Telenet draadloos met meerdere PC's

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Heb sinds half januari COMFORTNET XL laten installeren. Installateur kwam een Wireless AP DWL-G700AP installeren en teste de connectie op mijn laptop.
Nu wil ik ook met mijn vaste pc connecteren. Deze vindt wel het netwerk maar geeft telkens "Limited or no connectivity". Bij het toekenen van een ip adres lijkt het fout te lopen. Ik heb al geprobeerd om de DHCP server van mijn AP in te schakelen maar dat helpt niks. Bellen naar telenet resulteert in een doorverwijzing naar een 070 (betalend!) nummer. Schandalig, het zou van de eerste keer in orde moeten zijn!

Kan iemand me verderhelpen ?

Thx
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

DHCP van je access point ? Als je enkel een AP gekregen hebt en geen router, dan krijg je je IP adressen van Telenet zelf. Doe eens een 'ipconfig' op je laptop om het te checken. Als je geen 10.x of 192.168.x adres krijgt, klopt het wat ik zeg. Dat zou dan ook betekenen dat je vaste PC ook een IP adres van telenet moet krijgen en dan ben je dus afhankelijk van het maximum aantal IP adressen dat Telenet je kan geven met je opstelling. Bij Comfortnet zijn dat er IMHO 2. Met welke toestellen was je online voor ze die AP zijn komen installeren ?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Comfort net is slechts voor één pc zie ik. Aangezien je opgescheept zit met een access point ipv een wireless router zit je daar dus vast.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Best is dus die gratis accesspoint achter een router te steken...
een router kost niet zoveel geld
maar voor hetzelfde geld heb je een router met ingebouwde wifi...
een Fonera+ van 30euro?
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

TomG schreef:Comfort net is slechts voor één pc zie ik. Aangezien je opgescheept zit met een access point ipv een wireless router zit je daar dus vast.


Comfortnet is idd met 1 pc online, maar comfortnet XL (in de goldshake) is dacht ik met 2...
Tomby, het is een nieuwe installatie, ben overgeschakeld van Belgacom ADSL. Dus als ik het goed begrijp dan
heeft die enable/disable radio button bij DHCP op de access pagina (192.168.0.50) van het AP geen enkele invloed ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

skynetbbs schreef:Best is dus die gratis accesspoint achter een router te steken...
een router kost niet zoveel geld
maar voor hetzelfde geld heb je een router met ingebouwde wifi...
een Fonera+ van 30euro?


Enige probleem wellicht is dat TS niet zoveel afweet van netwerken e.d. anders ging hij zelf echt wel een wireless router geinstalleerd hebben. Wel ronduit belachelijk dat Telenet nog mensen opsolfert met een opstelling voor 1 enkele PC.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Tomby schreef:Enige probleem wellicht is dat TS niet zoveel afweet van netwerken e.d. anders ging hij zelf echt wel een wireless router geinstalleerd hebben. Wel ronduit belachelijk dat Telenet nog mensen opsolfert met een opstelling voor 1 enkele PC.

zelfs als ze met 2 of 4 erop mogen, is er nog die mac-caching waardoor je die telenet modem mag herstarten :-)
neen...al van 2000 direct met breedband router begonnen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:DHCP van je access point ?


Een AP heeft geen DHCP server... de DHCP setting in een AP is een client... om de managements interface van het AP te voorzien van een IP-adres. Deze moet je dus zeker afzetten, anders blijft er helemaal geen adres meer over voor jezelf.

Maar los hiervan... schaf je een wireless router aan en stop het AP in een doos ver weg.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

skynetbbs schreef:zelfs als ze met 2 of 4 erop mogen, is er nog die mac-caching waardoor je die telenet modem mag herstarten :-)
neen...al van 2000 direct met breedband router begonnen...


Snap je post niet echt, tenzij je me verkeerd begrepen hebt. TS= topic starter.

