Gratis WiFi voor KMO's bij ExpressNet ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Het is me nog nooit overkomen dat ik zelf Telenet aan een bedrijf heb aangeraden, maar deze keer dan toch wel.
Ik had echter nog een paar vraagjes:

a) Op de website van Telenet staat bij "Thuis" dat een draadloze installatie gratis is. Ik kan daar echter absoluut niets voor terugvinden bij het bedrijven-gedeelte.
Mag ik aannemen dat dit ook gewoon het geval is? Zo niet valt Telenet sowieso weg, alles gebeurd daar draadloos.

b) Op dit moment is er Belgacom ADSL, maar ik kan nergens een COAX vinden die het gebouw binnenkomt. Wordt hier rekening mee gehouden of verwachten ze dat er al een COAX ligt?

Als jullie het ook niet weten bel ik wel naar de klantendienst, maar het is zondag en ik weinig positieve ervaringen met de klantendienst.
Laatst gewijzigd door a3ke 22 maa 2010, 06:49, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Tag in topictitel verwijderd
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik zou je het in elk geval niet aanraden (en al zeker niet voor bedrijven) om dergelijke "draadloze" installatie bij telenet af te nemen. In se zetten ze gewoon een access point achter de modem (al dan niet met switch) en zit je niet achter een NAT firewall afgeschermd. Als beveiliging u geen zorg is, kan je zo'n setup overwegen. ;) Uiteraard blokkeren ze quasi alle bruikbare inkomende poorten om toch maar niet onder het mom van slecht beveiligd hun producten aan de man/vrouw te brengen.

Naar het schijnt zouden er wèl al modems in omloop zijn met geintegreerde draadloze routers. Users rapporteren dat het hier dan wel om een NAT router gaat, dus zeg maar dat je binnen de wallen van het kasteel zit.
Opnieuw een valkuil: je kan slechts beperkte aantal instellingen wijzigen.

De moraal van't verhaal? De marketing doet z'n werk, maar met ietwat achtergrond kennis weet je al snel hoe laat het is... Je zou niet de eerste noch de laatste zijn die hier een topic start om te zeggen dat z'n netwerk niet gaat (want natuurlijk werkt het niet, hij zit niet eens in een private Lan).
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ja, ik weet hoe het in zijn werk gaat ;)
Volgens mij zetten ze gewoon een D-Link switch achter de modem, en daaraan een DWL-G700AP met 64-bit WEP-encryptie die overeen komt met de 5 laatste cijfers van het serienummer. IP dat je krijgt is een public IP van Telenet, veilig is anders. Daarom dat ze alle poorten onder de 1024 blokkeren. :)

De bedoeling was dan ook niet om ook werkelijk gebruik te gaan maken van de setup die Telenet installeert. Nadat de installatie gedaan is komt er gewoon een degelijke router achter de modem, en wordt het AP gebruikt als repeater voor het gebouw verderop. Op dit moment wordt daar ook een DWL-G700AP voor gebruikt, maar die is ongeveer aand het eind van zijn latijn, een gratis nieuwe bij een Telenet-installatie zou dus niet mis zijn ;)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

m'n ervaring is dat deze wifi vaak te wensen overliet
1 blokje ontvangst...m'n laptop stond ernaast..m'n buurman / overbuur 5 blokjes
dus aan m'n laptop hing het niet...

alle andere dlinks van die telenet installateur...zelfde
slecht pallet?

ook regelmatig telenet modem herstarten want hij onthoud de laatste 2 macadressen van pc's die kunnen aanmelden
(dus als je het niet beveiligd zit heel de straat erop)
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Tja, D-Link, wat wil je...

Maar in de huidige setup maken we gebruik van dezelfde DWL-G700AP's die Telenet ook installeert, en dat werkt vooralsnog zonder problemen als repeater voor de Belgacom modem. Er wordt echter binnenkort overgestapt op Telenet, en het zou handig zijn als we daarbij nog zo'n D-Link zouden krijgen om de huidige D-Link repeater te vervangen (de reset knop is kapot en de behuizing is open).
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Als dat bedrijf kiest voor ExpressNet krijgen ze daar een gratis draadloze installatie bij, ongeacht of het een bedrijf of particulier is. Het is niet mogelijk om een BTW nummer op te geven als particulier.
Bij nieuwe installaties wordt momenteel een Motorola SVG1501E (wireless) geplaatst met aangepaste firmware. Beperkt kunnen de instellingen gewijzigd worden in mijntelenet, het standaard wachtwoord (WPA-PSK) ervan staat op een sticker die op de modem kleeft en tevens in mijn telenet aan te passen.
COAX ligt zowat overal, als die niet in het gebouw binnenkomt en een nieuwe geplaatst dient te worden moet je voor afstanden groter dan 2 meter je zelf een schup in de grond te steken. Dan is het alleen nog een kwestie van uit te zoeken of die bij buren onder- of bovengronds ligt.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Oei, da's ni leuk. Kan je nog kiezen voor de oude Motorola Surfboard modem's + D-Link DWL-G700AP ?
Anders wordt het een iets grotere investering. Sowieso moet dan het router + wireless gedeelte van de modem worden uitgeschakeld, en zitten we nog steeds met de oude D-Link als repeater.

