Succes zonnepanelen dreigt stroomfactuur duurder te maken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Door het enorme succes van de zonnepanelen en de komst van windparken op zee zal de totale stroomfactuur in 2013 stijgen met 20 procent. Netbeheerder Eandis vraagt daarom om een deel van die extra factuur nu al te mogen doorrekenen.

Het succes van de zonnepanelen is veel groter dan ooit verwacht. Niet zozeer de panelen geplaatst door particulieren, maar de grote projecten door bedrijven doen de factuur spectaculair stijgen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100430_090
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nieuwe definitie blijkbaar van het woord "subsidie"... een belasting die je doorrekend aan je klanten.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Het ergste is dat degene die het niet kunnen betalen/krijgen(huurders) extra gaan moeten betalen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik denk dat er geen enkele particulier een "groot project" kan betalen hoor...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

niet alleen dat, .. ik wacht liever met dat te betalen dat levert nog eens intrest op ! Het enige wat ze willen is hun zakken vullen, .. ja .. da's ook al, wie weet wat de toekomst brengt, .. nu al weten dat er over 3 jaar een prijsstijging zal zijn vind ik toch vreemd ze. Stel u dat over 3 jaar de tendens zich niet voortgezet heeft, .. tja dan hebben ze toch mooi die prijs verhoging doorgevoerd, .. nu een prijsstijging zal men niet gauw vergeten door te voeren, maar een daling !?

In BE hebben zorgen we ervoor dat de prijs stabiel blijft en betalen we vaak te veel voor al onze producten met het excuus van als er ooit een prijsstijging is, dan wordt die niet direct doorgevoerd, .. en blijft de prijs stabieler, alleen hoor ik nooit dat we jaren te veel betaald hebben dat ze dat geld verscheten hebben en als er zich dan ineens een probleem stelt wordt er alsnog een prijsverhoging doorgevoerd, beetje minder stabiliteit is misschien gezond, dwz dat we dan ook meer prijs verlagingen zouden moeten opmerken.

edit:

En dan nog eens iets waarom zouden wij de zonnepanelen van een ander moeten betalen?
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

En wat nog ernstig is van alles dat het een politieker is die dit aankondigt
Voor hen is da geen probleem hoor een verhoging ofwel moeten ze die nie betalen ofwel hebben ze dubbel jobs in hun politieke loopbaan
Blijkbaar verdienen ze nog nie genoeg
In de huidige omstandigheden zou zoals de gewone werknemer het ondergaat ook de politiekers en aandeelhouders moeten inleveren en tevreden zijn met da ietse minder maar nee zij zijn het die steeds meer en meer willen verdienen
Al heel wa gezinnen hebben problemen met betalen van hun energiefactuur als dan nie omdat ze ofwel niet over kapitaal beschikken om beter te isoleren of soms hun verbruik niet weten te beheren zou men spreken van duurder maken en dit zal leiden tot nog grotere betalings problemen
In Belgie betalen we al een stuk teveel ten opzichte van andere europese landen maar geen enkele politieke partij heeft de moed om eenzijdig deze prijzen aan te pakken en die op niveau van de andere europese landen te brengen
Maarja heel wat politeke partijen hebben financiele voordelen van dat soort maatschappijen
Dus gaan ze niet snijden in hun eigen vel
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Totale onzin.

Ik ben absoluut tegenstander van "groene energie" uit zonnepaneeltjes voor particulieren, en ik heb er dan ook helemaal geen zin in om door die eco losers meer te moeten betalen.

Sterker nog, ik heb nu al een electrabel pro abo met 90% grijze stroom (lang leve kernenergie), ik hoop da electrabel de ballen heeft om maar 20% meer te rekenen op die 10%, en nie op het gehele, en om die groene losers 20% extra te laten betalen voor *alles* dat ze gebruiken.
Het was te denken dat zoiets ging gebeuren overigens, met al die subsidies om het maar "groen" te laten overkomen en de simpele mensen te overhalen dat ze toch echt alles op een paar jaar hebbe terugbetaald.

Ze mogen het geld gaan halen waar het naar toe is, de "groenen", en niet bij de andere mensen. Weer de zoveelste beleidsfail van dees apenland.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

FlashBlue schreef:Totale onzin.

