![](http://userbase.be/images/stories/logos/bea.png)
Er werden 18 miljoen films verkocht in 2009. De consumenten kochten opmerkelijk meer Blu-ray schijfjes dan dvd's: de dvd markt daalde met 8,3%, de Blu-ray markt verdubbelde en daar werden er een half miljoen schijfjes verkocht. De verhoogde verkoop van deze nieuwe soort schijfjes kon de daling in de dvd-verkoop slechts gedeeltelijk opvangen. De gamesmarkt is met 7% gedaald tot bijna 7 miljoen verkochte games, maar verkoopt nog steeds significante volumes die tot voor 2008 ongezien waren.
De muziekverkoop steeg met net geen 5%. Ondanks de stijging kende de marktomzet een daling van 2,3% tot bijna 160 miljoen euro. In totaal zijn er meer dan 7 miljoen singles verkocht wat een stijging betekent van 20%. Negen op tien singles worden via het internet afgehaald; de digitale muziekmarkt steeg met 27% in omzet en heeft ondertussen een aandeel van 8%. De albummarkt daalde lichtjes met 2,6% tot 11,2 miljoen verkochte albums. 'De digitale verkoop van singles en albums mag dan wel jaarlijks stijgen, maar ze compenseren nog lang niet de daling op de fysieke markt', is BEA van oordeel.
De beroepsvereniging roept de overheid op 'om dringend maatregelen te nemen om de wetgeving te handhaven op het internet ter bescherming van de creatieve contentsector, maar ook ter bescherming van de consument.' In de echte wereld gedoogt de overheid ook geen malafide winkels die de Belgische wetgeving niet naleven, aldus BEA.
UB Frontpage