Het zou erg handig zijn moest je nog kunnen kiezen voor de Surfboard + D-Link combinatie.
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Petervanakelyen schreef:Oei, da's ni leuk. Kan je nog kiezen voor de oude Motorola Surfboard modem's + D-Link DWL-G700AP ?
Of je de SURFboard modems nog kan krijgen weet ik niet, een niet-draadloze (waarschijnlijk in de vorm van een SBV6180E) is op aanvraag te krijgen.
Petervanakelyen schreef:Anders wordt het een iets grotere investering. Sowieso moet dan het router + wireless gedeelte van de modem worden uitgeschakeld, en zitten we nog steeds met de oude D-Link als repeater.
Op de SVG1501E kan het draadloze gedeelte niet uitgeschakeld worden, de router/DHCP functie evenmin (bridged gaat dus niet), hier kan je hooguit een DMZ IP op instellen.
Petervanakelyen schreef:Het zou erg handig zijn moest je nog kunnen kiezen voor de Surfboard + D-Link combinatie.
Naar wat ik vernomen heb zijn losse AP's voor nieuwe installaties de deur gewezen, waarom je uberhaüpt een AP ipv. een router wil zou ik ook niet weten.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Naar wat ik vernomen heb zijn losse AP's voor nieuwe installaties de deur gewezen, waarom je uberhaüpt een AP ipv. een router wil zou ik ook niet weten.
Op dit moment is het zo dat er een Belgacom ADSL abbo is. Er staat een SpeedTouch 516v6 modem, waaraan een Linksys WRT160N is gekoppeld. Er hangt ook een D-Link DWL-G700AP in het netwerk, die als repeater voor het wireless signaal van de Linksys router is ingesteld. Op die manier is er ook draadloos internet in een gebouw verderop.

Nu valt het Belgacom ADSL de hele tijd weg, en was er al een tijdje naar een andere provider aan het zien. Telenet kwam daar toevallig het beste uit de bus, en het feit dat er een D-Link DWL-G700AP werd meegeleverd zou erg van pas komen omdat die onze huidige (half kapotte) DWL-G700AP zou kunnen vervangen.
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Petervanakelyen schreef:Op dit moment is het zo dat er een Belgacom ADSL abbo is. Er staat een SpeedTouch 516v6 modem, waaraan een Linksys WRT160N is gekoppeld. Er hangt ook een D-Link DWL-G700AP in het netwerk, die als repeater voor het wireless signaal van de Linksys router is ingesteld. Op die manier is er ook draadloos internet in een gebouw verderop.
Als die setup werkt, behoud hem dan gewoon?
Petervanakelyen schreef:Nu valt het Belgacom ADSL de hele tijd weg, en was er al een tijdje naar een andere provider aan het zien. Telenet kwam daar toevallig het beste uit de bus, en het feit dat er een D-Link DWL-G700AP werd meegeleverd zou erg van pas komen omdat die onze huidige (half kapotte) DWL-G700AP zou kunnen vervangen.
Als die half kapot is, vervang hem dan gewoon? Kost €50 nieuw.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Als die setup werkt, behoud hem dan gewoon?
Met als enige obstakel het feit dat de setup wel werkt maar de ADSL-verbinding zelf echt vaak weg valt.
Of dat er opeens verteld wordt dat er is overgeschakeld naar een lager profiel omdat er te veel storing zou zijn.
Als die half kapot is, vervang hem dan gewoon? Kost €50 nieuw.
Er komt een WRT54GL met DD-WRT in repeater mode. Maar ik zit nu meer in over de modem die ze meeleveren.
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Petervanakelyen schreef:
Als die setup werkt, behoud hem dan gewoon?
Met als enige obstakel het feit dat de setup wel werkt maar de ADSL-verbinding zelf echt vaak weg valt.
Of dat er opeens verteld wordt dat er is overgeschakeld naar een lager profiel omdat er te veel storing zou zijn.
Ik bedoelde "behoud de setup dan bij de nieuwe TN verbinding", niet op "blijf bij BGC".
Petervanakelyen schreef:
Als die half kapot is, vervang hem dan gewoon? Kost €50 nieuw.
Er komt een WRT54GL met DD-WRT in repeater mode. Maar ik zit nu meer in over de modem die ze meeleveren.
FTR, de v7 ondersteund geen DDWRT. Vraag gewoon naar een niet-draadloze modem en je zit goed.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Misschien dat dat inderdaad nog het beste is. Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is: krijgt de Linksys WRT160N dan een public IP van de niet-draadloze router of een intern? Ik neem aan dat als je hem niet bridged kan zetten je inderdaad een intern IP krijgt toegewezen, dan moet je al je poorten dus dubbel forwarden?

