ISDN VoIP

Plaats reactie
gregmans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:25
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Hallo,

ik zit met een vraagje. Ik heb al meermaals met een VoIP ATA gewerkt of volledige VoIP telefoon centrale.
Mijn oom heeft echter een ISDN telefoon centrale en wil uitgaande gesprekken naar het buitenland over VoIP laten
verlopen.

Weet iemand van jullie hier een oplossing voor?

Moet er dan een ISDN VoIP ATA geplaatst worden tussen de centrale en de lijn of tussen de centrale en de telefoontoestellen?
En wat voor toestel is er dan juist nodig? Ik heb enkele FritzBox! modellen gezien die met ISDN werken.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Met een fritz!box (eentje met ISDN, bvb 7050 of 7170) kan dit perfect: je plaatst hem tussen je centrale en Internet aansluiting. De centrale denkt dan nog steeds dat er een ISDN aansluiting is, terwijl het eigenlijk VoIP is.

Ongetwijfeld zal Philippe Deleye je nog wel wat meer details geven :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gregmans schreef: Moet er dan een ISDN VoIP ATA geplaatst worden tussen de centrale en de lijn of tussen de centrale en de telefoontoestellen?
En wat voor toestel is er dan juist nodig? Ik heb enkele FritzBox! modellen gezien die met ISDN werken.

Zoals Edward al antwoordde, kan je een FritzBox gebruiken (=ISDN VOIP ATA). Die moet dan komen tussen de ISDN lijn (NT1) en de ISDN centrale. Alle huidige ISDN functionalitiet blijft behouden, en alle toestellen aangesloten op de centrale kunnen zowel vaste lijn als VOIP gesprekken voeren

Je kan ook een gewone analoge ATA schakelen tussen de centrale en één van de toestellen. Dan kan natuurlijk alleen deze binnenpost VOIP gesprekken voeren of ontvangen.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

gregmans schreef:Hallo,

Moet er dan een ISDN VoIP ATA geplaatst worden tussen de centrale en de lijn of tussen de centrale en de telefoontoestellen?
En wat voor toestel is er dan juist nodig? Ik heb enkele FritzBox! modellen gezien die met ISDN werken.


Er is ook de Thomson ST780i WL die VoIP over ISDN kan. Ik heb je een PM gestuurd hierover.

Paul.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

psmammoth schreef: Er is ook de Thomson ST780i WL die VoIP over ISDN kan. Ik heb je een PM gestuurd hierover.
Paul.

Volgens mij is de Thomson ST780i WL niet geschikt om tussen een ISDN lijn en een ISDN centrale te plaatsen (de telefooningang van deze modem/router is PSTN, en er zijn 2 analoge telefoonuitgangen).
Het enige verschil tussen een ST780i WL en een gewone Thomson is dat deze annex B heeft, met andere woorden hij kan werken op ADSL over een ISDN lijn. Dit slaat echter alleen op het ADSL modem gedeelte, niet op de telefonie functies.
Je kan deze VOIP router natuurlijk gebruiken - naast de bestaande ISDN centrale - om VOIP gesprekken te voeren over je ADSL lijn, maar niet geïntegreerd met de bestaande centrale (wat de bedoeling was van de OP dacht ik)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

philippe.deleye schreef:
psmammoth schreef: Er is ook de Thomson ST780i WL die VoIP over ISDN kan. Ik heb je een PM gestuurd hierover.
Paul.

Volgens mij is de Thomson ST780i WL niet geschikt om tussen een ISDN lijn en een ISDN centrale te plaatsen (de telefooningang van deze modem/router is PSTN, en er zijn 2 analoge telefoonuitgangen).
Het enige verschil tussen een ST780i WL en een gewone Thomson is dat deze annex B heeft, met andere woorden hij kan werken op ADSL over een ISDN lijn. Dit slaat echter alleen op het ADSL modem gedeelte, niet op de telefonie functies.
Je kan deze VOIP router natuurlijk gebruiken - naast de bestaande ISDN centrale - om VOIP gesprekken te voeren over je ADSL lijn, maar niet geïntegreerd met de bestaande centrale (wat de bedoeling was van de OP dacht ik)
Philippe.


Ja klopt, het hangt dus af wat er op de centrale aangesloten is : Als dat ISDN telefoons zijn dan kan met inderdaad niet meer over ISDN bellen. Indien het gewone telefoons zijn dan kan men het volgende doen :

Code: Selecteer alles

                                            +-------------+
   +--------+                               |    Centrale |
   |        +-------------------------------+             +---+
   |        |                               +-- ----------+   |
---+Splitter|              +------------------------+         |
   |        +-----DSL------+     ST780i             +----PSTN-+
   |        |              |                        +--- Phone 1
   |        |              |                        +--- Phone 2
   +--------+              +------------------------+



Men kan je de fallback port (PSTN) van de ST780i verbinden met de centrale en dan via een dialtable werken in de ST780i WL (vb nummer voorafgegaan met '*' belt uit over ISDN ipv over VoIP). Inkomende gesprekken via de centrale gaan dan naar PSTN en komen ook door op je telefoons dan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

psmammoth schreef: Men kan je de fallback port (PSTN) van de ST780i verbinden met de centrale en dan via een dialtable werken in de ST780i WL (vb nummer voorafgegaan met '*' belt uit over ISDN ipv over VoIP). Inkomende gesprekken via de centrale gaan dan naar PSTN en komen ook door op je telefoons dan.

