De vakbonden bij telecombedrijf Telenet zijn "bijzonder ontstemd" over het ontslag van drie medewerkers op de klantendienst en zullen zich volgende week beraden over acties. De drie werden volgens de bonden door de directie onder druk gezet om zelf ontslag te nemen.
Op 15 maart besliste de directie dat een promotietarief voor nieuwe klanten niet meer zou worden toegekend aan bestaande klanten. De medewerkers van de klantendienst werden hiervan per e-mail op de hoogte gebracht, maar een aantal medewerkers, dat de e-mail niet had gelezen of niet goed had begrepen, kende volgens de bonden de dagen na 15 maart toch nog, "volledig te goeder trouw", deze kortingen toe aan bestaande klanten.
De directie ontdekte dat en liet een aantal medewerkers bij zich roepen. Ze kregen er te horen dat ze de keuze hadden tussen ontslag om dringende reden gekoppeld aan het indienen van een strafklacht tegen hen of zelf hun ontslag geven.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100402_104
Vakbonden beraden zich over acties bij Telenet
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Behoorlijk cynische, context-gevoelige reclame:
- Bijlagen
-
- 81670451-38313d3e9944faa7cb986ace466417bd.4bb61f94-full.png
- Via @lamazone
- (447.75 KiB) 205 keer gedownload
-
- Plus Member
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
- Locatie: Niverance
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
strijk
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
enige oplossing
geen enkele moeite doen om de mensen bij telenet houden en gewoon hun opzegbrieven toesturen als ze het vragen
geen enkele moeite doen om de mensen bij telenet houden en gewoon hun opzegbrieven toesturen als ze het vragen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Ik heb toch wel vraagtekens bij dit bericht:
- Dus ze gaan iemand direct ontslaan zelfs zonder eerst een waarschuwing te geven ?
- Dit kunnen ze toch direct blokkeren en detecteren in hun systeem als een agent een niet toegelaten korting geeft.
- Binnen het kwartier is het ganse callcenter op de hoogte dat er een bepaalde persoon ontslagen is om die reden. Dus de anderen gaan dan nog even verder doen of wat ?
- Dus ze gaan iemand direct ontslaan zelfs zonder eerst een waarschuwing te geven ?
- Dit kunnen ze toch direct blokkeren en detecteren in hun systeem als een agent een niet toegelaten korting geeft.
- Binnen het kwartier is het ganse callcenter op de hoogte dat er een bepaalde persoon ontslagen is om die reden. Dus de anderen gaan dan nog even verder doen of wat ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Als ik het goed lees hebben ze niemand ontslagen, alleen enkele mensen een waarschuwing gegeven.VOiD schreef:Ik heb toch wel vraagtekens bij dit bericht:
- Dus ze gaan iemand direct ontslaan zelfs zonder eerst een waarschuwing te geven ?
- Dit kunnen ze toch direct blokkeren en detecteren in hun systeem als een agent een niet toegelaten korting geeft.
- Binnen het kwartier is het ganse callcenter op de hoogte dat er een bepaalde persoon ontslagen is om die reden. Dus de anderen gaan dan nog even verder doen of wat ?
En de anderen hebben zelf ontslag genomen (nadat ze flink geïntimideerd werden).
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Waar lees jij dat ?VOiD schreef:- Binnen het kwartier is het ganse callcenter op de hoogte dat er een bepaalde persoon ontslagen is om die reden. Dus de anderen gaan dan nog even verder doen of wat ?
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Als ik het goed gelezen heb heeft Telenet zich daar schuldig gemaakt aan praktijken die echt niet door de beugel kunnen, stellen dat ze enkel een waarschuwing gegeven hebben kan je wel als het eufemisme van het jaar duiden.seagull schreef: Als ik het goed lees hebben ze niemand ontslagen, alleen enkele mensen een waarschuwing gegeven.
En de anderen hebben zelf ontslag genomen (nadat ze flink geïntimideerd werden).
Of kregen diegenen die zo geïntimideerd werden dat ze ontslag namen een andere waarschuwing dan diegenen die wel naar de vakbond stapten?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Niet alleen de klanten worden als citroenen uitgeperst, ook de werknemers worden dat. Heel triestige zaak alleen maar om de aandeelhouders tevreden te stellen.
