Vraag ivm monitor
-
- Starter
Misschien een domme vraag, maar als ik mijn monitor van 60 hz naar 85 hz zet om stabieler beeld te krijgen, verslijt hij sneller of beschadig ik mijn monitor dan?
-
- Administrator
- Contacteer:
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Een monitor verslijt vooral door vuil en de lichtopbrengst, dus hoe meer licht hij geeft, hoe sneller de fosfor opgebrand zal zijn. Daarom gaan Philips-schermen met LightFrame (II) minder lang mee dan normaal bijvoorbeeld. Andere merken hebben misschien vergelijkbare technologieën.
-
- Starter
en in welke termen spreken we dan? Ik hou deze monitor alleszins geen jaren meer dus
meon schreef:Een monitor verslijt vooral door vuil en de lichtopbrengst, dus hoe meer licht hij geeft, hoe sneller de fosfor opgebrand zal zijn.
Dus is het aan te raden je contrast en helderheids regelaar niet te fel open te zetten, ideaal is het bij een video fragment waar personen te zien zijn dit zoveel mogelijk af te stemmen op de huidskleur van de mens.
Als je daar een bevredigend resultaat hebt, niet te rood, niet te helder, maar de gouden middenweg, zullen de fosfoorlagen in je beeldbuis langer meegaan.
Ook aan te raden is het gebruik van een screensaver, zodat je tijdens een pause als je de PC niet gebruikt wordt, de beeldbuis niet inbrand.
Bij oudere monocrhome monitoren (groen) of (gele) zag men na lange tijd steeds op de zelfde plaats ingebrande lijnen (tekst).
Tegenwoordig heeft elke moderne PC wel een screensaver, deze kan je best wel uitschakelen als Norton aan het scannen is op virussen.
Dit is vervelend als je scan uitgeschakeld (lees onderbroken) wordt door die screensaver.
Voor de geïnterseerden, iets over de gevoeligeheid van de verschillende fosforen.
Blauw is het gevoeligst (0,11) Groen minst gevoelig (0.59) Rood is met (0.30) vertegenwoordigt. (samen=aan 1)
Wat dus wil zeggen dat er meer electronen moeten inslaan op een groene pixel dan op een blauwe of op een rode pixel, om dezelfde lichtopbrengst te hebben.
Wat ik nog kwijt wil, als alle 3 de electronen kanonnen met de waarden zoals hierboven vermeld stralen, dan heb je wit licht.
(hier stopt het dan, wordt te langdradig daarop verder in te gaan)
Greetz
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 21 maa 2004, 23:52, in totaal 1 gewijzigd.
Nu heb ik een redelijk simpele vraag te stellen waarop ik maar geen antwoord schijn te vinden. Heeft een screensaver op een LCD nog enig nut? Weet exact hoe zo'n scherm werkt, en denk dat dit praktisch geen nut meer heeft. Maar vroeg mij dit voor de volledigheid toch maar eens af. Iemand?
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
-
- Administrator
- Contacteer:
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Ik gebruik geen screensaver, maar wel de DPMI-functie van m'n scherm: maw, ik laat hem uit vallen. Ik heb namelijk nog maar enkel LCD-schermen. LCD-schermen hebben inderdaad geen last van inbrandend fosfor, en ik dacht ook niet dat de lcd-cristallen echt 'verslijten'. Wat dat wél doet bij een LCD-scherm, is de backlight. En die heeft heel wat minder branduren dan een CRT-scherm. Dus onnodig aan laten staan is niet zo nuttig bij zo'n scherm.
Als je de brighntness van de monitor hoger zet, verslijt deze dan ook sneller?
Ik had vroeger een probleem met sommige games, ze waren te donker, dus had ik mijn brightness van 50 naar 75 % verhoogt en dan werkte alles perfect, maar toen de monitor op 75 % brightness liet begon deze na een tijd een tijd een soort verbrande geur te verspreiden, verbrand is niet echt het woord, maar er ging toch zo'n artificieel ongezond geurtje in mijn kamer hangen. Ik heb de brightness weer verlaagt naar 50 % en softwarematig de brightness verlaagd, nu heb ik hier veel minder last van, maar als ik de monitor lange tijd op een witte achtergrond laat staan begint deze toch nog altijd wat te "stinken"
Enig idee hoe dit komt? want dit is toch niet normaal.
Vroeger was dit probleem er niet
Ik had vroeger een probleem met sommige games, ze waren te donker, dus had ik mijn brightness van 50 naar 75 % verhoogt en dan werkte alles perfect, maar toen de monitor op 75 % brightness liet begon deze na een tijd een tijd een soort verbrande geur te verspreiden, verbrand is niet echt het woord, maar er ging toch zo'n artificieel ongezond geurtje in mijn kamer hangen. Ik heb de brightness weer verlaagt naar 50 % en softwarematig de brightness verlaagd, nu heb ik hier veel minder last van, maar als ik de monitor lange tijd op een witte achtergrond laat staan begint deze toch nog altijd wat te "stinken"
Enig idee hoe dit komt? want dit is toch niet normaal.
Vroeger was dit probleem er niet
De reuk die je waarneemt kan dus ook ontstaan in het voedingsgedeelte van de monitor, als de helderheid te fel (hoog) ingesteld is moet het voedingsblok meer vermogen leveren.
Je kunt eens proberen het contrast iets lager in te stellen en dan vervolgens de helderheid aan te passen.
Misschien vind je zo wel een instelling welke voldoet aan je wensen, of sparen voor een LCD monitor
Dan moet je wel goed uitkijken of deze snel genoeg is voor te gamen.
Tip: Er ligt toch niets over je monitor, een hoes ofzo? Zie dat alle lucht openingen vrij zijn en dat de monitor niet te dicht bij een radiator staat.
Of dat hij niet in een kast staat en daardoor te weinig koele luchtstroom heeft?
En...of de monitor daardoor meer verslijt kon je hierboven in deze topic al lezen... bril opzetten hé...
Greetz,
Je kunt eens proberen het contrast iets lager in te stellen en dan vervolgens de helderheid aan te passen.
Misschien vind je zo wel een instelling welke voldoet aan je wensen, of sparen voor een LCD monitor
Dan moet je wel goed uitkijken of deze snel genoeg is voor te gamen.
Tip: Er ligt toch niets over je monitor, een hoes ofzo? Zie dat alle lucht openingen vrij zijn en dat de monitor niet te dicht bij een radiator staat.
Of dat hij niet in een kast staat en daardoor te weinig koele luchtstroom heeft?
En...of de monitor daardoor meer verslijt kon je hierboven in deze topic al lezen... bril opzetten hé...
Greetz,
-
- Starter
hoe weet je of een TFT scherm snel genoeg is om op te gamen?
- meon
- Administrator
- Contacteer:
De responstijd. 12 ms is momenteel het snelste van TFT-schermen, maar er is er nog maar eentje die dat heeft. Andere schermen hebben een veel hogere responstijd en worden dus als maar minder geschikt naarmate dat getal groter wordt: je krijgt dan snel last van ghosting: pixels die niet snel genoeg doven en dus 'vegen' geven. Alles wat minder dan 16 ms responstijd geeft is erg geschikt om mee te gamen. Maar die omschakeltijd wordt zelden vermeld bij monitoren...