Coax aansluiting onder de grond: 130m

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

Beste,

zoals de titel het al zegt zit ik de volgende situatie:

We gaan straks ten lande gaan wonen.
In de straat staan de palen (telenet en Eandis), maar wij wonen 120m van de straat weg (een stuk landbouwgrond ligt ervoor). Op 60m van de straat staat een paal (op onze oprit) en nog eens een paal vlak naast ons huis (dus 2 eindpalen)
Aangezien we met een spanningsverlies van 6.5% zitten zullen we opteren om die 2 eindpalen te laten wegnemen en de elektriciteitskabel in de grond te plaatsen. Ik moet dan echter ook een coax meetrekken (aangezien de palen verdwijnen).
Welke coax kabel moet ik meetrekken indien ik de palen wegneem? Ik heb dus een 130m coax kabel nodig (van straat tot in de woning), maar een klassieke is waarschijnlijk te licht om een goed signaal van Telenet te ontvangen zeker (momenteel hangt deze kabel ook aan de palen).

Ik heb even gebeld naar Telenet en dezelfde mededeling gedaan, echter vertelden ze me dat indien de afstand meer dan 80m bedraagt, zij niet meer uitleg kunnen geven, maar ik een elektricien moet raadplegen hiervoor. Deze vertelde me dat dit idd een zwaardere kabel (PE14 of dergelijke) vergt.

Daarnaast kwam ik nog het volgende tegen (bladzijde 14 is dan van toepassing):
http://netaanleg.telenet.be/assets/p...ten_J09_NL.pdf

Hier vertellen ze dat ik Telenet moet contacteren, en bij Telenet zeggen ze andersom.
Dus 2 vraagjes:
- gewoon kabel leggen en Telenet laten aansluiten, of eerst Telenet even ter plaatse laten komen?
- iemand een idee welke kabel dit zou kunnen zijn (op z'n minst waarschijnlijk een zwarte PE14) en een kleine richtprijs van de kost van deze kabel?

TV Vlaanderen is niet echt een optie: iedere TV heeft een decoder nodig + ik heb ook vaste telefoonlijn (voor de fax) en internet van doen => normaal goedkoper in een pack van bv. Telenet.
Belgacom lijn kan ik aanschaffen (wel geen HD), maar ik vrees een beetje voor het TV gedoe (telefoon en internet zal wel in orde zijn).

Alvast bedankt voor hints/tips/commentaren.

Mvg
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ga ff C3 kopen een C6 zou ook al voldoende moeten zijn maar C3 is beter, .. zoek naar SAS3 of BAMBOE C3, 'k weet niet hoe bamboe geschreven is ik weet enkel dat je het zo uitspreekt, ... als je wil kan ik wel eens rondkijken ik denk dat ik er zelfs nog koppelingen voor heb liggen van C3 naar C12.

* deze draad is veel dikker en heeft veel minder verlies.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hier kan je alvast de demping vinden voor C3 tem C12 coax.

Als je ziet dat C6 bijna al een dubbele demping heeft dan een C3, dan zou ik voor dergelijke afstanden toch zeker voor C3 kiezen (hopelijk besef je al dat het niet goedkoop zal zijn !)

Misschien moet je ook eens contact trachten op te nemen met één van de TN onderaannemers die dergelijke werken doet (geen idee of men versterkers plaatst als het over dergelijke afstanden gaat).
byter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

http://media.tn-media.be/others/pdf/bro ... G09_NL.pdf

Anyway, ik zou toch eens terugbellen want > 80 meter dan komt er normaal een technisch agent van Telenet langs als ik me niet vergis..
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Aansluitingen langer dan 80 meter zijn geen standaardaansluitingen en moeten op een andere manier aangelegd worden.
Deze aansluitingen hebben een grote invloed op het distributienet, daarom is een nauwkeurige berekening nodig om ze
goed uit te voeren. Indien de lengte van de aansluiting 80 meter overschrijdt, gelieve steeds contact op te nemen met uw
netwerkpartner. Een medewerker zal samen met u de situatie onderzoeken en de beste oplossing voorstellen.
bron: http://netaanleg.telenet.be/assets/pdf/ ... J09_NL.pdf

Bellen naar 015 66 66 66 en vraag naar de dienst Netaanleg (Coax Build Support)
Fax: 015 33 44 55 E-mail: cbs at staff.telenet.be
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Ofloo schreef:Ga ff C3 kopen een C6 zou ook al voldoende moeten zijn maar C3 is beter, .. zoek naar SAS3 of BAMBOE C3, 'k weet niet hoe bamboe geschreven is ik weet enkel dat je het zo uitspreekt, ... als je wil kan ik wel eens rondkijken ik denk dat ik er zelfs nog koppelingen voor heb liggen van C3 naar C12.