Anyway @LanceLaw: Comfortnet XL zou inderdaad 2 computers moeten zijn, dus zou het moeten werken. Wel kan het dus zijn dat de modem al 2 geregistreerde MAC adressen heeft als je ondertussen ook nog met een ander toestel online geweest bent (of misschien de installateur). Zoals SkynetBBS al zegt, zou ik gewoon eens de modem zonder stroom zetten en terug laten opstarten zodat zijn cache leeg is. Dan zou het toch wel moeten werken. BTW, wel zien dat die DHCP afstaat in je AP, effen opgezocht en blijkbaar heeft die idd ook een DHCP server: "The DWL-G700AP also includes an embedded DHCP server that can automatically assign IP addresses to wireless network clients.".

@r2504: dat dacht ik dus ook, maar die D-Link blijkt dus wel degelijk DHCP te hebben.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:Maar los hiervan... schaf je een wireless router aan en stop het AP in een doos ver weg.



Die AP kan eventueel nog als repeater goed werk leveren :-)

een repeater van een AP weliswaar :-)
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Een accesspoint mét DHCP zonder maar zonder routing-functionaliteit, wat voor nut heeft dat begot? Idd dat accesspoint ergens ver weg steken en in plaats een router installeren.

Niet vergeten indien je een digibox hebt: de Digibox vóór de router, uw pc's achter de router (-> kabel of draadloos)
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Tomby schreef:
skynetbbs schreef:zelfs als ze met 2 of 4 erop mogen, is er nog die mac-caching waardoor je die telenet modem mag herstarten :-)
neen...al van 2000 direct met breedband router begonnen...


Snap je post niet echt, tenzij je me verkeerd begrepen hebt. TS= topic starter.

Anyway @LanceLaw: Comfortnet XL zou inderdaad 2 computers moeten zijn, dus zou het moeten werken. Wel kan het dus zijn dat de modem al 2 geregistreerde MAC adressen heeft als je ondertussen ook nog met een ander toestel online geweest bent (of misschien de installateur). Zoals SkynetBBS al zegt, zou ik gewoon eens de modem zonder stroom zetten en terug laten opstarten zodat zijn cache leeg is. Dan zou het toch wel moeten werken. BTW, wel zien dat die DHCP afstaat in je AP, effen opgezocht en blijkbaar heeft die idd ook een DHCP server: "The DWL-G700AP also includes an embedded DHCP server that can automatically assign IP addresses to wireless network clients.".

@r2504: dat dacht ik dus ook, maar die D-Link blijkt dus wel degelijk DHCP te hebben.



Merci voor de info en tips! Zal straks eens de modem een kwartiertje zonder stroom zetten... en wie weet dan heb ik misschien ineens ook de nieuwe snelheden :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vverbeke schreef:Een accesspoint mét DHCP zonder maar zonder routing-functionaliteit, wat voor nut heeft dat begot?


Weinig, en zal vermoedelijk ook enkel werken op een eigen LAN, dus reeds achter een router (voor het geval die router dan geen DHCP zou hebben). Bij TN zal het nooit werken omdat die adressen nooit in de TN range zitten, laat staan enige routing hebben.
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Helaas heeft het zonder stroom zetten van mijn kabelmoden niets opgeleverd. Het probleem blijft zich voordoen...
De vaste pc heeft een ip adres dat begint met 169... de laptop heeft een ipadres dat begint met 78...

Wat kan hier een verklaring voor zijn ? Bij telenet "help"desk, maken ze er zich vanaf door te zeggen dat het softwarematig is
zodat ze me kunnen doorverwijzen naar een 070 betaalnummer.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Probeer nog eens het volgende: zet modem, pc en laptop allemaal af (modem dus stekker uittrekken). Zet daarna modem terug aan, en zet nu eerst je PC terug aan. Kijk welk adres je PC gekregen heeft. Als die nu nog steeds een 169-adres gekregen heeft is er toch iets mis met de connectiviteit van je PC naar het AP. Ben je zeker dat je de juiste WEP/WPA key ingegeven hebt ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

LanceLaw schreef:Dus als ik het goed begrijp dan heeft die enable/disable radio button bij DHCP op de access pagina (192.168.0.50) van het AP geen enkele invloed ?


