B-BOX2 blues - Hulp gevraagd namens vele gebruikers

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
veryck
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2010, 15:49

Bij mij werkt het met een 3com router (wlan niet disabled, gewoon zonder paswoord en user in BBox2), het enige probleem is dat de snelheid
dan gecapt is tot 4mbps down en 1 mbps up, nog iemand die ervaring? Wat kan ik hieraan doen?
rpc
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2006, 17:31

Hi,

is er al iemand die de nieuwe firmware 60I118-60I918 (ipv 6001GR) heeft, en die en router achterop heeft met PPPoE passthrough die werkt, dus de BBOX2 als bridge gebruikt? Ik heb een FritzBox, die wel gaat achter een andere modem maar niet achter de BBox2 met deze firmware (de WAN PPPoE hint -> LAN brigde werkt zo niet bij mij).

Ben nog op ADSL, maar ik zal worden overgeschakelt naar VDSL2 in enkele dagen en wou graag de FritzBox verder gebruiken.

Sorry vor mijn nederlands, ben niet uit Vlaanderen.
Chrischros
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 feb 2010, 19:34

Lees mijn topic over bittorrent en sagem modem en je weet genoeg. Ik wacht al bijna een maand en mijn snelheid is 4 keer trager dan de uwe.
bollie1
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:14

hallo hier enkele nieuwtjes

Afspraak gemaakt met TN , heb eigen router en werkt perfect hoe is het nou in godsnaam mogelijk als bbox2 modem router is dat je er geen volle gebruik kan van maken als je wil wat je eigenlijk wenst maar moet men nog eens investeren in een router.

Dat vind ik een beetje flauw

allee de groeten van hieruit
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bollie1 schreef:Afspraak gemaakt met TN , heb eigen router en werkt perfect hoe is het nou in godsnaam mogelijk als bbox2 modem router is dat je er geen volle gebruik kan van maken als je wil wat je eigenlijk wenst maar moet men nog eens investeren in een router.
Als je toch wil vergelijken met Telenet:
Beschouw die Bbox2 als jouw "ADSL modem", te vergelijken met de "kabelmodem" die je bij Telenet krijgt.
In beide gevallen hang je er een goede router achter, als je er volle gebruik van wil maken, en alles zelf naar jouw zin wil inrichten...
Wat is daar flauw aan ??
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bollie1
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:14

ok jullie kunnen gelijk hebben maar bij TN kan je teminste een router naar keuze erachter plaatsen maar bij BGC moet je al goed uitkijken welke je aanschaft. Als BGC je hun router aansmeert (gratis is verdacht) moet hij toch alle functies aankunnen van een router die je in de vakhandel vind.

met vriendelijke groeten

Bollie
ogy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 28 aug 2006, 20:55
Bedankt: 3 keer

bollie1 schreef:ok jullie kunnen gelijk hebben maar bij TN kan je teminste een router naar keuze erachter plaatsen maar bij BGC moet je al goed uitkijken welke je aanschaft. Als BGC je hun router aansmeert (gratis is verdacht) moet hij toch alle functies aankunnen van een router die je in de vakhandel vind.

met vriendelijke groeten

Bollie
bij BGC kan men ook een router naar keuze erachter plaatsen!
Op dat vlak is geen verschil tss TN en Belgacom.
De modem van BGC is gratis zodus dat is niet aansmeren!
Mvg
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De modem met ingebouwde router van belgacom is gratis, bij telenet moet je (indertijd toch) €50 waarborg betalen voor de modem en je kan zelf nog eens een router kopen.

En dan nog klagen dat het bij belgacom zo slecht is. :twisted:
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
reis
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 maa 2005, 17:32

die firmware van tomato is dat ook geschikt voor andere linksys bv bij mij is wag350G zou dat lukken
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Gewoon ter info:
vandaag voor mijn tweede lijn een bbox2 ontvangen, onmiddellijk ppoe uitgeschakeld omdat ik met een persoonlijke router wou werken, welks ik al geruime tijd doe op die "zwarte Sagem" vdsl2 modem met een RV042 van Linksys.(dualwan + vpn)

De router die ik wou gebruiken was een Linksys WRT54GC V.3, hiermee is het niet gelukt(gezien de info van het forum hier een beetje verwacht!!) dan maar een hier nog rondslingerende Dlink DI-524 er aan gehangen en deze werkt onmiddellijk perfect.

