BGC B-Box 2 + DynDns + Schermdeling OSX

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Piru
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2007, 09:48
Locatie: Merksem
Contacteer:

Dag allemaal,

vanwege een omschakeling naar een zwaarder abonnement (o.a. omdat upload vanuit server via DynDNS te traag ging) zijn we op het werk overgeschakeld op een VDSL2 lijn. In came the B-Box.

Ik ben nu al meer dan een uur aan het zoeken achter hoe DynDns ingesteld moet worden op een B-BOX 2. Ik vind nergens een sluitend antwoord, niet hier en niet via Google.

Wat ik wel gevonden heb is de procedure om een adminpage op te roepen waar je zogezegd de instellingen kan ingeven:
Inloggen: http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=admin&password=BGCVDSL2
Javascript runnen: javascript:mimic_button('goto: 9035..')

Ik zie echter niet in (zie bijlage) wat of hoe ik met deze pagina een DynDNS connectie kan opzetten. Is er iemand die dit even duidelijk kan uitleggen?

Qua customizing is dit weer een typisch BGC product mijns inziens, geen manual, geen info maar wel veel vragen. :)

Een tweede vraag heeft te maken met Schermdeling op OSX: sinds het vervangen van de vorige router (die wet-van-murphy-gewijs niet meer werkt atm) is het niet meer mogelijk om met Schermdeling te werken onder OSX. Kan dit aan de B-Box liggen?

Alvast bedankt.
Bijlagen
Schermafbeelding 2010-05-05 om 13.28.44.png
screenshot dyndns?
(85.73 KiB) 187 keer gedownload
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ondersteuning voor functies op de Bbox2 door Belgacom zelf is inderdaad bedroevend.

Dacht dat in een oude firmware wel een DynDNS functie zat of was het in de B-box(1).

Is inderdaad nergens een handleiding van. Heb zelf geen Bbox2 dus kan niet kijken waar de functie zou zitten. Soms zitten functie in de BGC modem op onlogische plaatsen of met een ander naam e.d.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Piru
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2007, 09:48
Locatie: Merksem
Contacteer:

javascript:mimic_button('goto: 9037..')

is blijkbaar de truuk op de nieuwste B-BOX, mijn beste Frans van onder het stof gehaald daarvoor zeg:
http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php? ... c&start=40

Kan het zijn dat dingen als schermdeling geblokkeerd worden omdat er geen Universal Plug 'n Play aanstaat of iets dergelijks?
vervaeke
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2009, 17:20

Voor het feit dat schermdelen niet meer werkt lijkt me een voor de hand liggende verklaring : verandering van de interne ip-adressen.
Controleer of het ip-adres nog overeenstemt en geef de computer desnoods een statisch ip
Piru
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2007, 09:48
Locatie: Merksem
Contacteer:

Ok zou kunnen, maar ik kan wel via gewone file sharing connectie maken met de server.

Die B-Box is ook zo'n onlogisch ding, ik vind nergens een lijst met active clients, ik vind hence ook geen functie om een vast IP toe te kennen aan die clients. De server die ik wil bereiken met schermdelen kan ik niet bewerken omdat daar geen scherm aanhangt (recent ding met displayport only).

Grmbl.

EDIT:
B-Box 2 is echt veruit de slechtste router die ik ooit gezien heb op vlak van instellingen:
- DynDNS zit verborgen
- Universal Plug & Play is onvindbaar
- Port Forwarding krijg ik niet aan de praat (na een uur of 2 achter dyndns gezocht te hebben)
- Nergens een lijst met actieve Clients en of Mac-addresses

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
vervaeke
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2009, 17:20

Wie upnp vindt mag het hier altijd komen posten, want sinds de nieuwe firmware vind ik die optie ook niet meer.