EDIT: DMZ opzetten dus. OK, dat valt nog wel mee.
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Petervanakelyen schreef:Misschien dat dat inderdaad nog het beste is. Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is: krijgt de Linksys WRT160N dan een public IP van de niet-draadloze router of een intern? Ik neem aan dat als je hem niet bridged kan zetten je inderdaad een intern IP krijgt toegewezen, dan moet je al je poorten dus dubbel forwarden?
Alle (huidige) niet-draadloze modems van telenet fungeren bridged naar het device (switch/router/ap) er achter. Waarom? Zodat ze nog steeds mensen een duurder pakket kunnen verpatsen als ze met meerdere computers willen kunnen surfen.

Als je de draadloze neemt, kan je de poorten dubbel gaan forwarden, zien dat modem+router van TN en eigen router niet in dezelfde range gaan werken (192.168.0.0/24), ofwel zelfde conclusie als in elke andere situatie: een router achter een router plaatsen is vragen om problemen (lees: extra werk).
De range van de TN modem in mijntelenet aanpassen werkt naar ervaring niet zo denderend goed.
Edit 23:21; datzelfde geldt voor DMZ opzetten.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Petervanakelyen schreef:Tja, D-Link, wat wil je...

....
D-Link maakt over het algemeen behoorlijk goeie netwerk hardware (toch voor SOHO gebruik). Er kunnen natuurlijk tal van andere (storings)factoren zijn. Zoals microgolf(s), andere wireless netwerken in de buurt, DECT telefoons, slechte firmware/reeks,... Tegenwoordig werkt heel wat apparatuur op de 2,4 Ghz band.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wynand schreef:
Petervanakelyen schreef:Oei, da's ni leuk. Kan je nog kiezen voor de oude Motorola Surfboard modem's + D-Link DWL-G700AP ?
Of je de SURFboard modems nog kan krijgen weet ik niet, een niet-draadloze (waarschijnlijk in de vorm van een SBV6180E) is op aanvraag te krijgen.
Petervanakelyen schreef:Anders wordt het een iets grotere investering. Sowieso moet dan het router + wireless gedeelte van de modem worden uitgeschakeld, en zitten we nog steeds met de oude D-Link als repeater.
Op de SVG1501E kan het draadloze gedeelte niet uitgeschakeld worden, de router/DHCP functie evenmin (bridged gaat dus niet), hier kan je hooguit een DMZ IP op instellen.
1. Volgens een goede bron kun je niet meer kiezen voor de oude modems.
2. Het wireless deel kun je wél uitschakelen via Mijn Telenet. Routing uitschakelen gaat idd niet en enige optie om je eigen router te gebruiken is idd om die in de DMZ te zetten.
3. Opnieuw volgens dezelfde goede bron gaan ze geleidelijk ED3 uitrollen en gaan die SVG1501E's dus recalled worden (zelfs voor niet-Fibernet klanten) en vervangen door ED3 modems (die geen geintegreerde router hebben).
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Broadcasting uitschakelen en WiFi uitschakelen zijn nog twee verschillende dingen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wynand schreef:Broadcasting uitschakelen en WiFi uitschakelen zijn nog twee verschillende dingen.
Je kan effectief je wireless uitschakelen. Ik zeg helemaal niets over SSID broadcasting (wat je overigens niet kunt uitzetten).
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Dan heb jij een andere modem(versie) gekregen dan ik tot hier toe gezien heb.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wynand schreef:Dan heb jij een andere modem(versie) gekregen dan ik tot hier toe gezien heb.
Wij hebben het hopelijk toch over hetzelfde: Motorola SVG1501E, die enkel via Mijn Telenet beperkt te configureren is. Daar kan ik wel degelijk Wireless helemaal uitzetten. Zou me verbazen dat ze verschillende varianten hebben waarbij dan ook effectief de config schermen op Mijn Telenet verschillend zijn. Heb hier trouwens zelfs al eens een link naar wat helpschermen op de Telenet site zien passeren waar elke setting uitgelegd wordt.


Edit: [url]http://onlinesupport.telenet.be/eCustomer/iq/telenet/request.do?session={414db780-369a-11df-ec1d-000000000000}&event=1&view()=c{2f658cd0-e0cf-11de-5090-000000000000}&varset()=pobj:{0fe8f130-e0cf-11de-5090-000000000000}&varset(2)=origin:problem3&forward=case&varset(3)=usergroup:End%20Customers%20-%20Anonymous&varset(4)=user:anonuser[/url] is die helppagina te vinden.. zoals je ziet 'Draadloos signaal: ingeschakeld/uitgeschakeld'

(blijkbaar werkt die URL tag niet deftig op dit forum...)
Laatst gewijzigd door Tomby 23 maa 2010, 17:47, in totaal 5 gewijzigd.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Petervanakelyen schreef: Met als enige obstakel het feit dat de setup wel werkt maar de ADSL-verbinding zelf echt vaak weg valt.
Of dat er opeens verteld wordt dat er is overgeschakeld naar een lager profiel omdat er te veel storing zou zijn.
is overschakelen naar vdsl2 niet mogelijk?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Ik bij de installaties die ik er mee gedaan heb niet..
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”