Game-laptop voor max. €1700?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Een vriend van mij wil dus een laptop kopen waar hij redelijk recente spellen toch aangenaam mee kan spelen zonder meer dan €1700 uit te geven. Is dit mogelijk? Waar moet ik zeker op laten als we de winkels afschuimen? Hebben jullie zo meteen tips (uit bijv. Makro ofzo...)? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Kijk evt eens naar de Dell Alienware laptops?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

devilkin schreef:Kijk evt eens naar de Dell Alienware laptops?

Eh? Die kosten je een arm! Die zijn toch wel redelijk overprized, over het algemeen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb mijn Alienware gelukkig in de US kunnen bestellen, 15 inch, core i7, Geforce GTX 260, 4 GB memory en Windows Ultimate voor $1980 (sept 2009).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik ga deze kopen voor mijn neef

http://be.computers.toshiba-europe.com/ ... p/false/#0

denk dat het een goeie zal zijn
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

je kan er al zeker voor 1000 kopen. Hangt natuurlijk af op welke settings je wil spelen.

In ieder geval koop een met Nvidia GPU in, die optimus ondersteunt.

Zo blijft het ook nog langer dan een uur werken als je enkel aan het surfen bent
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ben je bereid in een webshop te kopen? Het prijsverschil is vaak navenant.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
dendemen2004
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 mar 2007, 11:54
Locatie: 3910 / Neerpelt
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

die is te duur !!
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Even een andere vraag.
Is het wel aan te bevelen om een laptop te gebruiken voor het spelen van recentere games? De huidige games zijn toch wel echte "geheugenvreters" en zorgen er tevens voor dat je laptop in no time extreem hoge temperaturen bereikt (gezien het formaat van de laptop cooling fans).
Of is mijn theorie hier volledig voorbij gestreefd?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Brrrr, een laptop om te gamen. Kostelijke hobby hoor. Je zit dan sowieso al in een niche categorie van laptops die stukken van mensen kosten (en dan vaak nog te kampen hebben met overhittings problemen, zoals bij Dell al vaak geweest) :?

Veel beter desktop (als het perse een pc moet zijn) of Xbox/PS3/... Het zal u veel tijd, geld en ambras besparen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Een gaminglaptop moet je om de 2-3 jaar volledig vervangen aangezien een GPU upgrade gewoonweg praktisch niet kan. Het is een keuze ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

... als die al zolang meegaat.

Op mijn vorige werk waren er 350-tal Dell XPS M1710 toestellen in omloop. Nummer 1 problemen met die toestellen waren defecte videokaarten (allerhande streep-punt lijnen en artifacten in beeld). Videokaarten die 90 graden en warmer worden zijn geen uitzondering. Ze sterven dus als het ware een stille dood (na verloop van weken of maanden, soms zelfs dagen). Vraag het maar aan de studenten die er zo één hebben/hadden.

Interventies begonnen met het vervangen van GPU. Bij volgende defect werd ook het moederbord vervangen. En als je echt pech had (5 of meer defecten) werd het toestel soms door Dell compleet omgeruild (dan nog voor veel recenter model, zijnde de 1730).
We waren vaste klant bij het callcenter in Ierland en later in Nederland, we kenden zelfs een heel aantal van de telefonische werknemers bij naam... Moesten we daar een klantenkaart gehad hebben, hadden we voor 1/3de ervan nieuwe toestellen.

Ohja, en vergeet niet dat het om 3 jaar Next-business day on-site garantie ging. Als gewone consument zal het net iets minder comfortabeler zijn (meestal pickup & return)...

Neen, ik zou voor het game laptop verhaal COMPLEET passen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

We moeten ook niet overdrijven... Je kan trouwens ook een workstation met extra koeling kopen, wat de temperatuur wel degelijk naar beneden helpt (ik heb dankzij zoiets nog mijn GPU uit mijn laptop overclocked :D). Maar dat is niet draagbaar, natuurlijk.

Wat ik deed toen ik absoluut met laptop wou gamen (heb dat toch 6 jaar uitgehouden :P): ik kocht enkel Acer laptops, die ervoor bekend staan minder robuust te zijn maar wel een hogere performantie geven voor minder geld. Ik kocht trouwens bij 2compute.net (Gentse webshop). Het was de bedoeling ze om de 2-3 jaar te vervangen, dus het deed er mij niet toe dat ze na die 2-3 jaar intensief gebruik ook helemaal afgeleefd zijn (case begint los te komen, enzovoort, je houdt het niet voor mogelijk :P). Voor 1.300 € had ik dan wel telkens iets dat 2-3 jaar meeging, hoewel ik moet zeggen dat ik na die 2-3 jaar al op lage settings moest gamen en zo.