* deze draad is veel dikker en heeft veel minder verlies.
Zou ik niet doen.
Als je zoals byter zegt een technisch agent laat langskomen dan ben je zeker dat je aangesloten zal kunnen worden.

Telenet raadt 14mm aan voor afstanden tot 80m. Wil je verder dan zoekt de technisch agent een oplossing: 20mm of een netuitbreiding/aanpassing.

Als je op eigen initiatief andere kabel (zoals die C3 of C6) plaatst loop je het risico dat ze hem niet willen/kunnen aansluiten en je een nodeloze kost hebt gedaan. Geen enkele technieker heeft trouwens connectoren mee voor die kabel.

Voor het verschil in verlies hoef je het niet te doen:
C3 op 860MHz = 5,7dB/100m
14mm op 860MHz = 8,0dB/100m
20mm op 860MHz = 5,0dB/100m
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

zoals ik reeds zei ik heb nog wel C3/C12 koppelingen liggen, .. normaal kosten die heel wat maar je mag ze gratis hebben.. normaal heb ik nog een doos vol
r2504 schreef:Hier kan je alvast de demping vinden voor C3 tem C12 coax.

Als je ziet dat C6 bijna al een dubbele demping heeft dan een C3, dan zou ik voor dergelijke afstanden toch zeker voor C3 kiezen (hopelijk besef je al dat het niet goedkoop zal zijn !)

Misschien moet je ook eens contact trachten op te nemen met één van de TN onderaannemers die dergelijke werken doet (geen idee of men versterkers plaatst als het over dergelijke afstanden gaat).
normaal is een C3 voldoende hangt er een beetje vanaf over hoeveel signaal aankomt op het aanknoopingspunt en anders moet je opteren voor tvvlaanderen, .. 'k denk dat dit goedkoper gaat uitkomen. Want zoals r2504 zegt het zal zeker een prijselijke grap worden.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Ofloo schreef:zoals ik reeds zei ik heb nog wel C3/C12 koppelingen liggen, .. normaal kosten die heel wat maar je mag ze gratis hebben.. normaal heb ik nog een doos vol.
Maar daarmee gaat Telenet de kabel nog niet goedkeuren.


Trouwens, bedenk ik net dat daar momenteel al een kabel hangt. De berekening werd ooit al eens gemaakt dus in principe kan je hetzelfde type kabel terugplaatsen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

130m dan zal dat minimum een C6 zijn. C3 zal er zomaar niet door de lucht hangen die heeft ongeveer een diameter van een dikke borstel steel, .. waarom eigenlijk vervangen als ik het goed begrijp moet je gewoon een bestaande kabel in de grond brengen,..? Nu eens iets heel anders jij mag niet werken aan het kabelnet werk van telenet, .. dat moeten de techniekers van telenet zelf doen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

xayana schreef:
Ofloo schreef:zoals ik reeds zei ik heb nog wel C3/C12 koppelingen liggen, .. normaal kosten die heel wat maar je mag ze gratis hebben.. normaal heb ik nog een doos vol.
Maar daarmee gaat Telenet de kabel nog niet goedkeuren.


