Telenet en Belgacom liegen over downloaden zonder limiet

Nieuws omtrent telecom
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... miet.dhtml

Minister Magnette pikt dit niet. "Bij mijn weten wil ongelimiteerd ook daadwerkelijk ongelimiteerd zeggen", aldus de PS-minister. "Het gaat hier wel degelijk om misleidende reclame en een inbreuk op de wet handelspraktijken. De kleine lettertjes wijzigen een essentieel kenmerk van het product en dat is strafbaar. Mogelijk zullen er dus sancties volgen."
xedion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Een minister die de kleine lettertjes leest :eek: , waar gaat ons land naartoe.

Straks krijgen we nog ministers die de steeds de waarheid zeggen :angel:

Maar gelijk heeft hij wel.
Afbeelding
roo
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Dit is eigenlijk vergelijkbaar met Base unlimited. Zie ook jaarverslag 2005 Ombudsdienst voor telecommunicatie
http://www.ombudsmantelecom.be/servlet/ ... ry?IDR=803 pagina 55.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De vraag is hoe providers ermee omgaan... een FUP, ook al is die niet duidelijk geeft een een zekere vorm van flexibiliteit in beoordeling. Stel één maand doe je 100 GB, de andere maand 251 GB... als men dan nu een harde limiet (omdat de term 'unlimited' niet meer toegelaten is) gaat zetten van 250 GB dan ben je gezien, terwijl men met een FUP van 250 GB hier mogelijks niet op zou reageren.

Het heeft dus allemaal z'n voor en nadelen.
ispwatch
Pro Member
Pro Member

Wat belet de providers aan te kondigen : Internetverbinding zonder vaste limiet maar onder FUP en dit in koeien van letters?
Ze worden gepakt op bedrieglijke reclame en maar goed ook, als ze nu dan harde limieten gaan zetten bevestigen ze alleen maar hun valse opzet.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

ispwatch schreef:Wat belet de providers aan te kondigen : Internetverbinding zonder vaste limiet maar onder FUP en dit in koeien van letters?
Ze worden gepakt op bedrieglijke reclame en maar goed ook, als ze nu dan harde limieten gaan zetten bevestigen ze alleen maar hun valse opzet.
Inderdaad,volledig mee eens,zo'n zaken kunnen niet en hoe zit het dan mee het nachttarief dan?
250gb zeggen ze nu maar als je nachttarief doet ist 500gb per maand,hoe zit dat dan,gaan ze daar dan over leuteren?
Ongelimiteerd is ongelimiteerd en daarmee basta.
Ge kunt ze kussen
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

mja, ik snap magnette zijn punt wel.

Ze moeten niet staan roepen met onbeperkt en limietloos, als er infeite gewoon een verborgen limiet is.
Dat ze het dan "fup" ofzo noemen.

En tis niet alleen telenet hoor, zie dit document van bvb edpnet maar : http://about.edpnet.be/content/download ... s_B_nl.pdf

Ettelijke keren vermeldingen van 'ongelimiteerde trafiek' , maar geen enkele vermelding van kleine letters of fup.

dusja, echt limietloos zal het nooit zijn, maar ze moeten wel duidelijk zijn erover, en geen misleidende info geven in hun advertising.
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

langs de ene kant geeft bgc aan dat 500 Gb geen probleem is (als jij op e-service kijkt) is niet limietlopos ^volgens mij als jij 500 GB donwload moet u lijn elke dag downloaden of iets anders. bgc and tele zetten een goede stap... mja sommige mensen zijn nooit contact e :P
Laatst gewijzigd door Zeuske 08 maa 2010, 13:54, in totaal 2 gewijzigd.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Magnette stuurde het dossier alvast door naar zijn collega voor ICT, Vincent van Quickenborne (Open Vld). Die belooft de zaak te onderzoeken. (belga/mvl)
Als dat maar goed komt... :cry:
j0lle
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

silencer schreef:
Magnette stuurde het dossier alvast door naar zijn collega voor ICT, Vincent van Quickenborne (Open Vld). Die belooft de zaak te onderzoeken. (belga/mvl)
Als dat maar goed komt... :cry:
wel da dacht ik dus ook direct...
Afbeelding
ispwatch
Pro Member
Pro Member