Ik kan me in elk geval nog goed herinneren dat in mijn telenet tijdperk (>5 jaar geleden) ik toen al Telenet werknemers hoorde klagen over hun werkgever en bijgevolg helemaal er niet achter stonden...
Het lijkt daar in Mechelen precies nog grotere maffia praktijken dan in Brussel...
Ik kan me in elk geval nog goed herinneren dat in mijn telenet tijdperk (>5 jaar geleden) ik toen al Telenet werknemers hoorde klagen over hun werkgever en bijgevolg helemaal er niet achter stonden...
Het lijkt daar in Mechelen precies nog grotere maffia praktijken dan in Brussel...
-
- Pro Member
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
- Locatie: Genk
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
Het gaat dan ook om fraude/misbruik. Ik denk dat het abnormaal zou zijn als een bedrijf daar niet of nauwelijks op reageert.
"Ze zouden Telenet opzettelijk benadeeld hebben om zo meer verkoopscommissies binnen te halen."
bron: http://www.zdnet.be/news/114597/-telene ... n-update-/
"Ze zouden Telenet opzettelijk benadeeld hebben om zo meer verkoopscommissies binnen te halen."
bron: http://www.zdnet.be/news/114597/-telene ... n-update-/
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Ze zouden dit, ze zouden dat, als je als bedrijf zo sterk in je schoenen staat (wat betreft die frauduleuze praktijken van de werknemers) dan zet je ze gewoon aan de deur, dan hoef je die niet te intimideren of is het dat Telenet zelf daar boter op het hoofd heeft en zijn werknemers op bewuste dienst pusht tot de grens van het toelaatbare?
Bij de vorming van de medewerkers krijgen die trouwens op diverse punten aangeleerd waar ze niet de volledige waarheid mogen zeggen (ik weet het, niet enkel bij Telenet gaat dat zo), waarschijnlijk ergens een controle en dan moet Barbertje hangen natuurlijk.
Het blijft hoe dan ook een crapuleuze streek om te dreigen met een strafklacht om de werknemer te bewegen om zelf ontslag te nemen zodat Telenet's vuile was niet buiten komt bij de eventuele rechtzaak die ze zouden aanspannen tegen bewuste werknemer.
Bij de vorming van de medewerkers krijgen die trouwens op diverse punten aangeleerd waar ze niet de volledige waarheid mogen zeggen (ik weet het, niet enkel bij Telenet gaat dat zo), waarschijnlijk ergens een controle en dan moet Barbertje hangen natuurlijk.
Het blijft hoe dan ook een crapuleuze streek om te dreigen met een strafklacht om de werknemer te bewegen om zelf ontslag te nemen zodat Telenet's vuile was niet buiten komt bij de eventuele rechtzaak die ze zouden aanspannen tegen bewuste werknemer.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Telenet kan hen op zich een plezier gedaan hebben door de eer aan zichzelf te houden. Ten eerste krijgen ze dan toch nog een opzegtermijn uitbetaald en ten tweede kan je makkelijk tegen je volgende werkgever zeggen "ik ben zelf weggegaan". Denk je dat een andere werkgever je nog wil als je voor zware fout ontslagen bent?ispwatch schreef:Ze zouden dit, ze zouden dat, als je als bedrijf zo sterk in je schoenen staat (wat betreft die frauduleuze praktijken van de werknemers) dan zet je ze gewoon aan de deur, dan hoef je die niet te intimideren of is het dat Telenet zelf daar boter op het hoofd heeft en zijn werknemers op bewuste dienst pusht tot de grens van het toelaatbare?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Dreigen met een strafklacht om je werknemer dan een 'plezier' aan te bieden?Goztow schreef:Telenet kan hen op zich een plezier gedaan hebben door de eer aan zichzelf te houden. Ten eerste krijgen ze dan toch nog een opzegtermijn uitbetaald en ten tweede kan je makkelijk tegen je volgende werkgever zeggen "ik ben zelf weggegaan". Denk je dat een andere werkgever je nog wil als je voor zware fout ontslagen bent?ispwatch schreef:Ze zouden dit, ze zouden dat, als je als bedrijf zo sterk in je schoenen staat (wat betreft die frauduleuze praktijken van de werknemers) dan zet je ze gewoon aan de deur, dan hoef je die niet te intimideren of is het dat Telenet zelf daar boter op het hoofd heeft en zijn werknemers op bewuste dienst pusht tot de grens van het toelaatbare?
