Telenet reageert op plannen Google glasvezel na kritiek

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Telenet vergelijkt zijn FiberNet producten met de toekomstige glasvezel producten van Google. Dat doet de Mechelse kabelaar nadat enkele Twitteraars kritiek uitten op het recent gelanceerde FiberNet.

Gisteren berichtten we dat Google een internetabonnement in de Verenigde Staten wil lanceren, het zou een product zijn op basis van fiber to the home (glasvezel tot in de woonkamer) met snelheden tot 1 Gbps. Nadat het nieuws bekend raakte, uitten enkele gebruikers van de sociale netwerkdienst Twitter kritiek op het recent gelanceerde FiberNet van Telenet.

De Mechelse kabelaar reageert op de geuite kritiek met een bericht op zijn blog. Honderd megabit zou voldoende zijn voor hedendaagse en toekomstige applicaties. De computer van de eindgebruiker zou bij hogere snelheden en nog zwaardere applicaties eerder bezwijken dan de internetlijn van Telenet.

Telenet benadrukt dat het fiberproduct van Google maar een test is. Maximaal 500.000 gebruikers zouden kunnen aangesloten worden op glasvezel, terwijl Telenet alle klanten, zo'n 2,5 miljoen, kan aansluiten op FiberNet. Volgens het bedrijf zou binnen de drie jaar iedere klant moeten kunnen genieten van Fibernet snelheden.

Ook de klantendienst van Telenet zou vlotter en beter kunnen reageren op de problemen van de klanten. 'Meer dan 80% van alle telefoontjes die we ontvangen, wordt binnen de 30 seconden beantwoordt!'

Userbase Frontpage
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Honderd megabit zou voldoende zijn voor hedendaagse en toekomstige applicaties.
20 Mbit ook, zo lijkt me...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Lord Utopia schreef:Honderd megabit zou voldoende zijn voor hedendaagse en toekomstige applicaties.
Right... "640K ought to be enough for anybody" heeft ook iemand ooit beweerd. En over de upload zwijgen ze ook mooi.
fastman
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2010, 14:42

De computer van ons zou bezwijken lol

Raad eens wat er in mijn computer zit.. Een 1Gigabit netwerkkaartje

Dus als ik tussen 2 pc's in mijn lannetje (verbonden met een 1Gigabit switch of zelfs een 10Giga op het werk) bestandjes uitwissel moeten deze computers bezwijken volgens Telenet?

Ik vraag mij af wie al die onzin uitkraamt bij Telenet. :banana: :banana:
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

tja telenet losers
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Telenet is de vergelijking vergeten met hun uploadsnelheid van 5Mbps tegenover de 1000Mbps upload van Google. ;)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Los van de snelheden... misschien moeten we het eens over de prijs hebben... of toch maar niet :twisted:
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Los van de snelheden... misschien moeten we het eens over de prijs hebben... of toch maar niet :twisted:

Doe dit dan AUB op twitter r2504 :lol: .
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dopke schreef:Doe dit dan AUB op twitter r2504 :lol: .
Ben niet zo hip... geen Twitter, Facebook, Netlog, ...
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 maa 2009, 15:20
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Goztow schreef:
Honderd megabit zou voldoende zijn voor hedendaagse en toekomstige applicaties.
20 Mbit ook, zo lijkt me...
Tis maar te bezien he; ik zie servers die tot 120mbps gaan en als je van deze gebruikt maakt en je hebt fibernet dan zal een filmpje binnen halen in mijn ziens zeer snel binnen gehaald zijn,veel sneller dan nu het geval is.
Ge kunt ze kussen
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

r2504 schreef:Los van de snelheden... misschien moeten we het eens over de prijs hebben... of toch maar niet :twisted:
Als je even over de grens kijkt dan kan je je meteen een beter beeld vormen over welke geweldige deal TN ons voorschotelt:

http://www.xmsnet.nl/90_Internet,_Telef ... visie.html

Code: Selecteer alles

Dit complete pakket biedt u onder andere:

    * Supersnel internet (50 Mb/s), ontvangen én verzenden.
    * 5 emailboxen.
    * Tot maximaal 25 e-mailadressen (5 aliassen per e-mailbox).
    * Antivirusservice. Uw binnenkomende emails worden automatisch gescand op virussen.
    * Spamfilter.
    * Newsserver van 512Kbit/s; upgrade mogelijk
    * zeer voordelige beltarieven naar binnen- en buitenland.
    * Nummerweergave, voicemail, wisselgesprek en doorschakelen.
    * Glasheldere Radio en haarscherpe Televisie.
    * Digitale Televisie; vrijwel alle analoge zenders ook in DVD kwaliteit, extra zenders en diensten als Uitzending Gemist!*


* voor het bekijken van Digitale Televisie is een settop box (€89,-) vereist

Dit pakket kost u € 54,95 per maand. Profiteer nu van onze aanbieding en betaal de eerste 3 maanden slechts € 34,95 per maand.
Let vooral eens naar de upload !!

