Weer richting Middeleeuwen?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

In een vorige post op dit (sub)forum kon je lezen dat Belgacom het lekker verknoeid heeft. Ik was gedurende een week aangesloten op het telefoonnummer van iemand anders waardoor ik op mijn vaste telefoon onbereikbaar was. Internet lag er bijgevolg ook uit. Goed, na een weekje wachten heeft een of andere technicus dan toch de stekkertjes op zijn goeie plaats gestoken in de centrale zodat ik weer telefoon en ADSL2 aansluiting heb. Vóór de problemen met Belgacom synchroniseerde mijn modem op 10 mbit/1Mbit down en up. Mooie snelheden. Na de problemen met Belgacom krijg ik nog 9 Mbit down en 511 kbit up, dus de helft upstream. Een telefoon bij EDPnet leerde mij dat in mijn regio Belgacom zijn netwerk heeft aangepast of opgewaardeerd en er zijn nu blijkbaar minder profielen beschikbaar dan voordien. Ik zit dus voortaan met die 511k en hier kan niks aan veranderd worden. Na controle blijkt dat het "starter" abonnement weliswaar nog steeds 19,95 euro kost maar de snelheden zijn daar serieus naar beneden getrokken. Idem dito voor ADSL2. Het goede nieuws is dat VDSL op mijn lijn beschikbaar is. Nog maar eens meer geld ophoesten om (upstream) weer op 1 Mbit te zitten. Daarbij nieuwe VDSL modem kopen. Dit is toch echt té gek om los te lopen. Internet wordt inderdaad niet duurder. Alleen krijg je minder voor hetzelfde geld.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Dit blijken inderdaad de gevolgen te zijn van de overname van Scarlet door Belgacom.
Het vroegere Scarlet netwerk moet vrijgemaakt worden wegens verkoop (verplichting bij de overname)
En nu worden er massmigrations uitgevoerd om al deze aansluitingen op het Belgacom netwerk te zetten.

Ik heb het ook ondervonden met een overstap begin januari van dxadsl naar Scarlet.
Ik had een 12Mbps/1Mbps profiel en verwachte hetzelfde zoals door Scarlet beloofd.
Blijkt dat ze tijdens hun promoties de nieuwe aansluitingen tijdens de migraties erbij nemen;
resultaat ik heb nu een 6Mbps/0,5Mbps en Scarlet helpdesk kan(?) wil er niets aan doen.
Dit is het rechtstreeks gevolg van wat Belgacom voor Scarlet en haar vroegere netwerk beslist.

Ik heb al een halve dag aan telefoon gehangen met diverse Scarlet diensten die alle doorverwijzen.
Ook al via hun FAQ een mail gestuurd, evenals een aangetekende klacht. Na een maand nog geen reactie.

Het valt moeilijk na twee jaar plots opnieuw op de helft van de vroegere bandbreedte terug te vallen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

update: na zeuren aan de telefoon (EDPnet) heb ik een email gekregen waarin ze aan Belgacom gingen vragen of de snelheid toch nog wat hoger kon (lees ander profiel). Nu synct mijn modem op 12 Mbits down maar de 511 Kbits upstream blijven zoals ze zijn. Ik vrees dat ik er zal moeten mee leren leven. Lang leve de liberalisering van de telecommarkt. Wishful thinking zeker?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Soortgelijke situatie hier, van een 15/740kbit naar een 12/512mbit profiel 'door dat nieuwe netwerk'

Daarnet gebeld en ze konden het omschakelen naar 640kbit maar dan met een 6mbit downloadprofiel...Op 12mbit 640kbit zou ook mogelijk zijn maar dan pas vanaf maart, zucht :x
MJ
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

:evil: hier ook , zie het nu pas... en ik was vorig jaar nog speciaal overgeschakeld naar ADSL Home voor die hoge snelheid!
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

MJ schreef::evil: hier ook , zie het nu pas... en ik was vorig jaar nog speciaal overgeschakeld naar ADSL Home voor die hoge snelheid!
Bij mij ook het geval. 740 kpbs upload -> 512 kpbs.

Daarenboven hebben ze nu ook een 36h disconnect ingevoerd (zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=25232).

Allemaal niet echt een vooruitgang.

Voor het eerst sinds ik bij EDPnet ben overweeg ik weg te gaan.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Jan_B schreef:
MJ schreef::evil: hier ook , zie het nu pas... en ik was vorig jaar nog speciaal overgeschakeld naar ADSL Home voor die hoge snelheid!
Bij mij ook het geval. 740 kpbs upload -> 512 kpbs.