Eén van de vervelende problemen die ik ook had met mijn laatste laptop waarop ik gamede: de geluidskaart was geïntegreerd op het moederbord, wat FPS drops veroorzaakte in-game. Ja, je houdt dat niet voor mogelijk... heeft lang geduurd alvorens ik die reden vond. Toen zo'n usb-geluidskaartje gekocht voor 7 € en opgelost.

Uiteindelijk zijn desktops nog altijd sterk aan te raden voor gaming.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

@tomG
Was dat niet die slechte batch van nvidia grafische kaarten? Dat zou je normaal nu niet meer mogen meemaken.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Goztow schreef:
devilkin schreef:Kijk evt eens naar de Dell Alienware laptops?

Eh? Die kosten je een arm! Die zijn toch wel redelijk overprized, over het algemeen...


Mja, mogelijk - ik heb welgeteld een minuutje gekeken naar wat ze zoal hadden, maar ni naar de specs. 'k heb zelf spellekes gespeeld op m'n ouwe laptop (toen die nog nieuw was) en 't is geen aanrader.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

t-town schreef:@tomG
Was dat niet die slechte batch van nvidia grafische kaarten? Dat zou je normaal nu niet meer mogen meemaken.

Dat is goed mogelijk (met die warmte problemen waar Nvidia al vaak mee te kampen heeft gehad). Maar reparaties met die toestellen hebben zich systematisch 3 jaar blijven voordoen (Dell heeft zelfs vele videokaarten nog vervangen een korte tijd na het verlopen van de garantieperiode). Van die 350 toestellen zijn in die periode zeker 80% daarvan voorzien geweest van één of meerdere nieuwe (of vaak ook ge-refurbish-te) videokaarten.
Je zou toch verwachten dat die slechte batch al lang opgelost is.

Trouwens, de garantie dat je dan wel een goeie batch hebt is minimaal. Product lijnen vernieuwen zich in een razendsnel tempo en de kans dat je van diezelfde batch krijgt bij het begin van die reeks en het einde van die reeks is al niet zo groot. Je zou dus kunnen de kat uit de boom kijken (en reviews lezen) maar tegen die tijd zitten ze alweer een model verder.

Probleem nummer 2 zijn trouwens die stroomadapters (qua defecten). Die stroomblokken hebben trouwens de grootte van ongeveer een baksteen (en neen, ik overdrijf niet). Van die toestellen waren dat laders van 130 watt. De 1730 gebruikt zelfs stroomblokken van maar liefst 200 (!) Watt.
Gebruikersavatar
beele
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:27
Twitter: MrBeele
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

kijk eens op xxodd.nl
(of voor levering in belgië) op http://www.notebooktotaal.nl/

Ik heb nog de vorige generatie van deze laptop http://www.notebooktotaal.nl/product_in ... cts_id=223
(met nog een 9800M GS erin), de performance mijn laptop is nog steeds zeer goed (mw2 maxed out op 1680 bij 1050 geen AA/AF)
En valt kwa prijs nogal mee!
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Bedankt voor alle informatieve reacties.

Om even te antwoorden op enkele vraagjes...

Webshops dragen mijn voorkeur niet uit daar ik toch liever een aanspreekpunt in levende lijve heb voor als er problemen zijn binnen de garantieperiode maar misschien maakt dat niet veel uit?

Wat betreft het gamen, mja, ik weet ook niet echt wat verwacht wordt maar af en toe wordt er al eens een lan gespeeld met CS Source enzo en dat is dan gewoon gemakkelijker als ge een laptoptas in den auto legt ipv een scherm + PC (laat staan als ge met de fiets wilt gaan.) Maar ja, ik zal hem nog eens duidelijk maken dat laptops en gamen niet echt een ideale combinatie is.

Als het jullie interesseert laat ik nog wel weten wat het geworden is.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Aanspreekpunt maakt niet zo veel uit: meestal worden laptops met problemen gewoon direct teruggestuurd naar de fabrikant, eender waar je hem kocht. Maar mss toch een webshop nemen waar je zelf naartoe kan rijden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 jul 2009, 12:53
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

je hebt ook nog altijd pick up en return garantie. Fabrikant stuurt tnt, dhl, fed-ex of andere om de laptop bij de klant op te halen en levert deze ook weer af bij de klant thuis. Asus past dit systeem toe en 'k vind het wel makkelijk
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Vergeet er ook niet bij te vertellen dat je via pickup and return je toestel typisch tussen de 1 en 8 weken kwijt bent (wordt vaak opgestuurd naar een oostblok land).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik was van plan om voor mijn neef de qosmio x500 -11u te kopen
maar nu zit ik terug te twijfelen want volgens volgende site

http://www.gamez.nl/special/6026-top-10 ... ops/9.html

is deze maar de 10e plaats en

http://www.laptopshop.be/product/97858/ ... zerty.html

op de 4de plaats

wat zouden jullie nemen om te gamen van beide
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 jul 2009, 12:53
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