Ik ben absoluut tegenstander van "groene energie" uit zonnepaneeltjes voor particulieren, en ik heb er dan ook helemaal geen zin in om door die eco losers meer te moeten betalen.

Sterker nog, ik heb nu al een electrabel pro abo met 90% grijze stroom (lang leve kernenergie), ik hoop da electrabel de ballen heeft om maar 20% meer te rekenen op die 10%, en nie op het gehele, en om die groene losers 20% extra te laten betalen voor *alles* dat ze gebruiken.
Het was te denken dat zoiets ging gebeuren overigens, met al die subsidies om het maar "groen" te laten overkomen en de simpele mensen te overhalen dat ze toch echt alles op een paar jaar hebbe terugbetaald.

Ze mogen het geld gaan halen waar het naar toe is, de "groenen", en niet bij de andere mensen. Weer de zoveelste beleidsfail van dees apenland.
Vergeet niet dat dit een beslissing van de Europese unie is: het is te zeggen, alle Europese landen moeten tegen jaar x bepaalde normen halen.
Dus ofwel zorgt de overheid eigenhandig voor die lagere emissies ofwel sporen ze de consument aan door subsidies te geven. Je zal in beide gevallen uiteindelijk meer betalen. En vergeet ook niet dat die slimme meters er ook binnenkort aankomen.

Aan uw reacties te lezen hoop ik overigens dat je geen kinderen hebt. Je hoeft niet mee te doen aan de eco hype om na te denken over het nageslacht/wereld rondom u. Ik hoop trouwens in dat geval ook dat je met een "grijze" wagen rijd en geen enkele subsidie/ecopremie gehad hebt. Idem dito dakisolatie, verlaagde BTW op verbouwingen,...
En je bent uiteraard niet verplicht om in dit "apenland" te blijven wonen ook.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

och jong de groen zijn de volgende olie sjeiks, .. "Gsjeiks"
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Ik vind het schandalig hoe dit nu in de media gesmeten word

Electrabel en de distributiebeheerder eandis verdienen miljoenen miljoenen per jaar en wanneer ze dan opgelegde "dure" quota moeten behalen rekenen ze die doodleuk door + extra aan iedereen

Ok ja , bedrijfspolitiek zoals een ander en zoals het nu eenmaal is , ga het geld halen waar het zit , bij iedere brave "belg"

En ja , wij hebben hier zonnepanelen ja en trots op ook !

En niet alleen omdat we ons eigen verbruik kwasi compleet zelf gaan produceren en niks meer , ook omdat als tweeverdiener , harde werkers en alles maar braaf altijd betalen het weinige spaargeld toch niks meer opbracht ergens en dus zoals bedrijfsgewijs in iets anders hebben geinvesteerd MET garantie op winst , maar niet op de kap van een ander , maarja

Zonet , in het naar huis rijden , op de radio laatste nieuws hierontrent gehoord , de befaamde groene stroom certificaten waar het allemaal omdraait , grote projecten die langst alle kanten opspringen en ineens alles kan en mag , gefinancieerd door verdomme electrabel en eandis zelf in vele gevallen en de rest door de banken etc

Miljoenen euro's per jaar kosten zo projecten aan groene stroom , voor wie ? ja , dezelfde die nu de schuld op een ander leggen

Vind het maar uit zeg :nono:
The eternal and true pessimist :D
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

heel straf dit... ze willen dus zeggen, dat de arme(re) mensen mogen gaan betalen voor de rijken hun zonnepanelen? Of snap ik het helemaal niet zo goed?
de koe zegt boe
FlashBlue
Erelid
Erelid

TomG schreef: Vergeet niet dat dit een beslissing van de Europese unie is: het is te zeggen, alle Europese landen moeten tegen jaar x bepaalde normen halen.
Dus ofwel zorgt de overheid eigenhandig voor die lagere emissies ofwel sporen ze de consument aan door subsidies te geven. Je zal in beide gevallen uiteindelijk meer betalen. En vergeet ook niet dat die slimme meters er ook binnenkort aankomen.

