BBOX2 : Telefoonkoperdraad -> ethernetverbinding

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mucha
Starter
Starter

Met de komst van VDSL2 ben ik een BBox2 gaan halen. Zoals verwacht is de wifi niet krachtig genoeg om vanuit het eerste aansluitpunt (kelder) tot op de zolder te geraken.

Voorheen liep de telefoonkoperdraad(en) naar het eerste verdiep boven waar ze na een 5poligestekker en ADSL-splitter naar een RJ11 werden gezet om zo naar de modem/router(dlink) te gaan. Vandaaruit had ik overal een goeie wifi connection.

Wat is nu het plan?
Ik ben eringeslaagd om de bbox door te verbinden naar de dlink met een ethernetkabel (RJ45) Nu heb ik dus twee AP's.
Nu wil ik die tweede AP (dlink) terug op zijn oorspronkelijk plaats zetten (eerste verdiep) zodat ik een mooie (en zelfs verbeterde) dekking heb over het hele huis.

Mijn vraag is nu: kan ik de dubbele koperdraad van hierboven gebruiken om die ethernet (RJ45) verbinding tussen bbox en dlink tot stand te brengen?
Er kwam dus vroeger een RJ11 uit, is een RJ45 ook mogelijk?
Uiteraard moet ik dan de koperdraad doorknippen aan het eerste aanslutingspunt zodat ik gewoon een koperdraad heb lopen van kelder naar eerste verdiep.

Ik hoop dat dat wat duidelijk was...

Alvast Bedankt!
-Thomas
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

FWIW
Men heeft mij ooit gezegd dat bij standaard RJ45, wired ethernet, de lengte van de draad tot 100meter mag gaan maar kijk er mij niet op aan he :-) .. in elk geval ligt er hier één verbinding met volle 20meter ethernet en dat werkt probleemloos ..
HTH
mvg
Mucha
Starter
Starter

De lengte zal geen probleem zijn denk ik (max 10m)

Ik heb gewoon geen idee hoe ik die dubbelkoperdraad kan omtoveren in een RJ45 wired ethernet. Als dit uberhaupt mogelijk is...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ik begrijp niet helemaal wat je wil doen.

maar als je de modem beneden hebt, en je hebt een telefoonkabel naar boven lopen, kan je geen netwerkkabel ervan maken.
4 draadjes (indien het een 2paar telefoonkabel is, ga ik wel ff vanuit) naar 8 draadjes (ok, in theorie 4 gebruikte, maar toch) gaat niet echt.
is er een bepaalde reden dat je de modem beneden hebt staan nu?

wat je kan doen, en dat is wss de beste oplossing, indien er geen redenen zijn om de modem beneden te houden is dit:

je zet de 6polige stekker beneden (staat ie nu dus wss al)
in de stekker verbindt je dan 2 kabeltjes op het groene blokje (tel) en de andere 2 op het blauwe (dsl)
draai dicht, steek de splitter er terug op, ga naar boven.

boven heb je vervolgens 2 stopcontactjes nodig (eventueel 1 blokje met 2 rj11 connectoren)
daar verbindt je dan de 2 kabeltjes op per aansluiting et voila: 1 telefoonaansluiting, 1 xdsl aansluiting.

op die xdsl aansluiting steek je de modem, en voila: je modem staat boven en je signaal is ongeveer even sterk (afhankelijk van type kabel, lengte van kabel, eventuele aftakkingen)

mvg,
Mucha
Starter
Starter

Splitter schreef:ik begrijp niet helemaal wat je wil doen.

maar als je de modem beneden hebt, en je hebt een telefoonkabel naar boven lopen, kan je geen netwerkkabel ervan maken.
4 draadjes (indien het een 2paar telefoonkabel is, ga ik wel ff vanuit) naar 8 draadjes (ok, in theorie 4 gebruikte, maar toch) gaat niet echt.,
Ok, daar vreesde ik al voor.
Splitter schreef:is er een bepaalde reden dat je de modem beneden hebt staan nu?
Omdat de bbox2 rechtstreeks op het eerste aansluitingspunt in de kelder moet staan voor VDSL2. Met ADSL moest dit niet.
Splitter schreef: in de stekker verbindt je dan 2 kabeltjes op het groene blokje (tel) en de andere 2 op het blauwe (dsl)
draai dicht, steek de splitter er terug op, ga naar boven.

boven heb je vervolgens 2 stopcontactjes nodig (eventueel 1 blokje met 2 rj11 connectoren)
daar verbindt je dan de 2 kabeltjes op per aansluiting et voila: 1 telefoonaansluiting, 1 xdsl aansluiting.

op die xdsl aansluiting steek je de modem, en voila: je modem staat boven en je signaal is ongeveer even sterk (afhankelijk van type kabel, lengte van kabel, eventuele aftakkingen)
mvg,
Hier kan ik niet helemaal volgen... Ik heb één paar koperdraad van de kelder naar boven lopen. Die wil ik gebruiken om boven een wifi signaal uit te zenden. Al da niet door daar een modem te zetten of de extra oude router.
Alvast bedankt!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mucha schreef:
Splitter schreef:ik begrijp niet helemaal wat je wil doen.

