Draadloos signaal versterken

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tommyboy3
Plus Member
Plus Member

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bij Telenet en gebruik dus de kabel, maar heb sinds kort een Ipod Touch en een gsm waarmee je op Wifi kan.
Het zou dus leuk zijn dat ik boven in mijn kamer ook optimaal van het draadloos signaal in ons huis kan genieten. Dit is echter niet
het geval. Ik heb op dit moment een D-Link DWL-G700AP acces point. Deze geraakt echter niet goed door de vele muren.

Ik heb echter ook nog een Gigaset SX762 WLAN dsl van mijn vorige Homeconnect aansluiting. Is het misschien mogelijk dat ik deze
halverwege de trappenhal kan zetten ? Ik bedoel, kan deze Gigaset router het draadloos signaal in mijn huis opvangen en dan
versterken en verder uitzenden ? Hartelijk bedankt alvast.

Dit is de situatie:
Afbeelding

-Edit-
Ik zie net in het configuratiescherm van de D-Link dat ik deze kan instellen als repeater.
Is het misschien mogelijk om mijn Gigaset aan mijn Switch te hangen ? Of lukt dit niet omdat het een ADSL router is ?
Dan kan ik de D-link in de traphal zetten en als repeater instellen. Is dit een mogelijke oplossing ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Normaal moet het wel lukken denk ik.
1. Ik veronderstel dat je beneden wel al met je iPod online kunt. De reden waarom ik het vraag is dat je nu een AP hebt van Telenet. Daardoor krijgen al je toestellen een publiek IP adres. Dit is leuk, behalve het feit dat je er slechts een beperkt aantal hebt afhankelijk van je abonnement. Vroeg of laat loop je tegen die limiet aan en zul je moeten overschakelen naar een router die 1 publiek IP adres gebruikt en intern dan een (quasi) onbeperkt aantal IP adressen kan uitdelen.
2. Die ADSL router moet je m.i. perfect als AP kunnen gebruiken. Gewoon je Telenet modem in een van de LAN poorten van die router inpluggen. Als ik me niet vergis gedraagt die router zonder ADSL zich gewoon als een AP/switch en moet het dus direct werken. Anders moet je eens kijken in de config of je die expliciet als AP kunt configureren.
3. Nadeel van een repeater te gebruiken is wel dat je bandbreedte gehalveerd wordt. Immers je connectie tussen iPod (of laptop of whatever) en die DLink repeater en tussen de DLink repeater en de Gigaset gebruiken immers hetzelfde wireless kanaal. Ook moet je dus opletten dat een ander wireless toestel dat wél tot beneden connectie heeft, niet opeens naar de repeater connecteert want die werkt dan ineens ook aan halve bandbreedte. Normaal kun je dat oplossen door MAC filtering te gebruiken zodat dat toestel niet met de repeater kan connecteren.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Er loopt nog een topic waar men mss info kan uithalen

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=25165

Greetz
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
kweezie wabbit
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Misschien is de Fritz WLan repeater van AVM ook een oplossing.
Als je tegen de lamp loopt, breng dan wat licht mee.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Repeaters zijn enorm practisch, bakje zetten en je draadloos bereik verdubbelt zowat...

HET grote NADEEL aan die bakjes: je draadloze snelheid wordt echt gehalveerd, en als je dan al wat op de rand van bereik van je eerste netwerk je repeater zet, gaat ie daar bvb maar opgaan tegen 11 mbps, halveer dat nogmaals, en je zal al vaker vloeken. Maar nog altijd beter dan géén bereik natuurlijk. Je snelheid van je eerste draadloos netwerk wordt ook gehalveerd voor alle toestellen die daarop zitten.

Ideaal is IDD een extra UTP-kable van je model naar een extra router, schakle hierop de DHCP uit, zet netwerk SSID en kanaal en beveiliging exact als je eerste router en steek de kabl die van je modem komt (of eerste router) gewoon in een LAN poort (dus niet in een WAN-poort mocht die er zijn) en je hebt even groot bereik, maar op normale snelheden.
Tommyboy3
Plus Member
Plus Member

KRL100 schreef:Repeaters zijn enorm practisch, bakje zetten en je draadloos bereik verdubbelt zowat...

HET grote NADEEL aan die bakjes: je draadloze snelheid wordt echt gehalveerd, en als je dan al wat op de rand van bereik van je eerste netwerk je repeater zet, gaat ie daar bvb maar opgaan tegen 11 mbps, halveer dat nogmaals, en je zal al vaker vloeken. Maar nog altijd beter dan géén bereik natuurlijk. Je snelheid van je eerste draadloos netwerk wordt ook gehalveerd voor alle toestellen die daarop zitten.

Ideaal is IDD een extra UTP-kable van je model naar een extra router, schakle hierop de DHCP uit, zet netwerk SSID en kanaal en beveiliging exact als je eerste router en steek de kabl die van je modem komt (of eerste router) gewoon in een LAN poort (dus niet in een WAN-poort mocht die er zijn) en je hebt even groot bereik, maar op normale snelheden.
Inderdaad ik heb de D-link ingesteld al repeater. Ik heb nu een perfect draadloos signaal boven. Maar inderdaad mijn snelheid is op alle computers veel lager. Daarom wil ik jou manier proberen. Ik kan er echter niet goed aan uit. Welke router moet ik aan welke router verbinden ? Zou je met dit aub kunnen uitleggen ? Alvast bedankt.