Aan uw reacties te lezen hoop ik overigens dat je geen kinderen hebt. Je hoeft niet mee te doen aan de eco hype om na te denken over het nageslacht/wereld rondom u. Ik hoop trouwens in dat geval ook dat je met een "grijze" wagen rijd en geen enkele subsidie/ecopremie gehad hebt. Idem dito dakisolatie, verlaagde BTW op verbouwingen,...
En je bent uiteraard niet verplicht om in dit "apenland" te blijven wonen ook.
Of het een beslissing van de EU of van de marsmannekes is zal mij eerlijk gezegd geen hol uitmaken, tis nog altijd de belgische regering(en) die het op zo een manier invoeren dat iedereen weer moet meebetalen voor een paar hype-volgers die schijnheilig groen willen zijn.

En kom in godsnaam niet af met dat overroepen gedoe van global warming, climate change, en andere "think of the children !!!&&&&111" gedoe, ik denk aan 1 ding, en dat is mijn portemonnee, waarvan al genoeg geld naar "niet-belgen", "de arme ontwikkelingslanden", wallonie, en andere onnodige onkosten gaat.
Dus als ze groen willen zijn, dat ze dan maar snoeien in die kosten, maar niet iedereen laten bijbetalen voor wat zonnepaneeltje die zichzelf alleen kunnen terugverdienen door er miljarden aan subsidies tegenaan te smijten. Ze hadden het geld beter in new-gen kerncentrales gestoken, daar hadden we meer aan gehad.

Nuja, de mensen gaan het nog wel doorkrijgen hoeveel ze is wijsgemaakt op vlak van rendement, terugverdientermijnen, onderhoud en garanties op die speelgoedpaneeltjes. En de overheid zal nog wel merken hoeveel geld het ze effectief gaat kosten met hun windmolenprojectjes op de noordzee en aan de kust, want ook de windturbines hebben een duidelijk kortere levensduur dan over het algemeen aangenomen, zeker als men productiekost, productiemilieulast en uiteindelijk opgebrachte "groene energie" gaat in rekening brengen. En dan houden we niet eens rekening met de verhoogde netproblemen door fluctuerende output, die men toch moet compenseren door de baseline op te vangen met , jawel, kerncentrales en klassieke kolencentrales.

Overigens firmawagen zonder eender welk ecokeurmerk dan ook hier, en tankkaart, en totaal geen probleem met 200 km duitsland in te rijden om iets te gaan eten en daarna gewoon weer 200km terug te rijden (en niet tegen 120/u).

Maar goed, jij bent precies een groene, èn een belgicist, ieder het zijne natuurlijk, maar toch... tzal je maar overkomen zeker ... :P

Voor de duidelijkheid, ik ben wel pro-milieu , maar dan wel op een normale manier, die effectief iets uithaalt, en geen overtrokken hypes zoals zonne en windenergie, die niets oplossen, toyota priussen die de grootste leugen ooit zijn, en regeringen die miljarden verkwanselt aan sprookjes.
Hoe men nu bezig is, lost men namelijk heel weinig op, maar creert men alleen nieuwe problemen door niet na te denken over de gevolgen.
Het vervangen van onze klassieke kolencentrales door moderne kolen/gas centrales had bvb een veel grotere impact gehad dan die gesubsidieerde zonnepanelen en windmolentjes. Plus men had betere contracten afsluiten met ELB en co over kosten en subsidies. En de spreidingstermijn was veel groter vermits de levensduur veel hoger ligt dan bij zonne of wind energie.
Dezeldfe vlieger gaat op voor al die "bluemotion" en "blueenergie" en "ecoflex" en godweetwat voor modellekes die subsidies krijgen omdat ze zo zuinig/proper zijn, maar wel in bijna alle gevallen een enorm vervuilende dieselmotor bevatten ipv de schonere benzinevariant. Of de prius die in de realiteit een enorm hoge uitstoot heeft omdat het motortje enorm onderdimensioneerd is, en alleen op papier zo proper kan zijn.
En dan vergeten we nog de verwaarlozing van het openbaar vervoer, het ontbreken van deftige trein en binnenvaart verbindingen, die heel veel vracht en personenverkeer van de weg zouden kunnen halen.
En zo kunnen we wel even doorgaan over waarom ongeveer alle co2 en milieu maatregelen van dit apenlandje infeite fantasie en veel bla bla bla en weinig boem boem zijn.

