Panorama: Pop, wat levert het op?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Wie heeft Panorama gezien en wat vond je er van ? Het ging over het illegaal downloaden en ze interviewden enkele muzikanten zoals Ozark Henry en de gasten van The black box revelation, etc. Platenmaatschappij EMI liet ook van zich horen.

In de meeste dingen die Ozark Henry zei kon ik wel volgen, met betrekking tot de platenmaatschappijen alsook wat die gast van Radiohead had te zeggen.

http://www.canvas.be/canvasactua/panora ... more-2132/
http://www.canvas.be/canvasactua/panora ... more-2132/
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb het met één oog bekeken en het viel me op dat de artiesten nogal voorstander waren van Sabam.
Gunther Verspecht (frontman van Stash) gaf zelfs toe dat hij van zijn royalties niet kan leven en dat het daarom goed was dat Sabam er is :oops: .

Afgelopen zomer in hetzelfde hotel gezeten als Regi (Milk Inc.) en Wout (Sylver) en 'k moet zeggen 'k had niet de indruk dat ze geld te kort hadden :wink:
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik heb het opgenomen en gezien, ik vond het wel interessant om te weten dat Black Box R nog zo diep in het schuld zat. Toch niet echt een onbekende groep (allé ook niet echt bekend maar ge weet wat ik bedoel).

Nu heb ik wel bedenkingen bij illegale downloads. Op een gegeven werd er gezegd dat de cd van Black Box R via Pirate bay 17.000 keer was gedownload en er dus zoveel inkomsten kwijt zijn. Maar in hoeverre zou een downloader dat effectief gekocht hebben als hij er niet gratis aan kan raken?

Ook het feit dat een artiest als Anouk het sportpaleis kan laten vollopen, zou vroeger ook geen waar zijn ten tijde van het ECC toernooi.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Block schreef:Ik heb het opgenomen en gezien, ik vond het wel interessant om te weten dat Black Box R nog zo diep in het schuld zat. Toch niet echt een onbekende groep (allé ook niet echt bekend maar ge weet wat ik bedoel).

Nu heb ik wel bedenkingen bij illegale downloads. Op een gegeven werd er gezegd dat de cd van Black Box R via Pirate bay 17.000 keer was gedownload en er dus zoveel inkomsten kwijt zijn. Maar in hoeverre zou een downloader dat effectief gekocht hebben als hij er niet gratis aan kan raken?

Ook het feit dat een artiest als Anouk het sportpaleis kan laten vollopen, zou vroeger ook geen waar zijn ten tijde van het ECC toernooi.
Heel op het einde zei die manager van The black box R toch wat een mogelijke oplossing kon zijn en volgens mij was dat gewoon de Three strikes wet zoals in Frankrijk.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

En wie gaat dat controlleren, de ISP of de politie? Uiteindelijk komt het neer op het systematisch schenden van de privacy zonder dat hiervoor een gerechtelijk bevel nodig is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:En wie gaat dat controlleren, de ISP of de politie? Uiteindelijk komt het neer op het systematisch schenden van de privacy zonder dat hiervoor een gerechtelijk bevel nodig is.
Vind ik ook, de burgers moeten alsmaar meer privacy afstaan. Ik hoop dat het hier niet komt.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Het hypocriete van heel deze situatie is dat "echte" criminelen zoals moordenaars, terroristen of fraudeurs vaak vrijuit gaan door een gerechtelijke dwaling terwijl wij voor het delen of downloaden van een MP3tje direct buiten proportie hoge boetes krijgen en zelfs van het internet afgesloten kunnen worden.

Nuja, dat is mijn mening hierover.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

De fragmenten uit de nieuwe Ozark Henry zijn veelbelovend.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

seagull schreef:De fragmenten uit de nieuwe Ozark Henry zijn veelbelovend.
Ozark Henry (Piet Goddaer) was ook de enige in de uitzending die een goede onderbouwde uitleg gaf. Hij zag ook in dat de muziekindustrie de verkeerde weg opgegaan was toen ze Napster vervolgden. De platenmaatschappijen had beter internet als nieuwe afzetmarkt aanzien en niet ten allen prijze geprobeerd om de evolutie tegen te houden.
Zijn uitleg om de CD iets "extra" te geven was er knal op. Dat je mits 3 maanden te wachten een CD had voor 7 Euro i.p.v. 20...

In het programma werd ook weer voorbijgegaan aan het feit dat niet elke download een niet verkochte CD is.

Dat de verhoudingen bij de verdeling van de inkomsten scheefgetrokken zijn kwam ook maar zijdelings ter sprake. Kostprijs CD = 10 Euro, artist krijgt 1 Euro. Tussen productie en consument gaat de prijs van 10 naar 18/22 Euro (distributie en winst van de winkel?)

En dan is er nog Sabam natuurlijk. Die heffing moet steeds betaald worden ook als de artiest er niet aangesloten (ooit gehoord in een interview met 1 van de Neveneffecten).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik dacht bij Stash ook wel, hier ken ik maar één liedje van (sadness) dus eigenlijk is het normaal dat je er niet riant mee van kan leven.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Als artiesten geen geld kunnen verdienen met hun muziek is het tijd om betere muziek te maken of een andere job te zoeken.

Niet om de eerlijke consument nog meer in het zak te zetten. (sabam, auvibel, ...)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Inderdaad, niet elke download is een cd verkoop minder. Toen ik zelf eens napster demonstreerde aan een kennis begon die vanaf dan vanalles te downloaden. Voordien kocht hij NOOIT een cd en met of zonder internet, hij zal het nooit doen. Zo heb je een heel grote massa: ze kopen hooguit 1 keer om de 2 jaar of zo eens een verzamelcd'tje maar hun harde schijf staat vol muziek. Neem hen internet af en zij zullen dat allemaal gaan bestellen op cd zeker ? Belachelijke veronderstelling.