Ik hoop dat diegenen die iedere maand €133 stuiken nu geen slecht gevoel krijgen :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Special_K schreef:Let vooral eens naar de upload !!

Ik hoop dat diegenen die iedere maand €133 stuiken nu geen slecht gevoel krijgen :P
50Mbps down en up !
Wat is eigenlijk de reden dat dit zooooveel scheelt met Belgische providers?
1 reden dat ik kan bedenken is dat ze niet willen dat we servers draaien, hebben ze die schrik dan niet in Nederland?
Zijn er nog redenen die ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Zowel kabel als telefoonlijn zijn nooit bedoeld om ook upstream te hebben. Glasvezel en andere dedicated netwerktechnieken uiteraard wél.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Special_K schreef:Als je even over de grens kijkt dan kan je je meteen een beter beeld vormen over welke geweldige deal TN ons voorschotelt:
Waarom over de grens gaan kijken... kijk gewoon naar Brussel... 100/5 voor 49 euro (http://www.numericable.be/net.html ) en als pack voor 69 euro ( http://www.numericable.be/index.php?pag ... omo&id=tpp )
meon schreef:Zowel kabel als telefoonlijn zijn nooit bedoeld om ook upstream te hebben.
Dit is zeker niet correct, vooral niet bij een telefoonlijn. Dit is namelijk een punt-to-punt verbinding met een bepaalde bandbreedte... dus of men die nu gebruikt voor downstream of upstream maakt helemaal niet uit. VDSL2 heeft dan ook een theoretische bandbreedte voor 200 Mbits, ongeacht of dit up of downstream is. Men kan dus evenzeer een 100/1 als een 1/100 of een 50/50 maken.

Wat kabel betreft is het iets anders omdat men daar met een busstructuur zit, en men dus een iets andere problematiek heeft (downstream doet men daar bijvoorbeeld niet aan collision detection - wat hogere snelheden toelaat - omdat er maar één global downstream is vanuit de head-end). Upstream ligt dit iets anders, al ben ik ook niet meer mee met de nieuwste ontwikkelingen in ED 3.0 (maar ook daar is de upstream eigenlijk technische enkel en alléén beperkt door de bandbreedte, wat dan weer indirect neer komt op de omvang van de node).

Kortom... het is niet omdat initieel (10 jaar geleden) er geen nood was aan een hogere upstream dat het technisch niet mogelijk is.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ze moeten nog iets over hebben voor de toekomst hé. Binnen paar jaar 200 down, 20up voor 160 euro :P
Koyan
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2005, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

pm schreef:
Special_K schreef: Wat is eigenlijk de reden dat dit zooooveel scheelt met Belgische providers?
1 reden dat ik kan bedenken is dat ze niet willen dat we servers draaien, hebben ze die schrik dan niet in Nederland?
Zijn er nog redenen die ik over het hoofd zie?
Concurrentie.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

En vooral: Telenet heeft niet graag dat je de upstream gebruikt.
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

En dan lees ik dit in Nederland:
Quote
Reggefiber zal zijn netwerk in Nederland nog dit jaar opwaarderen tot 1Gbps. Zeewolde heeft de primeur: daar gaat internetaanbieder XMS van start met een symmetrisch 200Mbps-abonnement. Later dit jaar volgen andere plaatsen.
Quote 2:
De provider gaat van start met een symmetrisch 200Mbps-abonnement voor 134,95 euro per maand inclusief televisie.

bron:
http://tweakers.net/nieuws/65527/reggef ... 1gbps.html


en hier gaat de isp uit zen dak met de aankondiging 100/5 aan ongeveer dezelfde prijs incl tv.
5 tegenover 200Mbps up :s
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

BMaster schreef:
Lord Utopia schreef:Honderd megabit zou voldoende zijn voor hedendaagse en toekomstige applicaties.
Right... "640K ought to be enough for anybody" heeft ook iemand ooit beweerd. En over de upload zwijgen ze ook mooi.
De upload is aan de lage kant maar wees eerlijk ergens hebben ze wel een punt, .. ik zou ook liever fiber to home hebben, .. maar voor de dag van vandaag is 100mbit een mooi begin, .. upload trekt op geen zak maar is een stap in de goede richting, .. volume is veel te laag, .. en te weinig opties die de mogelijkheid geven voor statische ip's, .. nog steeds geen IPv6, ..