Dit gewoon ter info voor de mensen die nog dergelijke ervaringen hebben gehad ....er is dus niets msi met je Linksys WRT54GC alleen lijkt hij allergisch te zijn aan de Bbox2 ... wie niet trouwens!! :-))
RobinW
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 feb 2010, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Zou er geen sticky kunnen komen met routertjes die gekend zijn te werken met de B-Box2?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Indien het niet direct werkt met PPPOE doe dan eerst eens een volledige reset van de BBOX2 via het knopje achteraan. Ik dacht ook dat mijn router niet werkte maar een volledige reset loste alles op. Een kennis had iets gelijkaardigs aan de hand.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

FWIW ..
Hmmm ... ik ben een beete verbaasd over de vele problemen met de bbox2 .. Ik heb (voorlopig nog tot morgen) een gewone ADSL verbinding op een modem/router met daar aan vast een WRT54GS in gateway mode (ttz router deelt de IP adressen uit) en 3 PC's.
Ik heb sinds een 12 tal dagen ook een bbox2 in het kader van de Bcom overschakelingnaar vdsl2.

In het kader van de oveschakeling naar vdsl2 (morgen) en na eerst een aantal forums te hebben gelezen dacht ik op grote catastrofes af te stevenen maar niets is mnder waar, vreemd genoeg.
Ik heb de bbox2 eerst in "natieve" mode gebruikt op mijn ADSL lijn. Werkt probleemloos met twee wired verbindingen en één WiFi, tegelijk. Daarna de nodige "instellingen" gedaan. (en dat waren er buiten de config van WiFi, niet veel). geen problemen gezien.

Daarna heb ik gewoon aan mijn tweede PC poort mijn WRT54 gehangen. Dat werkt direct zonder frutselen. Ik moest dan wel mijn bijkomede PC's aan de WRT54 hangen. WiFi van de bbox2 disabeld wegens mogelijke interferentie met de Linksys. (Alhoewel ze samen en tegelijk ook wel werkten terwijl de boxen nog geen meter van mekaar staan, maar goed)
Nu heb ik de TV poorten gedisabeld en eigenlijk mijn oude ADSL setup nagebootst ttz 4 poorten op de bbox2 als PC poorten gebruikt en actief en een van die poorten is de WRT54. Loopt als een trein ... :wink: Nu nog de "theoretische" 20Mb binnen krijgen en 't is in de zak ... :wink:
Oh en BTW .. mijn WRT54GS is er een "recht uit de doos", eentje zonder "gefiedelde" firmware :-D
HTH
Regulus
hey69
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 mei 2006, 13:44
Bedankt: 5 keer

ah thanx om te bevestigen dat je de 2 overige tv poorten ook gewoon als ethernet kan omschakelen.
ik krijg vrijdag in principe vdsl2 . zal straks mn bbox2 al eens configen met de adsl van scarlet
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Regulus schreef: Ik heb (voorlopig nog tot morgen) een gewone ADSL verbinding op een modem/router met daar aan vast een WRT54GS in gateway mode (ttz router deelt de IP adressen uit) en 3 PC's.
Bedoel je dat de ADSL modem/router IP adressen uitdeelt, of de WRT54GS ??
Regulus schreef:Nu heb ik de TV poorten gedisabeld en eigenlijk mijn oude ADSL setup nagebootst ttz 4 poorten op de bbox2 als PC poorten gebruikt en actief en een van die poorten is de WRT54. Loopt als een trein ...
* Kan je eens uitleggen hoe je dat deed ? Ik denk dat velen geinteresseerd zullen zijn. In de Bbox1 was dit mogelijk via de web interface, in de Bbox2 toch niet zo duidelijk ??
* Maar waarom heb je de LAN poorten van de BBox nodig, als je PC's toch achter de WRT54GS staan (je hebt dus 2 aparte LANs) ??

Sorry, maar ik begrijp jouw opstelling niet zo goed.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn adsl modem/router heeft/had 4 uitgangen .. aan 3 daarvan hingen wired PC's, aan 1 poort lag de WRT54 die als "gateway" WAP (Wireless access point) voor 1 laptop dienst doet. De primaire router deelde de lan IP adressen uit, ook via de WRT54. Hoe eea moet geconfigureerd worden in de WRT54 staat letterlijk op de linksys web site :wink: (lan/lan verbinding) ik heb daar het wiel niet uitgevonden :-) die config wordt hier op dit forum, trouwens in een paar discussies vermeld. :wink:
ttz alle toestellen zitten dus in het "primaire" router domein 192.168.x.0.

