Belgische artiesten wachten op half miljard

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
john1971
Starter
Starter

BRUSSEL (AFN) - Helmut Lotti, band dEUS en andere Belgische artiesten wachten nog op 480 miljoen euro aan auteursrechten. De organisaties voor de rechten hebben er een enorme werkachterstand, meldde senator Bart Tommelein van Open VLD.

Filip Vanes, manager van zangeres Axelle Red, zegt dat hij de laatste vijf jaar één afrekening heeft gekregen van Uradex, de organisatie van uitvoerende kunstenaars. ,,Volgens mij ligt iedereen daar gewoon te slapen op kantoor. Bleek dat er geen databank was opgezet, dat ze geen info konden verstrekken en zelfs niet konden zeggen hoe de berekening was gemaakt. Schandalig'', zegt de manager zaterdag in krant De Morgen. Ook de manager van Gabriël Rios noemt de organisatie een ramp.

De auteursrechtenorganisatie Sabam zegt dat het zo'n 200 miljoen euro op een rekening houdt, om rente te vangen. Met die rente zou het de eigen kantoorkosten drukken, wat de artiesten ten goede zou komen.

Senator Tommelein rekent op verbetering door een nieuwe wet die de rechtenorganisaties verplicht om binnen twee jaar te betalen. Nu ligt dat maximum op drie jaar.

Bron: DFT.nl (20 maart 2010)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Die rente incasseren ze natuurlijk zelf. Wie zijn zij om te bepalen dat ze dat geld efficiënter kunnen investeren dan de artiest zelf???
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

wat mij verbaast is dat er nog geen 1 artiest isnaar voor gekomen en hun heeft aangeklaagd
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

inderdaad, als het echt zoveel geld was, dan zouden ze dat wel doen.

Ware het niet dat het een verwerpelijke, doch zo ik verneem wettelijke, techniek is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”