Zeuske schreef:langs de ene kant geeft bgc aan dat 500 Gb geen probleem is (als jij op e-service kijkt) is niet limietlopos ^volgens mij als jij 500 GB donwload moet u lijn elke dag downloaden of iets anders. bgc and tele zetten een goede stap... mja sommige mensen zijn nooit contact e :P
Wat jij download (al dan niet legaal) hebben de providers niets over te piepen om hun bedrieglijke reclame te verdoezelen.
Tenandere een medewerker van een ISP die begint te leuteren over dat hetgene je download illegaal is schendt ofwel de wet op de privacy of is een stuk onbenul die denkt dat dreigen met halfzachte argumenten de klant wel zal laten inbinden.

Voor diegenen die denken dat 500 GB enorm is, wel jongens een bleu-ray (single sided) legaal gedownload is ca. 25 GB je hoeft dus echt niet te overdrijven om op een legale manier aan die limiet te komen als je buiten die blue-ray ook nog wat streaming in hd meepakt (en ja hoor ook legaal).

De zemelaars die dus telkens beginnen over illegaal downloaden om de limieten van BGC/Telenet te verdedigen (laat ons wel wezen, van de kleinere providers heb je niet echt dergelijke azijnpissers hier op dit forum) kunnen best even nadenken in hoeverre zij mee zijn met de nieuwe evoluties.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Waar kun je legaal blu-ray films downloaden? Op de Amerikaanse iTunes store kan je wel films downloaden (al dan niet in HD), maar dat is wel verre van 25GB/stuk hoor...

Nuja, en dan nog kan je je beter ook je tijd rekenen: voor de tijd dat het duurt kan je die beter gaan huren of kopen op een echte blu-ray disk.
ispwatch
Pro Member
Pro Member

Google is je vriend ;-)

Ik zie niet in waarom ik de duopolisten BGC/Telenet extra zou moeten laten verdienen via hun diensten on demand voor iets dat ik legaal van het internet kan halen en minder duur dan via de diensten van de duopolisten.
De tijd die je erin steekt, doet er niet toe, het is de prijs die telt. Tenandere Itunes store, bwekes, als alle internetstores zouden zijn als die Itunes zou ik er mijn hand niet voor omdraaien om illegaal te downloaden wat ik wil hebben.

Mochten er achteraf nog vragen komen over hd streaming, ook daar is Google je vriend. ;-)

Hoogtijd dat er sommigen hun ogen beginnen te openen voor de evoluties in de landen die ons omringen ipv te kijken naar de bekrompen en behoudende houding van onze duopolisten.

Trouwens dat is niet de discussie waar het over gaat in dit draadje, in dit draadje gaat het over de bedrieglijke reclame van de ISP's.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Ik begrijp sommigen niet zulle.
Bepaalde personen zijn nooit content.
Beide ISP gaan nu zover om zogezegd downloaden zonder limiet toe te laten.
In andere landen passen ze ook een principe toe van FUP of dachten jullie dat het gras groener is in het buitenland.
Als er teveel gezevert wordt zullen ze snel weer een limiet inschakelen en welke waarden mogen we dan weer verwachten.
Vergeet niet dat als je particulier meer of 500GB download per maand je toch regelmatig zaken download die niet legaal zijn hoor.
Diegenen die dit kunnen moeten echt veel vrije tijd hebben hoor want als men werkt of men volgt nog opleiding heeft men geen 24u per dag om met computer thuis bezig te zijn.
Wie als particulier een server draait toegankelijk vanop internet die is ook fout bezig.
Da s wat ik van al die zever en gezaag van sommigen hier denk.
ispwatch
Pro Member
Pro Member

lion51 schreef:Ik begrijp sommigen niet zulle.
Bepaalde personen zijn nooit content.
Beide ISP gaan nu zover om zogezegd downloaden zonder limiet toe te laten.
In andere landen passen ze ook een principe toe van FUP of dachten jullie dat het gras groener is in het buitenland.
Als er teveel gezevert wordt zullen ze snel weer een limiet inschakelen en welke waarden mogen we dan weer verwachten.
Vergeet niet dat als je particulier meer of 500GB download per maand je toch regelmatig zaken download die niet legaal zijn hoor.
Diegenen die dit kunnen moeten echt veel vrije tijd hebben hoor want als men werkt of men volgt nog opleiding heeft men geen 24u per dag om met computer thuis bezig te zijn.
Wie als particulier een server draait toegankelijk vanop internet die is ook fout bezig.
Da s wat ik van al die zever en gezaag van sommigen hier denk.
Het gezaag en gezever komt van de ISP's en hun fanboys die FUP verkopen als LIMIETLOOS

