Xantos schreef:Inderdaad cat5e kabel is zeker voldoende voor gigabit, je moet alleen zorgen dat je connectoren zeer goed zijn (geen goedkope brol nemen) en je kabel ook van goede kwaliteit.
Ik probeer altijd sftp te nemen, zeker als ze nog eens bij electriciteit liggen (anders ftp).
FTP/STP kabels wil ik jou trouwens nog zelf correct zien maken.
Xantos schreef:Neem altijd je tijd wanneer je de connectoren bedraad en nijpt, niet te vlug te werk gaan, neem er je tijd voor dat ze zeker goed gedaan zijn.
Lengtes van 70 meter heb ik al gedaan en behaal mooie snelheden (tussen switch en pc 70 meter).
UTP gaat tot 100 meter volgens zijn standaard, kabel van slechte kwaliteit die dat niet haalt vind je bijna niet meer. Voor afstanden en vaste kabels kan je gerust zelf knijpen, zelf knijpen voor kabels die veel verstoken worden is minder verstandig, gegoten kabels zijn hiervoor simpelweg beter omdat de gewone huis-tuin-keuken mens zowat elke kabel (internet/haardroger/stofzuiger) verkracht.
Xantos schreef:Ik zou ook een gewone 10/100 mbit router zetten en daaraan een gigabit switch hangen (goedkoopste oplossing) heb je toch geld genoeg, ga dan voor een gigabit router

Neem een goedkope switch die zijn werk als switch doet en al het verkeer naar de router laat lopen, en je haalt nog geen Gbps. Connectie router<->switch is dan namelijk 100Mbps.
Teebee schreef:Winkel hier in de buurt heeft me een D-link dir-655 aangesmeerd.
Simpelweg Plug en play en het enige wat ik zou moeten doen is WPA2 aanzetten?
Zoiets, gewoon naar 192.168.0.1 surfen met een kabel in de router (in poort 1-4), gebruikersnaam Admin, wachtwoordveld leeg. Dan kan je op beide draadloze netwerken (zowel op 2,4 GHz als 5GHz) een wachtwoord zetten.
Is verder plug&play ja.
Niet plug&play te gebruiken in combinatie met de standaard Motorola SVG1501E modem van Telenet.