheerder/pc technicus
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ga je daarvoor iemand specifiek aannemen als fulltime job ? Mij lijkt dit eerder iets dat je even documenteerd en laat uitvoeren door een 'verantwoordelijke'. Nu ja, het "netwerk onderhouden en optimaliseren" is dan weer iets anders, maar daar lijkt het me dan weer de taak van je externe firma. Misschien dus toch eens eerst beter naar je taken kijken.Argon schreef:Mij werd gevraagd om een sollicitatieproef op te stellen voor iemand die standaard taken in Server 2008 (gebruiker aanmaken, rechten toekennen,...) hoeft uit te voeren alsook het huidige netwerk onderhouden en optimaliseren naar de toekomst toe.
PS. Class A, B of C is antiek in de tijd van CIDR.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Leuker is : zitten host a en b in hetzelfde subnet ja/nee ?Argon schreef:
- Enkele ip adressen voorschotelen en laten zeggen bij welke Class deze ip adressen behoren
a : 10.0.0.1/22
b : 10.0.3.254/22
- foxhound
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 19 keer
IP classes zou ik inderdaad niet achter vragen. Zou eerder eens vragen achter VLSM (Variable Length Subnet Masking).
Andere mogelijke dingen waar je best eens achter kan polsen: AGDLP). Kennis van Group Policys. Stel een paar veel voorkomende problemen voor, en vraag hoe je kandidaat deze zou oplossen. Zo kom je ineens meer te weten op welke manier je kandidaat een probleem zou aanpakken, of hij dus een goede logica heeft. Mogelijke kennis van OS/Software deployment (indien het bij jullie gebruikt wordt)......
@R2504: Een externe firma is allemaal mooi en wel, maar van wat ik tijdens mijn stages gezien heb zijn interventies hiervan vaak niet enkel kostelijk, maar duurt het vaak ook een tijdje voordat je geholpen bent, tenzij het een poepsimpel probleem is wat ze van op afstand kunnen oplossen. Indien het een erger probleem is, en er geen andere pc's vrij zijn/bestanden lokaal en niet op het netwerk staan, kan de gebruiker niet door en zit je dus niet alleen met de kost van de interventie, maar ook de kost van een gebruiker die zijn werk niet kan doen. In zo een geval is het het beste dat het probleem zo snel mogelijk opgelost is. Met een interne informaticus die ingewerkt is, de bedrijfssituatie/software/hardware/netwerk/... kent is dit zoveel sneller opgelost.
Persoonlijk begin ik al dat outsourcen naar grote informatica firma's zoals BKM, Cegeka, Business Network Solutions, enzovoort wat te haten. Je vindt vaak nog zeer weinig jobs als informaticus waar je leuk intern in een bedrijf kan gaan werken. Een job zoals degene waar het in dit onderwerp over gaat. Je vindt bijna enkel nog jobs bij die grote bedrijven waar je dan vaak zit rond te rijden tussen klanten, en ze van op afstand te ondersteunen. Lijkt me helemaal niet leuk.
Btw, job in limburg? Zoek net zoiets als dit .
Andere mogelijke dingen waar je best eens achter kan polsen: AGDLP). Kennis van Group Policys. Stel een paar veel voorkomende problemen voor, en vraag hoe je kandidaat deze zou oplossen. Zo kom je ineens meer te weten op welke manier je kandidaat een probleem zou aanpakken, of hij dus een goede logica heeft. Mogelijke kennis van OS/Software deployment (indien het bij jullie gebruikt wordt)......
@R2504: Een externe firma is allemaal mooi en wel, maar van wat ik tijdens mijn stages gezien heb zijn interventies hiervan vaak niet enkel kostelijk, maar duurt het vaak ook een tijdje voordat je geholpen bent, tenzij het een poepsimpel probleem is wat ze van op afstand kunnen oplossen. Indien het een erger probleem is, en er geen andere pc's vrij zijn/bestanden lokaal en niet op het netwerk staan, kan de gebruiker niet door en zit je dus niet alleen met de kost van de interventie, maar ook de kost van een gebruiker die zijn werk niet kan doen. In zo een geval is het het beste dat het probleem zo snel mogelijk opgelost is. Met een interne informaticus die ingewerkt is, de bedrijfssituatie/software/hardware/netwerk/... kent is dit zoveel sneller opgelost.
