wireless 's avonds uit

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
vervaeke
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2009, 17:20

Kan ik het wireless signaal op een bepaald tijdstip uitzetten (bbox2)? Bijvoorbeeld 's avonds tussen 11 en 6 uur 's ochtends.
De manier waarop ik het nu wil doen, zoals beschreven onder het topic 24h disconnect (met een inactive rule), lukt niet.
In de router : Network interfaces -> LAN Bridge, selecteer "LAN Wireless 802.11g Access Point" settings. Voeg daar de aangemaakte regel toe en druk op apply. Maar dit lukt niet. Er zijn zogezegd nog oningevulde velden. Zolang die niet ingevuld zijn wil hij niet opslaan. Het probleem is dat die velden niet zichtbaar zijn....

Iemand een oplossing? Ik dacht via telnet die regel toepassen, maar ik heb er geen kaas van gegeten.
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

waarom zou jij dat willen doen?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Energie sparen, bijvoorbeeld, of ervoor zorgen dat de kinderen met hun laptop dan niet meer op het net kunnen. Uiteindelijk maakt het waarom toch niet uit?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Goztow schreef:Uiteindelijk maakt het waarom toch niet uit?
Vind ik ook.
Je kan ook een klok op je stopcontact zetten, dan schakel je de hele router uit.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik zou dit ook wel willen, maar niet met de oplossing van AnD. Ik heb immers ook mijn Fritzbox hangen aan mijn modem en wil natuurlijk nog altijd gebeld kunnen worden 's nachts.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Een schakelklokje van €5 kan wonderen doen. Op jaarbasis zal je die aankoop al snel terugwinnen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Fritzbox 7270 (mss ook andere modellen) voorziet in deze functionaliteit en noemt daar Night Service.

Bij mij gaat de wireless uit om 23u. Als je op dat moment nog actieve draadloze verbindingen hebt, gaat de wireless pas uit als de laatste draadloze verbinding zelf gestopt is. Je wordt dus niet abrupt afgebroken. Bellen gebeurt via VOIP maar met draadloze DECT-toestellen en dat blijft werken 's nachts.

Als je toch je wireless nodig hebt, kan je gewoon op de WLAN-knop van de fritzbox drukken of via een DECT-toestel een kode doorsturen (kode heb ik geprogrammeerd in het telefoonboek van de DECT-toestellen onder de naam ADSL :wink: ). De verbinding blijft dan weer werken tot 23u.

Mijn WLAN staat ingesteld dat die actief is van 22:59 tot 23:00, in praktijk komt het er dus op neer dat degene die het eerst nodig heeft op een dag, het even activeert via een DECT-toestel.

De WLAN van BBOX staat altijd uit.

De voordelen:
- minder energieverbruik
- mijn WLAN is beveiligd met WPA2, maar geen WLAN is nog een betere beveiliging
- geen onnodige straling (baadt het niet om het uit te zetten, het schaadt zeker niet)

Fritzbox volledig uitzetten is geen optie omdat er dus via VOIP gebeld wordt, er sites gehost worden op een NAS en er iedere nacht een backup via internet gebeurt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

johcla schreef: Bij mij gaat de wireless uit om 23u. Als je op dat moment nog actieve draadloze verbindingen hebt, gaat de wireless pas uit als de laatste draadloze verbinding zelf gestopt is. Je wordt dus niet abrupt afgebroken

Haha, de kids moeten er dus voor zorgen dat ze voor 23u hun laptop aanhebben, dan kunnen ze rustig de hele nacht doorsurfen (lol)
Eigenlijk wel een goed systeem met die telefooncode. Ik gebruik die code ook soms om Wireless uit te zetten, maar jouw systeem lijkt me wel een betere methode: alleen WLAN aan als iemand het echt nodig heeft.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

TomG schreef:Een schakelklokje van €5 kan wonderen doen. Op jaarbasis zal je die aankoop al snel terugwinnen.

Denk je ? Je kunt met de meeste degelijke routers wel het nodige instellen (wireless van bbox2 ondersteund geeneens dhcp forward-wireless signaal is zeer slecht).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

philippe.deleye schreef:Haha, de kids moeten er dus voor zorgen dat ze voor 23u hun laptop aanhebben, dan kunnen ze rustig de hele nacht doorsurfen (lol)
Eigenlijk wel een goed systeem met die telefooncode. Ik gebruik die code ook soms om Wireless uit te zetten, maar jouw systeem lijkt me wel een betere methode: alleen WLAN aan als iemand het echt nodig heeft.
Philippe.


