Scarlet Sagem F3464 en externe SIP

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
garry071
Starter
Starter

Na installatie van deze nieuwe Sagem F3464 modem, werkt de externe SIP telefoon, een Siemens C470IP, niet meer. De tegenpartij hoort ons wel, maar wij horen niets. De SIP provider is Webcalldirect.com en die vereist poort 5060. Mogelijk is die poort gebruikt door de interne VoIP van Scarlet. Weet iemand raad?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

garry071
Starter
Starter

Bedankt voor de reactie en de url naar de thread. Maar die oplossing houd in dat de interne VoIP wordt uitgeschakeld en dat willen we ook niet echt. Bestaat er geen mogelijkheid om beiden (interne en externe VoIP) te laten functioneren?
Jna
Starter
Starter

Ik heb dit probleem ook gehad en het probleem is dat de sagem een ALG(Application Layer Gateway) gebruikt voor SIP. Dat wil zeggen elk inkomend verkeer vanaf poort 5060(kant van de server) wordt behandeld. Poorten veranderen van scarlet's voip zal er enkel voor zorgen dat je onbereikbaar wordt. Zelfs al verander je niets in de sagem en als probeert je eigen voip poort aant te passen zal dat er voor zorgen dat je Scarlet's voip onbereikbaar wordt!(Wel raar want zo zou iemand op internet ervoor kunnen zorgen dat je onbereikbaar wordt.).

De oplossing is een service gebruiken die langs de serverkant ook op andere poorten wekt dus sip.jesipservice.com:5080 of andere poorten buiten 5060 als proxy in je ATA gebruiken. Ik had het bij SIpSorcery gevraagd http://www.mysipswitch.com/forum/viewtopic.php?t=2048 en daar hoorde ik dat deze service ook op poort 5080 serverkant werkte. SipSorcery is een gratis service waar je andere sip services kunt combineren, gemakkelijk sipaccounts voor iedereen kunt aanmaken en je eigen ruby dailplans kunt gebruiken.

Je kan gemakkelijk een prefix gebruiken voor een service en de overige getallen naar je eigen service sturen(Ik gebruik bijvoorbeeld ergens when /^\*/ then sys.Dial("${dst:1}@Callcentric") dat alles dat met een ster begint naar mijn callcentric account stuurt, zonder de ster,daarom de 1 in dst:1 ). SIP behandeld geen voice, enkel gesprekinitiatiegegevens, dus je voice verkeer zal dus nog altijd dezelfde weg gebruiken. Op http://www.sipsorcery.com kan je een account aanmaken. Bij proxy vul je dan sip.sipsorcery.com:5080 en zelf gebruik je ook poort 5080. Ze hebben meerdere servers dat met replicatie zou kunnen gebruiken maar ik ben niet zeker dat dat door poort 5080 te gebruiken de replicatie ook werkt
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

garry071 schreef:Bedankt voor de reactie en de url naar de thread. Maar die oplossing houd in dat de interne VoIP wordt uitgeschakeld en dat willen we ook niet echt. Bestaat er geen mogelijkheid om beiden (interne en externe VoIP) te laten functioneren?
De voorgestelde oplossing houdt niet in dat de interne VOIP uitgeschakeld wordt, maar wel dat de interne VOIP op een andere poort gebeurt (vb 5070).
Geen idee of dit met Scarlet werkt, maar bij Belgacom i-Talk schijnt dit géén problemen te geven: i-Talk verbindt zich dan met poort 5070, en poort 5060 wordt beschikbaar voor externe SIP....
Gewoon eens proberen ...