--Edit--
Moet ik mijn D-link dan instellen als access point of als access point client ?
Tommyboy3
Plus Member
Plus Member

Ik zal even heel de situatie schetsen:

Ik heb op het moment een switch, en twee access points.
- Gigaset sx762
- D-link DWL-G700AP (AP)
- D-link DES-105D (Switch)

Op dit moment heb ik een UTP kabel hangen van de switch naar LAN4/WAN poort van de Gigaset. Waar moet ik mijn D-link dan aanpluggen ? Moet ik hem in de Switch steken of moet ik hem in de Gigaset insteken ? En moet ik de D-link instellen als AP of AP client. Alvast bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Eigenlijk kan je twee setups doen...

1. In de veronderstelling dat je niet echt veel rond loopt, en je dus een vast AP in gebruik hebt kan je vanuit de TN modem naar de switch, en van daaruit naar beide AP's welke je een ander kanaal en SSID geeft. Op die manier heb je ideale dekking en snelheid.

2. In de veronderstelling dat je wel rond loopt, en je dus roaming doet kan je vanuit de TN modem naar de switch (of kan je deze gewoon overslaan) en meteen naar de Gigaset. De D-link plaats je dan elders waar hij een goede ontvangst heeft, en stel je hem in als repeater. Beide hebben in dit geval hetzelfde SSID... ideale dekking, maar snelheid is lager dan in 1.
Tommyboy3
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Eigenlijk kan je twee setups doen...

1. In de veronderstelling dat je niet echt veel rond loopt, en je dus een vast AP in gebruik hebt kan je vanuit de TN modem naar de switch, en van daaruit naar beide AP's welke je een ander kanaal en SSID geeft. Op die manier heb je ideale dekking en snelheid.

2. In de veronderstelling dat je wel rond loopt, en je dus roaming doet kan je vanuit de TN modem naar de switch (of kan je deze gewoon overslaan) en meteen naar de Gigaset. De D-link plaats je dan elders waar hij een goede ontvangst heeft, en stel je hem in als repeater. Beide hebben in dit geval hetzelfde SSID... ideale dekking, maar snelheid is lager dan in 1.
Optie 2 valt al weg want ik had een veel te lage snelheid toen ik hem instelde als repeater :-) .
En optie 1 snap ik niet volledig ? Waarom moet ik een ander SSID gebruiken ? De Gigaset en het AP van Telenet staan naast elkaar. Als ik ze beide een verschillend SSID geef zenden ze in mijn ogen een apart signaal uit ? En als ze het zelfde SSID hebben zenden ze een zelfde signaal uit en bijgevolg is het signaal krachtiger. Of klopt deze redenatie niet. Ajah, zou je aub de namen van de toestellen willen gebruiken, dat bespaart me veel puzzelwerk :-D .

Mvg Tom
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tommyboy3 schreef:En optie 1 snap ik niet volledig ? Waarom moet ik een ander SSID gebruiken ?
Misschien dat het met hetzelfde SSID ook wel lukt, maar het schept misschien verwarring (je kan dan ook niet controleren op welk AP je eigenlijk zit).
Tommyboy3 schreef:De Gigaset en het AP van Telenet staan naast elkaar.
Da's totaal nutteloos dan... zo ga je nooit je bereik vergroten (vermoedelijk zelfs verkleinen vanwege interferentie)... als je twee cirkels over elkaar tekent blijft de oppervlakte hetzelfde. Het is pas als je de tweede cirkel (of AP dus) gaat verschuiven dat de oppervlakte groter wordt.
Tommyboy3 schreef:Als ik ze beide een verschillend SSID geef zenden ze in mijn ogen een apart signaal uit ? En als ze het zelfde SSID hebben zenden ze een zelfde signaal uit en bijgevolg is het signaal krachtiger. Of klopt deze redenatie niet.
Nee, je redenatie klopt niet... een SSID is trouwens gewoon een "label" bij het signaal. Ongeacht of ze dus hetzelfde SSID hebben of niet, het signaal zal er niet krachtiger door worden. Eenvoudigste blijft het voor te stellen met twee cirkels.
Tommyboy3
Plus Member
Plus Member

Ik dacht 2 antennes is beter dan één, blijkbaar toch niet. Marjah, waar moet ik dan mijn tweede AP zetten ? Hij moet alsnog met een kabel verbonden zijn aan men switch. Dus kan ik hem niet boven plaatsen zonder kabels te leggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tommyboy3 schreef:Ik dacht 2 antennes is beter dan één, blijkbaar toch niet.
Is iets te simplistisch... wat je doet door twee AP's naast elkaar te zetten is trouwens iets helemaal anders dan gewoon twee antenne's (op hetzelfde AP)... je zet namelijk twee zender/ontvangers naast elkaar, en dat zelfs nog op dezelfde frequentie... da's dus gewoon vragen om ellende.
Tommyboy3 schreef:Marjah, waar moet ik dan mijn tweede AP zetten ? Hij moet alsnog met een kabel verbonden zijn aan men switch. Dus kan ik hem niet boven plaatsen zonder kabels te leggen.
Zonder kabels is als repeater... en die optie is uitgesloten schrijf je. Nu in dergelijk geval moet hij ergens staan waar hij nog een redelijk goede ontvangst heeft van je eerste AP (anders kan hij het signaal ook niet "repeaten"). Als je hem met een UTP kabel kan voorzien maakt het niet uit waar je hem zet.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”