Toch wel... enable je die dan zal het AP ipv. die 192.168.0.50 een IP-adres aan TN vragen (en je hebt er maar twee) waarop het zelf bereikbaar is... disable je die dan gebruikt hij de 192.168.0.50 (of wat je ook ingeeft) en hou je er dus twee over voor eigen gebruik.

Heb je de DHCP dus terug op disabled gezet bij je test ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:
LanceLaw schreef:Dus als ik het goed begrijp dan heeft die enable/disable radio button bij DHCP op de access pagina (192.168.0.50) van het AP geen enkele invloed ?


Toch wel... enable je die dan zal het AP ipv. die 192.168.0.50 een IP-adres aan TN vragen (en je hebt er maar twee) waarop het zelf bereikbaar is... disable je die dan gebruikt hij de 192.168.0.50 (of wat je ook ingeeft) en hou je er dus twee over voor eigen gebruik.

Heb je de DHCP dus terug op disabled gezet bij je test ?


DHCP moet in elk geval zeker en vast UIT staan, dat was al duidelijk. Maar je uitleg klopt niet (of het zou moeten zijn dat je de manual van die AP erbij genomen hebt). Volgens de uitleg van D-Link heeft die AP immers zijn eigen DHCP server. Volgens mij is dat de setting, niet of die zelf een IP van elders krijgt (wat inderdaad ook wel de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn).

Anyway: voor alle zekerheid dus: DHCP moet UIT staan op die AP :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Maar je uitleg klopt niet (of het zou moeten zijn dat je de manual van die AP erbij genomen hebt). Volgens de uitleg van D-Link heeft die AP immers zijn eigen DHCP server.


Nee, heb de manual niet gelezen... maar het gaat inderdaad blijkbaar om een DHCP server... enfin, de conclusie is hetzelfde, het ding moet UIT staan.
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

r2504 schreef:
Tomby schreef:Maar je uitleg klopt niet (of het zou moeten zijn dat je de manual van die AP erbij genomen hebt). Volgens de uitleg van D-Link heeft die AP immers zijn eigen DHCP server.


Nee, heb de manual niet gelezen... maar het gaat inderdaad blijkbaar om een DHCP server... enfin, de conclusie is hetzelfde, het ding moet UIT staan.



DHCP staat uit. Wat wel raar was, was dat als DHCP aanstond op het AP dat ik toen zelfs niet op het web kon via mijn laptop. (Server niet gevonden message...) Toen ik DHCP terug uitschakelde kan ik op mijn laptop terug op het web. Dus misschien dat ik dan toch maar 1 ip adres doorkrijg van telenet?
Als ik met 2 pc"s draadloos connecteer op mijn AP, hoe moeten beide ip adressen er dan uitzien ? De vrouw van de telenet helpdesk zei dat het een probleem was dat mijn ip adres op de laptop begon met 78....

Spijtig genoeg kan ik nu niet onmiddellijk zaken uittesten want zit op mn werk.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

LanceLaw schreef:DHCP staat uit. Wat wel raar was, was dat als DHCP aanstond op het AP dat ik toen zelfs niet op het web kon via mijn laptop. (Server niet gevonden message...) Toen ik DHCP terug uitschakelde kan ik op mijn laptop terug op het web. Dus misschien dat ik dan toch maar 1 ip adres doorkrijg van telenet?


Dat is helemaal niet raar. Doordat je niet achter een router hangt, moeten zowel je PC als laptop een publiek IP adres van Telenet krijgen of maw ze hangen eigenlijk rechtstreeks op het Internet. Die AP geeft je echter een intern IP adres (wellicht 192.168.0.1 of zo) wat nooit gaat werken omdat je laptop vanop het Internet nooit bereikbaar zal zijn met dat adres. De server waar je naar toe gaat zal jouw request wellicht wel krijgen maar kan onmogelijk een antwoord terugsturen naar 192.168.0.1.
Vergelijk het met een brief sturen waarop je als tegenadres enkel het busnummer van je appartement zet, maar geen straat/nr of postcode.

LanceLaw schreef:Als ik met 2 pc"s draadloos connecteer op mijn AP, hoe moeten beide ip adressen er dan uitzien ? De vrouw van de telenet helpdesk zei dat het een probleem was dat mijn ip adres op de laptop begon met 78....