De oplossing die ikzelf gebruik: ik heb een VOIP router achter de Bbox2 hangen, die een eigen PPPoE verbinding maakt. Deze krijgt dus een apart extern IP adres, en het VOIP gebeuren blijft netjes op poort 5060. De VOIP op de Bbox2 blijft gewoon ook werken (ook op poort 5060, maar op een ander extern IP)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Je gaat zo te werk

Scarlet Box (Sagem f@st 3464)
Advanced settings > telephonie > general > Port (default: 5060): 5060 naar 5061 (staat rechts boven)

Siemens C471 IP
Instellingen > telefonie > geavanceerde instellingen > SIP poort: 5060 naar 5061

Even een herstart van beide apparaten en dit zou moeten werken! Veel succes! :-)
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
philippe_d
Moderator
Moderator

ToMiKoN schreef: Scarlet Box (Sagem f@st 3464)
Advanced settings > telephonie > general > Port (default: 5060): 5060 naar 5061 (staat rechts boven)

Siemens C471 IP
Instellingen > telefonie > geavanceerde instellingen > SIP poort: 5060 naar 5061
Ben je er zeker van dat beide (interne VOIP op de Sagem, en de Siemens) zullen blijven werken met bovenstaande instellingen ?
Want dat was de vraag van de OP ....
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member

philippe.deleye schreef:

Siemens C471 IP
Ben je er zeker van dat beide (interne VOIP op de Sagem, en de Siemens) zullen blijven werken met bovenstaande instellingen ?
Want dat was de vraag van de OP ....
Philippe.
Ja, bieden werken dan!
Ik gebruik mijn Scarlet nummer voor nationaal te bellen
Mijn weepee nummer gebruik ik voor internationaal te bellen.
Beiden kunnen oproepen ontvangen en maken. Kort op de groene belknop van de Siemens drukken, gebruikt Weepee (SIP), lang op de groene belknop drukken, gebruikt Scarlet.
Jna
Starter
Starter

ToMiKoN schreef:Je gaat zo te werk

Scarlet Box (Sagem f@st 3464)

Siemens C471 IP

Even een herstart van beide apparaten en dit zou moeten werken! Veel succes! :-)
Toen ik die oplossing probeerde werkte dat een tijdje, maar we hoorden pas later van anderen dat we onbereikbaar waren.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member

Vreemd, doet het bij mij nu al ruim 2 weken prima. Ik ben overgeschakeld eind januari.
Markoil
Starter
Starter

Wat is jullie situatie, resp. ervaring nu, zowel bij ToMiKon als bij Jna?
Zit namelijk met hetzelfde probleem: Sagem F@st 3464 Gateway/Router en Siemens Gigaset C 450 IP.
De Siemens staat op IP 192.168.001.006 in het modem. Als ik met de Siemens bel, hoort de opgeroepene het belsignaal, maar verder niets. Ik hoor uiteraard ook niets. (Maar het staat wel als een berekende oproep op mijn VoipBuster account.)
De Siemens geeft hierna aan: Voip Status Code 701.
Ik kan echter zonder probleem met de PC via het internet bellen.
Mijn vorige modem/router (voor overstap naar ScarletOne) was een Philips ADSL Modem Multiservices PSTN Blue. Geen enkel probleem om met dit modem en de Siemens Gigaset C450 IP via het internet te bellen.
Zou graag jullie reactie hebben, alvorens ik mijn huidige instellingen naar die in deze thread opgenomen settings ga veranderen.
Vast hartelijk dank voor een antwoord.

Markoil
philippe_d
Moderator
Moderator

Markoil schreef: Zou graag jullie reactie hebben, alvorens ik mijn huidige instellingen naar die in deze thread opgenomen settings ga veranderen.
Je bedoelt waarschijnlijk de settings die ToMiKoN opgaf, namelijk:

Siemens C471 IP
Ik ben het 100% eens met de eerste regel, namelijk in de Sagem de SIP poort wijzigen. Volgens mij moet je de SIP poort in de Siemens niet wijzigen. De NAT server in de Sagem zal sowieso de poort van de Siemens "vertalen" naar een (willekeurig) ander poortnummer om te registreren naar de VoIP provider. Binnenkomende oproepen op deze poort worden dan weer vertaald naar de SIP poort van de Siemens (of je nu 5060 of 5061 gebruikt maakt geen verschil uit, denk ik).