Trouwens, bedenk ik net dat daar momenteel al een kabel hangt. De berekening werd ooit al eens gemaakt dus in principe kan je hetzelfde type kabel terugplaatsen.
nog eens iets ofwel legt telenet hem zelf en dan mogen ze keuren of wel leg jij hem maar dan is hij niet van telenet en hebben ze niks te zeggen is de kabel van telenet mag jij die zelfs niet leggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ofloo schreef:normaal is een C3 voldoende hangt er een beetje vanaf over hoeveel signaal aankomt op het aanknoopingspunt
Met dergelijke lengtes wordt het iets complexer als louter gewoon genoeg signaal hebben... voor de rest van het netwerk is zo'n stuk 'extra' coax net zoals een grote weerstand die eraan hangt, en dat kan rare dingen doen. Dergelijke dingen ga je dus best niet zomaar aanpassen, maar als ik het ondertussen lees is het gewoon het ondergronds leggen van een bestaande coax en aangezien de coax van aan de tap tot binnen in huis je eigen verantwoordelijkheid is (al mag je hem wel zelf niet aansluiten), is er hier normaal geen probleem.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Ofloo schreef:of wel leg jij hem maar dan is hij niet van telenet en hebben ze niks te zeggen
Inderdaad, maar ze kunnen je wel service weigeren ;)

cfr. de elektriciteitsinstallatie binnenshuis moet ook gekeurd worden. Als die niet gekeurd is gaan ze je teller niet in dienst stellen.

De dropkabel (kabel van aftakdoos (of tap)) naar binnenshuis moet je als klant zelf (of je elektricien) leggen (tenzij die tussen palen hangt). Het aansluiten gebeurt door Telenet. Kleine herstellingen gebeuren ook door Telenet maar als de kabel volledig moet vervangen worden dan is dit ook ten laste van de klant (en dan komt Telenet die heraansluiten).



PS: kurt002, is er geen mogelijkheid de palen te laten staan zodat de coax bovengronds kan blijven? Je zorgt dan gewoon voor een lege wachtbuis met trekdraad voor in het geval de coax later ook vervangen moet worden. Op die manier heb je niet de grote kost om nieuwe kabel te kopen en een perfect goeie kabel weg te moeten gooien.
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

raf1 schreef:
Aansluitingen langer dan 80 meter zijn geen standaardaansluitingen en moeten op een andere manier aangelegd worden.
Deze aansluitingen hebben een grote invloed op het distributienet, daarom is een nauwkeurige berekening nodig om ze
goed uit te voeren. Indien de lengte van de aansluiting 80 meter overschrijdt, gelieve steeds contact op te nemen met uw
netwerkpartner. Een medewerker zal samen met u de situatie onderzoeken en de beste oplossing voorstellen.
bron: http://netaanleg.telenet.be/assets/pdf/ ... J09_NL.pdf

Bellen naar 015 66 66 66 en vraag naar de dienst Netaanleg (Coax Build Support)
Fax: 015 33 44 55 E-mail: cbs at staff.telenet.be
Beste, bedankt voor uw reactie en ook van de anderen.
Op aanraden heb ik dus eergisteren gebeld naar deze dienst, en ze gingen mijn probleem bekijken en iemand sturen.
Indien ik op het einde van de week nog niets heb gehoord zal ik nog eens terugbellen.
Xayana schreef:PS: kurt002, is er geen mogelijkheid de palen te laten staan zodat de coax bovengronds kan blijven? Je zorgt dan gewoon voor een lege wachtbuis met trekdraad voor in het geval de coax later ook vervangen moet worden. Op die manier heb je niet de grote kost om nieuwe kabel te kopen en een perfect goeie kabel weg te moeten gooien.
De ene paal staat waar de living van het huis komt => onmogelijk om paal te laten staan.
En één paal wegnemen en één laten staan is ook zinloos denk ik...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

r2504 schreef:
Ofloo schreef:normaal is een C3 voldoende hangt er een beetje vanaf over hoeveel signaal aankomt op het aanknoopingspunt
Met dergelijke lengtes wordt het iets complexer als louter gewoon genoeg signaal hebben... voor de rest van het netwerk is zo'n stuk 'extra' coax net zoals een grote weerstand die eraan hangt, en dat kan rare dingen doen. Dergelijke dingen ga je dus best niet zomaar aanpassen, maar als ik het ondertussen lees is het gewoon het ondergronds leggen van een bestaande coax en aangezien de coax van aan de tap tot binnen in huis je eigen verantwoordelijkheid is (al mag je hem wel zelf niet aansluiten), is er hier normaal geen probleem.
bah nee jong hij hangt gewoon op de multitap het is niet dat jij een speciale lijn krijgt ze ..
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

xayana schreef:
Ofloo schreef:of wel leg jij hem maar dan is hij niet van telenet en hebben ze niks te zeggen
Inderdaad, maar ze kunnen je wel service weigeren ;)

cfr. de elektriciteitsinstallatie binnenshuis moet ook gekeurd worden. Als die niet gekeurd is gaan ze je teller niet in dienst stellen.