Sorry, maar ik denk als je hier eerlijk in bent dat je dat zelf niet geloofwaardig vindt.
Tenandere, zij die zich niet door Telenet lieten intimideren kwamen ervan af met een waarschuwing, niks ontslag omwille van zware fout, niks strafklacht.
Ik denk dat mijn bewering dat Telenet liever niet heeft dat hun vuile was buiten gehangen zou worden bij een eventuele klacht van de werknemer tegen Telenet indien Telenet toch ontslag om zware reden zou gebruiken geloofwaardiger is, zeker gezien de akties van Telenet tegenover hen die zich niet lieten intimideren.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Het enige waarin Telenet volgens mij verkeerd heeft gehandeld is om diegene die naar de vakbond stapten toch niet wegens dringende reden buiten te zetten. Dat wil zeggen: indien Telenet zijn kant van het verhaal juist is en deze werknemers opzettelijk kortingen toekenden om meer commissie te halen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
En dat zal nu net blijken dat Telenet dat niet zal kunnen bewijzen, dat opzettelijk, zonder in eigen vingers te snijden.
Ik heb zelf een tijdje bij hen gewerkt en toen was er op zeker ogenblik ook zo'n zever over promoties toekennen om toch maar abonnementen te kunnen verkopen, toen is de vraag gesteld waarom er daarvoor geen veiligheid in het systeem kon ingebouwd worden, het werd zeer stil van de kant van de directie
Zoals ik eerder aangaf, ieder bedrijf binnen deze sector bezigt dergelijke praktijken maar als je als bedrijf erop gepakt wordt dien je je verantwoordelijkheid op te nemen en niet proberen dat door te schuiven naar de werknemer die je pusht tot op het randje (en erover).
Dat is dus wat Telenet verkeerd gedaan heeft, dingen die ze zelf uitlokken proberen af te wimpelen, en dat zal meteen ook de reden zijn waarom Telenet diegenen die naar de vakbond stapten niet anders kon behandelen dan dat Telenet gedaan heeft, de echte slachtoffers zijn dus diegenen die zich hebben laten intimideren en zeker niet Telenet.
En nu kan men zeggen dan moet die werknemer maar beter weten dan zich te laten pushen, tja, dan weet die werknemer dat ie best al kan uitkijken naar een andere job.
Ik heb zelf een tijdje bij hen gewerkt en toen was er op zeker ogenblik ook zo'n zever over promoties toekennen om toch maar abonnementen te kunnen verkopen, toen is de vraag gesteld waarom er daarvoor geen veiligheid in het systeem kon ingebouwd worden, het werd zeer stil van de kant van de directie
Zoals ik eerder aangaf, ieder bedrijf binnen deze sector bezigt dergelijke praktijken maar als je als bedrijf erop gepakt wordt dien je je verantwoordelijkheid op te nemen en niet proberen dat door te schuiven naar de werknemer die je pusht tot op het randje (en erover).
Dat is dus wat Telenet verkeerd gedaan heeft, dingen die ze zelf uitlokken proberen af te wimpelen, en dat zal meteen ook de reden zijn waarom Telenet diegenen die naar de vakbond stapten niet anders kon behandelen dan dat Telenet gedaan heeft, de echte slachtoffers zijn dus diegenen die zich hebben laten intimideren en zeker niet Telenet.
En nu kan men zeggen dan moet die werknemer maar beter weten dan zich te laten pushen, tja, dan weet die werknemer dat ie best al kan uitkijken naar een andere job.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje belachelijk als zoiets dringende redenen is, ..Goztow schreef:Het enige waarin Telenet volgens mij verkeerd heeft gehandeld is om diegene die naar de vakbond stapten toch niet wegens dringende reden buiten te zetten. Dat wil zeggen: indien Telenet zijn kant van het verhaal juist is en deze werknemers opzettelijk kortingen toekenden om meer commissie te halen.
de werkgever had gewoon een waarschuwing moeten geven.
de werknemer had zijn mail moeten lezen.
ze zijn beide schuldig, ..