En ik heb al aangegeven dat je perfekt meer dan 500 Gb kan downloaden zonder illegaal bezig te zijn, misschien dat nu met dat zogenaamd limietloos van de duopolisten er meer mensen zijn die dat gaan ontdekken.

Feit : duopolisten (en ja ook andere isp's) verkopen FUP als limietloos
Gezaag en gezever : zij die meer dan 500 GB binnenpakken moeten wel dingen downloaden die niet legaal zijn.

Capice? ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ispwatch schreef:En ik heb al aangegeven dat je perfekt meer dan 500 Gb kan downloaden zonder illegaal bezig te zijn, misschien dat nu met dat zogenaamd limietloos van de duopolisten er meer mensen zijn die dat gaan ontdekken.
Die straffe verhalen van Linux distro's, game demo's, internet radio, meer DVD's online bestellen als je maandloon... we kennen ze allemaal, maar daar gaat deze discussie inderdaad niet over. Toch neemt het niet weg dat het moeilijk onder fair use te plaatsen valt, en dat krijg je nu éénmaal bij 95 op 100 providers (ook in Nederland trouwens).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ge ziet dat altijd en overal.
Mensen moeten kunnen zagen en klagen of het gaat hen niet.
ge moogt nog zeggen limietlloos en gratis dan ga je nog mensen hebben die nie tevreden zijn.
Infeite is het simpel ga gewoon naar andere provider die u het best schikt of richt zelf een bedrijf op, en het zal o zo goed zijn !!
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster

Er zitte hier echt mensen bij die het maar niet willen snappen of gewoonweg niet mee zijn met den tijd.

Ik zou graag zo'n slingerbox kopen en waaromis simpel; je kan dan vele zenders zo via je iphone ofzo bekijken maar het grote probleem is natuurlijk het data verbruik.
Ge kunt ze kussen
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

ispwatch schreef:En ik heb al aangegeven dat je perfekt meer dan 500 Gb kan downloaden zonder illegaal bezig te zijn, misschien dat nu met dat zogenaamd limietloos van de duopolisten er meer mensen zijn die dat gaan ontdekken.
Bullshit.

Ik geef toe, ik download regelmatig illegaal en ik kom met moeite aan 500GB. Als ik er al aan kom is het wel omdat ik een maand aan een stuk constant gedownload heb. En niet downloaden wat ik nodig heb, maar downloaden om te downloaden. Want veel van hetgeen ik gedownload is ofwel brol ofwel bekijk ik nooit wegens tijdsgebrek.

Als jij dan toch aan 500GB legaal komt mag je wel eens een lijstje posten, want niemand in de wereld download zoveel demo's of linux distro's in een maand.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ispwatch
Pro Member
Pro Member

Feit : Duopolisten en andere isp's maken bedrieglijke reclame.
Gezaag en gezever : Wie meer dan 500 GB per maand download moet wel illegale dingen downloaden.

Diegenen die enkel doorbomen over dat laatste, kunnen die ook hun mening geven over die bedrieglijke reclame wat tenslotte het onderwerp is van dit topic.

http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... ompare_tab
http://fibernet.telenet.be/
http://thuis.edpnet.be/BE-CONS/Producte ... /ADSL-Home

Kan mij op deze sites trouwens iemand de verschillen qua duidelijke verwijzing naar FUP aangeven?

Zoals voorzien zijn het voornamelijk de BGC en Telenet fanboys die een mistgordijn proberen op te trekken door te praten over de al dan niet illegale downloads ipv te praten over de bedriegelijke reclame.