Met de bbox2 heb ik nu uiteindelijk exact dezelfde opstelling met dezelfde functionaliteit. Die TV poorten staan in de advanced settings ergens gewoon default aangevinkt. Ik heb die gewoon uitgevinkt en gereboot. Een PC rj45 van een PC in de TV poort gestopt en dat schijnt te werken ;-). Ik heb wel het IP adres van de WRT54 een stuk "opgeschoven" maar dat is een puur cosmetische ingreep om dat IP wat verder weg te krijgen van de pool waaruit schijnbaar de bbox2 put. In mijn adsl modem kon ik "pseudo"-dhcp spelen door de IP adressen te koppelen aan het MAC adres van de klanten, ttz et een vast lan IP adres werken. Daar had de WRT een vast IP adres in de beginreeks. Met de bbox2 heb ik zo direct niets gezien om aan te geven dat dit hier ook kan.

Aanvankelijk dacht ik dat ik de WRT als router zou moeten schakelen met alle problemen vandien (twee IP domeinen) en dat zou de zaken ivm windows browsen behoorlijk verzieken. Router na router schakelen is niet altijd evident, ... maar schijnbaar hoeft het dus niet ... iedereen in hetzelfde IP domein-schuitje dus :wink:
HTH
mvg
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Best Regulus

dat je "router" op die manier werkt begrijp ik volkomen je gebruikt hem enkel als acces point(niet als router!!!!!) en laat de ppoe vebinding over aan de Bbox2; dit gaat ook perfect met de WRT54GC v3 die ik heb maar dit is niet de bedoeling!!!!

De bedoeling is om de ppoe verbinding te laten opbouwen door de linksys router en niet de Bbox2....waarom? wel omdat ik dan de Dyndns functie kan gebruiken van de Linksys, een functie die niet voorzien is in de Bbox2 en waarvoor de router aan de WAN poort wel degelijk het extern WAN ip adres moet zien....dit gaat niet met jouw opstelling!!!

Het enige voordeel dat jij hebt is dat je de WiFi van jouw linksys kunt gebruiken die beter is dan die van de Bbox2 en dat je nog 3 extra bedrade poorten hebt op de linksys(wat je evengoed had kunnen doen door een gewone switch aan te sluiten!!)

Dit even ter verduidelijking ...

Mvg.

Wim
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt voor de verduidelijking .. maar ik heb initieel geen nood aan die functionaliteiten van de WRT54, die had ik tevoren ook al niet (nodig) met mijn adsl modem/router .. Ik heb enkel een bijkomend WAP nodig en aangezien ik de WRT54 toch heb en hij in de vorige config operationeel was, zie ik niet in waarom ik terug het wiel zou moeten uitvinden. Ik heb trouwens ook expliciet vermeld dat ik de WRT gebruik als gateway en niet als router aangezien de bbox (en tevoren mijn adsl modem/router) al "router" speelt. Desnoods zou ik zelfs de WiFI van de bbox kunnen gebruiken en de WRT54 gewoon achterwege laten, behalve voor het sterkere signaal van de WRT (zoals vermeld).
En idd kan ik er nog een switch tussen zetten (hier ligt er trouwens nog een) mocht dat nodig zijn maar wat is het nut om nog meer te daisy-chainen? De huisgenoten gebruiken maximaal 3 PC's tegelijk vanop verschillende plaatsen, ik heb dus geen nood aan 10 supplementaire maar ongebruikte poorten.
Het simpele voordeel is nu dat in dit geval een straightforward workgroup browsing mogelijk is onder windows zonder onvoorziene kopbrekerij :wink:
Dezelfde lijn doortrekkend zou ik die WRT54 nog kunnen gaan flashen met allerlei exotische en nog meer functionele firmware, maar dit is geen project van wetenschappelijk onderzoek, enkel maar mijn simpele internet verbinding :wink: :wink:
mvg
Bear
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 maa 2010, 15:05

Ik heb vandaag mijn b-box2 gekregen, en meteen geprobeerd om hem te laten samenspelen met mijn oude modem/router (Linksys WAG320N).
Dat lukte eigenlijk meteen:
1) b-box2 bridged zetten
2) De eerste LAN poort van de WAG320N configureren om als "WAN" te dienen ipv "LAN"
3) De connection van die eerste LAN-poort instellen op PPPoE, mijn huidge dommel account ingeven als login/pass

Nu werkt alles zoals voorheen: ik heb nog 3 gigabit poorten over op mijn WAG320N, en ik kan het wireless N netwerk gebruiken.
De WAG320N deelt de IP adressen uit, en ik kan alle functies van mijn router gebruiken.