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De vraag is natuurlijk waarom de applicatie toelaat dat kortingen worden gegeven die niet toegestaan zijn.Ofloo schreef:de werkgever had gewoon een waarschuwing moeten geven.
de werknemer had zijn mail moeten lezen.
ze zijn beide schuldig, ..
Deze zaak is simpel.
* De werknemers werkte op verkoop commissies. Hoe meer verkoop, hoe meer $$$ op het einde van de maand. Niet echt ongewone praktijken.
* Tot op een bepaald moment was het mogelijk om kortingen toe te kennen om de verkoop op te smukken.
* Telenet stopte met deze kortingen, en informeerde hun personeel met e-mail.
Fout nummer 1. Gevoelige aanpassingen even rondsturen per mail. Ik weet niet hoe het daar zit, maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat je mailbox soms bomvol zit, en dat het makkelijk is om een mail over te kijken, of je het te druk hebt met een klant.
Voor zo een aanpassingen bestaan personeel vergaderingen om dit aan te kondigen. Maar dat kost geld he
* 5 Personeel leden hebben verder gegaan met de praktijk van kortingen toe te kennen. Of dit nu met hun weten of zonder hun weten is, is niet duidelijk. De claim is dat ze niet op de hoogte waren van de stopzetting.
Hierbij stel ik een 2de fout van Telenet vast. Namelijk dat het nog mogelijk was voor de personeel leden om deze kortingen toe te kennen! Ik neem aan dat de systeem interfaces voorzien konden worden van beperkingen of monitor systemen. Lijkt mij nogal een losse boel als ( verkopende ) personeel leden zelf de prijs bepalingen kunnen ingeven in het systeem rechtstreeks. Zoiets dient normaal altijd gecontroleerd te worden.
* Telenet ontdekte de lagere prijzen welke toegekend werden, en riep de 5 personen tot hun. Blijkbaar zijn ze onder zodanige druk gezet dat 3 mensen hun ontslag namen, en 2 naar de vakbond trokken. De mensen die naar de vakbond trokken, ontsnapte met een berisping.
Dit feit alleen al, merk je duidelijk dat Telenet niet deftige in hun schoenen stond.
Als er een duidelijke misbruik was van de korting toekenning, voor zo hun verkoop commissies te vergroten, dan zouden ze deze mensen hun C4 gegeven hebben met "Dringende" reden. In dat geval wordt de schuld geplaatst bij de werknemer, en moet de baas ( Telenet ) geen ontslag vergoeding betalen. Blijkbaar stond Telenet niet zo stevig in hun schoenen.
Door het onder druk plaatsen van deze 5 mensen, hebben 3 mensen hun ontslag genomen. We weten niet wat er tegen hun gezegd is, maar het feit dat zo een zware acties het gevolg waren op deze 5 mensen, dat 3 ervan opstapte, is een vrij duidelijk teken dat ze niet uitgenodigd waren voor koffie koeken te gaan eten in een vriendelijk onderonsje met hun Afdeling Manager.
Als je in de fout bent, ga je ook niet zomaar naar de vakbonden gaan lopen, wat de overige 2 mensen deden. Na tussenkomst van de vakbonden kregen ze enkel een berisping in hun dossier. Interessant detail he ... M.a.w, Telenet had geen enkel poot om op te staan, want anders hadden ze wel die mensen een C4 gegeven.
Ofloo:
Feit is, een email is niet een vervanging voor deftige bedrijfs communicatie met de werknemers. We weten allemaal dat een email nogal snel kan verdwijnen in de massa, of hoe slecht een baas durft opstellen, dat je er niets van begrijpt.
Het feit dat er geclaimed word dat sommige de mail niet begrepen hebben, is een vrij goed teken aan de wand, dat de betreffende email communicatief niet voldeed. M.a.w, de schuld kan niet bij de werknemers gelegd worden.
Het zal mij niet verbazen dat de 3 "zelf ontslag genomen" werknemers, dat er 1 of 2 ervan, de zaak voor de arbeid rechtbank trekken. Gedwongen worden tot ontslag is nog altijd een wettelijk misbruik. Feit dat ze de mensen niet ontslagen hebben met een C4, voor "dringende reden", gaf aan dat ze wettelijk weinig konden doen tegen de werknemers.