Hier kan ik niet helemaal volgen... Ik heb één paar koperdraad van de kelder naar boven lopen. Die wil ik gebruiken om boven een wifi signaal uit te zenden. Al da niet door daar een modem te zetten of de extra oude router.
Alvast bedankt!
als je telefonie hebt dat boven moet komen EN de modem boven zou willen zetten, gaat dat idd niet werken met een 1paar kabel (2 draadjes dus maar...)
eigenlijk, daar kan je niets mee doen behalve kiezen: of je telefonie gaat naar boven, of je internet gaat naar boven (en de modem dan boven)

als je zegt: de telefoon mag beneden staan en boven wil ik enkel mijn modem (neem bv een draadloze telefoon), dan kan je het nog steeds doen zoals ik zei:

je pakt dat paartje van de kabel, verbindt dat in het 6polige stopcontact op de blauwe klem (dsl), en dan is je stopcontact boven een stopcontact ENKEL voor de modem.
in dat geval kan je dus je modem boven zetten en zou dat evenzeer moeten werken.

maar hou er rekening mee dat als je kabel die naar boven gaat slecht is, je signaal ook slecht kan zijn.
Mucha
Starter
Starter

Splitter schreef: als je zegt: de telefoon mag beneden staan en boven wil ik enkel mijn modem (neem bv een draadloze telefoon), dan kan je het nog steeds doen zoals ik zei:

je pakt dat paartje van de kabel, verbindt dat in het 6polige stopcontact op de blauwe klem (dsl), en dan is je stopcontact boven een stopcontact ENKEL voor de modem.
in dat geval kan je dus je modem boven zetten en zou dat evenzeer moeten werken.

maar hou er rekening mee dat als je kabel die naar boven gaat slecht is, je signaal ook slecht kan zijn.
Ja, de modem enkel boven is ok!
Als dit lukt zou dat heel goed zijn,maar waarom hamert belgacom er dan op dat je perse een RJ11 in de full rate splitter aan het aansluitpunt moet steken om je modem rechtsstreeks te verbinden?
Regulus
Pro Member
Pro Member

IK snap nog steeds niet goed waar je naartoe wil :wink:
Ik heb gewoon de 5-6adapter en de full splitter op de telefoonplug gestoken en van daar uit vertrek ik met die bijgeleverde 12meter blauwe kabel naar de bbox2 die bij mij op het gelijkvloers staat...
Ze hebben mij juist omgeschakeld naar vdsl2 en na een modem reset en invoeren van mijn parameters werkt alles direct zonder problemen (20048 dl, tot nu toe ...)
FWIW
Mucha
Starter
Starter

Waar ik naartoe wil:
Een AP op eerste verdiep.

Probleem:
Modem moet rechtsstreeks op fullrate splitter op eerst aansluitpunt in de kelder

Possible solution:
Een paarkoperdraad dat van kelder naar eerste verdiep loopt
Regulus
Pro Member
Pro Member

???? mijn modem staat aangesloten op het eerste aansluitpunt in de woonkamer .. er zit alleen 12 meter blauwe (vdsl2) telefoondraad tussen dat punt en de bbox2 op het gelijkvloers? 8)

.. en BTW met mijn adsl ging dat ook hoor .. de telefoon afgetapt na een splitter in de woonkamer en met 10 meter telefoondraad de telefoonlijn "verlengd" en na een splitter de adsl modem/router aangesloten op het gelijkvloers ... werkte zonder problemen :wink:
Mucha
Starter
Starter

Regulus schreef: .. en BTW met mijn adsl ging dat ook hoor .. de telefoon afgetapt na een splitter in de woonkamer en met 10 meter telefoondraad de telefoonlijn "verlengd" en na een splitter de adsl modem/router aangesloten op het gelijkvloers ... werkte zonder problemen :wink:
Maar ik heb begrepen dat dat met VDSL niet meer kan! Dat je nu rechtsreeks van de FULL RATE splitter op het 6polige eerste aansluitpunt naar je modem moet.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mucha schreef: Ja, de modem enkel boven is ok!
Als dit lukt zou dat heel goed zijn,maar waarom hamert belgacom er dan op dat je perse een RJ11 in de full rate splitter aan het aansluitpunt moet steken om je modem rechtsstreeks te verbinden?
als je het uitvoert zoals ik hierboven gezegd heb, dan zal dat wel lukken :)
waarom het "beter" is om je modem met een rj11 op de fullrate splitter te steken: zo kan er niet gezegd worden dat er problemen zijn met de binnenbekabeling,
als die bv ergens niet geisoleerd is en een kortsluiting heeft op grond.

overigens kan er wel altijd schuld gestoken worden op de binnenbekabeling als je het 6polig stopcontact fout aansluit;
maar ik ga ervanuit dat dat in orde is
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wat dacht je van trek een netwerkkabel en een nieuwe telefoonkabel tot boven, je knoopt/tapet deze in de kelder of op je zolder aan je oude draad, en trekken maar.

Natuurlijk voel je best eens of er in je oude draad beweging komt hé :D
Zo'n prutstang voor klemmetjes te zetten is niet zo duur, maar helpt je hopelijk verder (ikzelf krijg de klemmetjes ook toe met een schroevendraaier en veel geduld)

Indien je verdere info wil over hoe je dit aanpakt, PM me dan, normaal kom ik niet buiten het subforum van Scarlet
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Waar je intro binnenkomt het zespolig stopcontact plaatsen.
De leiding die naar boven gaat aansluiten op het blauwe blokje.
De rest op het groene blokje.
Zespolige splitter erop zetten (hier moet je niks insteken als er al iets op de blauwe klem is aangesloten).

Klaar. :bdaysmile:
Mucha
Starter
Starter

Ok bedankt iedereen!
Toch raar dat ik heb opgevangen dat het rechstreeksop die 6polige full rate splitter moest...

Maar ben blij dat het niet het geval is :)
hannibal
Starter
Starter

het probleem voor de meeste is meestal dat de tf07 niet geinstalleert wordt. deze laat je toe door gewoon de splitter intestekken het blauwe klemmettje te gebruiken. door die tf kan je zonder rechtstreeks op die splitter te moeten werken je aansluiting verwezelijken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”