Betaalbare, snelle router voor bedraad netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
quagmire
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2008, 22:22

Ik heb een Telenet expressnet abonnement. Zoals velen op dit forum wel zullen weten, is de snelheid daarvan onlangs verhoogd van 15 MBit naar 30MBit.

Om te testen of de verhoging al was doorgevoerd heb ik onlangs mijn verbinding getest via speedtest.net

Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben erbij uitgekomen dat ik door mijn PC rechtstreeks op de modem aan te sluiten een effectieve snelheid van 27MBit haal, maar met de router ertussen zakt dit tot maximum 7-8 MBit.

Ik heb wat geëxperimenteerd met de instellingen, maar volgens wat ik op sommige internet-fora gevonden heb zou de hardware van de router in kwestie (SMC 7004VBR) sowieso te traag zijn om dat sneller dan 8MBit door te geven van WAN naar LAN.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe router (voor een bedraad netwerk), die zonder problemen de 30MBit die ik aan de WAN-zijde binnenkrijg kan doorgeven naar de LAN-zijde. Het liefste zou ik natuurlijk een router hebben die niet duurder is dan nodig.

Normale MB routers hebben volgens de specs bijna altijd een 10/100MB poort aan de WAN-zijde, maar veel routers halen in de praktijk die snelheden niet volgens wat ik gelezen heb.

Ik vind op internet echter vrij weinig benchmarks/reviews van routers waarbij de WAN-LAN snelheid in de praktijk getest of besproken wordt.

Welke zou een goede router zijn om mijn probleem op te lossen? Of kan ik er vanuit gaan dat alle moderne routers wel 30 MBit kunnen doorgeven van de WAN naar de LAN-zijde?

Ik had eigenlijk al eens zitten kijken naar de [url url=http://www.redcoon.be/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B140229/cid/8230/D_Link_DIR_100_DE]D-Link DIR-100/DE[/url]. Zou dit een goede keuze zijn?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

met m'n fonera 2.0n haalde ik een WAN-LAN van 75Mbit (de 4 poorten zijn technisch 100Mbit, de wifi 300Mbit)
LAN-LAN haal ik 100Mbit

het verlies is dus te herleiden naar de 400mhz cpu en 64MB RAM die de NAT/Firewalling moet doen
ik geloof dat jouw SMC amper 8mb ram en 180mhz cpu heeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

quagmire schreef:Ik vind op internet echter vrij weinig benchmarks/reviews van routers waarbij de WAN-LAN snelheid in de praktijk getest of besproken wordt.
Kom, kom... Google op "wan to lan throughput" en de eerste link geeft je alle benchmarks !

De vraag kan je hier op het forum de laatste weken haast wekelijks terug vinden... en het antwoord is dus http://www.smallnetbuilder.com/componen ... temid,189/
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”