Nu nog wachten tot VDSL2 geactiveerd is, en I'm good to go :)
Het is dus niet allemaal kommer en kwel ;)
GMa
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2012, 11:07

Hallo,

Wa bedoel je juist met de b-box Bridged zetten?

Ik heb internet connectie, via bbox-2 als modem en WAG320N als router, maar ik heb een heel onstabiel internetverbinding (wired). Waarschijnlijk heb ik één of andere instelling gemist :cry:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laten we eerst eens kijken naar jouw verbinding...
Ga even naar http://www.hierzo.net/ en klik op DSL stats en download VDSL2tool.

Laat hier eens de waarden weten die je krijgt met die tool.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

GMa schreef:Wa bedoel je juist met de b-box Bridged zetten?
Er zijn 2 definities van "bridged" i.v.m. BBox2 die soms door elkaar gebruikt worden:
  • 1) de TV poorten kunnen in "fully routed" mode staan, ofwel in "bridge".
    2) de BBox2 in "bridge" gebruiken, met andere woorden: alleen als modem gebruiken (niet als router)
Dit laatste is jouw geval, als je een router (WAG320N) wil gebruiken achter de BBox2.
Hiervoor moet je:
  • LAN1 van de BBox2 verbinden met de WAN poort van je router.
  • Gezien - voor zover ik weet - de WAG320N een ADSL2+ modem/router is, moet je dus de LAN1 poort gebruiken als WAN poort
  • In de settings van de WAG320N moet je kiezen voor "Ethernet" (hiermee vorm je de LAN1 poort om naar WAN)
  • De WAG320N een PPPoE conncetie laten maken (met je ADSL login)
  • eventueel in de BBox2 de PPPoE sessie uitscahekeln (dat laatste is niet strict noodzakelijk)
Dit is wat men met "bridge" bedoelt.

Geen idee of jouw router een eigen PPPoE kan opbouwen. Anders kan je die beter instellen als switch, en de router functies van je BBox2 blijven gebruiken.

Of jezelf afvragen waarom je de WAG320N eigenlijk wel wil gebruiken, gezien de BBox2 een modem+router is, en waarschijnlijk alles in huis heeft wat jij nodig hebt ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GMa
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2012, 11:07

Ok, dat is dus wat er is gebeurd. Ik heb de BBox bridged :-)

Waarom ik BBox niet als router wil is omdat
- 100mb Ethernet poorten (te traag voor video streaming)
- USB poort die niet enabled is
- wireless g
GMa
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2012, 11:07

Sorry, kan deze tool niet gebruiken. ip van bbox is niet bereikbaar. Ik veronderstel dat ik eerst alles zal moeten ontkoppelen en de bbox resetten vooraleer ik deze tool kan gebruiken
GMa
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2012, 11:07

Ik heb een BBox2 in bridge staan met een Linksys WAG320N als router.
Alles blijkt te werken maar ik heb een paar problemen.

- Wanneer ik SONOS Connect gebruik, dan heb ik op mijn wired connectie zo grote storingen waardoor de wired connectie niet meer bruikbaar is. Ik verlies om de paar seconden de connectie met het internet. De wired connectie loopt via de WAG320N router over een switch naar het 1ste verdiep.

- De BBox router is niet meer bereikbaar op zijn ip adres. Moet ik alles ontkoppelen en rechtstreeks op de BBox aansluiten of kan dit geconfigureerd worden dat ik de config page toch nog kan bereiken.

Wat zijn de optimale settings om de BBox bridged met de WAG320N te laten samenwerken. Behalve de PPPoe settting van poort 1 op de Linksys heb ik geen andere settings aangepast (DMZ,DNS servers ?)

Met vriendelijke groeten

[Mod Edit] bericht samengevoegd met de bestaande topic. Gelieve niet te crossposten voor hetzelfde probleem
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

GMa schreef:Sorry, kan deze tool niet gebruiken. ip van bbox is niet bereikbaar. Ik veronderstel dat ik eerst alles zal moeten ontkoppelen en de bbox resetten vooraleer ik deze tool kan gebruiken
Welke firmware heb je in de BBOX2 ? Want met de laatste versie 60R10A-60A06W moet je als wachtwoord het 15 cijferige serienummer ingeven die je kan zien op de onderkant van de BBOX2. Dus niet meer BGCVDSL2 of OLOVDSL2. Zie ander topic.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”