Die kent er blijkbaar niet veel van, ofwel denkt ze dat ze bij jou een router komen installeren zijn. Zoals de installatie er nu uit ziet moeten zowel je laptop als je PC een 78-adres krijgen (een verschillend uiteraard). Dat zou betekenen dat ze beide een publiek IP adres van Telenet krijgen.
Zoals ik al zei: zet eens alles af, en dan modem aan, dan de PC, en dan kijken of het IP adres van de PC nu klopt en of je ermee online kunt. Dan zet je de laptop aan. Als je nu op je laptop een 169-adres krijgt en niet online kunt, dan ligt het probleem duidelijk bij Telenet in de zin dat ze je blijkbaar maar 1 IP adres toekennen alhoewel je recht hebt op 2 met je ComfortNet XL.

LanceLaw schreef:Spijtig genoeg kan ik nu niet onmiddellijk zaken uittesten want zit op mn werk.


Laat ons vanavond maar weten of het werkt ;).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:De server waar je naar toe gaat zal jouw request wellicht wel krijgen maar kan onmogelijk een antwoord terugsturen naar 192.168.0.1.


De server zal zelfs het request niet krijgen... het AP geeft namelijk geen DNS servers, noch een default gateway aan de clients, dus de requesten geraken niet verder dan het AP zelf. (en zelfs al zou het die geven, dan zou het nog niet werken maar da's een ander verhaal).
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Het lijkt gelukt te zijn ! Eerst had ik de modem zonder stroom gezet, dan terug opgezet, pc opgezet maar ik kreeg nog steeds dezelfde fout.
Daarna AP even gereset zodat ik een onbeveiligd default netwerk had. Dan lukte het wel op de pc om te connecteren. En eveneens op de laptop
Daarna nieuwe SSID en nieuw kanaal gekozen en het werkt op pc als op laptop. (elk een ip-adres beginnend met 78...)

Nu alleen nog uitzoeken waarom het laden van pagina's op de pc zo traag is terwijl dit op de laptop vliegt... en dat terwijl de snelheid 54 Mbps aangeeft en het signaal bij beide goed is.

Maar met jullie hulp ben ik erin geslaagd om de 2 pc's draadloos te connecteren!

Heel hard bedankt !
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

LanceLaw schreef:Nu alleen nog uitzoeken waarom het laden van pagina's op de pc zo traag is terwijl dit op de laptop vliegt... en dat terwijl de snelheid 54 Mbps aangeeft en het signaal bij beide goed is.


Blij te horen dat het gelukt is. Ivm snelheid, best eerst eens meten, bvb gewoon eens naar speedtest.telenet.be surfen om er zeker van te zijn dat het netwerk op je PC effectief trager is. Als het resultaat hetzelfde is, moet je eerder gaan zoeken naar de snelheid van je PC zelf ipv het netwerk. Misschien staat er een hoop rommel op geinstalleerd of heb je browser plugins die de boel vertragen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

LanceLaw schreef:Daarna AP even gereset zodat ik een onbeveiligd default netwerk had.


Vermoedelijk had je dan gewoon een foutief paswoord ingegeven... daar krijg je soms ook geen duidelijke melding van, en het resultaat is dat je ook geen IP-adres krijgt. Ondertussen heb je toch terug een WPA2 encryptie geconfigureerd ?
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Snelheidsprobleem is ondertussen opgelost, de pc inderdaad eens goed opgekuist....
Die WPA beveiliging die zal ik deze avond eens instellen, voorlopig is het enkel met WEP
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Verdomme hé Telenet... 't is altijd hetzelfde, waarom beperken ze het inderdaad tot 2 pc's online ?
Ik wou gisteren met mijn iphone via wifi... en ja nada hé...
Bij Belgacom ADSL Go had ik daar nooit problemen mee die geven tenminste een ADSL Router/Modem. Bij telenet zo'n onnozel stoem AP.
Zal mij toch maar snel een deftige wireless router kopen om van al die miserie af te zijn. Telenet met hun beperkingen...
Iemand tips voor een goeie router ?
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Verdomme hé Telenet... 't is altijd hetzelfde, waarom beperken ze het inderdaad tot 2 pc's online ?
Ik wou gisteren met mijn iphone via wifi... en ja nada hé...
Bij Belgacom ADSL Go had ik daar nooit problemen mee die geven tenminste een ADSL Router/Modem. Bij telenet zo'n onnozel stoem AP.
Zal mij toch maar snel een deftige wireless router kopen om van al die miserie af te zijn. Telenet met hun beperkingen...
Iemand tips voor een goeie router ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

