geraak niet naar buiten met pfsense

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden hardware voor pfsense besteld en ben dit nu aan het testen maar het doet niet het verwachte.

Als ik bijvoorbeeld instel dat er enkel http en https naar buiten mag en een bepaalde pc pop3 en smtp wordt dit toch allemaal geblokkeerd en volgens mij staat het toch goed ingesteld.

Zie bijlage.

Op de pfsense doe ik gewoon een forward naar de sagem modem:

ip adres sagem modem: 192.168.16.1
wan pfsense: 192.168.16.2 gateway: 192.168.16.1
lan adres pfsense: 192.168.15.1

Ik geraak enkel naar buiten als ik de onderste regel bij lan activeer ( maar dat is any any ) en dat is niet echt de bedoeling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
conehead
Elite Poster
Elite Poster

Het werkt nu maar ik blijf het toch maar raar vinden ...

En wat ik al helemaal niet snap is als je de eerste poort 25 of 110 invult dan werkt het niet ( dus 2 x 25 of 2 x 110 ) in de regel.

Het komt toch van de pc op poort 25 of 110 binnen ??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

In je eerste screenshot heb je de fout gemaakt om "lan address" als destination te kiezen, dat laat je best op * staan, of op de betreffende failover connections, als je die hebt aangemaakt.

Aangaande je 2e post, als je dingen wil allowen, ga je best uit van waar je naartoe wilt, dus op dat vlak is het logisch dat je destination ports moet whitelisten.
conehead
Elite Poster
Elite Poster

Ik was in de veronderstelling dat de source port steeds dezefde was als de destination port maar dat is blijkbaar maar zelden het geval en dan nog eens afhankelijk van het systeem. Meestal is dit blijbaar een random nummer vanaf 1024 tot 65653.

Dat maakt het heel duidelijk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

conehead schreef:Ik was in de veronderstelling dat de source port steeds dezefde was als de destination port maar dat is blijkbaar maar zelden het geval en dan nog eens afhankelijk van het systeem. Meestal is dit blijbaar een random nummer vanaf 1024 tot 65653.
Eigenlijk is dat nooit, tenzij de software dit expliciet vraagt (wat meestal enkel in zeer specifieke gevallen is om een firewall zo dicht mogelijk te houden).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”