Telenet kondigt ED 3.0 (FiberNet) en limietverhoging aan

Nieuws omtrent telecom
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

fieldoxide schreef:
Opus schreef:
DannyDeGraaf schreef:Dus U heeft al zo'n installatie met Fibernet?
Mag ik dan A.U.B. vragen met welke router U werkt?
mijn router is de netgear wndr3700.
Deze netgear is 1 van de beste routers voor de ogenblik , zeer goed product . Draadloos ook hoge snelheden , krijgt een zeer goede review op smallnetbuilder .
Ik twijfel nog tussen de DLINK -DIR 825 , DIR-655 of die Netgear .
Ik zou echt voor de netgear gaan hoor want de beide D-links zijn iets minder in kwaliteit en performance.
En als je kijkt op de pricewatch via tweakers vind je hem aan een leuke prijs.

Ik heb hem toen besteld na te kijken op tweakers via pixmania en de prijs was toen 108€
Nu staat die daar al terug aan 119€ wat nog steeds goed is.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

met een DWA-140 USB stiftje haal ik 104 Mbit ook met een D-link N type netwerk
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

DannyDeGraaf schreef:Fibernet 50 en wie gaat garanderen dat je die snelheid draadloos gaat halen?
Met een kabel aan je PC zal dat geen probleem zijn, draadloos, vergeet het maar op dit moment.
Telenet heeft hun vaste klanten weeral letterlijk in de koude laten staan.
Ik blijf lekker bij mijn TurboNet XL Shake, ik betaal hiervoor nu al €93,33.
Ik zeg u dat het geen probleem is om die snelheden te behalen.
Ik haal nu ook al zonder probleem constant iets meer dan 24mbps en mijn routers kunnen 56mbps aan.
Er zijn hier mensen die al 100mbps hebben en hun routers 99,.....mbps behalen dus das geen enkel probleem.
Ge kunt ze kussen
DannyDeGraaf
Member
Member

Met welke router werkt U dan als ik dat vragen mag?
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster

DannyDeGraaf schreef:Met welke router werkt U dan als ik dat vragen mag?
D-link dir 635

Ikzelf heb turbonet xl en behaal zonder probleem constant minstens 23-24mbps en als deze routers 56mbps aankunnen dan moeten deze ook 50mbps aankunnen.
Zoniet,dan koop ik mij ander en beter ;).

Maar er zijn al meerdere mensen die fibernet hebben en met hun d-link routers het behalen.
Ge kunt ze kussen
Special_K
Premium Member
Premium Member

Ga dan maar een andere kopen, zoals ik en anderen al gezegd hebben met een g-router haal je maximum 25 Mbps draadloos.
Zelfs de beste n-router haalt draadloos (nog) geen 100 Mbps!
Trouwens de ene D-link is ook de andere niet hé :-D
Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Regelmatig haal ik 65 Mbit met mijn wireless N-router van D-link (Dir 655) en mijn laptop. Soms merk ik echter dat hij op 117 Mbit springt. Via het controlepaneel van mijn windows systeem kan ik dit opvolgen. Wanneer ik mijn desktop met een DWA-140 stiftje uitrust, dan blijft hij constant op meer dan 100Mbit staan.
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb zonet een DLINK DIR 825 laten afkomen . :wink:
Ook voor het voordeel van het 5 Ghz netwerk te benutten . Heb nu een DLINK DIR 615 , ook nog tevreden over .
Maar die DIR 825 is naar de toekomst toe een waardige vervanger denk ik .
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Regelmatig haal ik 65 Mbit met mijn wireless N-router van D-link (Dir 655) en mijn laptop. Soms merk ik echter dat hij op 117 Mbit springt. Via het controlepaneel van mijn windows systeem kan ik dit opvolgen. Wanneer ik mijn desktop met een DWA-140 stiftje uitrust, dan blijft hij constant op meer dan 100Mbit staan.
Er werd me via PM gevraagd hoe je dit moet controleren.

Wel je drukt CTRL-ALT-DEL en je start je taakbeheer of taskmanager op. Dan ga je naar de tab netwerk.
Je zou dan moeten zien wat je draadloos netwerk heeft van snelheid. Controleer dit als hij werkelijk in dienst is. Staat die uit, dan geeft die 300Mbit aan op mijn laptop.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster

