Opstelling VDSL

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kheops
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2009, 16:35

Beste,

Bij de overschakeling naar VDSL2 die morgen zou worden doorgevoerd in de Belgacom centrale, ga ik volgens de verkoper van een Belgacom verkooppunt in problemen komen met de opstelling die ik thuis gebruik.

Afbeelding

De telefoonlijn komt binnen op de gelijkvloers, daar is sinds de overschakeling naar ADSL2 door een belgacom technieker een 6 polig contact geplaatst, de telefoonlijn wordt verlengd naar de bovenverdieping.

Op de bovenverdieping staat in elke kamer een 5 polig contact, 2 daarvan worden eigenlijk niet meer gebruikt, enkel diegene in de middenste kamer, voor de BBOX2 op aan te sluiten.

Op dit contact staat de 5-6 adaptor en VDSL splitter die ik bij de BBOX2 heb gekregen.

Op elk contact staat een oude ADSL splitter, behalve diegene in de kamer waar de BBOX2 staat, deze heb ik vervangen door de adaptor en VDSL splitter.

De computers kunnen niet van plaats worden veranderd.

Draadloos is uitgesloten, zeker als de BBOX2 op de benedenverdieping zou staan, geraakt het signaal niet tot op de bovenverdieping. Tenzij het op een andere manier kan worden opgelost.

De ruckus oplossing voor Belgacom TV werkt zeer goed.

Volgens de Belgacom verkoper ga ik bij de overschakeling naar VDSL morgen in problemen komen. Voorlopig is het nog ADSL2 en dat werkt nog perfect.

Ik heb helemaal geen idee welke opstelling ik nu het beste hanteer?

Alvast bedankt !
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Er mag inderdaad maar 1 splitter zijn bij VDSL, dus ofwel:

- Splitter beneden, bbox2 beneden dan kun je ofwel
netwerk kabels trekken naar boven, of
powerline gebruiken (ethernet over electra)

- Telefoon beneden met aparte kabel naar boven, daar de bbox plaatsen en vanaf daar de kabels trekken.
Kheops
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2009, 16:35

qless schreef:Er mag inderdaad maar 1 splitter zijn bij VDSL, dus ofwel:


- Telefoon beneden met aparte kabel naar boven, daar de bbox plaatsen en vanaf daar de kabels trekken.
Wat bedoel je met een aparte kabel? Naast de telefoonkabel die nu reeds naar boven loopt.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Kheops schreef:
qless schreef:Er mag inderdaad maar 1 splitter zijn bij VDSL, dus ofwel:


- Telefoon beneden met aparte kabel naar boven, daar de bbox plaatsen en vanaf daar de kabels trekken.
Wat bedoel je met een aparte kabel? Naast de telefoonkabel die nu reeds naar boven loopt.
Wel zowel DSL als telefonie gebruiken maar 2 koperdraadjes. In een normale kabel zitten er 4, dus je kan het signaal DSL+telefoon via 1/2 naar boven doen en via draad 3/4 de telefoon achter de splitter weer naar beneden
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

"Alles" kan blijven staan zoals het is als je beneden een VDSL wandcontact doos plaatst (zit in een doe-het-zelf pakket met decoder van Belgacom; ziehier op de vierde slide/pagina).
Je moet dan enkel nog een kabel tot het eerste verdiep krijgen, maar daar ben ik nog niet volledig uit (heb het zelf nog maar 1x geinstalleerd bij iemand), misschien via de blauwe klemmen(?).
Helaas ontvang ik mijn pakket pas binnen 2 weken.
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Waarom pas binnen 2 weken ?
Kheops
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2009, 16:35

Er staat beneden een VDSL contact (6polig), op de plaats waar de modem is aangesloten op het eerste verdiep is een 5to6 adaptor en de VDSL splitter voor de BBOX2 aangesloten. Nu is het bang afwachten tot straks de overschakeling gebeurt :-D

De verkoper van Belgacom zei dat dit bij sommige mensen werkt, bij anderen dan weer niet ...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Kheops schreef:Er staat beneden een VDSL contact (6polig), op de plaats waar de modem is aangesloten op het eerste verdiep is een 5to6 adaptor en de VDSL splitter voor de BBOX2 aangesloten. Nu is het bang afwachten tot straks de overschakeling gebeurt :-D

De verkoper van Belgacom zei dat dit bij sommige mensen werkt, bij anderen dan weer niet ...
zo gaat het wss wel "werken" - maar je gaat op een gegeven moment je heel gefrustreerd voelen.
want als de lijn al synchro zou nemen, dan is het een repairprofiel (9mbps)
hierdoor zal je impact merken op het surfen, blokvorming kunnen krijgen, en HD zenders zijn onbeschikbaar.

om het te corrigeren doe je dit:

aan je startpunt staat reeds de 6-polige NTP zeg je.
die draai je open.

de kabel die naar boven loopt verbindt je vervolgens zo:
wit/blauw op de groene klemmen
paars/groen op de blauwe klemmen

vervolgens draai je het ding terug dicht,
je steekt die vierkante fullrate splitter erop,
ipv die boven te steken.

op die manier is je signaal gesplitst:
alles wat telefonie betreft gaat via de NTP (die rj11 contactjes) en de groene klemmen.

je vdsl2 signaal gaat braaf over 1 paar: namelijk die paars/groene kabel naar boven toe.

boven zet je 1 extra stopcontactje (gewoon 5 polig, of rj11, of 6-polig - ZONDER - splitter,kies maar)
daar verbindt je dan de paars/groene kabel op,
en voila: dat stopcontact is exclusief voor vdsl2,
waardoor de modem geen aftakkingen heeft, en je profiel op 16.5 of 20 zal staan.

greetz,
Splitter
Kheops
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2009, 16:35

Bedankt voor je antwoord !

Wat ik als voorlopige oplossing heb gedaan is de full rate splitter beneden op de 6polige gestoken, daar de BBOX2 op en de telefoon op één van de 2 aansluitpunten. De reden is omdat die telefoonlijn die naar boven loopt eigenlijk niet gebruikt wordt (behalve tot voor kort om de BBOX1 op aan te sluiten en de ethernetkabels naar beide computers te trekken)

Ik heb 1 pc aangesloten via ruckus, werkt zonder problemen.

Nu die 2de pc?

Indien dat niet mogelijk is zal ik uw voorstel dan maar uitvoeren.
Kheops
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2009, 16:35

Opgelost !

Ik heb de full rate splitter beneden gezet en daar ook de BBOX2 op aangesloten, een extra ruckus ontvanger gekocht en beide computers op de bovenverdieping via ruckus op internet aangesloten. 1 uur geleden is ook de omschakeling gebeurd naar VDSL.

Speedtest server Eindhoven (voor en na):
Latency: 42ms --> 21ms
download: 7.82Mb/s --> 18.85Mb/s
upload: 0.43Mb/s --> 1.87Mb/s

woehoe !
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”