Daarenboven hebben ze nu ook een 36h disconnect ingevoerd (zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=25232).

Allemaal niet echt een vooruitgang.

Voor het eerst sinds ik bij EDPnet ben overweeg ik weg te gaan.
Naar waar zou je dan gaan? Die 36u disconnect heb je overal?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sigma
Starter
Starter

krisken schreef: Naar waar zou je dan gaan? Die 36u disconnect heb je overal?
Dat is inderdaad het grote probleem in België.
Er kan gewoon niet meer voor een alternatief gekozen worden!
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Heeft iedere DSL provider tegenwoordig 'n 36hr disconnect dan?
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

krisken schreef:Naar waar zou je dan gaan? Die 36u disconnect heb je overal?
Telenet. Hoewel niet meteen de sympathiekste is hun recent aanbod niet slecht.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik ***dacht*** dat dommel dit ook niet had...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Ik ***dacht*** dat dommel dit ook niet had...
de disconnect heeft Dommel al heel lang. Behalve op hun CityConnect.
Génicus
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn upload is deze week wel omhoog gegaan, maar nu heb ik eigenlijk een ander vraagje;
Gaat ADSL home vanaf 1 maart ook een snelheidsboost krijgen? Ik zit op ADSL2+, en ik vond dat daar altijd vaag over gedaan werd in de newsletter. Is het nu alleen VDSL2 of of ook ADSL2+ waar men aan de snelheid gaat zitten?
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Génicus schreef:Mijn upload is deze week wel omhoog gegaan, maar nu heb ik eigenlijk een ander vraagje;
Gaat ADSL home vanaf 1 maart ook een snelheidsboost krijgen? Ik zit op ADSL2+, en ik vond dat daar altijd vaag over gedaan werd in de newsletter. Is het nu alleen VDSL2 of of ook ADSL2+ waar men aan de snelheid gaat zitten?
Vanaf 1 maart komt het 12/640 profiel vrij (momenteel 12/512). Dus ADSL2+ krijgt een kleine verhoging.
VDSL Home krijgt een verhoging naar 20/2.
Génicus
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

hmm... Mn modem zegt
DSL 11996 kbps / 735 kbps
MJ
Pro Member
Pro Member

Lord Utopia schreef:Vanaf 1 maart komt het 12/640 profiel vrij (momenteel 12/512). Dus ADSL2+ krijgt een kleine verhoging.
En hoe zit het dan met die 15Mit/20Mbit ADSL2+ profielen? Komen die niet meer terug?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Denk het niet. Maar EDPnet speelt het spel niet erg eerlijk de laatste tijd. Ik zit dus nu op een 512 kbit upstream profiel maar ik kreeg vorige week een mail waarin ze reclame maken voor hun onbeperkte downloadlimieten voor slechts een bepaald bedrag extra per maand. In deze mail blijft EDPnet stug vasthouden aan het 740 kbit upstream profiel terwijl het (volgens hun) zelfs niet meer bestaat. Ondanks het feit dat ik al jaren tevreden klant bij hen ben, vind ik dit misleidende reclame.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:In deze mail blijft EDPnet stug vasthouden aan het 740 kbit upstream profiel terwijl het (volgens hun) zelfs niet meer bestaat.
Ik heb een 10Mbps/740kbps profiel bij EDPnet, dus het bestaat wel degelijk.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben nu nog op mijn werk, maar vanavond zal ik even een copy-paste doen van een ticket wat ik bij EDPnet had aangemaakt en waarin ze expliciet stellen dat het niet (meer) beschikbaar is bij hen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Op mijn vraag om mijn uploadprofiel te verhogen naar 740kbits kreeg ik onderstaand antwoord van EDPnet:

Naar aanleiding van uw vraag willen we u melden dat we uw uploadsprofiel kunnen niet upgraden omdat zulk profiel gewoon bij ons niet bestaat. Het hoogste profiel op uw lijn is 12 Mbit/512 Kbps.

In hun email van 16 februari spreekt EDPnet zichzelf tegen. Zie hiervoor de bijlage
EDPnet.pdf
(92.08 KiB) 60 keer gedownload
MJ
Pro Member
Pro Member

Heb net een mail terug gehad van EDPnet :
Het netwerk waar u voordien opzat houdt op te bestaan. EDPnet was genoodzaakt uw lijn om te zetten naar een ander netwerk. Hierop is helaas geen 15 Mbit mogelijk. Het hoogste profiel is 12 Mbit down / 512 Kbps up.