Vaste ip-adressen stel je beter in op de betrokken computer zelf ipv in de router.

volgens mij hebben de meeste van de door jou opgesomde problemen te maken met ip verandering.
portforwarding werkt niet? Open cmd op de pc (of terminal op mac) waar het verkeer naar toe moet en typ ipconfig. U vindt daar het juiste ip-adres.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Piru schreef:B-Box 2 is echt veruit de slechtste router die ik ooit gezien heb op vlak van instellingen:
- DynDNS zit verborgen
- Universal Plug & Play is onvindbaar
- Port Forwarding krijg ik niet aan de praat (na een uur of 2 achter dyndns gezocht te hebben)
- Nergens een lijst met actieve Clients en of Mac-addresses ....
Als dit alles belangrijk is voor jouw werk, dan zou ik gewoon een goede breedbandrouter kopen (geen modem, alleen router).
Sluit deze met zijn WAN poort aan de BBox aan, en laat deze router een eigen PPPoE verbinding opbouwen, los van de BBox2. Je kan eventueel de PPPoE in de BBox2 uitschakelen, want die gebruik je dan toch niet (BBox2 aléén als modem gebruiken).
Op die manier krijgt jouw eigen router een extern IP adres, en kan je dan alles instellen wat jij van een "goede" router verwacht.

Dit is een kleine kost voor een bedrijf, en zal je héél veel problemen besparen.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

@philippe.deleye

Een router achter de Bbox2 plaatsen is misschien de beste optie, maar normaal mag je toch verwachten dat de Bbox2 de functie heeft die elke andere modemrouter heeft, niet ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Abusimbal schreef:Een router achter de Bbox2 plaatsen is misschien de beste optie, maar normaal mag je toch verwachten dat de Bbox2 de functie heeft die elke andere modemrouter heeft, niet ?
Ja ... maar is met de huidige BBox dus blijkbaar niet het geval, vandaar jouw wishlist voor de next generation BBox (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=26049)....
Ik wilde in mijn antwoord op de vraag van de OP niet een discussie beginnen over wat de BBox "zou moeten kunnen", maar een heel eenvoudige oplossing aanreiken voor de meer veeleisende gebruiker.

Ik denk dat de BBox2 zoals geleverd door Belgacom, een goede oplossing is voor > 90% van de gebruikers. De meeste mensen hebben geen idee wat een router is, en willen alleen werkend Internet (surfen, chatten, e-mail) en/of Televisie. Wat BGC hen levert voldoet hieraan: ze kunnen 2 TV's aansluiten, ze kunnen 2 PC's bedraad aansluiten, en er is WLAN. Alles Plug & Play.
Voor de ietwat gevorderde gebruikers en tweakers (en dat zijn de meeste Userbasers) voldoet de BBox2 niet aan de verwachtingen, en is de meest voor de hand liggende oplossing hun eigen favouriete router achter de BBox2 aan te gebruiken (BBox = modem-only)

Tot voor kort moest je bij Telenet ook je eigen router gebruiken achter de Telenet kabelmodem. Je had deze problemen dus niet. Maar nu Telenet sinds kort ook een modem/router installeert, verwacht ik ook hier dezelfde discussie. En van mij dan ook hetzelfde antwoord: de Telenet modem/router zal perfect zijn voor de 90% van de surfende / TV kijkende populatie, maar niet goed genoeg voor de gevorderde gebruikers. Die waren beter af met de "modem-only" oplossing.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Piru
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2007, 09:48
Locatie: Merksem
Contacteer:

Ik ga volledig akkoord met de stelling dat de BBOX een goed product is voor plug and play consumers. Voor wie meer verwacht is het een pain in the *.

De oplossing van de goede router achter de BBOX is ook zeker een goed idee, dat wou ik gisteren ook uitproberen, ware het niet dat onze degelijke router plots niet meer werkt (denk dat de adapter plots stuk is). Vandaar dat ik in eerste instantie aan het proberen was om het probleem via de BBOX aan te pakken (het is tenslotte een broadband router ;-) ). Straks proberen ergens een nieuwe adapter op de kop te tikken, want nu zijn een aantal services intern ook verstoord.