(wel erg off topic aant gaan nu, mor soit)
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

bambipower schreef:heel straf dit... ze willen dus zeggen, dat de arme(re) mensen mogen gaan betalen voor de rijken hun zonnepanelen? Of snap ik het helemaal niet zo goed?
Ik denk dat dit een correcte samenvatting is.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

FlashBlue schreef:Sterker nog, ik heb nu al een electrabel pro abo met 90% grijze stroom (lang leve kernenergie)
Check je even wat voor jou de goedkoopste stroom is? http://bit.ly/q9r6o
FlashBlue
Erelid
Erelid

kan het atm niet narekenen vermits jaarafsluitingsfactuur 2009 nog bij boekhouder zit, maar electrabel pro was het voordeligste de laatste keer dat ik heb laten uitrekenen.
(en dat was niet via vreg, omdat die toen (nu mss nog) uitgaan van particulieren, en niet van zelfstandigen en/of vrije beroepen, en de pro abonnementen er toen niet bijzaten).
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

FlashBlue schreef: ....., ik denk aan 1 ding, en dat is mijn portemonnee, .....
Zegt het allemaal zeker, deze mentaliteit zorgt ervoor dat er niets veranderd in onze maatschappij (en is niet persoonlijk bedoeld op jou).

Ik heb geen zonnepanelen, van mij mogen die GSCs blijven bestaan, maar de voorwaarden moeten veel strenger zijn : isolatieniveau, E-peil, stroomverbruik/inwoner, waterverbuik/inwoner, enz. Hoe beter men hier op scoort hoe hoger de GSCs, hoe slechter hoe lager de GSCs.
Waarom moeten we er winst opmaken? Als dit een nuloperatie is over 20 jaar, kunnen ook meer mensen dit leggen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:heel straf dit... ze willen dus zeggen, dat de arme(re) mensen mogen gaan betalen voor de rijken hun zonnepanelen? Of snap ik het helemaal niet zo goed?

Eigenlijk zou dit uit het geld moeten komen dat ze extra verdienen aan het open houden van de kerncentrales ! maar dat geld heeft de overheid al zeker gespendeerd ? En gingen ze niet investeren in groene stroom met de winst hiervan ?

Als we dit alles dan toch zouden moeten betalen mogen ze morgen kernenergie goedkoper aanbieden ! In plaats van de prijs kunstmatig hoog te houden, .. zou je hier een klacht kunnen over indienen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Inderdaad... al zullen de "rijken" (al zijn er ook genoeg andere mensen die ze niet kunnen plaatsen vanwege oa. orientatie van hun huis) er zelf ook voor mee betalen hoor... hun verbruik zal dan wel iets dalen, maar op het andere deel zullen zij ook 20% extra betalen (en daar gaat de terugverdientijd).
Ofloo schreef:Eigenlijk zou dit uit het geld moeten komen dat ze extra verdienen aan het open houden van de kerncentrales ! maar dat geld heeft de overheid al zeker gespendeerd ? En gingen ze niet investeren in groene stroom met de winst hiervan ?
Inderdaad... maar dat geld zit al lang in een andere diepe put die daarmee nog niet halfvol is.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Duitsland is het verst gevorderd met privé-zonnepanelen -- is er daar ook zo'n drastisch effect geweest? Ik heb er alvast nooit van gehoord maar Eandis had dit zeker moeten weten.

Misschien is hun misrekening wel gebaseerd op het feit dat onze markt monopolistisch is, en zo'n effect dus vergroot wordt vanwege de reeds scheefgetrokken prijzen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nu ja... iedereen die Groen! stemt of gelooft in de hype zal al snel merken dat het je veel extra geld gaat kosten, en je er niets voor in de plaats zal zien (maar dergelijke emo-thema's spelen natuurlijk gemakkelijker in op "onze kindjes" gevoeligheden). Vandaag zijn het de zonnepanelen, morgen je auto, overmorgen wel iets anders om je voor het groene in je portomonee te laten gaan.