Zou Magnette ook 'illegaal downloaden' gezien hij de kat de bel aanbond?
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

op zich is 500GB genoeg voor gewoon te "internetten" maar als je in de toekomst bv een filmdienst van microsoft of dergelijk gaat gebruiken of effectief digitale TV gaat zien van buitenlandse providers ofzo (stel: een buitelandse student die graag van zijn eigen land tv wil zien..) kan ik mij wel inbeelden dat die mensen effectief 500GB+ halen zonder dan maar iets illigaal te doen.. Dus idd als ze adverteren met onbeperkt zou dat ook zo moeten zijn OF ze moeten het kind een andere naam geven.

Als ze genoeg bandbreedte hebben voor mensen continue digitale HD tv te laten kijken (van hun eigen digitv produkt) zullen ze ook wel bandbreedte genoeg hebben om de concurrent z'n streams te laten doorgaan...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Net effe gerekend, streaming radio aan 128kbps, 24h/dag 30dagen/maand (waarom zou ik 'm afzetten, ik heb unlimited) geeft je al meer dan 300Gb/maand en dan heb je nog geen video bekeken, geen email binnengehaald en geen website bezocht.

Video streamen aan 3Mbps: 26G/film van 2.5 uur. Videofanaat ? 1 film elke 2 dagen ? 15x26G=395G

Dan is 500Gb niet abnormaal. Unlimited moet unlimited zijn. daar is echt geen weg rond hoor. Als dat niet zo is, is er een woord voor: liegen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Joe de Mannen schreef:Net effe gerekend, streaming radio aan 128kbps, 24h/dag 30dagen/maand (waarom zou ik 'm afzetten, ik heb unlimited) geeft je al meer dan 300Gb/maand en dan heb je nog geen video bekeken, geen email binnengehaald en geen website bezocht.

Video streamen aan 3Mbps: 26G/film van 2.5 uur. Videofanaat ? 1 film elke 2 dagen ? 15x26G=395G

Dan is 500Gb niet abnormaal. Unlimited moet unlimited zijn. daar is echt geen weg rond hoor. Als dat niet zo is, is er een woord voor: liegen.

J.
gelukkig tellen de meters wat nauwkeuriger dan uw berekeningen :)
128*60*60*24*30=331776000 kbit
331776000/1024=324000 mbit
324000/8=40500 mbyte =+-40GB

Wat voor een monster films bekijk je wel niet? 26GB!!!?? In ieder geval 15x26 = 390 (niet dat die 5GB iets uitmaken)
PS: gewoon omdat je unlimited hebt betekent niet dat je het dan maar zonder reden moet altijd 100% belasten.
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Kunnen we on topic blijven aub ?

Het gaat erover dat de providers diensten adverteren als limietloos terwijl het om een FUP gaat.
Het gaat em over het feit dat ze dit dan evengoed kunnen adverteren als FUP

Het is goed dat de providers meer download toelaten, maar ze moeten het dan wel correct adverteren (en niet enkel in de kleine lettertjes)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Joe de mannen slaapt niet? ;-)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Net effe gerekend, streaming radio aan 128kbps, 24h/dag 30dagen/maand (waarom zou ik 'm afzetten, ik heb unlimited) geeft je al meer dan 300Gb/maand en dan heb je nog geen video bekeken, geen email binnengehaald en geen website bezocht.

J.
"Ik heb een bedrijfswagen. Aangezien mijn baas dat alles betaald, laat ik die altijd draaien. Makkelijk, dan moet je de ruiten niet ontdooien 's morgens en ga je zeker ook nooit geen startproblemen ondervinden. Je mag die toch onbeperkt gebruiken."

:roll:
xedion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Dat de discussie hier steeds naar het wel of niet "kunnen"/"mogen" downloaden(illegaal of niet) draait is niet aan de orde.
Persoonlijk is het de zaak van wie download of hij wel of niet legaal bezig wil zijn, je betaald voor een Ongelimiteerde verbinding en het blijkt plots een FUP te zijn die naar de GOODWILL van de isp is ingesteld.

Ja ok 500 GB is veel, maar wie zegt niet dat volgend jaar men overal Blue ray's (legaal) kan downloaden, of HD films online kan bekijken en dat het meer norm dan uitzondering is geworden.

