Regulus schreef: Ik snap deze redenering niet ...
Ik begrijp dat je het niet snapt. De grote verwarring is de definitie van de BBox2 "in bridge". Allerhande tegenstrijdige definities doen hier de ronde, dus kan niemand het nog snappen
Trojan' schreef:Definitie van bridge = Ik veronderstel dat ze gewoon de "WAN PPPoE" uitschakelen.
mutz schreef:Definitie van bridge = Bridged mode wil eigenlijk zeggen dat hij alles transparant doorgeeft naar uw andere router. DHCP ligt af en routing ligt ook af, dus enkel de adsl/vdsl modem wordt dan gebruikt.
Regulus schreef:Definitie van bridge = Ik heb de bbox-2 in (natieve ttz out-of-the-box) bridged mode staan en die deelt properkes IP adressen uit aan al wie er aan hangt ...
Wat we eigenlijk willen is de BBox2 alléén als modem gebruiken, niet als router.
De eenvoudigste methode is dus gewoon een router hangen aan de BBox2, en deze router een eigen PPPoE verbinding laten maken.
Eigenlijk is dit helemaal geen bridge: Wat we hiermee doen is niets anders dan een tweede router gebruiken,
naast de BBox2 ingebouwde router. We krijgen dus 2 routers,
elk met zijn eigen extern IP adres. Beide routers gebruiken één en dezelfde VDSL modem (BBox2). Ons netwerk bouwen dan achter de 2de router, en we laten de eerste ongebruikt.
* Desnoods schakelen we in de BBox2 de PPPoE sessie uit. Dan krijgt de eerste router géén extern IP adres (Trojan's definitie van bridge) - Daar kan ik mij in vinden.
* Mutz definitie zou correct zijn indien de BBox2 "transparant" het extern IP doorgeeft aan de LAN kant. Dan zou de 2de router al een extern IP krijgen op zijn WAN poort (en gebruikt worden als bij een kabelmodem). Dit is hier echter niet het geval (ook DHCP staat niet af en zo ...) Als dit de definitie is van Bridge, dan hebben we hier zeker géén bridge

.
* Regulus' beweert dat de BBox2 "in bridged mode staat" out-of-the-box. Dan vraag ik mij wel af wat "bridge" hier betekent ??
Misschien is dit wel een nutteloze of filosofische discussie over definities ... Ik wilde alleen aantonen dat iedereen die het over "bridge" heeft het gewoon over iets anders heeft. Ik zou dus voorzichtig omgaan met deze begrippen.
Mijn conclusie zou zijn:
* We "
gebruiken" de BBox2 in bridge (met andere woorden we bypassen (overbruggen) de ingebouwde router ...
* Maar we "
zetten" de BBox2
niet in bridge mode (want we moeten hier niets verzetten, alleen een bijkomende "
Point to
Point" verbinding maken
over de
Ethernetpoort (PPPoE).
Philippe.