Trouwens tegen de tijd dat CO2 de wereld om zeep heeft geholpen is ons landje al lang kapot dankzij wat politiekers die de grondwet aan hun voeten vegen, en BHV niet willen splitsen zonder een berg absurde compensaties.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

dat zijn er dus niet veel want ze halen amper de kiesdrempel :p
TomG
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:Duitsland is het verst gevorderd met privé-zonnepanelen -- is er daar ook zo'n drastisch effect geweest? Ik heb er alvast nooit van gehoord maar Eandis had dit zeker moeten weten.

Misschien is hun misrekening wel gebaseerd op het feit dat onze markt monopolistisch is, en zo'n effect dus vergroot wordt vanwege de reeds scheefgetrokken prijzen?
Ja, zo te zien zijn de stroomprijzen in Duitsland hoger dan in BE: gemiddeld € 0.172/kWh en in D gemiddeld € 0,211/kWh
Als je daar de cijfers bekijkt, zal je ook merken dat het inderdaad de technisch progressieve landen zijn die de hoogste stroomprijzen betalen. Ook logisch natuurlijk in een welvaartsland (waarmee in de kartel vorming GDF Suez - Electrabel - Eandis) niet goedkeur, verre van zelfs.

Nuja, zoals reeds aangehaald is het (probleem?) veel ruimer dan dat: subsidies voor auto's, subsidies voor verbouwen, dakisolatie, vreemdelingen die €500/dag zonder dak boven hoofd krijgen, Filip die met ons belastingsgeld in z'n helikopter rondvliegt in volle crisistijd,...

Bottom line: voor een rijke is het nu nòg gemakkelijker geworden om nòg rijker te worden, terwijl de armen alsmaar meer afschuiven naar het rand van de afgrond.

Een voorbeeld:
Een arme zal in een slecht geïsoleerd huis wonen (hoge stookkosten), zal niet investeren in led/spaarlampen (hoge elektriciteitsprijzen), laat zich leiden door de nieuwste 3D tv die op afbetaling gekocht kan worden, rijd met een wrak van een auto rond (hoge brandstof-, onderhoudskosten en eventuele andere brol occasie kosten,...).

De rijke zal daarentegen gretig gebruik maken van allerhande bouw/verbouw subsidies, ziet niet op tegen het vervangen van halogeen/gloei lampen door spaar/led lampen, verslijt z'n oude CRT tv op om dan pas nieuwe te kopen, koopt auto gesteund met eco premies (hybrides/elektrisch/kleine stadswagens), belegt z'n geld (goud kopen, aandelen kopen, vastgoed kopen,...)...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

en het ergste is dat regeringen dat dan noemen : 'sociale maatregelen'

vreselijk sociaal allemaal....
de koe zegt boe
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

sociaal wil ook zeggen dat iedereen bijdraagt, .. of dit nu in de goede of slechte zin is ! Ik denk dat dit perceptie is, .. zeker vanuit de overheid is dat al wel het geval, want zij moeten die put dan niet dichten !

Weet je wat ik beu ben teveel betalen voor iets onder het mom van, moest er ooit een prijsstijging komen, .. die er dan nooit komt en als er dan toch nog één komt gaat de prijs als dan nog omhoog, .. ineens weet niemand meer van al dat geld dat voorheen betaald is .. dit is gewoon de zoveelste truc kom ons meer te doen betalen, let op mijn woorden eens de ze het prijskaartje dan toch uiteindelijk krijgen gaan we dat nog eens mogen betalen ! maw we gaan het niet 1 keer mogen betalen maar 2 keer en misschien wel 3 keer.
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Een uitwas van overregulering door een overheid die het steeds maar heeft over "het nemen van verantwoordelijkheid en goed bestuur"
Je kan je afvragen hoeveel efficienter de kostenstructuur zou zijn met een hoop minder overheids "inmenging" via subsidiering.

Maar ja de verkiezingen komen alweer en er moet weeral aan opbod gedaan worden van een hoop "beloftes" die daarna weer een averrechts effect hebben. Van echte competentie met strategisch inzicht om onze belabberde staatshuishouding voor de lange termijn terug op poten te krijgen heb ik nog niet veel gemerkt. Politiek Belgie denkt eerder nog in korte termijn perspectieven en spelletjes spelen om (in de media) te scoren.

Maar het is wellicht toch ook waar dat een land de politiek krijgt die het verdient !