TomG, denk je dat het anders is als je 'm terug naar de winkel brengt voor je garantie? Heb een vrij goede ervaring met dat pick up and return systeem wat ik niet zozeer kan zeggen van sommige vrij grote en bekende winkels. Daarbij kan je zelf een regeling treffen met de fabrikant als de laptop 8 weken achterblijft zoals bij asus en de x58c laptop van m'n stiefdochter. Kreeg een nieuwe (zelfe reeks, maar grotere hd) omdat de oude niet kon worden gemaakt.

Pick up and return mag dan een week of 8 duren (in mijn geval 10 weken), maar ik klaag niet.

On topic: 8942G-724G lijkt me eigenlijk geen slechte keuze... maar als het echt 1700 euro moet kosten....
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Pick up and return is iets wat volledig bepaalt wordt door de fabrikant (HP laptops bvb gaan vaak terug naar Polen, waar ze ter plaatse hersteld worden en teruggestuurd worden voor Dell is dat vaak wel eens via Ierland).

De winkelier heeft hier in principe geen invloed op (al kunnen zij je al dan niet vlot helpen natuurlijk met het afhandelen daarmee). Als je dus in 6 verschillende winkels dezelfde laptop koopt waarmee je een gelijkaardig defect voor heb tijdens de garantie, zou er dus weinig verschil mogen bestaan in de tijd dat het toestel opgestuurd & hersteld wordt.

Het voordeel door te betalen voor extra garantie (bvb 3 jaar next-business day on-site) is dat je enkel moet bellen naar de helpdesk van de fabrikant, het probleem omschrijven (eventueel ook zelf bepaalde diagnoses doen zoals ram geheugen verwijderen, hdd of dvd drive verwijderen, bepaalde diagnostic cd gebruiken die dan een fout code kan genereren die je vervolgens moet doorgeven, toestel op extern scherm aansluiten,...) waarna men dan een technieker/monteur naar je toe stuurt.

Hierbij wordt dus ook aangenomen dat je vertrouwd bent met laptop hardware en basis diagnoses.
Voor een laptop vanaf laat ons zeggen €1200 doe ik dat sowieso via dergelijke garantie. Laptops zijn klein en complex en op een harddisk en ram geheugen na kan je daar zelf niet veel aan herstellen (wegens de juiste onderdelen niet courant beschikbaar).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

TomG schreef:Pick up and return is iets wat volledig bepaalt wordt door de fabrikant (HP laptops bvb gaan vaak terug naar Polen, waar ze ter plaatse hersteld worden en teruggestuurd worden voor Dell is dat vaak wel eens via Ierland).


Dell zit sinds geruime tijd ook voor die dingen in Polen, die hebben een groot deel van hun activiteiten in Ierland gestopt ;)
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

TomG schreef:Vergeet er ook niet bij te vertellen dat je via pickup and return je toestel typisch tussen de 1 en 8 weken kwijt bent (wordt vaak opgestuurd naar een oostblok land).


Amai,

Dan heb jij toch al veel geluk gehad, voor sommige merken kan dit soms 3 tot 4 maanden duren of langer
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

conehead schreef:
TomG schreef:Vergeet er ook niet bij te vertellen dat je via pickup and return je toestel typisch tussen de 1 en 8 weken kwijt bent (wordt vaak opgestuurd naar een oostblok land).


Amai,

Dan heb jij toch al veel geluk gehad, voor sommige merken kan dit soms 3 tot 4 maanden duren of langer

Ik spreek niet uit persoonlijke maar wel professionele ervaring. Nu 6-10 weken zal misschien accurater zijn.
desteven
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2007, 02:11

Uiteindelijk is gekozen voor een HP laptop van zo'n €800 uit de Saturn. Voor te gamen zal later waarschijnlijk toch nog naar een desktop uitgekeken worden. Toch nogmaals bedankt voor alle info.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik zal gaan voor de qosmio denk ik en geen rekening houden met die rangschikking
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik ben van mening dat men zeker geen laptop moet gebruiken om te gamen,(in Nederland word zelfs raden via pc in het algemeen afgeraden) daar is men van mening dat men voor het gamen best een console koopt.
Ter info,ik koop mijn pc's altijd in Nederland omdat ik maar 7 km van de grens woon,dit komt goedkoper uit,en de service is ok.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

maar in dait geval gaat het niet
van een pc ist gemakkellijk een nieuw toetsenbord
maar de laptops zijn allemaal qwerty
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

proximusboyke schreef:maar in dait geval gaat het niet
van een pc ist gemakkellijk een nieuw toetsenbord
maar de laptops zijn allemaal qwerty

En dan? Da's (gezien over de wereld) de standaard hoor. Liever dat dan Franse keyboards.