Persoonlijk begin ik al dat outsourcen naar grote informatica firma's zoals BKM, Cegeka, Business Network Solutions, enzovoort wat te haten. Je vindt vaak nog zeer weinig jobs als informaticus waar je leuk intern in een bedrijf kan gaan werken. Een job zoals degene waar het in dit onderwerp over gaat. Je vindt bijna enkel nog jobs bij die grote bedrijven waar je dan vaak zit rond te rijden tussen klanten, en ze van op afstand te ondersteunen. Lijkt me helemaal niet leuk.
Btw, job in limburg? Zoek net zoiets als dit .
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Dat zijn geen "grote" hoor.foxhound schreef:Persoonlijk begin ik al dat outsourcen naar grote informatica firma's zoals BKM, Cegeka, Business Network Solutions, enzovoort wat te haten.
*kuch* IBM, RealDolmen, ctg, AT&T, Infoco, Ordina, AtosOrigin, Getronics ...
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Het standaard sollicitatiegesprek (qua technische inhoud) ziet er als volgt uit:
* Zitten host A en host B in 't zelfde netwerk en je geeft dan 2 IP's met subnetmask op. En liefst publieke IP's om ze wat van de wijs te brengen
* Wat is het verschil tussen een proxy en een reverse proxy
* Wat zijn vhosts en waarom zou je ze gebruiken
* Wat gebeurt er allemaal tussen het booten van je PC en het tonen van een website in de browser (DHCP, arp, mac learning op een switch, default gateway, TCP 3-way handshake, neem er eens een pakketje uit en laat hem de layer 2, 3 en 4 headers invullen)
Als je sollicitant deze netwerkvraagjes tot een goed einde brengt heb je een goeie vast
* Zitten host A en host B in 't zelfde netwerk en je geeft dan 2 IP's met subnetmask op. En liefst publieke IP's om ze wat van de wijs te brengen
* Wat is het verschil tussen een proxy en een reverse proxy
* Wat zijn vhosts en waarom zou je ze gebruiken
* Wat gebeurt er allemaal tussen het booten van je PC en het tonen van een website in de browser (DHCP, arp, mac learning op een switch, default gateway, TCP 3-way handshake, neem er eens een pakketje uit en laat hem de layer 2, 3 en 4 headers invullen)
Als je sollicitant deze netwerkvraagjes tot een goed einde brengt heb je een goeie vast
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik reageerde louter op de TS... of uitbesteden, en naar wie, een terechte keuze is hangt van veel factoren af.foxhound schreef:@R2504: Een externe firma is allemaal mooi en wel
Hetzelfde trouwens of je er iemand wil voor aannemen, en voor welke kwalificaties je wil betalen.
Koop je een reserve PC... als je dat vergelijkt met de kost van iemand in vaste dienst te nemen dan zal de beslissing snel genomen zijn.foxhound schreef:kan de gebruiker niet door en zit je dus niet alleen met de kost van de interventie, maar ook de kost van een gebruiker die zijn werk niet kan doen. In zo een geval is het het beste dat het probleem zo snel mogelijk opgelost is.
Op basis van louter de initiele omschrijving lijkt me dat een zeer saaie job... en rijd je beter wat rond zodat je telkens een nieuwe uitdaging hebt. Alles heeft dus z'n voor en nadelen.foxhound schreef:Een job zoals degene waar het in dit onderwerp over gaat.
De adressering alleen, Dest / Source van MAC, IP en Port, en of het TCP of UDP is,Gray schreef:Is da ni wa overdreven?Sub Zero schreef:, neem er eens een pakketje uit en laat hem de layer 2, 3 en 4 headers invullen)
en de verschillen in gebruik van TCP en UDP kunnen geven.
Dat zou genoeg moeten zijn.
De volledige headers vragen is beetje overkill
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
waar moet ik mij melden voor die sollicitatie? nu ik de vragen ken zou het moeten lukken
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Bedankt voor de antwoorden. Ik hou er rekening mee.
De firma waar het juist doorgaat weet ik zelf niet. Is een opdracht die ik gekregen heb van een interim directeur (lang verhaal).
