Routing via andere provider

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
speciall
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Hoi,
Ik heb een specifieke routing vraag, situatie is thuis zo:

DSL Line - router 192.168.1.1__________________|_____Router2-------Server
Telenet Office Line - Router 192.168.1.254--------|

De DSL line heeft een dynamisch IP maar unlimited traffic
De telenet Office line heeft een Fixed IP maar slechts 100G traffic (wat te weinig is voor de toepassing op de server, de telenet wordt alsook voor VPN enz gebruikt.

Nu wens ik dat alle traffic van deze server over de DSL line gaat, maar dat de traffic naar 1 bepaalde host (een license server die checkt op IP) via het fixed IP van Telenet gaat,
Kan dit op een eenvoudige manier?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Static route toevoegen op de desbetreffende server voor deze "uitzondering" die je via je Office line wil laten gaan...

Ik snap niet goed uw schema, kan je dat eens desnoods in paint ofzo posten?
speciall
Pro Member
Pro Member

Hoi,
De DSL modem / router (192.168.1.1) en de Telenet router (192.168.1.254) zijn aangesloten op een switch,
Op deze switch is een 3de router met de WAN poort aangesloten.

Wanneer ik in deze 3de router als gateway 192.168.1.1 zet gaat alla traffic via DSL
Als ik gateway 192.168.1.254 zet gaat alle traffic via Telenet

Ik probeer in deze router een route naar het IP van die license server te zetten, bij 'routing' maar die lijkt het niet te doen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie niet in wat die 3de router daar komt doen (overbodig). PC/Server aansluiten op switch, nodige static routes definiëren op server.

Dus het is heel simpel (config van uw server)l:

- Stel sowieso static ip in (+ DNS server(s))
- default gateway server: ip adres van uw adsl router (1.1)
- static route voor die welbepaalde host(s): definieren in static route(s) met als gateway ip uw telenet router (1.254)
speciall
Pro Member
Pro Member

Dus, stel dat ik wil dat alle traffic naar www.leuven.be via telenet gaat doe ik volgende op m'n server:

route add 212.113.89.50 MASK 255.0.0.0 192.168.1.254 Metric 10
?

Of kan dit niet?
Wat is de juiste syntax en subnet van dit IP?
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Ik ken de syntax niet van buiten (google) want dat kan ook lichtelijk verschillen (Windows versus Unix). Als dit voor één ip adres is, mag je gewoon een host route toevoegen (dus subnet mask 255.255.255.255). Voor een klasse c subnet zou dat per default toch anders al niet kloppen (eerder 255.255.255.0 als ik me niet vergis). Die metric zou je denk ik best lager kiezen dan die van uw default gateway, om zeker te zijn dat hij deze verkiest...
speciall
Pro Member
Pro Member

OK, 't is gelukt, ik had niet door dat de SM 255.255.255.255 moest zijn :-)
De 3de router is nodig om netwerken te scheiden, 't is eigenlijk een endian firewall... :)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

TomG schreef:Die metric zou je denk ik best lager kiezen dan die van uw default gateway, om zeker te zijn dat hij deze verkiest...
Die metric verlagen is eigenlijk niet nodig. De klasse C route lijkt voor je PC 'dichterbij' dus hij zal altijd die route verkiezen.
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:
TomG schreef:Die metric zou je denk ik best lager kiezen dan die van uw default gateway, om zeker te zijn dat hij deze verkiest...
Die metric verlagen is eigenlijk niet nodig. De klasse C route lijkt voor je PC 'dichterbij' dus hij zal altijd die route verkiezen.
Hmmm, goed om te weten. :)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer

Sub Zero schreef:
De metric van je statische route moet echt wel lager zijn dan die van uw gateway. Zoniet stuurt hij het verkeer over de gateway. Het doet er niet toe als de bestemmeling van de route een host, /8 of /24 range is. Van zodra het niet binnen zijn eigen subnet is, zoekt hij de route met de laagste metric.

Een route metric hoger dan die van uw standaard gateway kan handig zijn als je twee routes kan nemen, maar de ene veel duurder (misschien dialup) en trager is dan de ander. Je kan hierbij zorgen dat verkeer naar enkel bepaalde adressen via de tweede trage route gaat verlopen als de eerste uitvalt.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Lees deze pagina maar eens op je gemak. Metrics worden alleen gebruikt bij gelijke routes. Bij ongelijke prefixes wordt de metric genegeerd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”