Special_K schreef:Ga dan maar een andere kopen, zoals ik en anderen al gezegd hebben met een g-router haal je maximum 25 Mbps draadloos.
Ik moet sowieso wachten tot wanneer ik die 50mbps heb en dan ga ik zien of mps mijn routers de 50 of bijna 50mbps gaan behalen,gebeurt dit echt niet dan schaf ik mij een nieuwe aan.
Ik lees hier nochthans al van mensen die fibernet 100 hebben en routers hebben van 100 ze deze snelheden behalen zenne.
Ge kunt ze kussen
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb ook me in geschreven voor die fibernet 50 want de 100 zijn te duur vind ik . Plus het feit dat die niet veel meer waarde geeft tegen over die 50 .
Enkel 50 sneller maar of je dat gaat merken ?
DannyDeGraaf
Member
Member

Iedereen proficiat met FiberNet 50 of FiberNet 100.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

SniFManS schreef:Heb ook me in geschreven voor die fibernet 50 want de 100 zijn te duur vind ik . Plus het feit dat die niet veel meer waarde geeft tegen over die 50 .
En of dat je dat merkt. Ik heb de 100 sinds gisteren, en ik haal met gemak 97Mbit terwijl ik een speed-testje doe. Inderdaad wat overkill voor gewoon gebruik, maar als webbeheerder en thuiswerker kan ik deze snelheid best pruimen. De upload zou volgende maand aangepast worden, en de webspace zou geen 2Gbyte, maar 5 Gbyte worden. Momenteel zijn er nog wat tekortkomingen aan het netwerk waardoor je nog niet over de hele opslag kan benutten en de telemeter zou nog niet volledig werken. Maar de snelheid is er alvast. Ook heb ik de technieker wat informatie gevraagd over de capaciteit van de coax en er zou nog maar de helft van in gebruik zijn. Eens de analoge kanalen verdwijnen is er ook weer een grote capaciteit vrij voor andere toepassingen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Marlboro schreef:
Special_K schreef:Ga dan maar een andere kopen, zoals ik en anderen al gezegd hebben met een g-router haal je maximum 25 Mbps draadloos.
Ik moet sowieso wachten tot wanneer ik die 50mbps heb en dan ga ik zien of mps mijn routers de 50 of bijna 50mbps gaan behalen,gebeurt dit echt niet dan schaf ik mij een nieuwe aan.
Ik lees hier nochthans al van mensen die fibernet 100 hebben en routers hebben van 100 ze deze snelheden behalen zenne.
ik had hier een 100 Mbit-hubje van netcom. Dit was eens door telenet geinstaleerd, maar het bracht de lijn terug naar 85 Mbit. bekabeld weliswaar.

Ik heb dan maar ineens deze vervangen door een gigabit switch van D-link. Geen botlenecks meer, maar gewoon de volle snelheid benutten waarvoor ik betaal.

Een upgrade naar een gigabit switch of gigabit en wireless-N router is geen verloren investering als je thuis een netwerk deelt. Zeker als je in een nieuwe installatie investeerd moet je dit overwegen. Weliswaar word dan de FTP-kabel volledig benut, terwijl dit bij een 100 Mbit netwerk nog niet was. Dus een goed bekabeld netwerk is een voorwaarde hiervoor.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:
SniFManS schreef:Heb ook me in geschreven voor die fibernet 50 want de 100 zijn te duur vind ik . Plus het feit dat die niet veel meer waarde geeft tegen over die 50 .
Momenteel zijn er nog wat tekortkomingen aan het netwerk waardoor je nog niet over de hele opslag kan benutten en de telemeter zou nog niet volledig werken. Maar de snelheid is er alvast.
Telemeter ???? Der zit toch geen limiet op!!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

SniFManS schreef:
mailracer schreef:
Momenteel zijn er nog wat tekortkomingen aan het netwerk waardoor je nog niet over de hele opslag kan benutten en de telemeter zou nog niet volledig werken. Maar de snelheid is er alvast.
Telemeter ???? Der zit toch geen limiet op!!
Op het fibernet 100 abonement zit nu een datalimiet van 250 Gbyte. Maar de telemeter geeft nu een foutmelding. Op telenet gaven ze me het antwoord dat er aan deze aplicatie nog word gesleuteld. En kan je nu dus niet raadplegen wat je gebruik is. Pas in juni is deze ongelimiteerd volgens de fair use polici.
Ook was er 2 Gbyte opslag beloofd, maar helaas hebben ze daar nu niet voldoende plaats voor, waardoor je het met 250 Mbyte moet doen. In maaart word dit volgens telenet opgelost, en zal deze naar 5 Gbyte opgetrokken worden. Naar de upload heb ik niet gevraagd, maar naar mijn vermoeden zal dit omhoog gaan eens de installatie bij telenet volledig operationeel is. Weliswaar is de snelheid na mijn installatie van een Gigabit switch-ke zeker al 97 Mbit Downstream en 4,7Mbit upstream. Dus de snelheid is er, nu nog de opslag en de telemeter in orde brengen.
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb vandaag mijn D-LINK DIR-825 wireless router geinstalleerd in combinatie met een D-LINK gigabit DGS-1005D switch .
Ik surf wel draadloos . Heb mijn Imac op de 5 Ghz frequentie geplaatst en de laptop van mijn dochter op de 2.4 ghz frequentie .
De bedoeling is toch dat ik binnenkort met de downloadsnelheid upgrade van express net zonder moeite die 30 Mbps zou halen .
had hiervoor een D-LINK DIR-615 wireless router . In vergelijking met deze is de snelheid die ik ervoor had niet verbetert .(rond de 19 Mbps ) .
Mijn ping is wel beter geworden .
DannyDeGraaf
Member
Member

