Opstart PC duurt lang, CD-ROM drive gaat niet meer open

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

Hallo,

Ik tikte ergens een oude Siemens Xpert computer op de kop :-) .
Bij het opstarten blijft de PC lang (ong. 4 - 5 min) op het eerste scherm (BIOS info) hangen vooralleer hij begint op te starten :-( (Windows 98 startup scherm wordt getoond en vanaf dan verloopt alles normaal).

Tijdens het gebruik van het CD-ROM station blijkt het plotseling onmogelijk (eerste maal lukte dit wel) het station terug te openen. Als je de CD wilt lezen krijg je een foutmelding dat de CD niet actief is en de vraag "Retry" of "Cancel" :twisted: . Bij de opstart wordt het CD station nogthans gedetekteerd (detektie lichtje licht op).
Hoe krijg ik de drive terug open? Waarom duurt het zo lang vooralleer de PC opstart?

Dank,
Peter
inter
Pro Member
Pro Member

het is niet omdat het lichtje aangaat dat hij gedetecteerd wordt hoor. Zie je hem ook effectief in je bios opstartscherm staan? Sluit je cdrom eens af (kabels eraf en bios veranderen) en kijk als het nog zolang duurt want waarschijnlijk zit daar de fout.

Inter
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

inter schreef:het is niet omdat het lichtje aangaat dat hij gedetecteerd wordt hoor. Zie je hem ook effectief in je bios opstartscherm staan? Sluit je cdrom eens af (kabels eraf en bios veranderen) en kijk als het nog zolang duurt want waarschijnlijk zit daar de fout.

Inter

Dat weet ik niet. Ik krijg eerst een zwart scherm met de bios versie, 2 lijnen en een melding om op F2 te drukken om eventueel in de setup te geraken (ben er nog niet in geslaagd om in de bios te geraken). Dit scherm blijft lang zichtbaar (3-5 min) waarna er zeer snel enkele blauwe schermen (met allerhande info) voorbij flitsen (veel te snel om iets te kunnen zien). Daarna komt het Windows 98 scherm tevoorschijn en start de PC op. Ik zie nergens een detectie ivm CD-ROM, ook niet van andere hardware. Zal eens proberen de CDROM af te koppelen en hopelijk geraak ik in de BIOS.

Peter
Sandman op locatie

Als ie toch opstart nr windows? kun je dan via 'mijn computer' de cdrom zien staan? en via rechtsklik hem laten openen?
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

Sandman op locatie schreef:Als ie toch opstart nr windows? kun je dan via 'mijn computer' de cdrom zien staan? en via rechtsklik hem laten openen?

Ik zie de drive wel staan maar kan hem niet laten openen.
Wanneer ik op de CD drive klik om de inhoud van de CD te lezen dan krijg ik een message dat de drive niet beschikbaar is en dat ik terug moet proberen (Retry).
Laatst gewijzigd door pwouters 22 maa 2004, 10:58, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Pwouters,

Volgens mij is je CDROM ofwel defect, ofwel heb je een probleem met Master/Slave settings ... iig zou ik de test doen die Inter voorstelt. Dan weet je het direct.

PS: Gast (wie je ook bent/was)je berichtje waarin enkel wat smilies stonden is verwijderd daar zulke onnodige replies niet worden toegestaan in dit forum. Daar heb je het "test" forum voor.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

Sasuke schreef:Pwouters,

Volgens mij is je CDROM ofwel defect, ofwel heb je een probleem met Master/Slave settings ... iig zou ik de test doen die Inter voorstelt. Dan weet je het direct.

PS: Gast (wie je ook bent/was)je berichtje waarin enkel wat smilies stonden is verwijderd daar zulke onnodige replies niet worden toegestaan in dit forum. Daar heb je het "test" forum voor.

Grtz,

Sasuke

Waarschijnlijk zal de CD-drive wel defect zijn denk ik. Bij de eerste CD werkte hij nog, pas bij het inbrengen van de volgende CD-ROM begon het probleem. De opstarttijd was sedert dan ook veel langer dan voordien. Wat is die test "Inter" juist?

Er zit dus blijkbaar niets anders op dan de CD-drive te forceren om mijn CD eruit te halen?!

Peter
inter
Pro Member
Pro Member

meestal hebben cdrom drives een kleine gaatje aan de voorkant waar je bv met een opengeplooide paperclip de slede manueel kan openduwen.
Die "test inter" wees naar mijn post om dus de cdrom uit te schakelen EN je bios te veranderen. Als in je bios CDROM staat op een van je ide's gaat hij daarnaar zoeken en dat kan een tijdje duren (zowel bij defect als ontbrekend), staat er AUTO moet je niks veranderen.
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

inter schreef:meestal hebben cdrom drives een kleine gaatje aan de voorkant waar je bv met een opengeplooide paperclip de slede manueel kan openduwen.
Die "test inter" wees naar mijn post om dus de cdrom uit te schakelen EN je bios te veranderen. Als in je bios CDROM staat op een van je ide's gaat hij daarnaar zoeken en dat kan een tijdje duren (zowel bij defect als ontbrekend), staat er AUTO moet je niks veranderen.

Juist, de test die Inter voorstelde ... :oops:
Bedankt. Ik zal dit alles in de loop vd week eens proberen.
Ik heb nog wel ergens een oude CD-drive liggen en probeer deze maar eens met de PC uit. Ik hou jullie op de hoogte.

Peter

PS: zeer goed forum, snelle en goed, bruikbare reacties!
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

die "press f2 to enter setup" is hoe je in de bios moet komen, setup=BIOS (hier toch)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Blue-Sky
Erelid
Erelid

pwouters schreef:Ik heb nog wel ergens een oude CD-drive liggen en probeer deze maar eens met de PC uit. Ik hou jullie op de hoogte.

Hopelijk heb je de drivers (diskette) van die oude CD-drive ook nog in je bezit?
Tenzij die drive identiek is aan de drive welke actueel in je PC zit? (merk en type)
Succes :wink:
Afbeelding
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

Blue-Sky schreef:Hopelijk heb je de drivers (diskette) van die oude CD-drive ook nog in je bezit?
Tenzij die drive identiek is aan de drive welke actueel in je PC zit? (merk en type)
Succes :wink:

Ja, ik heb ze nog in mijn bezit :-D .
Probeerde gisteren avond de CD dmv het "nood eject" gaatje uit de drive te halen doch deze interventie is volledig mislukt ! Ik krijg de drive niet open :eek: ! Dus toch de drive forceren?!

Grtz, Peter
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

je moet hard en ver genoeg duwen, dit moet lukken, tenzij dat de cd de drive blokkerd, en dan vrees ik ook voor de cd
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

SeNsEi Ze0n schreef:je moet hard en ver genoeg duwen, dit moet lukken, tenzij dat de cd de drive blokkerd, en dan vrees ik ook voor de cd

Ok bedankt, ben misschien wat te voorzichtig geweest, ga het nog eens proberen. Ik denk niet dat de CD geblokkeerd is.

Groeten,
Peter
pwouters
Starter Plus
Starter Plus

Zoals ik beloofde ...

Ik kreeg uiteindelijk de CD-drive open :-D . Blijkbaar zat de CD niet goed in de drive :oops: . Opstartsnelheid is terug ok. De trage opstart had dus, zoals jullie hier vermeldden, te maken met de "niet aktieve" CD-drive.

Bedankt voor de hulp!

Grtz,
Peter
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”