Ik zit met een gebouw waar een deel mensen zitten waar ze achteraan slechte tot geen verbinding kunnen krijgen met de modem router. Midden in het gebouw is het signaal middelmatig, maar er zijn geen disconnects. Ik zou kunnen gaan werken met extenders en dergelijke, maar de opdracht bestaat erin dit zo goedkoop mogelijk te doen. Nu dacht ik eraan om powerline adapters te gaan gebruiken met een accespoint waar het signaal zo zwak is om de deadspot uit te wissen. Ik heb al gecheckt of de stroom over hetzelfde circuit loopt, dus het is te realiseren.
Een goed plan of zijn er betere?
powerline adapters en accespoint
- PumbaaH
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Volgens mij een zéér goed plan. Powerlines zijn een uitstekende hulp, waar WLAN faalt.
Heb dezelfde situatie bij mijn dochter op haar kot: wireless router staat beneden, kot op derde verdieping heeft een zeer zwak / uitvallend wireless signaal.
Eén Devolo powerline aan de router, en de andere op derde verdieping. Hier een FritzBox aangesloten (als IP client). Deze dient als accesspoint (en ze heeft ook telefoon: de mama kan haar altijd bellen
).
Werkt perfect (powerline verbinding ong. 125 Mbit/s). Speedtest geeft de volle Telenet snelheid op derde verdieping ....
Kotbaas heeft het nog niet eens opgemerkt
.
Philippe.
Heb dezelfde situatie bij mijn dochter op haar kot: wireless router staat beneden, kot op derde verdieping heeft een zeer zwak / uitvallend wireless signaal.
Eén Devolo powerline aan de router, en de andere op derde verdieping. Hier een FritzBox aangesloten (als IP client). Deze dient als accesspoint (en ze heeft ook telefoon: de mama kan haar altijd bellen

Werkt perfect (powerline verbinding ong. 125 Mbit/s). Speedtest geeft de volle Telenet snelheid op derde verdieping ....
Kotbaas heeft het nog niet eens opgemerkt

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Een fritzbox als accespoint is een goed idee, maar zal wat te prijzig zijn vrees ik.
Dacht dat er niets te configureren valt aan een simpele accesspoint eens die aan een powerline hangt?
Dacht dat er niets te configureren valt aan een simpele accesspoint eens die aan een powerline hangt?
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Een goede raad die ik je kan geven is dat je best geen Devolo koopt maar Sitecom ofzo.
Voor Devolo heb je software nodig voor filesharing etc (dit krijg je dus nooit werkend zoals je het gewoon bent), wel internet enzo.
Sitecom daarintegen... daar merkt je pc niks van om het zo te zeggen :d
Voor Devolo heb je software nodig voor filesharing etc (dit krijg je dus nooit werkend zoals je het gewoon bent), wel internet enzo.
Sitecom daarintegen... daar merkt je pc niks van om het zo te zeggen :d
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hoe kom je daarbij ? Powerlines doen gewoon TCP/IP en zijn dus transparant in wat je erover doet !honda4life schreef:Voor Devolo heb je software nodig voor filesharing etc (dit krijg je dus nooit werkend zoals je het gewoon bent), wel internet enzo.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik nam de FritzBox gewoon als voorbeeld, om te tonen dat deze ook perfect werkt, incl telefonie, achter een powerline.PumbaaH schreef:Een fritzbox als accespoint is een goed idee, maar zal wat te prijzig zijn vrees ik.
Inderdaad een simpele accesspoint die aan een powerline hangt hoef je niets te configureren, tenzij je bepaalde secuirty settings wil aanpassen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- honda4life
- Moderator
Devolotjes kopen die om die reden niet meer gebruikt worden danr2504 schreef:Hoe kom je daarbij ? Powerlines doen gewoon TCP/IP en zijn dus transparant in wat je erover doet !honda4life schreef:Voor Devolo heb je software nodig voor filesharing etc (dit krijg je dus nooit werkend zoals je het gewoon bent), wel internet enzo.

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
mja... heb nog ergens belkin powerlines liggen die werken, dus op zich is dat geen probleem
.
dus nu alleen nog een goeie (en niet te dure) accesspoint vinden. Suggesties zijn welkom