Ik weet niet of er al veranderingen zijn doorgevoerd bij Telenet maar ik bezit Turbonet XL en heb nooit deze snelheid kunnen halen.
Ik werk met een DLink N -635 router die op de bovenste verdieping staat
Ik werk met mijn laptop in de woonkamer en de router staat op zo'n 20m verwijderd.
Bijlagen
Knipsel.JPG
(109.66 KiB) 54 keer gedownload
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster

DannyDeGraaf schreef:Ik weet niet of er al veranderingen zijn doorgevoerd bij Telenet maar ik bezit Turbonet XL en heb nooit deze snelheid kunnen halen.
Ik werk met mijn laptop in de woonkamer en de router staat op zo'n 20m verwijderd.
Ik heb ook de dir 635 en in huis behaal ik ong het maximum 25mbps en in de garage is het wel een stukje minder door de denk ik aftakkingen en dergelijke die er zijn.
Ge kunt ze kussen
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

DannyDeGraaf schreef:Ik weet niet of er al veranderingen zijn doorgevoerd bij Telenet maar ik bezit Turbonet XL en heb nooit deze snelheid kunnen halen.
Die 130 heeft niks met de snelheid van telenet te maken, is alleen uw draadloze verbinding tussen uw pc en modem/router
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ik vraag me af hoe goed ik die fibernet 100 (zonder limiet) zou kunnen gebruiken voor elke nacht 100GB offsite backups te doen ?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

100GB backuppen tegen 5Mbit, ik vrees dat je dat niet elke nacht gaat kunnen doen... je gaat maar rond de 40GB geraken.
Laatst gewijzigd door ddd 02 maa 2010, 12:23, in totaal 1 gewijzigd.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Download he, tegen 100mbit dus...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ondertussen zijn de kleine lettertjes van FiberNet aangepast, is blijkbaar niet langer beperkt tot privé-gebruik :lol:
* Ongelimiteerd gebruik enkel voor normaal gebruik, wettige doeleinden en overeenkomstig de algemene voorwaarden van Telenet. Telenet behoudt zich het recht voor om klanten te verwittigen die regelmatig een opvallend hoger maandelijks volumeverbruik hebben dan het gemiddelde van het product in kwestie. Deze klanten zal gevraagd worden hun verbruik te verlagen en Telenet behoudt zich het recht voor deze klanten tijdelijk op een lagere snelheid te plaatsen.
Bron: http://messagent.telenet.be/optiext/opt ... 8v0lb4CCCw
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

SplinterByte schreef:Ik vraag me af hoe goed ik die fibernet 100 (zonder limiet) zou kunnen gebruiken voor elke nacht 100GB offsite backups te doen ?
100 Mb = 12,5 MB/s. Stel dat je er gemiddeld 10 haalt (80 mbit). Da's een goeie 35GB/u. Je zou dus meer dan 14u nodig hebben om deze backup uit te voeren. Gezien de FUP betwijfel ik of je iedere nacht/avond/morgen zomaar 500GB over kan kopieren...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Ja met die FUP weet je het niet...

Maar je berekening klopt toch niet hoor. Als ik tegen 80mbit 12 uur lang download, heb ik zo'n goeie 421 GB binnen...
Dus ik zou maar 4 uurtjes nodig hebben.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

SplinterByte schreef:Ja met die FUP weet je het niet...