Inderdaad, dit is een mogelijkheid.
Maar zoals ik zei in mijn eerste reply ("een ATA schakelen tussen de centrale en één van de toestellen" ...), dan kan je alleen VOIP gesprekken voeren met het telefoontoestel dat achter je Speedtouch staat, en niet met de toestellen die op je centrale aangesloten zijn.
Een goede geïntegreerde oplossing (zoals vb met de FritzBox) zorgt ervoor dat VOIP gesprekken kan voeren (en ontvangen) met alle toestellen, aangesloten op je centrale. Jouw shema wordt dan:

Code: Selecteer alles

                                            
   +--------+          +----------------+          +----------+   
   |        |          |                |          |          |
   |        +---ISDN---+  VOIP ROUTER   |          |   ISDN   +--- Phone 1
---+Splitter|          |     ISDN       +---ISDN---+ CENTRALE +--- Phone 2
   |        |          |                |          |          |    etc
   |        +---DSL----+  (FRITZBOX)    |          |          +--- Phone 8
   |        |          |                |          |          |    fax, enz ...
   +--------+          +----------------+          +----------+


Maar ik ben akkoord: beide oplossingen werken ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gregmans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:25
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt voor jullie antwoorden!

De Thomson is spijtig genoeg geen optie aangezien alle telefoontoestellen ISDN zijn.
Ik zoek dus een ATA die ik tussen de lijn en de centrale kan plaatsen.

Echter zoek ik een ATA waar ik dialplans kan instellen. Ik heb de FRITZ!Box 5113 al eens gebruikt en ik weet dat daar
geen custom dialplans kunnen opgegeven worden voor bepaalde bestemmingen.
Ik wil bijvoorbeeld kunnen instellen dat alle oproepen die met 001 beginnen via VoIP lopen zonder hiervoor eerst de
lijn (ISDN of VoIP) te moeten kiezen. Op deze manier merkt de persoon die aan het bellen is het verschil niet.
In mijn Siemens SX762 gaat dit echter wel, maar die is natuurlijk niet geschikt voor ISDN.

Kennen jullie een andere ISDN ATA die dit wel kan?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Kijk eens naar de Patton Smartnodes. waarschijnlijk wel wat duurder en complexer maar heel flexibel.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
gregmans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:25
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Er zijn vier 'lijnen' aanwezig op de ISDN lijn. Moet ik hier eigenlijk rekening mee houden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gregmans schreef:Echter zoek ik een ATA waar ik dialplans kan instellen. Ik heb de FRITZ!Box 5113 al eens gebruikt en ik weet dat daar
geen custom dialplans kunnen opgegeven worden voor bepaalde bestemmingen.

Alle FritzBoxen die ik ken (7050, 7170, 7140, 7270) kunnen dat wel. De functie is niet als een "dialing plan" (met een of andere ingewikkelde string), maar "dialing rules" (Wahlregeln). Iedere rule is een aparte lijn. Voorbeeld hieronder:

Code: Selecteer alles


(1)  0 .......Internet Betamax 1
(2)  04.......Internet Betamax 2
(3)  041......Internet Betamax 1
(4)  051499...Internet WeePee
(5)  0049800..Internet duitse provider
(6)  0800.....Internet WeePee
(7)  056969...Internet WeePee
(8)  112 .....ISDN


Regel (1) zogt ervoor dat alle uitgaande gesprekken via VOIP 1 gaan
Regel (2) en (3) zorgen ervoor dat alle gesprekken naar GSM via VOIP 2 gaan (alle 04, met uitzondering van 041)
Regel (4) (6) (7) zeggen welke gesprekken uitgebeld worden via WeePee
Regel (5) zegt dat alle 0800 oproepen naar Duitsland via mijn duitse provider gaan (Sipgate) (reden: Betamax ondersteunt geen speciale nummers)
Regel (8) zorgt ervoor dat noodoproepn via vaste lijn gaan
enz ...

De gebruiker merkt hier niets van, en moet niet op voorand kiezen welke lijn (VOIP of ISDN) hij neemt.
Ik begrijp niet goed waarom je dat niet lukte met de FRITZ!Box 5113.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gregmans schreef:Er zijn vier 'lijnen' aanwezig op de ISDN lijn. Moet ik hier eigenlijk rekening mee houden?

Een ISDN lijn heeft 2 "kanalen", er kunnen dus 2 gelijktijdige gesprekken gevoerd worden.
Wat jij bedoelt is dat de lijn 4 nummers heeft (MSN genoemd).
Het enige wat je moet doen, is deze 4 nummers als "MSN" invoeren in de FritzBox (er kunnen maximaal 10 MSNs ingevoerd worden op 1 ISDN lijn)
* Binnenkomende oproepen op de ISDN lijn, worden door de FritzBox met de correcte MSN doorgegeven aan de centrale, zodat de juiste binnenlijn belt.
* Omgekeerd ook: gesprekken vanuit de aangesloten telefoons worden door de FritzBox met de correcte MSN op de buitenlijn gezet (in geval je niet over VOIP belt), zodat de juiste CLIP verschijnt (ook nodig in geval van aparte facturering)

Dus de Box tussen de centrale en de lijn onderschept de gesprekken dia via VOIP moeten gaan. Alles wat (op basis van de kiesregels) niet via VOIP moet, gaat gewoon door via ISDN - zonder enige verandering aan de kant van de centrale.

Het enige wat in de centrale (en/of de aangesloten ISDN telefoons) eventueel moet geprogrammeerd worden, zijn de binnenkomende VOIP lijnen. Indien VOIP ook gebruikt word voor binnenkomende gesprekken, moeten deze lijnen als nieuwe "MSN's" ingebracht worden (anders weet de centrale niet naar welke binnenposten de oproepen moeten doorgestuurd worden)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”