zeg wat je wil ik begrijp dat het voor zakelijke klanten is maar waarom zou een thuisgebruiker geen statisch ip mogen hebben, het hele internet concept is bedoelt om iedereen een statisch ip te geven sterker nog iedere computer/client, .. wat op het moment niet mogelijk is maar waarom zouden particuleren zich dan moeten stellen met NAT

toekomst gericht zou ik dit niet echt kunnen noemen, .. de capaciteit is in de goede richting, een internet connectie is meer dan capaciteit alleen, .. er komen ook andere services bij kijken, die volledig genegeerd worden. IPv6 had op zijn minst al in testfase zitten.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Special_K schreef: Als je even over de grens kijkt dan kan je je meteen een beter beeld vormen over welke geweldige deal TN ons voorschotelt:
http://www.xmsnet.nl/90_Internet,_Telef ... visie.html
Internet:

* 50 Mb/s ontvangen én verzenden
* Newsserver van 512Kbit/s; upgrade mogelijk.
* Upgrade naar 100 Mb/s mogelijk.

Dit pakket kost u € 42,50 per maand. [/b]

Me dunkt dat de winstmarges in nederland een pak lager liggen dan bij telenet.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ofloo schreef:
BMaster schreef:
Lord Utopia schreef:Honderd megabit zou voldoende zijn voor hedendaagse en toekomstige applicaties.
Right... "640K ought to be enough for anybody" heeft ook iemand ooit beweerd. En over de upload zwijgen ze ook mooi.
De upload is aan de lage kant maar wees eerlijk ergens hebben ze wel een punt, .. ik zou ook liever fiber to home hebben, .. maar voor de dag van vandaag is 100mbit een mooi begin, ..
Het is zeker een stap in de goeie richting, maar ik vind dat ze niet mogen verkondigen dat 100mb genoeg is voor toekomstige applicaties. Ze kunnen de toekomst niet voorspellen. Zeker in de internetwereld verandert alles razendsnel, wie weet wat er ons te wachten staat binnen dit en een paar jaar!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ofloo schreef:IPv6 had op zijn minst al in testfase zitten.
ED 3.0 heeft support voor IPv6... dus wie weet ?
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

BMaster schreef:...

Het is zeker een stap in de goeie richting, maar ik vind dat ze niet mogen verkondigen dat 100mb genoeg is voor toekomstige applicaties. Ze kunnen de toekomst niet voorspellen. Zeker in de internetwereld verandert alles razendsnel, wie weet wat er ons te wachten staat binnen dit en een paar jaar!

ik vergelijk het als volgt stel dat je volledige 12.5 mb/s haalt en iets aan het downloaden bent dan zal je waarschijnlijk niet veel anders meer kunnen doen op een doorsnee systeem, .. want dan zal waarschijnlijk je browser het heel lastig krijgen, .. met cpu :p hoe snel is een gemiddelde harde schijf .. je moet het een beetje vergelijken, .. veel mensen zullen moeite hebben met meer dan 100mbit

de lees/schrijf snelheid van meeste doorsnee gebruiker is niet zo hoog denk ik dan de meeste zullen denken, om het even extreem uit te drukken het heeft geen zin om 286 met een gigabit connectie te hebben.
silencer schreef:
Special_K schreef: Als je even over de grens kijkt dan kan je je meteen een beter beeld vormen over welke geweldige deal TN ons voorschotelt:
http://www.xmsnet.nl/90_Internet,_Telef ... visie.html
Internet:

* 50 Mb/s ontvangen én verzenden
* Newsserver van 512Kbit/s; upgrade mogelijk.
* Upgrade naar 100 Mb/s mogelijk.

Dit pakket kost u € 42,50 per maand. [/b]

Me dunkt dat de winstmarges in nederland een pak lager liggen dan bij telenet.
Dat weet ik zo nog niet ik denk dat telenet gewoon meer doet voor zijn aandeelhouders er staat me toch iets voor dat ze zelfs leningen aangaan om deze hoger uit te betalen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

enige verschil is wel als telenet iets aanbied dat bijna iedereen kan genieten ervan.
Dat kan niet gezegd worden van buitenlandse providers !
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Idd gaan veel mensen niet superveel zijn met die ~12,5MBps maar ik kan me wel inbeelden in gezin met 3 pubers die allemaal tegelijk aan't downloaden, skypen, webcammen, youtube, gamen ,... zijn dat dat wel een meevaller is om zo'n snelheid te hebben. Als je maar 1 computer op het internet hebt lijkt 20Mbit alvast voldoende voor nu.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”