Tja, dan laat je jouw fritzbox toch gewoon elke dag een rapportje mailen.
Dan kan je mooi zien om hoe laat de laatste wifi verbinding gestopt is (en welke pc dat dat was ...)
En tegelijk merk je ook naar waar er allemaal getelefoneerd is.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

philippe.deleye schreef:Haha, de kids moeten er dus voor zorgen dat ze voor 23u hun laptop aanhebben, dan kunnen ze rustig de hele nacht doorsurfen (lol)


Zo oud zijn ze hier nog niet, al begint de oudste stilaan de computer te ontdekken. Maar daar kan je de 'Child Protection' functie dan weer gebruiken in de Fritzbox: per gebruiker instellen tussen welke uren hij online mag zijn en hoeveel uur maximaal per dag. Voorbeeld: Tussen 10u en 20u, maar niet langer dan 2u per dag.

In de event log zie je ook netjes welke pc wanneer (begin- en eindtijd) geconnecteerd was.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Op een WRT54GL met Tomato kan je dit ook perfect gaan instellen :-)
En m'n kleinere zus die toen aan het zagen was haha!

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

silencer schreef:
TomG schreef:Een schakelklokje van €5 kan wonderen doen. Op jaarbasis zal je die aankoop al snel terugwinnen.

Denk je ? Je kunt met de meeste degelijke routers wel het nodige instellen (wireless van bbox2 ondersteund geeneens dhcp forward-wireless signaal is zeer slecht).

Je hoeft het niet moeilijk te maken als het makkelijk kan. Ik heb trouwens zo'n schakelklok of 3 in gebruik voor vanalles en nog wat. Robuust, degelijk en geen config werk (ongeacht welke router).

Trouwens router softwarematig uitzetten is nog steeds niet hetzelfde als via schakelklok. Stroomadapter zal uiteraard ook wel nog blijven kleine vermogen verbruiken (rond de 1 watt bvb). Nuja, die schakelklok verbruikt ook een beetje, maar als de router 8 à 10u per dag uit kan...
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

router zou niet gemaakt zijn om steeds aan/uit te zetten, dat zou de levensduur verkorten - meer dan een gerucht is het echter niet
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Ik zet die Box altijd s nachts uit dit ding verbruikt 13 watt wat overeenstemt met een spaarlamp die continu brand :-x
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Stefken01 schreef:Ik zet die Box altijd s nachts uit dit ding verbruikt 13 watt wat overeenstemt met een spaarlamp die continu brand :-x

Als je die bbox 's nachts uitzet, start hij dan 's morgens niet op met een geactiveerde wlan (ook als je die dus NIET wil gebruiken ...) ?
Bij een reset is het in elk geval zo ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

xenne schreef:router zou niet gemaakt zijn om steeds aan/uit te zetten, dat zou de levensduur verkorten - meer dan een gerucht is het echter niet

En den elentriek zou ook opslaan dus alle voordeel is meegenomen. Die modem routers zijn toch al min of meer in beheer van Belgacom, je krijgt gewoon een nieuwe mee als die defect zou zijn.

Het zou mij trouwens straf lijken als die sneller defect zouden gaan door ze meer uit te zetten, in tegendeel (en al zeker omdat er geen mechanische onderdelen inzitten).

13 watt is meer dan wat ik zelfs aannam dat die verbruikt, maar afgaande op de warmte afgifte kan je je wel al iets voorstellen...

Gaan we trouwens eens uitrekenen wat je bespaart door die dagelijks laat ons zeggen 10 uur uit te zetten (bvb van 22u tot 8u).

13 watt * 10u (per dag) * 365 (dagen) = 47,45 kWh (per jaar). Gesteld dat de gemiddelde stroomprijs rond de 15 cent (per kWh) zit, is dat 47,45 kWh * 0,15 euro = 7,11 euro. Wat zei ik ook alweer over die schakelklok terugwinnen?

Trouwens, met die Belgacom en Telenet digitale tv boxen is het nog erger gesteld (zit rond de 20 à 22 W voor Belgacom in elk geval). Reken dat ook maar eens uit (uitzetten met schakelklok tijdens nacht + kantooruren bvb).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Ook leuke grafieken over stroomverbruik van een wifi router
Fonera 2.0 http://wiki.fon.com/wiki/Energy_consumption/nl
Fonera 1.0 http://wiki.fon.com/wiki/Energy_consump ... FON2100.29
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

fredo66 schreef:
Stefken01 schreef:Ik zet die Box altijd s nachts uit dit ding verbruikt 13 watt wat overeenstemt met een spaarlamp die continu brand :-x

Als je die bbox 's nachts uitzet, start hij dan 's morgens niet op met een geactiveerde wlan (ook als je die dus NIET wil gebruiken ...) ?
Bij een reset is het in elk geval zo ...


ja hij start op met wlan (omdat ik hebm ook uitgedaan heb met lan)
Afbeelding
vervaeke
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2009, 17:20

Buiten een schakelklok of handmatig uitzetten ondernam niemand een softwarematige poging?
Een schakelklok is geen oplossing aangezien het lan dan ook niet meer werkt en laat dit nu net 's nachts nodig zijn om bewakingsbeelden door te sturen naar de server.

Trouwens voor hen die het internet gebruik willen monitoren, aan banden leggen... één oplossing : opendns
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”