Zeer actueel vb. Griekenland dat terwijl de rest van Europa probeert hen van de ondergang te redden, plaatselijk er nog een schepje bovenop gedaan word. Nu het zou hier waarschijnlijk niet anders gaan.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hoe kan je nu een lange termijn visie hebben met politiekers die om de 2 jaar moeten herkozen worden (Vlaamse, federaal, ...)?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Mooi INFRAX doet niet mee met de prijsstijging :-)
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Goztow schreef:Hoe kan je nu een lange termijn visie hebben met politiekers die om de 2 jaar moeten herkozen worden (Vlaamse, federaal, ...)?
Dit is op zich al het mooiste gebrek aan visie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

1. het zijn niet de GSC's uitbetaald aan uw buurman die ervoor zorgen dat de prijs 'zou' omhoog gaan, het zijn de grote installaties.
2. Als je een groene lening aangaat om zonnepanelen te leggen kan je er al betalen door te stoppen met roken, minder te gs-'memmen', minder op café te gaan, geen ultragrote flatscreen te kopen in uw living van maar 5m2 (want gij zijt arm, remember) De onze kosten btw 200€/maand. en binnen een paar jaar betalen ze hun eigen lening af.
3. de GSC's zijn bedoeld om producenten van grijze stroom hun ecologie te laten 'afkopen', het is nooit de bedoeling geweest om die door te rekenen aan de klant.
4. het gaat om een verhoging van vermoedelijk 20€/jaar, ge betaalt meer aan de VRT, en ook meer aan Griekenland (waar ge al helemaal niks van terugziet tenzij ge er op verlof gaat, maar ge zijt zo arm dat ge niet op verlof kunt)

En last but not least, de meeste ongegronde kritiek op zonnepanelen komt van mensen die er gene hebben. Ze zijn zo lelijk meneer... tja.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Goztow
userbase crew
userbase crew

We kunnen die niet kwijt op ons appartementsgebouw...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Als het 'uw' gebouw is, kan je ze zeker kwijt.
Als je er woont, zal je moeten overeenkomen met de medebewoners. Net zoals voor zovele gemeenschappelijke zaken daar.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Goztow
userbase crew
userbase crew

Het probleem is dat we ze fysiek niet kwijt geraken erop. Daat staan blijkbaar al wat dingen in de weg. Plus het zou slechts aan een heel klein deel van onze gezamenlijke behoefte kunnen voldoen. Het zou içnteressant zijn moesten we er ook ons water mee kunnen verwarmen maar de chauffageketel zit in de kelder.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Een gevelconstructie ?
J.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Hoe kan je nu een lange termijn visie hebben met politiekers die om de 2 jaar moeten herkozen worden (Vlaamse, federaal, ...)?
sorry dat ik het zeg maar er is totaal niet geregeerd het ligt misschien niet helemaal aan hem, maar als hij wat minder media geil was net na de verkiezingen, .. had het ook niet zo ver gekomen hij had beter in het begin een deel besproken, en dan .. maar nee op de avond van een overwinning staan roepen, ...? dan eerste half jaar geen regering vormen .. uiteindelijk ontslag nemen terugkomen en dan nog eens ontslag nemen, .. ondertussen voor de crisis niks gedaan maar staan bekvechten over bhv, .. allé is mijn mening, 'k ben zeker dat er veel niet akkoord met zullen zijn, maar wil je nog meer zien van zo'n gast? ik toch niet.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Het probleem is dat we ze fysiek niet kwijt geraken erop. Daat staan blijkbaar al wat dingen in de weg. Plus het zou slechts aan een heel klein deel van onze gezamenlijke behoefte kunnen voldoen. Het zou içnteressant zijn moesten we er ook ons water mee kunnen verwarmen maar de chauffageketel zit in de kelder.
Dat ze mensen met zonnepanelen ook verplichten batterijen aan te schaffen om energie op te slaan, die ze dan later terug kunnen recupereren en dat probleem is van de baan ! 'k Vind het nogal makkelijk het probleem gewoon te verschuiven.