Maar je berekening klopt toch niet hoor. Als ik tegen 80mbit 12 uur lang download, heb ik zo'n goeie 421 GB binnen...
Dus ik zou maar 4 uurtjes nodig hebben.
Ah oesje, dacht 500GB gelezen te hebben. Berekening klopt wel, maar zal dus maar een uur of 3 zijn...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Ja inderdaad maar het kan zijn dat het soms nog eens onder de 80mbit gaat...
TypischBelgisch
Starter
Starter

Waarom FUP door de ene persoon anders begrepen wordt als door de andere:

Wat bedoelen ze nu bij Telenet met
"een opvallend hoger maandelijks volumeverbruik dan het gemiddelde van het product in kwestie" :

Gesimplifieerd voorbeeld-scenario : veronderstel :

890 gebruikers die elk 10 GB volumeverbruik hebben = 8900 GB volumeverbruik

100 gebruikers die elk 100 GB volumeverbruik hebben = 10000 GB volumeverbruik

10 gebruikers die elk 1000 GB volumeverbruik hebben = 10000 GB volumeverbruik

Een mogelijke berekening van het "gemiddelde" is dan :
gemiddelde = (10 + 100 + 1000)/3 = 1110/3 = 370 GB

Maar een andere mogelijke berekening van het "gemiddelde" is :
890 gebruikers met elk x 10 GB = totaal 8900 GB
100 gebruikers met elk x 100 GB = totaal 10000 GB
10 gebruikers met elk x 1000 GB = totaal 10000 GB

Totaal aantal gebruikers = 1000 (= 890 + 100 +10 )
Totaal volumeverbruik = 28900 (= 8900 + 10000 + 10000)

dus gemiddelde = 28900 / 1000 = 28,9 GB . . . hmm, een heel verschil met het vorige gemiddelde

Of zou men nog een andere berekening maken ?

In elk geval, weer heel veel aanleiding tot eindeloze discussies en speculaties van wat FUP nu eigenlijk zou kunnen zijn ...

PS: zelfde opmerking geldt uiteraard voor elke provider die een vorm van FUP hanteert
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

De methode van berekenen doet er compleet niet toe ! Geloof je nu echt dat ze dat iedere maand/week/dag gaan berekenen ? Vergeet het, er zullen gewoon interne richtlijnen zijn waarbij klanten die meer dan x GB verbruiken systematisch gecontacteerd zullen worden om ze in te tomen.
Is er ooit al iemand in Belgie zijn contract verbroken door de provider omdat die de FUP overschreed ? Ik vermoed van niet... (Ok, het aantal FUP providers tot nu was natuurlijk ook beperkt).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Slecht nieuws !!!
3x 600 gb/maand is disconnect en er word over je schouder meegekenen :-)
Telenet medewerker heeft me dit gezegt . Dus vergeet al die zware backuppen maar per dag ;-)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

SniFManS schreef:Slecht nieuws !!!
Telenet medewerker heeft me dit gezegt . Dus vergeet al die zware backuppen maar per dag ;-)
1800gb valt nog mee als maandvolume.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

silencer schreef:
ik denk dat die eerder bedoelt als je meer als 3 maanden of meer 600gb download dat het over en out is.

Dus jan / feb / maart en als je dan in april ook nog eens 600gb er door duwt is het over.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Is niet onredelijk volgens mij...
Komende van een 250GB maand bij FN
Everything that has a beginning has an end.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Nog een weekje geduld, dan worden al de snelheden verhoogd en een deel van het volume ook ;)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster

Mij ook ingeschreven voor fibernet 50
Dat van 100 is veel te duur voor hetgeen je maar extra krijgt.
Ge kunt ze kussen
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Opus schreef:
silencer schreef:
ik denk dat die eerder bedoelt als je meer als 3 maanden of meer 600gb download dat het over en out is.

Dus jan / feb / maart en als je dan in april ook nog eens 600gb er door duwt is het over.

Jij verstaat me ;-)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Slecht nieuws met smileys, hmm...

Over je schouder gekeken ? In welke mate dan ? ze kijken mischien of je met P2P bezig bent ofzo (als je te veel downloadt volgens hun, of doen ze dat altijd, bij elk abbo?)
Dus als je 3 maanden achter elkaar meer dan 600GB download breken ze op de 4de keer het contract langs hun zijde en mag je een andere provider gaan zoeken ?
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk het bij mij per maand rond de 300gb-400gb max zal zijn.
Ge kunt ze kussen
xedion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Maybe domme vraag maar zit er in die "600 gb" ook nachttarief, dus wat ik bedoel is het 600 x2 met nachttarief of enkel 1x 600 nachttarief incl.

En nu niet dat ik zulke hoeveelheden erdoor zou pompen, maar het begrip onbeperkt is eigenlijk niet aan de orde.
Onbeperkt wil zeggen: onbegrensd
onbegrensd : zonder grenzen; onbeperkt

Dit dan volgens de Van Dale.

Ach ja, wie zijn wij om ongelukkig te zijn met wat men ons geeft..........
Desalniettemin, vind ik het eigenaardig dat men reclame mag maken, met termen als onbeperkt en er dan meteen een beperking op plakt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”