Die anti-downloadmaatregelen zijn dan ook steeds gericht op het schrikeffect. Ipv, zoals ook in de uitzending aan bod kwam ,te focussen op een meerwaarde die een cd, dvd en zoverder kan bieden (vb. veel betere kwaliteit tenminste als men het produkt dan zo maakt ...)

Daarnaast, de concertprijzen zijn wel 10x zo duur als 15 jaar geleden. Als een artiest daar niets aan zou verdienen dan zit er iemand in de schakel die wel met heel veel gaat lopen ...

Een internetverbinding afsluiten als straf ? Stel je voor dat bankovervallers vluchten via de snelweg en gevat worden. En dan een rechter die ze als straf levenslang rijverbod op de snelweg zou opleggen ...

Ik voel meer voor een bijdrage in het internetabonnement (hier in Belgie kunnen ze dan eerst de prijzen daarvan werkelijk omlaag halen) maar dan moeten wel al die muziektaksen op cd, usb dragers enz verdwijnen en moet auteursrechtenverenigingen erkennen dat downloaden niet meer illegaal is. Dat samen met strenge straffen voor piraterij (doorverkoop van downloads).

En zoals iemand anders hier al schreef: men hoeft geen muzikant te zijn als men dat niet wil :-)
Ik heb het niet zo begrepen op de Bono's en consoorten die zo staan te klagen hoe lastig hun job wel is als iedereen gaat downloaden maar zelf wel om fiscale redenen hun management verhuizen....

Geef mij dan maar deze :
"And it's music for money, but I'll do it for fun
Oh, I know how to do it, it's easily done
To stand on a stage doesn't make me afraid
I'm comfortable up there, it's gotten me laid
It always amazes me when I get paid.
"
Loudon Wainwright III - Career Moves
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Code: Selecteer alles

Als artiesten geen geld kunnen verdienen met hun muziek is het tijd om betere muziek te maken of een andere job te zoeken
.
Werken nondedju :twisted:

Muziek bestaal al lang zolang als de mens rondloopt op aarde...
Het is pas sinds de uitvinding van de plaat/CD dat ze een systeem hebben gevonden om levenslang royalties te kunnen opstrijken
zonder een klop te moeten.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

rowan schreef:

Code: Selecteer alles

Als artiesten geen geld kunnen verdienen met hun muziek is het tijd om betere muziek te maken of een andere job te zoeken
.
Werken nondedju :twisted:
lol, ik ken het lijstje (nog) niet van de grootverdieners van 2009 maar waarschijnlijk zal het aangevoerd worden door twee dode mensen: Michael Jackson en Elvis Presley :P
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Da's natuurlijk ook een oplossing om meer te verdienen aan je CD's: sterven, maar ook dan kan je er niet van leven...
J.
:bang:
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Astralon schreef:
Afgelopen zomer in hetzelfde hotel gezeten als Regi (Milk Inc.) en Wout (Sylver) en 'k moet zeggen 'k had niet de indruk dat ze geld te kort hadden :wink:

Dat zijn natuurlijk twee grootverdieners omdat er meer dan genoeg leeghoofden zijn die hun platvloerse muziek willen kopen...

Ik ben ook iemand die nooit cd's koopt, nu niet en vroeger, toen het downloaden nog niet bestond ook niet. De muziekindustrie heeft het blijkbaar volledig aan zichzelf te danken dat ze in een dergelijke crisis verzeild zijn geraakt. Ze blijven maar zeggen dat door het illegaal downloaden nieuwe talenten niet aan bod kunnen komen maar ze denken in de eerste plaats aan hun eigen inkomsten en zijn er zelf de oorzaak van dat nieuw talent geen kans meer krijgt.

Ik geloof er ook maar weinig van dat die manager van BB Revelation €200.000 in het rood staat door het producen van die groep. Piet Godart beweerde dat hij iets van een 8000 cd's moest verkopen om uit de kosten te raken en Black Box Revelation had iets van een 16.000cd's verkocht... Ik kan het ook maar moeilijk geloven dat die gasten zelf moeite hebben om rond te komen. Misschien zuigt hun producer alles naar zich toe, iets wat ook veel voorkomt in dat wereldje.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kijk ook een naar de andere kant : dankzij downloads (hoeveel nummers van een hele cd vind je echt goed?) en youtube heb ik nieuwe - onbekende - groepen leren kennen uit bvb de US waarvoor een cd opnemen een te dure zaak is.
Ik denk dat het vrij safe is om te stellen dat de jongere generatie download, en eerlijk gezegd lijkt het mij logisch : €20 voor een cd is niet niets!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Mobile Viking schreef:
Astralon schreef:
Dat zijn natuurlijk twee grootverdieners omdat er meer dan genoeg leeghoofden zijn die hun platvloerse muziek willen kopen...
Dat is nu de wereld op zijn kop :x.

Als je geld wil verdienen met muziek maken dan moet je ervoor zorgen dat je muziek (zowel opnames als concerten) verkoopt.
Echter 'k heb nogal eens het gevoel dat er nogal wat artiesten zijn die "hun ding" willen doen en dan zagen dat er geen publiek voor is :?.
't Klinkt bij mij altijd paradoxaal als artiesten zeggen dat ze geen commerciele muziek willen maken maar er wel willen van leven.

B.t.w. ik had evengoed Clouseau of Frans Bauer kunnen aanhalen, waar ik op doelde is dat deze mensen het vooral van hun optredens moeten hebben en daar veel, heel veel geld mee verdienen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je als artiest 'niet commerciele muziek' wil maken, dan zet je die niet op een CD.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”