Tussen haakjes, ik heb ook al ooit eens zo een dreigement ontvangen van een ex baas. Een email van: "ofwel uw mond houden, en plooien naar mijn zin, ofwel krijgt ge een berisping in je dossier, met gevolgen bla bla bla".
Baas was een beetje te zot aan het doen met de wettelijke bepalingen ( kantje boortje op het wettelijke ), en toestanden aan het uithalen met de klanten, dat dicht bij fraude zat. In zo een geval, moet je haar op je tanden hebben, en de uitdaging terug smijten ( en vakbond werd ook een paar keer genoemd in de respons ). Was snel gedaan met zijn dreigen ( ps van de 12 a 13 man, werken er vandaag nog maar 2 man, voor die baas. Zegt genoeg denk ik? ).
Maar ik weet de nodige mensen als ze geconfronteerd worden met zo een toestanden, dat snel zullen inbinden, omdat ze hun rechten niet kennen, en te zwak staan tegenover de baas.
Deze Telenet zaak is een perfect voorbeeld. 5 Mensen, dezelfde aanklacht. 3 Geven hun ontslag onder druk, de andere 2 bijten van hun af.
Dit is een ketting reactie. Waar de fouten mekaar opstapelde hoe verder men gaat. En de eerste fout is dat men het personeel niet adequaat ingelicht heeft. Indien dat had gebeurt, met een deftige personeel vergadering, dan hadden de werknemers idd geen poot om op te staan. Maar zo een email communicatie die wel of niet duidelijk is, is een gevaarlijk stap geweest. En we zien de gevolgen vandaag.
Zal men zelf niet verbazen dat de claim dat de werknemers fraude pleegde, verder gevolgen gaan hebben, vanuit vakbond, en vanuit de opgestapte werknemers standpunt. Want op dit moment, worden ze beticht van fraude. En dat valt onder laster.
Wat het ook mag worden, deze zaak zal nog een paar staartje krijgen. Spreek uit ervaring. Zoiets dooft niet zomaar uit. Die 2 werknemers dat in de firma blijven, zijn in de koude gezet geweest door hun baas. En dat bevorderd niet de relatie tussen de baas/werknemer. Ik kan je nu zeggen, dat die 2 man, er binnen 2 jaar niet meer gaan werken. Door eigen toedoen, of door Telenet zelf. En ook voor een deel omdat ze de vakbonden gebruikt hebben, om hunzelf te beschermen ( dat zet bij menige managers/bazen kwaad bloed als hun macht ondermijnt word ).
Anyway ... Zal nog een historie worden. Feit dat het in de pers komt, is een vrij goede indicatie dat er enkel mensen rekeningen te vereffenen hebben met Telenet.
* De werknemers werkte op verkoop commissies. Hoe meer verkoop, hoe meer $$$ op het einde van de maand. Niet echt ongewone praktijken.
* Tot op een bepaald moment was het mogelijk om kortingen toe te kennen om de verkoop op te smukken.
* Telenet stopte met deze kortingen, en informeerde hun personeel met e-mail.
Fout nummer 1. Gevoelige aanpassingen even rondsturen per mail. Ik weet niet hoe het daar zit, maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat je mailbox soms bomvol zit, en dat het makkelijk is om een mail over te kijken, of je het te druk hebt met een klant.
Voor zo een aanpassingen bestaan personeel vergaderingen om dit aan te kondigen. Maar dat kost geld he
* 5 Personeel leden hebben verder gegaan met de praktijk van kortingen toe te kennen. Of dit nu met hun weten of zonder hun weten is, is niet duidelijk. De claim is dat ze niet op de hoogte waren van de stopzetting.
Hierbij stel ik een 2de fout van Telenet vast. Namelijk dat het nog mogelijk was voor de personeel leden om deze kortingen toe te kennen! Ik neem aan dat de systeem interfaces voorzien konden worden van beperkingen of monitor systemen. Lijkt mij nogal een losse boel als ( verkopende ) personeel leden zelf de prijs bepalingen kunnen ingeven in het systeem rechtstreeks. Zoiets dient normaal altijd gecontroleerd te worden.
* Telenet ontdekte de lagere prijzen welke toegekend werden, en riep de 5 personen tot hun. Blijkbaar zijn ze onder zodanige druk gezet dat 3 mensen hun ontslag namen, en 2 naar de vakbond trokken. De mensen die naar de vakbond trokken, ontsnapte met een berisping.