Ik vrees wel dat bepaalde vragen hierboven wat TE moeilijk zijn voor de taken die hij zal moeten uitvoeren. Maar ik hou er rekening mee en kan er mij op baseren.
Groeten
De firma waar het juist doorgaat weet ik zelf niet. Is een opdracht die ik gekregen heb van een interim directeur (lang verhaal).
Ik vrees wel dat bepaalde vragen hierboven wat TE moeilijk zijn voor de taken die hij zal moeten uitvoeren. Maar ik hou er rekening mee en kan er mij op baseren.
Groeten
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Inderdaad, volledige headers zijn te diepgaand Maar destination/source MAC, IP en poortnummers moet te doen zijn.skindred schreef:De adressering alleen, Dest / Source van MAC, IP en Port, en of het TCP of UDP is,Gray schreef:Is da ni wa overdreven?Sub Zero schreef:, neem er eens een pakketje uit en laat hem de layer 2, 3 en 4 headers invullen)
en de verschillen in gebruik van TCP en UDP kunnen geven.
-
- Pro Member
- Bedankt: 1 keer
Vraag hem beter vragen zodat je kan zien hoe hij problemen zou oplossen.
- een pc kan intern surfen maar kan niet naar buiten (dns/proxy), als de rest dit wel kan
- een gebruiker klaagt dat het heel lang duurt voor hij is ingelogd (in het geval van dat er roaming profiles gebruikt worden), dit probleem komt enkel voor als de pc een tijdje aanligt -> eigenschappen netwerkkaart (energie eigenschappen van de netwerkkaart raadplegen)
- een gebruiker van het domein moet lokale admin zijn zonder dat hij in AD administrator wordt (lokale admin toevoegen en het account uit AD halen)
- een pc kan intern surfen maar kan niet naar buiten (dns/proxy), als de rest dit wel kan
- een gebruiker klaagt dat het heel lang duurt voor hij is ingelogd (in het geval van dat er roaming profiles gebruikt worden), dit probleem komt enkel voor als de pc een tijdje aanligt -> eigenschappen netwerkkaart (energie eigenschappen van de netwerkkaart raadplegen)
- een gebruiker van het domein moet lokale admin zijn zonder dat hij in AD administrator wordt (lokale admin toevoegen en het account uit AD halen)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Probleem is dat zulke vragen en jouw antwoorden enkel in specifieke omstandigheden gelden:reyntjensw schreef:Vraag hem beter vragen zodat je kan zien hoe hij problemen zou oplossen.
- traag aanloggen als pc tijdje aanligt kan 101 andere redenen hebben dan degene die jij opnoemt
- lokale admin toevoegen en account uit AD halen? Dat antwoord volg ik zelf niet helemaal
-
- Pro Member
- Bedankt: 1 keer
Wat vraag 1 betreft, geef ik je gelijk.
Vraag 2 is niet super specifiek en zou dus wel ok moeten zijn.
Als je op een pc een gebruiker (uit het domein) lokale admin wil maken, dan moet je deze ophalen nogmaals toevoegen aan de lokale gebruikers lijst.
Dit bedoel ik :
Vraag 2 is niet super specifiek en zou dus wel ok moeten zijn.
Als je op een pc een gebruiker (uit het domein) lokale admin wil maken, dan moet je deze ophalen nogmaals toevoegen aan de lokale gebruikers lijst.
Dit bedoel ik :
Bron : http://www.experts-exchange.com/Operati ... 69603.html1 - go to start - control pannel
2- select Users accounts.
3- click ADD
4- type in user name and domain - click next
5- select Other radio button - administrator - Click finish.
And that's it! Reboot, log on the user's account, and he will be a domain user, with local administrator priviledge on the local computer.
- foxhound
- Plus Member
- Bedankt: 19 keer
In plaats van de lokale gebruiker admin rechten over zijn eigen machine te geven, zou het niet beter zijn hem een VM te laten draaien waarin hij administrator is? In dat geval kan je regelmatig back-ups nemen van de VM-image en indien er iets misgaat een back-up terugplaatsen. Zo heb je als administrator zelf minder miserie wanneer (en niet ALS) de gebruiker uiteindelijk iets om zeep helpt.