attn ToMiKoN. Als je eens inlogt op de WeePee usertool, dan kan je zien op welke poort jouw Siemens zich geregistreerd heeft. Ik ben er bijna 100% zeker van dit niet poort 5061 zal zijn, maar een willekeurig door de Sagem toegekende poort.
Philippe.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member

philippe.deleye schreef: attn ToMiKoN. Als je eens inlogt op de WeePee usertool, dan kan je zien op welke poort jouw Siemens zich geregistreerd heeft. Ik ben er bijna 100% zeker van dit niet poort 5061 zal zijn, maar een willekeurig door de Sagem toegekende poort.
Philippe.
Hieronder mijn gegevens van Weepee
Laatst geregisteerd op dinsdag 8 juni 2010, de volgende validering van de registratie is om 20:16:35 uur.
IP Adres: 81.x.x.x Port: 5061 Last latency: 161ms
Markoil
Starter
Starter

Bedankt voor de snelle reactie.
Ja, ik refereerde aan de door ToMiKon opgegeven settings.
Jullie zijn het dus niet helemaal met elkaar eens. Wat is juist?
Bovendien kreeg ik volgende suggestie van Technical Support for Siemens Gigaset Products:
""Which codec are you using it is possible that the codec you are using is not correct, if this is not the case please check the NAT setting of your Router""
Ik ben dus enigzins "confused". Wat moet ik doen om:
a. De C 450 IP volledige functionaliteit te doen hebben via de Sagem F@st 3464 ?
b. Via de Sagem met mijn normale vaste telefoon oproepen te kunnen doen en te kunnen beantwoorden ?

Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld, en reeds bedankt hiervoor.

Markoil
Markoil
Starter
Starter

Ik heb de Scarlet box op poort 5070 gezet, maar dan werkt de Scarlet telefoon niet meer (is dit de interne SIP ?)
Mijn VOIP telefoon is een Siemens Gigaset C450IP en die kan ik nu helaas niet meer gebruiken. :cry:

Volgens Philippe is:
""De oplossing die ikzelf gebruik: ik heb een VOIP router achter de Bbox2 hangen, die een eigen PPPoE verbinding maakt. Deze krijgt dus een apart extern IP adres, en het VOIP gebeuren blijft netjes op poort 5060. De VOIP op de Bbox2 blijft gewoon ook werken (ook op poort 5060, maar op een ander extern IP)""

Kan ik achter de Scarlet box een Philips router Model SNA6600/18 plaatsen (deze gebruikte ik voordat de Scarlet box werd geinstalleerd en ik nog Internet via ADSL had). Deze werkte toen perfect met de Siemens C450IP.
Zoja, hoe moet ik een en ander aansluiten en installen?

Bedankt voor de assistentie.
philippe_d
Moderator
Moderator

Lees eens de bijdragen in deze post.
Hier gaat het ook over een router aansluiten achter de ScarletBox, waarop VOIP op beide werkt.
Philippe.
Markoil
Starter
Starter

Zeer bedankt Philippe.
Heb deze thread doorgelezen, maar vraag mij af: Kan dit ook met een andere modem/router dan de fritzbox, bijvoorbeeld de Philips modem/router ""ADSL Modem Multiservices PSTN blue Modem: SNA6600/18"" ?
Vast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik heb nog geen tijd gehad om de user manual van de Philips router Model SNA6600/18 op te zoeken of door te nemen.
Dit werkt alleen als je modem/router:
a) kan ingesteld worden als router alleen (er is al een WAN poort, of je kan via de settings één LAN poort als WAN configureren)
b) de router moet een PPPoE verbinding kunnen maken.

- De meeste klassieke ADSL modem/routers hebben die mogelijk niet (alleen als ADSL modem te gebruiken)
- De meeste moderne routers hebben wel de mogelijkheid om een PPPoE verbinding te maken.
Ik zou zeggen: bestudeer de manual eens van je Philips ...

Philippe.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”