En dan denk ik dat 500 GB behoorlijk weinig zal zijn voor de film kijkende mens.

Dit nog achterwege latend, nu 500GB en dit is dan nog nergens echt bevestigd als vaststaand volume, enkel FUP, wat belet ze om onder het mom van "iedereen verbruikt gemiddeld maar zoveel, er ipv 500GB er 400 GB van te maken.
Het is tenslotte FUP en aan de goodwill van de provider om die te bepalen en ook OOK aan te passen want FUP is en blijft een variabele norm.

Er kan nu wel 500 op die meter staan maar volgende maand/jaar kan er evengoed nog "maar" 400 meer staan en ja ok er kan ook 1000 staan (lol), maar hoe je het keert of draait het is NIET limiet loos/onbeperkt.

Dus is het bedrieglijke reclame, iets verkopen als bvb een volle doos eieren en de doos zit maar half vol(omdat niemand een volle doos op kan eten) ...............mag ook niet
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

texarcanaa schreef: Het gaat erover dat de providers diensten adverteren als limietloos terwijl het om een FUP gaat.
Het gaat em over het feit dat ze dit dan evengoed kunnen adverteren als FUP
Ik ben het hier ook 100% mee eens.
De discussie gaat er niet over of 200GB, 500GB of 600GB voldoende is voor "normaal" internetgebruik. Persoonlijk vind ik het méér dan genoeg (ik zal niet aan 25% geraken van mijn 175 GB).
Maar ik ben het ermee eens dat de providers dit eerlijk moeten adverteren als FUP, en niet als "limietloos"

FUP vind ik wel een eerlijk principe, en houdt ook rekening met de toekomstige toename van het internetverbruik: de "limiet" schuift gewoon mee met het verbruik: hoe meer er in de toekomst gestreamd en gedownload wordt, hoe groter de FUP limiet wordt ... (5 jaar geleden hadden we waarschijnlijk 20GB als "fair use" limiet geaccepteerd, nu willen we al 500GB en meer, en dit zal in de toekomst verder stijgen)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

nee belgacom doet dat niet.
je kan op de site en in de voorwaarden het volgende lezen :

De formule met onbeperkt volume is voorbehouden voor persoonlijk en particulier gebruik, conform de algemene voorwaarden van Belgacom. Zodra de limiet van 500 GB is bereikt, kan de klant extra volumepacks van 20 GB bijbestellen, en dat geheel gratis. Belgacom behoudt zich het recht voor om klanten die regelmatig aanzienlijk meer verkeer gebruiken dan het maandelijkse gemiddelde van de Internet Intense-klanten te vragen om ofwel hun verbruik aan te passen, ofwel een bijkomende optie te activeren.

dus het is onbeperkt voor mij
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

philippe.deleye schreef:Ik ben het hier ook 100% mee eens.
De discussie gaat er niet over of 200GB, 500GB of 600GB voldoende is voor "normaal" internetgebruik. Persoonlijk vind ik het méér dan genoeg (ik zal niet aan 25% geraken van mijn 175 GB).
Maar ik ben het ermee eens dat de providers dit eerlijk moeten adverteren als FUP, en niet als "limietloos"
Ik sluit me hier volledig bij aan. Een afspraak, is een afspraak.
Goede (DUIDELIJKE !) afspraken, maken goede vrienden...

En dat laatste, daar zondigen Belgacom, Telenet en veel andere bedrijven vaak tegen.
Hoeveel bedrijven proberen mensen niet te misleiden ?

Heeft iemand daar al eens bij stil gestaan ? En vinden jullie dit allemaal maar "normaal".

Je hebt vele soorten mensen in de samenleving. "Lastige" mensen zoals ik, die alles uitpluizen, zich goed informeren, kunnen rekenen. Maar je hebt ook mensen, die veel "beinvloedbaarder" zijn. Die niet alles zitten uit te pluizen, gemakkelijk eens ergens over kunnen lezen. Zulke mensen (vaak braaf, goedgelovig of wat gemakzuchtig van karakter) zijn een ideale prooi voor zulke bedrijven.

Wat willen bedrijven in essentie ? Een product verkopen. Geld ontvangen. Winst maken dus...