Ik vind dit een heel erg vervelende situatie, maar is deels ook te wijten aan een nogal ongelukkige samenloop van omstandigheden. Toch blijf ik er bij dat de BBox meer zou moeten aankunnen dan wat je standaard uit de doos geleverd krijgt.
Piru
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2007, 09:48
Locatie: Merksem
Contacteer:

Ok, eindelijk alles terug aan de praat gekregen.

Ben naar de lokale PC-boer geweest voor een nieuwe adapter voor de D-Link router. Die was dus gefried door hem uit de stekker te trekken.

Blijkbaar is de B-Box 2 inzetten als modem ("Bridgen" zoals het hier vaak genoemd wordt) niet erg moeilijk. Heb de PPPoE connection gedisabled onder "Network Interfaces" en het de wireless broadcast gefnuikt en mijn router via de WAN aan de B-Box 2 gehangen. Aangezien de BBox met IP-range 192.168.1.* werkt en de D-Link met range 192.168.0.* is er blijkbaar ook geen probleem met vechtende IP's (DHCP e.d.), het werkt gewoon zo.

B-Box als modem gebruiken blijft een beetje wrang. Een apparaat dat in principe alles zou moeten kunnen van modem, router en wireless, schiet grondig tekort. Nu staan er hier 3 apparaten stroom te zuipen om de functionaliteit te bieden dat op zich één apparaat ook zou moeten kunnen bieden: Modem, Routing, Wireless en Gigabit. Een gemiste kans van BGC imo.
vervaeke
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2009, 17:20

Goed te horen dat alles werkt.
Maar de bbox2 kan wel alles wat je nu opsomt (buiten gigabit), thans hier werkt alles perfect.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Voor de mensen die nog een router zoeken met 802.11n, gigabit en een werkende USB voor achter hun b(rol)box2 te zetten is er vandaag een goede aanbieding op http://www.ibood.com/be/nl/index/
vervaeke
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2009, 17:20

MRC101 schreef:Voor de mensen die nog een router zoeken met 802.11n, gigabit en een werkende USB voor achter hun b(rol)box2 te zetten is er vandaag een goede aanbieding op http://www.ibood.com/be/nl/index/
De bbox2 is niet gebruiksvriendelijk als je net dat tikkeltje meer wil uithalen, maar om het daarom brol te noemen?
Het is gemakkelijk om iets brol te noemen als je er niet mee kan werken!
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

vervaeke schreef:
MRC101 schreef:Voor de mensen die nog een router zoeken met 802.11n, gigabit en een werkende USB voor achter hun b(rol)box2 te zetten is er vandaag een goede aanbieding op http://www.ibood.com/be/nl/index/
De bbox2 is niet gebruiksvriendelijk als je net dat tikkeltje meer wil uithalen, maar om het daarom brol te noemen?
Het is gemakkelijk om iets brol te noemen als je er niet mee kan werken!
Ik vind wel dat je het brol kan noemen als de distributeur van dit toestel moedwillig functies verbergt of zelf volledig verwijderd. Wat nog erger is, is dat je geen keuze hebt welke modem te gebruiken, en twee toestellen naast elkaar gebruiken (die eigenlijk hetzelfde zouden moeten kunnen) vindt ik compleet zinloos (maar je hebt in dit geval geen andere keuze natuurlijk).
Piru
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2007, 09:48
Locatie: Merksem
Contacteer:

Goed te horen dat alles werkt.
Maar de bbox2 kan wel alles wat je nu opsomt (buiten gigabit), thans hier werkt alles perfect.
Ja, maar onder routen versta ik ook dingen als DynDNS, active clients kunnen zien, vaste IP adressen via Mac filter kunnen toewijzen enz. Dat doet de BBox2 bij ons hier dus niet.

Anyway, het "werkt" nu dus. Moet wel nog opmerken dat die BBox wel erg warm wordt voor enkel als modem te fungeren. :P
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Piru schreef:Moet wel nog opmerken dat die BBox wel erg warm wordt voor enkel als modem te fungeren. :P
Aan de muur bevestigen is de beste oplossing tegen het warm worden (van horen zeggen). Bij mij is de bbox aan de muur bevestigd, ik heb nog niet ondervonden dat ie echt warm wordt.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”