De dropkabel (kabel van aftakdoos (of tap)) naar binnenshuis moet je als klant zelf (of je elektricien) leggen (tenzij die tussen palen hangt). Het aansluiten gebeurt door Telenet. Kleine herstellingen gebeuren ook door Telenet maar als de kabel volledig moet vervangen worden dan is dit ook ten laste van de klant (en dan komt Telenet die heraansluiten).



PS: kurt002, is er geen mogelijkheid de palen te laten staan zodat de coax bovengronds kan blijven? Je zorgt dan gewoon voor een lege wachtbuis met trekdraad voor in het geval de coax later ook vervangen moet worden. Op die manier heb je niet de grote kost om nieuwe kabel te kopen en een perfect goeie kabel weg te moeten gooien.
alsof al onze thuis installaties gekeurd zijn !? dat wil ik wel eens zien.

maar als ik het goed begrijp gaat het hier over een paal die verwijdert wordt met kabel van telenet dat mag jij zomaar niet ze, en dat mag jij niet zelf doen dat moet telenet zelf doen dat zou goed zijn, .. en dan is het aan telenet om een oplossing aan te bieden, .. zomaar zeggen tja dat is wat ver voor ons, .. het is een bestaande situatie die verandert wordt. De ze hebben toch altijd signaal geleverd de kabel ligt er al hij wordt enkel verplaatst.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ofloo schreef:maar als ik het goed begrijp gaat het hier over een paal die verwijdert wordt met kabel van telenet dat mag jij zomaar niet ze, en dat mag jij niet zelf doen dat moet telenet zelf doen
Indien het hier een paal is op privé terrein dan mag TN daar zelfs niet aankomen !

Het enige wat TN doet is je kabel aansluiten op de tap... vanaf daar is het aan jou.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ben vroeger vaak installaties tegengekomen waar er een splitter werd gezet , en dan een distibutie coax die vanaf daar naar een afgelegen huis liep , waar dan de tap eventueel in de kelder werd geplaatst . Tot 80 meter worden hier 2 type's drop kabel gebruikt , persoonlijk heb ik de dikkere bij mijn grond installatie . Maar als je door de lucht gaat , is het meestal dunnere met een draag kabel in die TN normaal ook zelf komt hangen .
Afbeelding
kurt002
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 maa 2007, 18:56

Beste,

allen bedankt voor de reactie.

Aangezien er geen reactie van Telenet kwam heb ik begin vorige week nog maar even teruggebeld.
Om een lang verhaal (welgeteld 8 telefoons naar Telenet en zo'n 6.5 uur in totaal aan de muziektoon gehangen) kort te maken is er vandaag een persoon langs geweest. Bekeek dit eens en het stelde blijkbaar niet veel voor.
Persoon zou gewoon vanaf de straat (+11 meter om tot bij de paal te geraken) volgende kabel trekken:
Telenet-INTERKABEL PE14
Zou geen probleem zijn voor de afstand van zo'n 130 à 140 m (tot aan de modem dus).
Eventueel mocht ik zelfs de kabel die nu aan de palen hangt gebruiken (is zo'n 95m, waarschijnlijk een 20mm), dit onder de grond plaatsen (in wachtbuis natuurlijk), en dan op het einde bovenkomen en vanaf hier met PE14 naar het huis lopen (technieker zet deze 2 kabels aan elkaar) voor de resterende 40 meter.

Ik ben benieuw wat we als resultaat hebben achteraf (wordt dus vervolgd).
dopke schreef:Tot 80 meter worden hier 2 type's drop kabel gebruikt.
Over welke drop kabel heb jij het hier?
dopke schreef:Persoonlijk heb ik de dikkere bij mijn grond installatie . Maar als je door de lucht gaat , is het meestal dunnere met een draag kabel in die TN normaal ook zelf komt hangen .
Hoe dik is deze dan en over welke afstand?

Alvast bedankt.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb hier zo'n 50 meter type 2 ( dikke , doormeter weet ik nietmeer juist ) dropkabel in de grond steken . Dit is dus de kabel vanaf TAP tot aan NIU .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”