dus nu alleen nog een goeie (en niet te dure) accesspoint vinden. Suggesties zijn welkom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
ik vraag me trouwens het volgende af. Stel je hebt 2 dhcp servers ....
Is het dan mogelijk 2 van de 4 devolo adapters te voorzien van een ander wachtwoord en aan te sluiten op de andere dhcp server zodat de 2 adapters eigenlijk de andere 2 negeren en een soort van 2de netwerk vormen.
Zit namelijk met het probleem van digitale tv van telenet. Dat is topcom maar dat werkt blijkbaar niet goed tezamen met devolo en storen elkaar.
Daarom gedacht om alles in devolo te veranderen en dan voor het internet 2 adpaters van devolo gebruiken (belgacom skynet) en voor de tv ook 2 adapters mar dan aangesloten op telenet.
Heeft iemand dit ooit al eens getest ?
Is het dan mogelijk 2 van de 4 devolo adapters te voorzien van een ander wachtwoord en aan te sluiten op de andere dhcp server zodat de 2 adapters eigenlijk de andere 2 negeren en een soort van 2de netwerk vormen.
Zit namelijk met het probleem van digitale tv van telenet. Dat is topcom maar dat werkt blijkbaar niet goed tezamen met devolo en storen elkaar.
Daarom gedacht om alles in devolo te veranderen en dan voor het internet 2 adpaters van devolo gebruiken (belgacom skynet) en voor de tv ook 2 adapters mar dan aangesloten op telenet.
Heeft iemand dit ooit al eens getest ?
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat ga je volgens mij aan de hand hebben als de powerlines over hetzelfde stroomcircuit lopen. De powerlines pikken in jou geval allemaal elkanders signaal op waardoor de storingen zich voordoen. Heb je al eens getest om de 4 powerlines op 1 dhcp netwerk gezamenlijk te gebruiken? Heb je dan geen storing ligt het aan het doodsimpele feit dat alles op 1 zelfde circuit hangt. Er zijn echter powerline oplossingen dewelke dit wel mogelijk kunnen maken dacht ik al gezien te hebben, maar zover ben ik nog niet met mijn eigen research hierover.
Dat is mijn redenering, maar ik denk dat philippe daar misschien wel uitsluitsel over zou kunnen geven.
honda4life, om eerlijk te zijn is dit het eerste wat ik hoor over powerlines die software nodig hebben. Powerlines vormen een automatische bridge waarvoor je niets hoeft in te stellen. Ik weet niet of de av-powerlines varianten dit wel hebben, maar de simpele versies in elk geval niet aangezien dit domweg plugnplay is.
Dat is mijn redenering, maar ik denk dat philippe daar misschien wel uitsluitsel over zou kunnen geven.
honda4life, om eerlijk te zijn is dit het eerste wat ik hoor over powerlines die software nodig hebben. Powerlines vormen een automatische bridge waarvoor je niets hoeft in te stellen. Ik weet niet of de av-powerlines varianten dit wel hebben, maar de simpele versies in elk geval niet aangezien dit domweg plugnplay is.
- honda4life
- Moderator
ik ben er volledig met akkoord dat het plug and play is, maar niet als het op filesharing en printersharing aankomt...
Misschien was er iets anders aan de hand hoor, maar dat zou me verwonderen.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Mijn oudste stiefdochter heeft van mij voor hare verjaardag een draadloos belkin routertje gekregen om de powerlines te vervangen. Ze zit bij telenet en de powerlines deden zonder probleem evenzeer filesharing en vpn. Ook is dit getest geweest via de powerlines en de router en dat werkte evenzeer probleemloos. Hebben we moeten testen voor de zolder mits wifi daar niet doorkomt
.
Dat waren trouwens powerlines van belkin.