De merendeel kan toch niet blindelings typen, dus het maakt zelfs voor 70% van de computergebruikers geen bal uit. En voor wie het toch kan: qwerty typt een stuk vlotter (ook om te programmeren handiger).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik koop in Nederland altijd een desktop,en kan daarbij een klavier nemen naar keuze,ik neem ook altijd een qwerty klavier,vind die inderdaad iets gemakkelijker,heb vroeger wel geen typ opleiding gekregen,dat scheeld natuurlijk ook.
En,inderdaad qwerty is standaard over heel de wereld,behalve Frankrijk & Belgie die gebruiken azerty.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

fluppie schreef:En,inderdaad qwerty is standaard over heel de wereld,behalve Frankrijk & Belgie die gebruiken azerty.


En duitsland, die gebruiken "qwertz", niet vergeten he. En da's helemaal een ramp om te typen, dus daar zeker geen laptop kopen :-) of je moest al een spare keyboard kunnen krijgen en dat verwisselen (bvb HP).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

qwertz is een variant op qwerty maar niet echt voor onze taal geschikt. ;)

De reden van de verschillende keyboard indelingen (los van de taal specifieke karakters en accenten) wordt bepaald door meest gebruikte karakters. Zo zal een Fransman veel meer de q gebruiken (die bij azerty onder de linkerpink zit).

Wij maar ook de Engelstaligen gebruiken veel meer de a (die op qwerty onder de linker pink zit). Het is voor ons dus niet echt logisch dat we altijd met onze linkerpink naar linksboven moeten uitspringen voor een vaak gebruikt karakter. Ook gebruiken wij de w wellicht meer dan de z waardoor qwerty ook makkelijker typt.

En dan zijn er leestekens: zowel punt (.) als komma (,) typpen op qwerty vlot zonder shift. Ik begrijp niet waarom je shift moet gebruiken om een punt te typen op azerty.
Slash (/) en backslash (\) typen eveneens zonder shift. Op azerty moet je daar als ik me niet vergis Alt Gr of shift achtige constructies voor gebruiken. [ en ] typ je zonder shift, {, }, < en > met shift. De ronde haken () staan ook mooi tesamen en zijn via shift te gebruiken. Min en underscore (- _) staan op zelfde toets resp. zonder en met shift bruikbaar.

Ook heb je geen Alt Gr achtige toestanden nodig zoals op azerty (Alt Gr bestaat wel op Britse keyboards maar is gelijkaardig als Alt op US keyboards).

En cijfers typ je gewoon zonder shift, uiteraard...

Het enige waar ik nog Alt voor nodig heb, is het euro teken (€) via Alt + 5.

En voor wie het zich toch afvraagt: speciale accenten (bvb ë, é, è en ê zijn makkelijk te typen mbv 2 toetsen).

Nee, ik heb die Fransen nooit begrepen met hun onlogica. 't Zal wel met hun Chauvenisme te maken hebben zeker (Franse auto's, Franse keyboards, Franse energiemaatschappijen,...).

Tot zover de les qwerty typen voor beginnelingen. ;)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Inderdaad, ik typ ook al jaaren enkel op qwerty.
al de rest is onzin anyway...
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik werk ook al jaren met qwerty en ik vind ook dat het gemakkelijker is dan azerty, met uitzondering van accentjes en zo, die ik enkel nodig heb voor de Nederlandse taal, dat gebeurt dus niet zo dikwijls meer :-D
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

trobbelke schreef:Ik werk ook al jaren met qwerty en ik vind ook dat het gemakkelijker is dan azerty, met uitzondering van accentjes en zo, die ik enkel nodig heb voor de Nederlandse taal, dat gebeurt dus niet zo dikwijls meer :-D

Daarvoor bestaat de keyboard indeling US English international (with dead keys). Maar in Texas (?) zal je dat inderdaad niet snel nodig hebben, tenzij om Spaans (Mexico) te typen misschien mocht het dan al van toepassing zijn tenminste?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”