Hoe meer klanten men kan lokken (hetzij via bedrieglijke reklame, bedrieglijke praktijken of schuldaflossing via maandelijkse afbetalingen), des te beter voor hen. Dit is gewoon geld in het laadje.. Dat is economie.

Maar waar is de ethiek in zulke praktijken ?

Nogmaals ik erger me aan bedrijven, die zich niet eerlijk profileren. En zowel Belgacom (als telenet) zijn daar een mooi voorbeeld van. Ik heb er zelf minder problemen mee, als een product tijdelijk even niet goed werkt, dan wanneer men mij een product probeert aan te smeren, dat niet helemaal bij me past. Of me voorliegt, dat ik onbeperkt kan surfen, om later af te komen dat het eigenlijk maar FUP is en ik mijn verbruik dien aan te passen..

Zoiets slaat toch op niets ?

Hoeveel klachten zijn er ondertussen al niet bij de telecom ombudsdiensten binnengekomen. Veel van de klachten hebben te maken met "onwetenheid". Niet goed weten hoe een product werkt (hoe sluit ik mijn modem aan). Of welke lettertjes er nu precies in je contract staan..

Wat we nodig hebben, is meer (en duidelijker) TRANSPARANTIE + COMMUNICATIE.

Fora's zoals Userbase hier e.d., zijn ideale bronnen om correcte informatie te verkrijgen. Om elkaar te helpen, je internet abbo aan de praat te krijgen. Dat is één ding.

De TRANSPARANTIE echter dient van de bedrijven zelf te komen. Maar die zelfde bedrijven zijn in concurrentie met elkaar. En probeer (door zaken te verzwijgen) zoveel mogelijk klanten in hun geldbuidel te lokken. Zonder ze daarbij echt goed in te lichten...

Stel dat je zelf grasmachines aan 250 euro verkoopt. En je buur, verkoopt diezelfde grasmachines aan 200 euro in de maand. Ga jij dan bv tegen een potentiële klant zeggen, dat hij beter die grasmachine bij je buur kan halen ? Of op je website duidelijk aangeven, dat je de eerste 100 machines met 10 euro korting verkoopt. Waarom zou je dit zeggen ? Als je het niet zegt, en de klant heeft dit niet gezien, verdien je lekker meer.. So what ?

Voetnoot: Of je nu met 500 Gb legaal bezig bent of niet, doet niet terzake. Je moet met je tijd meegaan, met de toekomst. Als de gemiddelde consument 500 Gb / maand aan 20 Mpbs kan downloaden, dan zullen er ook meer dito download faciliteiten op de markt verschijnen. Neem nu de VideoZone van VRT/Canvas bv. Dit is heel tof, om alle actualiteit op te volgen. Maar de videokwaliteit is heel laag ! En waarom is dit ? Omdat de VRT het voor iedereen toegankelijk wil "houden".

Als hun VideoZone (via internet) plotseling in HD zou worden uitgezonden, zal 65% (of meer) van de bevolking hier problemen mee krijgen. Het beeld zal haperen. Of ze zullen te vlug door hun internet limiet zitten. Dus doet de consument dat niet. Noch de VRT.

Het is juist door die limieten te hanteren, dat men heel de internet evolutie tegenhoudt. Echter bedrijven zoals Belgacom en Telenet zijn niet dom. Tuurlijk houden ze dit alles liefst zoveel mogelijk tegen. Want zij willen je centjes in handen krijgen, via hun eigen formules (video on demand, rode knop en wat nog allemaal).

Maar waarom zou je daarvoor (en dan vaak nog duurder) bij hen voor betalen ? Waarom ?
Zeker als je veel zaken gratis via het internet kan streamen...

Gratis muziek, gratis actualiteit.

In feite kan heel het media landschap in de toekomst (via internet, snel en onbeperkt) hertekend worden.
Maar dit willen de grote TV reuzen niet. Die willen het zo lang mogelijk zo houden...
Zodat ze je centjes kunnen blijven ontvangen...

