Norkring België sluit eerste ronde selectie-procedure af

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Eind deze maand zal Norkring België de eerste ronde van de selectie-procedure rond de verhuur van zijn omroepnetwerk, afsluiten. Dat meldt Norkring, beheerder van het vroegere zenderpark van de VRT, in een persbericht.

Norkring België wil haar uitzendinfrastructuur voorbereiden tegen de herfst van dit jaar. Tegen dan zou het uitzendnetwerk volledig operationeel moeten zijn. Er zouden afspraken gemaakt zijn met één partij die niet nader vernoemd wordt in het persbericht, maar meer dan waarschijnlijk gaat het om Telenet. Wie na 31 mei 2010 een akkoord afsluit met Norkring België, zal een jaar moeten wachten (tot 31 mei 2011) tot het een eigen commercieel aanbod via DVB-T op de markt kan brengen.

Eind juni vorig jaar wist Norkring de nodige licenties te bemachtigen voor het aanbieden van een televisie- en radio-omroepnetwerk en de bijhorende digitale frequentiepakketten. Voor de ontvangst van DVB-T is een simpele antenne voldoende (kan apart aangekocht worden maar is soms al ingebouwd in televisietoestellen). DVB-T is, naast kabel, telefoonlijn, en satelliet, een vierde medium waarlangs digitale televisie aangeboden kan worden. Momenteel is er in ons land geen commercieel aanbod beschikbaar en zijn enkel zenders van de Vlaamse en Waalse openbare omroep, afhankelijk van waar je woont, gratis te ontvangen.

UB Frontpage
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Provider

Wat ik zeer spijtig vind aan deze zaak, is dat eindelijk de kleinere operatoren de kans hebben om zelf een digitv aanbod aan te bieden. EDPnet en Dommel, bij name. Als enkel maar Telenet interesse heeft in DVB-T...
Is het te duur voor hen, of zorgt het voor te veel lasten?
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer
Provider

Daar gaan we weer
Telenet wil alles opslorpen en hun wil opdringen
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Ik overweeg om klacht neer te leggen ivm de deal Telenet - Norkring.
Bij de "Raad voor mededinging" (federaal) en de "Vlaamse regulator voor de media".
Het mag toch niet dat een bedrijf met 90 % marktaandeel zijn greep nog zou verhogen!

Hier is de tekst: http://www.uitbergen.net/KlachtNorkringTelenet2.pdf

Wie de klacht steunt mag me zijn contactinfo (naam en adres) bezorgen via PM.
Het gemakkelijkste lijkt me jullie op te nemen als medeklager.
De klacht moet immers in 8 exemplaren aangetekend opgestuurd worden.

gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

MarkDM schreef:Het mag toch niet dat een bedrijf met 90 % marktaandeel zijn greep nog zou verhogen!
Waar ik me ook niet kan vinden in het feit dat Telenet DVB-T frequenties in beslag neemt (al heb je natuurlijk nog altijd zoiets als multicrypt) denk ik wel dat je cijfer van 90% niet geheel correct is. Hoeveel abonnees had Belgacom TV ondertussen... ?

In ieder geval, onze regering had als voorwaarde voor de Norkring deal moeten opnemen dat noch BGC, noch TN ervan gebruik mochten maken om een alternatief te bieden aan andere spelers.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Provider

Telenet wordt hiermee wel degelijk NIET de enige operator die DVB-T uitzendt. Andere providers hebben ook de kans.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Lord Utopia schreef:Telenet wordt hiermee wel degelijk NIET de enige operator die DVB-T uitzendt. Andere providers hebben ook de kans.
Maar door zijn marktpositie kan TN het gerust permiteren om een (te) goedkoop aanbod te lanceren zodat de concurrentie geen kans maakt. Aangezien er geen enkele logische verklaring is waarom TN met DVB-T zou starten (je gaat me heus niet wijsmaken dat ze het doen voor de paar caravans of buitenverblijven) is de enige verklaring dat er een hidden-agenda is.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

r2504 schreef:
Lord Utopia schreef:Telenet wordt hiermee wel degelijk NIET de enige operator die DVB-T uitzendt. Andere providers hebben ook de kans.
Maar door zijn marktpositie kan TN het gerust permiteren om een (te) goedkoop aanbod te lanceren zodat de concurrentie geen kans maakt.
Telenet en goedkoop?
Ik denk het niet.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Provider

gm123 schreef: Telenet en goedkoop?
Ik denk het niet.
Daarom alleen al. Als ze iets kunnen verkopen voor 15 euro, zullen ze het verkopen voor 15 euro. Enige naar wie ze kijken, is Belgacom. En die hebben geen DVB-T aanbod. Dus prijzen zullen mi niet zo laag zijn.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Zolang er geen andere aanbieders zijn zal Telenet dat allicht niet zo goedkoop aanbieden, ik schat in dat ze dan een prijs zo een klein stukje onder het gewone kabelabonnement blijven. Zo zal niemand het in zijn hoofd halen de gewone kabel op te zeggen.
Verder hoeft de kwaliteit zelfs niet goed te zijn ('u kan overstappen op ons kabelabonnement, betere kwaliteit mevrouw mijnheer :lol: ').

Ondertussen schiet er niet veel over voor de concurrentie (te weinig frequenties beschikbaar allicht ...) en als die dan toch nog uit zijn sloffen zou schieten met een volwaardig/voordelig systeem kunnen ze hun DVB-T prijs nog steeds laten zakken ...

Het zou me ook niet verbazen dat ze helemaal niets lanceren zolang er geen concurrent is, het gaat allicht gewoon om het 'kapen' van de beschikbaarheid.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

Er zijn al geruchten geweest dat TV Vlaanderen ook via DVB-T zou gaan. En dat TVV zou resellen aan KPN Belgium.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Lord Utopia schreef:
gm123 schreef: Telenet en goedkoop?
Ik denk het niet.
Daarom alleen al. Als ze iets kunnen verkopen voor 15 euro, zullen ze het verkopen voor 15 euro. Enige naar wie ze kijken, is Belgacom. En die hebben geen DVB-T aanbod. Dus prijzen zullen mi niet zo laag zijn.
Ik dacht zelf aan bvb koppelverkoop.

Zoals belgacomTV: enkel voor houders van een classic telefoonlijn of ADSL verbinding
bvb enkel voor abbonees van een Telenet kabelabbonement of Shake.........
en je krijgt "GRATIS" DVB-T toegang voor mobiel te kijken als je de all-in gold-silver-diamond shake+ neemt :P

Droom of nachtmerrie? Mag je zelf beslissen ;)

Groetjes;

S.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”