Vanaf maart wordt de uploadsnelheid automatisch opgetrokken naar 640 Kbps als de lijn dit aankan
.
Als ik het goed begrijp ben ik dus van het BRUO netwerk overgezet naar het BROBA netwerk, en het BRUO (Scarlet?) netwerk bestaat niet meer omdat die verkocht is door Belgacom? : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=23388
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Je bent overgezet van Bruo-Scarlet naar Wholesale Belgacom.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Even voortbordurend op de reactie van MJ: als de snelheid vanaf maart automatisch wordt opgetrokken naar 640 kbits, dan geldt dit ook voor mij. Tot voor de snelheidsdaling zat ik aan 1 Mbit. Met andere woorden: ik krijg nu een uploadsnelheid die ik jaren geleden had bij het goedkoopste ADSL abonnement. Nu heb ik een duurder ADSL2 abonnement maar de upload is er één van een goedkoper tarief. Wij in dit apenland zijn toch echt de speelbal van de willekeur van ALLE telecomoperatoren. En dan kan je hier nog doodleuk lezen dat NL en UK hun snelheden (up en down) serieus gaan optrekken. Het zijn hier dus echt wel de Middeleeuwen. We hinken hopeloos achterop, op om het even welk gebied.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Hoe kan ik weten op welk netwerk ik zit? Ik geraak momenteel niet hoger dan 6mbps down..
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Kijken of VDSL2 mogelijk is door op de site van belgacom tv te checken voor 2 HD streams, zoals hier al zo vaak gepost.

Hopelijk maandag naar 640kbit, helaas nog altijd niet onze oude snelheid maar toch al weer beter dan die 512kbit van nu.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben er trouwens gisteren, toen ik bij kennissen die hier vlakbij wonen op visite was, gemerkt dat het 15mbit profiel wél nog bestaat!

Deze mensen zijn klant bij Scarlet en beschikte dus wel nog over 15mbit en 740kbit upload...Wat een zever dus bij EDPnet!

Ongeacht morgen de upload naar 640kbit gaat wil ik een verklaring waarom ze me dan zulke leugens wijsmaken, en het bij Scarlet dus wel nog kan... Dus morgen kunnen ze een telefoontje van me verwachten, ik zal jullie op de hoogte houden van de reactie van EDPnet.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Sinds vorige week van adsl2 met een profiel van 9000/512 teruggeplaatst naar adsl 6000/640 een snelheidsverhoging is dit niet echt. :?
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Nu Scarlet door BGC overgenomen is en alles over het BGC netwerk moet beslist BGC over de criteria voor aansluiting.
Ikzelf ben van een 12000/1000 profiel na overstap van dxADSL naar Scarlet op 6000/640 geplaatst.
Ik heb mijn ongenoegen via alle mogelijke kanalen aan Scarlet bekend gemaakt zonder het minste effect.

Dat hebben we dus te danken aan die overname en de verplichte verkoop van het vroegere Scarlet netwerk aan de NMBS die het niet wil openstellen voor de consumentenmarkt. Eigenlijk was dit niet de bedoeling en druist dit in tegen de Europese regulering. Maar ja we weten inmiddels wel hoe dat hier in Belgie loopt over dit onderwerp.
rottweily
Starter
Starter

Nog een bijzonder ontevreden EDPnet klant:
1 jaar stabiel op 10Mbps/1024Kbps gezeten.
Nu terug naar 6144Kbps/640Kbps.
Afbeelding
rottweily
Starter
Starter

tonym schreef: Dat hebben we dus te danken aan die overname en de verplichte verkoop van het vroegere Scarlet netwerk aan de NMBS die het niet wil openstellen voor de consumentenmarkt. Eigenlijk was dit niet de bedoeling en druist dit in tegen de Europese regulering. Maar ja we weten inmiddels wel hoe dat hier in Belgie loopt over dit onderwerp.
Ja dat is het meest paradoxale aan dit verhaal, we zitten in deze miserie dankzij de verplichte verkoop, beslist door de raad van mededinging.
Dan begin je serieus te twijfelen over de competentie van de mensen van de raad van mededinging.
Bij Belgacom wisten ze waarschijnlijk wel al op voorhand dat ze 2 vliegen in 1 klap gingen hebben.
Om van te huilen, alleen in dit apeland mogelijk.
Afbeelding
Mette
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ook ik ben teruggezet naar een 2Mbit profiel terwijl ik al meer dan 7 (!) jaar op een 3.3Mbit profiel heb gezeten.
Nu weet ik ook wel dat ik vrij ver van de centrale zit, maar als dit meer dan 7 jaar werkt, zal dat nu ook wel blijven werken he.