Enfin, my 5 cents (in deze discussie)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

hollebollegijs schreef:nee belgacom doet dat niet.
je kan op de site en in de voorwaarden het volgende lezen :

De formule met onbeperkt volume is voorbehouden voor persoonlijk en particulier gebruik, conform de algemene voorwaarden van Belgacom. Zodra de limiet van 500 GB is bereikt, kan de klant extra volumepacks van 20 GB bijbestellen, en dat geheel gratis. Belgacom behoudt zich het recht voor om klanten die regelmatig aanzienlijk meer verkeer gebruiken dan het maandelijkse gemiddelde van de Internet Intense-klanten te vragen om ofwel hun verbruik aan te passen, ofwel een bijkomende optie te activeren.

dus het is onbeperkt voor mij
hollebollegijs, in de voorwaarden van Internet Intense, valt het volgende op de website te lezen:

Volume voor Intense: onbeperkt gebruik enkel voor privédoeleinden en overeenkomstig de algemene voorwaarden van Belgacom. Belgacom behoudt zich het recht voor om klanten te verwittigen die regelmatig een opvallend hoger maandelijks verbruik hebben dan het gemiddelde van de Internet Intense-klanten. Deze klanten zal gevraagd worden hun verbruik te verlagen.

1) Nergens staat hier melding van 500 Gb ? (Transparent is dit niet)
2) Onbeperkt is het ook niet. Want als je teveel verbruikt, zal je gevraagd worden, je verbruik te verlagen.
Dit ruikt naar FUP voor mij. Waarom zet men dit dan zo niet op hun website ? (nogmaals transparant is dit niet).

Als het FUP is, zet er dan FUP bij (en adverteer het niet MISLEIDEND als onbeperkt)
Een koe is een koe, en geen stier.

En als die FUP een 'HUIDIGE' limiet heeft van 500 Gb, zet dit er dan ook bij.
Hoe meer info je heeft, hoe duidelijker de consument is voorgelicht en hoe minder problemen er achteraf zullen zijn.

Echt moeilijk is dit toch niet ?
Om eerlijk en duidelijk te zijn ?

Ofwel ?

Of moet de klant eerst doorheen 12 linkjes klikken, om ergens in kleine regeltjes plots zoiets terug te vinden ??
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

maar wie zegt dat aan 500 gb stopt
met de beste wil van de wereld maar ik lees da nergens !!!!
wat ik wel lees is

(2) Onbeperkt gebruik enkel voor privédoeleinden en overeenkomstig de algemene voorwaarden van Belgacom. Belgacom behoudt zich het recht voor om klanten te verwittigen die regelmatig een opvallend hoger maandelijks verbruik hebben dan het gemiddelde van de Internet Intense klanten. Deze klanten zal gevraagd worden hun verbruik te verlagen.
terug

ik maak daar op uit dat ze een paar maand zullen wachten en dan een gemiddelde nemen maar lees niks over het stopt bij 500 gb

en magnette ge kent politici alles voor in de schijnwerpers en misschien sta saerden er nu teveel in naar zijn goeste ...
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Je moet inderdaad een beetje verder klikken om echt het cijfer 500 GB te zien staan. Kijk hier. Daar staat dus
Wat houdt ‘onbeperkt volume’ in voor Internet Intense?

Maar dit is inderdaad wel FUP, ze mogen geen reclame maken met de term 'geen limiet" of 'onbeperkt volume" (ze zetten het zelf tussen quotes, zegt genoeg.
Laatst gewijzigd door quistnix 09 maa 2010, 11:25, in totaal 1 gewijzigd.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef:en magnette ge kent politici alles voor in de schijnwerpers en misschien sta saerden er nu teveel in naar zijn goeste ...
Ok, maar wat doet dat ertoe ? Dat is op de man spelen, ipv de bal. In de hoop hiermee een verder inhoudelijk debat te vermijden. Zo zou je bv tegen mij kunnen zeggen, dat mijn kousen te strak zijn aangespannen. Echter, wat doet dit er toe ? Als je daarmee de aandacht van wat er gezegd wordt kunt wegleiden, ben je 'strategisch' wel slim bezig. Zoals er wel vaak en meer van die politieke spelletje gespeeld worden zekers :wink:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

kijk tis toch simpel
niemand weet op hoeveel belgacom zal reclameren of zijn er hier al mensen die een bericht hebben gekregen van belgacom ? nee ? wel dan moet er nie geklaagd en gezaagd worden !
Dat kan je enkel als je weet wanneer belgacom begint te reclameren, want voor hetzelfde geld doen ze het niet !
En dan nog iedereen weet dat ge onder de 600GB zeker geen problemen zal hebben en heb je daar niet voldoende mee dan ga je gewoon naar een andere provider waar het veel beter is.
waarom klagen er zijn oplossingen
want tenslotte mensen die terug gaan of blijven bij belgacom is het omdat ze tevreden zijn.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:
Bullshit.