Dit feit alleen al, merk je duidelijk dat Telenet niet deftige in hun schoenen stond.
Als er een duidelijke misbruik was van de korting toekenning, voor zo hun verkoop commissies te vergroten, dan zouden ze deze mensen hun C4 gegeven hebben met "Dringende" reden. In dat geval wordt de schuld geplaatst bij de werknemer, en moet de baas ( Telenet ) geen ontslag vergoeding betalen. Blijkbaar stond Telenet niet zo stevig in hun schoenen.
Door het onder druk plaatsen van deze 5 mensen, hebben 3 mensen hun ontslag genomen. We weten niet wat er tegen hun gezegd is, maar het feit dat zo een zware acties het gevolg waren op deze 5 mensen, dat 3 ervan opstapte, is een vrij duidelijk teken dat ze niet uitgenodigd waren voor koffie koeken te gaan eten in een vriendelijk onderonsje met hun Afdeling Manager.
Als je in de fout bent, ga je ook niet zomaar naar de vakbonden gaan lopen, wat de overige 2 mensen deden. Na tussenkomst van de vakbonden kregen ze enkel een berisping in hun dossier. Interessant detail he ... M.a.w, Telenet had geen enkel poot om op te staan, want anders hadden ze wel die mensen een C4 gegeven.
Ofloo:
Feit is, een email is niet een vervanging voor deftige bedrijfs communicatie met de werknemers. We weten allemaal dat een email nogal snel kan verdwijnen in de massa, of hoe slecht een baas durft opstellen, dat je er niets van begrijpt.
Het feit dat er geclaimed word dat sommige de mail niet begrepen hebben, is een vrij goed teken aan de wand, dat de betreffende email communicatief niet voldeed. M.a.w, de schuld kan niet bij de werknemers gelegd worden.
Het zal mij niet verbazen dat de 3 "zelf ontslag genomen" werknemers, dat er 1 of 2 ervan, de zaak voor de arbeid rechtbank trekken. Gedwongen worden tot ontslag is nog altijd een wettelijk misbruik. Feit dat ze de mensen niet ontslagen hebben met een C4, voor "dringende reden", gaf aan dat ze wettelijk weinig konden doen tegen de werknemers.
Tussen haakjes, ik heb ook al ooit eens zo een dreigement ontvangen van een ex baas. Een email van: "ofwel uw mond houden, en plooien naar mijn zin, ofwel krijgt ge een berisping in je dossier, met gevolgen bla bla bla".
Baas was een beetje te zot aan het doen met de wettelijke bepalingen ( kantje boortje op het wettelijke ), en toestanden aan het uithalen met de klanten, dat dicht bij fraude zat. In zo een geval, moet je haar op je tanden hebben, en de uitdaging terug smijten ( en vakbond werd ook een paar keer genoemd in de respons ). Was snel gedaan met zijn dreigen ( ps van de 12 a 13 man, werken er vandaag nog maar 2 man, voor die baas. Zegt genoeg denk ik? ).
Maar ik weet de nodige mensen als ze geconfronteerd worden met zo een toestanden, dat snel zullen inbinden, omdat ze hun rechten niet kennen, en te zwak staan tegenover de baas.
Deze Telenet zaak is een perfect voorbeeld. 5 Mensen, dezelfde aanklacht. 3 Geven hun ontslag onder druk, de andere 2 bijten van hun af.
Dit is een ketting reactie. Waar de fouten mekaar opstapelde hoe verder men gaat. En de eerste fout is dat men het personeel niet adequaat ingelicht heeft. Indien dat had gebeurt, met een deftige personeel vergadering, dan hadden de werknemers idd geen poot om op te staan. Maar zo een email communicatie die wel of niet duidelijk is, is een gevaarlijk stap geweest. En we zien de gevolgen vandaag.
Zal men zelf niet verbazen dat de claim dat de werknemers fraude pleegde, verder gevolgen gaan hebben, vanuit vakbond, en vanuit de opgestapte werknemers standpunt. Want op dit moment, worden ze beticht van fraude. En dat valt onder laster.