Dat waren trouwens powerlines van belkin.
-
- Deel van't meubilair
Normaal kan dat... alle powerlines die ik tot op heden gezien heb hadden een soort van VLAN concept (wat je dus dient te gebruiken indien je die dingen voor zowel internet als digitale TV wil gebruiken).conehead schreef:Is het dan mogelijk 2 van de 4 devolo adapters te voorzien van een ander wachtwoord en aan te sluiten op de andere dhcp server zodat de 2 adapters eigenlijk de andere 2 negeren en een soort van 2de netwerk vormen.
Er zal zeker iets anders aan de hand geweest zijn... je PC weet zelfs helemaal niet dat jij powerlines gebruikt (anders moet je maar eens wat lezen over het OSI model, dan weet je meteen dat dit absoluut niet kan wat je schrijft).honda4life schreef:ik ben er volledig met akkoord dat het plug and play is, maar niet als het op filesharing en printersharing aankomt...
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
r2504, dat zijn de av powerlines, die zijn een beetje anders dan de normale versies
-
- Deel van't meubilair
AV of niet... uiteindelijk gaat daar TCP/IP verkeer over... en of je dat nu voor streaming, of file sharing gebruikt maakt niets uit.PumbaaH schreef:r2504, dat zijn de av powerlines, die zijn een beetje anders dan de normale versies
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Het ene signaal verstoort het andere omdat zowel de topcoms als de devolo's signalen uitzenden over je hetzelfde circuit. Dat is waar het probleem zit.
Dus vermoed ik dat je gebruik zult moeten maken van dit systeem want de normale powerplugs gaan je niet kunnen helpen bij wat jij zou willen bereiken.
Dus vermoed ik dat je gebruik zult moeten maken van dit systeem want de normale powerplugs gaan je niet kunnen helpen bij wat jij zou willen bereiken.
-
- Deel van't meubilair
Dan ben je beter met het vervangen van één van de twee merken homeplugs, en over te schakelen naar hetzelfde merk.PumbaaH schreef:Dus vermoed ik dat je gebruik zult moeten maken van dit systeem want de normale powerplugs gaan je niet kunnen helpen bij wat jij zou willen bereiken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ik heb gisteren geprobeerd om een Linksys AP aan te sluiten over een koppel Powerlines van Netgear. Het wil niet werken.
De AP rechtstreeks aan de 'hoofdrouter' werkt wel, een PC via de powerlines aan de router werkt ook, de AP via de powerlines werkt niet. Ik zie geen technische reden waarom het niet zou werken, tenzij de snelheid van de powerline te laag is voor het AP.
Wie weet raad ?
J.
De AP rechtstreeks aan de 'hoofdrouter' werkt wel, een PC via de powerlines aan de router werkt ook, de AP via de powerlines werkt niet. Ik zie geen technische reden waarom het niet zou werken, tenzij de snelheid van de powerline te laag is voor het AP.
Wie weet raad ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
Je kan wel verschillende merken gebruiken maar er zijn 2 standaarden in gebruik, dus je moet dus wel 2 merken hebben die dezelfde standaard gebruiken. Maar om het simpel te houden kun je dus het best bij 1 merk blijven, dan zit je zeker goed.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
De powerlines zijn beide van hetzelfde merk, en ze werken met een PC, niet met een AP, het AP werkt ook zonder powerlines.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Moderator
Laat me raden, Devolo zeker?
Ik denk het bekendste merk op dat vlak, maar ook het slechtste.
Heb ze uit ellende vervangen door Sitecom en alles werkte perfect.
Zéér eigenaardig, maar internet enzo ging perfect, filesharing ging enkel met behulp van hun software.
Het is dus niet zo dat je van je stroomcircuit een equivalent van een netwerkkabel maakt met Devolo.
Sitecom deed dat op dat vlak wel.
Ik denk het bekendste merk op dat vlak, maar ook het slechtste.
Heb ze uit ellende vervangen door Sitecom en alles werkte perfect.
Zéér eigenaardig, maar internet enzo ging perfect, filesharing ging enkel met behulp van hun software.
Het is dus niet zo dat je van je stroomcircuit een equivalent van een netwerkkabel maakt met Devolo.
Sitecom deed dat op dat vlak wel.
Ik heb ook een Devolo in gebruik. Deze werkt zonder het minste probleem. En met de ingebouwde filter verlies je geen stopcontactaansluiting en verminder je het risico op storing van elektrische apparaten.
Wat honda4life zegt ivm filesharing klopt niet. De devolo vervangt bij mij gewoon mijn netwerkkabel. Ik kan aan alle computers in mijn netwerk zoals ik dat met een netwerkkabel zou kunnen. Je moet natuurlijk niet altijd voor het goedkoopste modelleke willen gaan...
Wat honda4life zegt ivm filesharing klopt niet. De devolo vervangt bij mij gewoon mijn netwerkkabel. Ik kan aan alle computers in mijn netwerk zoals ik dat met een netwerkkabel zou kunnen. Je moet natuurlijk niet altijd voor het goedkoopste modelleke willen gaan...
- honda4life
- Moderator
Kan inderdaad zijn dat ik mis ben, maar het blijft wel vreemd dat met een ander merk het probleem wel héél snel opgelost was
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Niet dus, Netgear powerline adaptors. Access point is van Linksys dus.Joe de Mannen schreef:Ik heb gisteren geprobeerd om een Linksys AP aan te sluiten over een koppel Powerlines van Netgear. Het wil niet werken.
Wie weet raad ?
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Over welke software heb je het eigenlijk ? Ik heb ook Devolo's en de enige software die daar bij zat is om je encryptie in te stellen tussen 2 pluggen.honda4life schreef:filesharing ging enkel met behulp van hun software.
- honda4life
- Moderator
Inderdaad, met de bijgeleverde software, je kon daar inderdaad de beveiliging instellen, maar ook mappen delen.Tomby schreef:Over welke software heb je het eigenlijk ? Ik heb ook Devolo's en de enige software die daar bij zat is om je encryptie in te stellen tussen 2 pluggen.honda4life schreef:filesharing ging enkel met behulp van hun software.
maw printers delen was ook uitgesloten :s
Ik begin het steeds vreemder te vinden wat er met mijn devolo's aan de hand was toen