Ik geef toe, ik download regelmatig illegaal en ik kom met moeite aan 500GB. Als ik er al aan kom is het wel omdat ik een maand aan een stuk constant gedownload heb. En niet downloaden wat ik nodig heb, maar downloaden om te downloaden. Want veel van hetgeen ik gedownload is ofwel brol ofwel bekijk ik nooit wegens tijdsgebrek.

Als jij dan toch aan 500GB legaal komt mag je wel eens een lijstje posten, want niemand in de wereld download zoveel demo's of linux distro's in een maand.
Download is een boel demo's of vooral games op de ps 3 en noem maar op.En daarbovenop nog eens een aantal andere zaken,dan kan je snel aan 500gb geraken.
Ik ken mensen die iedere maand heel wat games kopen en zo zijn er meer dan je denkt.
Maar illegaal/legaal doet niks terzake in deze; het gaat hem erom dat ongelimiteerd ongelimiteerd ook moet zijn=zonder achteraf gezeik te moeten gaan horen je toch teveel zou downloaden,wij betalen hier al heel veel geld voor hetgeen we maar krijgen.
Ge kunt ze kussen
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef:kijk tis toch simpel
niemand weet op hoeveel belgacom zal reclameren of zijn er hier al mensen die een bericht hebben gekregen van belgacom ? nee ? wel dan moet er nie geklaagd en gezaagd worden !
Dat kan je enkel als je weet wanneer belgacom begint te reclameren, want voor hetzelfde geld doen ze het niet !
Beste proximusboyke,

Het gaat er niet om of je hiermee tevreden bent of niet. Of je al dan niet een email krijgt of niet, etc.
Het gaat erom dat deze informatie misleidend (en niet correct) geafficheerd wordt. Daar gaat het hem om.

Als ik in mijn contract stel, dat ik jou 10 euro/uur uitbetaal. Maar ik geef je effectief maar 9 euro per uur. Waar jij ook tevreden mee bent (en genoeg geld mee hebt, om je eten, huur, etc mee te betalen). Dan klaag jij wel niet (waarvan akte :wink:). Maar correct van mij (als werkgever) is dit dan wel niet. Ik moet je 10 euro/uur uitbetalen OF mijn contract aanpassen...

Overigens, dat laatste ga ik nu wel niet doen hé. Is een voorbeeldje :-)
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

deze discussie heeft geen zin meer.

er zullen altijd klagers en zagers zijn, wat men ook doet.
als was het 1 TB per maand, dan nog zijn er mensen die klagen en zagen.

als deze personen zo op alles vitten in het leven, amai zulle, das heel triestig hoor.

in plaats van eens content te zijn verdorie. dan doen telenet en belgacom eens goede inspanningen....

en als ik over een bepaalde leverancier niet tevreden ben, bol ik het daar af, ipv te klagen en te zagen, en ga op een ander, zo simpel is het maar dat lijkt niet iedereen hier te begrijpen.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Blackwidow
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 4 keer

Belgacom - Telenet behoudt zich het recht voor om klanten die regelmatig aanzienlijk meer verkeer gebruiken dan het maandelijkse gemiddelde van de 'abo x' klanten te vragen om ofwel hun verbruik aan te passen, ofwel een bijkomende optie te activeren.

Dat gemiddelde baart me zorgen. Blijkbaar is het gemiddelde verbruik van Turbonet XL bij Telenet nu 44Gb. Als nu bvb het gemiddelde verbruik bij Turbonet XL vanaf juli 100Gb zou zijn, wil dit dan zeggen dat de UNLIMITED versie slechts toelaat om 100Gb te verslinden per maand en niet de verwachte 500Gb! :twisted:
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”