Wat het ook mag worden, deze zaak zal nog een paar staartje krijgen. Spreek uit ervaring. Zoiets dooft niet zomaar uit. Die 2 werknemers dat in de firma blijven, zijn in de koude gezet geweest door hun baas. En dat bevorderd niet de relatie tussen de baas/werknemer. Ik kan je nu zeggen, dat die 2 man, er binnen 2 jaar niet meer gaan werken. Door eigen toedoen, of door Telenet zelf. En ook voor een deel omdat ze de vakbonden gebruikt hebben, om hunzelf te beschermen ( dat zet bij menige managers/bazen kwaad bloed als hun macht ondermijnt word ).
Anyway ... Zal nog een historie worden. Feit dat het in de pers komt, is een vrij goede indicatie dat er enkel mensen rekeningen te vereffenen hebben met Telenet.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Wat mij opvalt uit dit verhaal is dat telenet blijkbaar van dag a op dag b de promoties stop zet, en hier dus niet ruim op voorhand naar de werknemers gecommuniceerd werd. Anders had ELKE werknemer de tijd om die e-mail te lezen?
Overigens is het inbouwen van een systeem zoals hierboven beschreven wel het minste dat ze kunnen doen.
Overigens is het inbouwen van een systeem zoals hierboven beschreven wel het minste dat ze kunnen doen.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Buiten het feit om dat de werkdruk bij bedrijven als Telenet enorm hoog ligt in de contactcenters en het verloop van werknemers ook navenant is tengevolge daarvan, toch even benadrukken dat dergelijke praktijken volkomen illegaal zijn. Dit neigt echt naar afpersing ("teken je eigen ontslag of we starten een proces"). Bon goed, nogal dom van de betrokken werknemers om er op in te gaan, en het is vermoedelijk onmogelijk te bewijzen dat die afpersing er ook zo was, maar als werkgever is het absoluut niet slim om met zo'n feiten in het daglicht te komen, commissies of niet. Als het verhaal van Telenet klopt, dan ontsla je hen om dwingende redenen. Het is weinig waarschijnlijk dat Telenet dat kan waarmaken, en een arbeidsrechtbank maakt er vermoedelijk gehakt van (met schadevergoedingen die direct hoog oplopen), en daarom probeerden ze hen te dwingen zelf ontslag te nemen zodat ze geen verhaal hadden. Dat is hoe het mij lijkt
Voila. En sommige mensen geloven die prietpraat.Goendi schreef: een arbeidsrechtbank maakt er vermoedelijk gehakt van (met schadevergoedingen die direct hoog oplopen), en daarom probeerden ze hen te dwingen zelf ontslag te nemen zodat ze geen verhaal hadden. Dat is hoe het mij lijkt
Het probleem is, niet alleen het geloven, maar ook de omstandigheid.fastman schreef:Voila. En sommige mensen geloven die prietpraat.Goendi schreef: een arbeidsrechtbank maakt er vermoedelijk gehakt van (met schadevergoedingen die direct hoog oplopen), en daarom probeerden ze hen te dwingen zelf ontslag te nemen zodat ze geen verhaal hadden. Dat is hoe het mij lijkt
Ik denk dat vele van ons wel ongemakkelijk voelen als we op het "matje" geroepen worden voor de baas/afdeling manager/whatever. Smijt daar dan nog bovenop, een leuk verhaal, hoe het de werknemer zijn schuld was, dat hij de mail niet gelezen heeft.
Baas: bla bla bla ... En dan komen de dreigementen... Bla bla bla, hiervoor kunnen we u vervolgen, maar we gaan een jeste doen. Ik wil uw ontslag brief binnen de 10 minuten op mijn bureau, en we laten de zaak vallen. Zo niet ... Dreig dreig dreig negatieve respons als een nieuwe werkgever belt, want we geven u ontslag met dringende reden ( zelf als ze geen poot om op te staan hebben, klinkt het erger dan het is ).
Je moet stevig in je schoenen staan om niet te vallen voor zo een bs verhalen. En als je bij een vakbond zit, dat help altijd. En als je er niet bij zit, bij de meeste vakbonden kan je aansluiten vanaf dezelfde dag, als je de 6 maand syndicale bijdragen teruglopende betalingen doet. Ja, is een vreemd systeem, maar men bescherm je dan wel.