Nee een liberale markt en dan ergens mensen verplichten om groene stroom aan te komen via certificaten !? En dan nog eens overbetaald, waar is daar concurrentie ? Da's ook een beetje een staats instantie, alleen het zit iets complexer in elkaar.

nu neemt niet weg dat "dé winst" van "dé kerncentrales" al jaren oploopt die moest geïnvesteerd worden in groene energie.. energie die wij jaren overbetaald hebben, geld dat reeds verbrast is waar niks nieuws van uit de bus gekomen is, ... omdat ze liever een kerncentrale open houden, .. nu voor mij goed ze ben geen milieu freak, .. maar dan wil ik er ook niet meer voor betalen, .. en nu wanneer dat dit geld dan eindelijk nuttig zou kunnen geïnvesteerd worden, .. is er gewoon geen sprake meer van, .. sterker nog nu er een volgend probleem stelt gaan we dat nog zelf mogen betalen, .. een probleem dat zich misschien binnen enkele jaren gaat stellen !?

Men wil gewoon de prijs verhogen, .. dat is al en men wil dit doen onder het mom van de zonnepanelen, ..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ofloo schreef:verplichten batterijen aan te schaffen om energie op te slaan
Batterijen... mmm, da's niet echt groen meer dan hé.

De fabricage ervan, en gewoon het idee dat die dingen beginnen lekken en gerecycleerd moeten worden !

Is trouwens absoluut niet rendabel... geen enkele techniek trouwens om "stroom op te slaan".
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Ik ben toch al aan 't denken om een eigen zonneboiler in elkaar te knutselen. Zonnepanelen kunnen hier ten vroegste over 8 jaar :(. Zelfs met al die subsidies zie ik geen enkele manier om ze eerder te kunnen laten plaatsen. Komt ook nog es bij dat ik eveneens renovatiewerken tot die tijd moet uitstellen wegens geen budget ervoor :(
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Ofloo schreef:verplichten batterijen aan te schaffen om energie op te slaan
Batterijen... mmm, da's niet echt groen meer dan hé.

De fabricage ervan, en gewoon het idee dat die dingen beginnen lekken en gerecycleerd moeten worden !

Is trouwens absoluut niet rendabel... geen enkele techniek trouwens om "stroom op te slaan".
En gij denkt dat productie van die panelen groen is zeker ? Of denk je soms dat nieuwe kabels trekken groen is graven, ... groen is maar een gemoedsrust, .. niks is groen. Als jij naar den bakker loopt da's ook ni groen, jij verbruikt energie die ook geproduceerd moet worden, .. groen bestaat niet en heeft nooit bestaan, het enige wat groen is of kan genoemd worden is dat er een balans is tussen lucht productie en CO2 opname/afbraak door planten of andere .. zoals plankton.

En de productie van energie is nooit rendabel er is altijd verlies, .. het hangt er gewoon vanaf voor hoeveel verlies je wil aanvaarden. Men moet gewoon zien wat een acceptabele prijs is, .. als je rekent dat we 60 euro per inwoner moeten gaan opleggen dan is de kost ratio voor een batterij veel acceptabeler !
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Batterij technologieën zijn veel te weinig geoptimaliseerd om op grote schaal te gaan gebruiken (dus om veel en voor lang op te slaan). Wat mij betreft dè uitdaging voor de toekomst.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

de omgang met energie moet veranderen, vind ik zelf. Voor mij is het niet logisch dat iedereen gepushed word om allemaal bakskes en elektriciteit te gaan verbruiken om bvb nu digitv te kunnen kijken. Analoog heeft altijd perfect gewerkt. En iedereen die digi wou gaan had evengoed dat kunnen doen met zijn laptop op zijn 'oude' internet verbinding. Nu krijgen we in belgie alleen al een miljoen bakskes bij, die stroom verbruiken.

Ok, is maar een kleinigheid, maar met miljoenen bakskes word het veel.

Elke uitvinding gelijk spaarlampen of weet ik wat word telkens teniet gedaan, door een extra uitbreiding van onze luxe. Is die alsmaarmeer luxe echt wel nodig?
Luxe, die we ons eigenlijk niet kunnen permiteren, daar is de huidige crisis een bewijs van.

Consuminderen, dat is wat we nodig hebben. En alles wat dan toch nog geconsumeerd word, onder strikt toezicht voor een 'groene' samenleving.

In deze tijd gooit men vanalles op de markt, en als het op de markt is, gaat men pas onderzoeken of het schadelijk is. De verkeerde volgorde lijkt me.
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”