Dit maakt me toch ook vrij ontevreden, al weet ik ook dat EDPnet hier waarschijnlijk niet veel aan kan doen en ik dit bij elke provider waarschijnlijk zal voorhebben.

Ik heb toch een call gelogd hierover, eens kijken wat ze er op gaan antwoorden.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren al geen verhoging van het profiel kunnen vaststellen, dan maar contact opgenomen en een ticket laten aanmaken.
Vandaag ook al eens de modem herstart maar nog altijd niks...
rottweily
Starter
Starter

jorgo schreef:Gisteren al geen verhoging van het profiel kunnen vaststellen, dan maar contact opgenomen en een ticket laten aanmaken.
Vandaag ook al eens de modem herstart maar nog altijd niks...
Ik heb hen al eens serieus mijn gedacht gezet, maar ze mogen me niet op een hoger profiel zetten van Belgacom. Weet me te zeggen als ze het bij jou wel willen doen.
Ik ben de telecom situatie in Belgie echt kotsbeu.
Afbeelding
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Kan dat niet gewoon aan je waardes liggen? Ik moet er eerlijkheidshalve bijvertellen dat er niets scheelt aan de binnenbekabeling, en dat ik goede lijnwaarden heb door een korte afstand tot de centrale, een 20mbit profiel zou hier zelfs via adsl2+ mogelijk moeten zijn.
Mette
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ze hebben mijn lijn getest en zouden een verhoging naar 3Mbit terug hebben aangevraagd bij Belgacom. Nog even wachten op Belgecom dus, maar dat zou het terug in orde maken.

Buiten dat het even heeft geduurd lijkt het dan toch nog relatief snel in orde te komen.
rottweily
Starter
Starter

jorgo schreef:Kan dat niet gewoon aan je waardes liggen? Ik moet er eerlijkheidshalve bijvertellen dat er niets scheelt aan de binnenbekabeling, en dat ik goede lijnwaarden heb door een korte afstand tot de centrale, een 20mbit profiel zou hier zelfs via adsl2+ mogelijk moeten zijn.
Ik heb een jaar zonder problemen op 10Mbps/1Mbps gezeten, voor de switch naar het Belgacom netwerk.
Nu hebben ze me op 6144Kbps/640Kbps gezet en dat valt serieus tegen.
Afbeelding
Mette
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

rottweily schreef:
jorgo schreef:Kan dat niet gewoon aan je waardes liggen? Ik moet er eerlijkheidshalve bijvertellen dat er niets scheelt aan de binnenbekabeling, en dat ik goede lijnwaarden heb door een korte afstand tot de centrale, een 20mbit profiel zou hier zelfs via adsl2+ mogelijk moeten zijn.
Ik heb een jaar zonder problemen op 10Mbps/1Mbps gezeten, voor de switch naar het Belgacom netwerk.
Nu hebben ze me op 6144Kbps/640Kbps gezet.
Log er eens een call voor, bij mij hebben ze mijn waardes getest en ze gingen mij ook terug op 3Mbit ipv 2 zetten. Ook ik heb jaren op 3Mbit gezeten zonder prob, misschien dat dit bij jouw ook gaat.

Dit was hun antwoord:
EDPnet Call schreef: Gezien de lijnwaarden goed eruit zien kunnen we de upgrade naar 3 Mbit bij Belgacom inschieten, het profiel is aan 2 aangepast geweest door Belgacom tijdens de werken van 24/02. We gaan dit nu rechtzetten. Onze excuses.
rottweily
Starter
Starter

Mette schreef: Log er eens een call voor, bij mij hebben ze mijn waardes getest en ze gingen mij ook terug op 3Mbit ipv 2 zetten. Ook ik heb jaren op 3Mbit gezeten zonder prob, misschien dat dit bij jouw ook gaat.
Heb al een discussie van paar pagina's achter de rug, ze mogen me niet van of kunnen me niet naar een hoger profiel zetten door Belgacom.
Ik krijg zelf geen ADSL2 meer... :-(
Profielen met 1024kbps upload zijn ook allemaal verdwenen...
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Gezien al deze negatieve ervaringen ben ik zeer benieuwd naar een reactie van EDPnet hier op dit forum zodat alle gebruikers meteen weten waar ze aan toe zijn.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Hier nog altijd geen 640kbit upload, wat ze me maandag aan telefoon voor deze week beloofd hadden...

Ik ben dan ook steeds meer en meer aan het denken om terug naar Belgacom te gaan.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”