Nederlandse kabelaars moeten coax openstellen vr concur[...]

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Het Nederlands regelgevend orgaan voor telecommunicatie, OPTA, heeft vandaag de definitieve maatregelen en tarieven vastgesteld om concurrentie op de kabel toe te staan. Dat melden verschillende websites. Concreet moeten kabelaars UPC en Ziggo over twaalf weken de toegang verlenen tot hun kabelnetwerk aan de concurrentie, zodat zij een analoog kabelaanbod kunnen aanbieden.

UPC en Ziggo hebben altijd dwarsgelegen over een openstelling van hun netwerk, er zou genoeg concurrentie zijn van IPTV, satelliet en DVB-T, aldus Nlkabel, de vereniging van kabelaars. Uiteindelijk kwamen de kabelaars zelf af met een voorstel, maar OPTA ging hiermee niet akkoord, wegens te duur.

Het door OPTA vastgestelde tarief bedraagt voor Ziggo 8,45 euro en voor UPC 8,83 euro. Dat is veel lager van de door Ziggo en UPC voorgestelde tarieven van respectievelijk 11 en 12 euro. Operatoren die een aanloog aanbod over deze netwerken willen aanbieden, moeten een instapkost van 30.000 euro betalen per netwerk. 'Dit is een bijdrage in de kosten die deze kabelbedrijven moeten maken voor wederverkoop', aldus OPTA.

Providers kunnen zelf hun prijs bepalen, er wordt verwacht, en dit zou ook meer dan logisch zijn, dat ze onder prijzen van de twee kabelaars gaan. Wie nu bij UPC of Ziggo klant is en een analoog televisie abonnement heeft, kan eind juni overstappen; wie daarbij nog telefonie en/of internet heeft, moet wachten tot november.

DSL-providers TELE2 en Scarlet hebben meermaals aangegeven geïnteresseerd te zijn in het aanbieden van televisie via de kabel, zij hebben nu ook al een eigen televisieaanbod via DVB-T en IPTV.

UB Frontpage

Met dank aan seagull om mij hieraan te herinneren.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Ik hoop dat dit in België (lees Vlaanderen) ook gebeurd. Want Telenet is een zuivere monopolist in Vlaanderen. Dat TN verplicht wordt hun coax netwerk open te stellen voor de concurentie zou geweldig zijn :-D
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Telenet kabel is nog tot 2050 .... zie hier niet vlug iets veranderen (we leven hier in België) :-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
quistnix
Erelid
Erelid

Een dikke proficiat aan de échte monopolisten :evil:
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Patje schreef:Telenet kabel is nog tot 2050 .... zie hier niet vlug iets veranderen (we leven hier in België) :-)
We zeiden hetzelfde van de datalimieten, die zouden pas ook verdwijnen in 2038.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Lord Utopia schreef:We zeiden hetzelfde van de datalimieten, die zouden pas ook verdwijnen in 2038.
Er staat toch nog een limiet op? Alleen verbloemen ze hem als FUP ;).
Lord Utopia
Erelid
Erelid

deej schreef: Er staat toch nog een limiet op? Alleen verbloemen ze hem als FUP ;).
Boh, 500 GB limiet is toch al zeer ruim.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

quistnix schreef:Ik hoop dat dit in België (lees Vlaanderen) ook gebeurd. Want Telenet is een zuivere monopolist in Vlaanderen. Dat TN verplicht wordt hun coax netwerk open te stellen voor de concurentie zou geweldig zijn :-D
Het gaat hem over een "analoog" aanbod... wat daar vandaag nog het nut van is lijkt me niet echt duidelijk.
quistnix
Erelid
Erelid

r2504 schreef:
quistnix schreef:Ik hoop dat dit in België (lees Vlaanderen) ook gebeurd. Want Telenet is een zuivere monopolist in Vlaanderen. Dat TN verplicht wordt hun coax netwerk open te stellen voor de concurentie zou geweldig zijn :-D
Het gaat hem over een "analoog" aanbod... wat daar vandaag nog het nut van is lijkt me niet echt duidelijk.
Concurentie ? Lagere prijs voor de klant ? Ken je Tele2 ? Die zijn in Belgie gestart met een "staff" van welgeteld 4 mensen en die kochten in het groot belminuten aan bij Belgacom. Ik spreek dan wel over een paar miljoen belminuten. Was van slag een Belgacom concurrent. En als er iets scheelde met de telefoonlijn, ja, dan was het natuurlijk altijd de schuld van Belgacom ...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”