LanceLaw schreef:Verdomme hé Telenet... 't is altijd hetzelfde, waarom beperken ze het inderdaad tot 2 pc's online ?


Bij Belgacom heb je die beperking eveneens (en veel ADSL providers beperken je zelfs tot één IP-adres). Het feit dat je dus reeds twee IP adressen hebt is een zekere luxe, al kan het dus bij BGC ook maar dan moet je verschillende PPPoE sessie opzetten.

LanceLaw schreef:Bij Belgacom ADSL Go had ik daar nooit problemen mee die geven tenminste een ADSL Router/Modem. Bij telenet zo'n onnozel stoem AP.


De nieuwe installaties gebeuren soms ook met gecombineerde modems/routers bij TN... maar niemand houdt je tegen zelf een router te plaatsen.

LanceLaw schreef:Zal mij toch maar snel een deftige wireless router kopen om van al die miserie af te zijn. Telenet met hun beperkingen... Iemand tips voor een goeie router ?


Misschien kan deze link je helpen in je beslissing... http://www.smallnetbuilder.com/componen ... Itemid,189
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

r2504 schreef:Misschien kan deze link je helpen in je beslissing...
http://www.smallnetbuilder.com/componen ... Itemid,189


Deze lijkt me trouwens ook cool... http://www.multimedia-pcs.com/netgear-r ... 0l-router/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:Deze lijkt me trouwens ook cool... http://www.multimedia-pcs.com/netgear-r ... 0l-router/


Wireless N en Gigabit op Tomato ? Yum!
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Hoe lang blijft een ip adres aan een mac adres gekoppeld ? Wil met mijn iphone wifi gebruiken maar dat gaat blijkbaar niet...
Ik moet toch niet weer heel de boel gaan resetten ?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Waarom gebruik je nu niet gewoon een router? Je zal dat probleem gewoon blijven ondervinden anders...
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

LanceLaw schreef:Verdomme hé Telenet... 't is altijd hetzelfde, waarom beperken ze het inderdaad tot 2 pc's online ?
Ik wou gisteren met mijn iphone via wifi... en ja nada hé...
Bij Belgacom ADSL Go had ik daar nooit problemen mee die geven tenminste een ADSL Router/Modem. Bij telenet zo'n onnozel stoem AP.
Zal mij toch maar snel een deftige wireless router kopen om van al die miserie af te zijn. Telenet met hun beperkingen...
Iemand tips voor een goeie router ?



Gebruik hier al geruime tijd de DLINK -DIR-615 wireless N router , zeer tevreden over . Imac met draadloze netwerkkaart en een sony windows 7 vaio laptop, draadloze xbox 360 en nog een ipod touch . Gemiddelde snelheid draadloos staat hieronder , heb een diamond shake met expressnet xl .
Afbeelding
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Update : Sinds deze avond D-Link router DIR-615 geïnstalleerd en de verbindingen lukken perfect... zowel van op laptop, pc als iphone...

So far so good, maar....

Performance is er blijkbaar op achteruitgegaan...
de signaalsterkte is er niet echt op gebeterd... Good - Very good...

maar via speedtest kom ik nu maar aan 1,71 Mbps download (ipv van vroeger rond de 9/10 te zitten) en 0,37 Mbps upload (wat normaal is)

2e speedtest kwam aan 2,63 Mbps download, 3e test 1,89 Mbps...

Vrij laag vind ik zelf, kan dit iets te maken hebben met de installatie van de router ?

Thx
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

LanceLaw schreef:maar via speedtest kom ik nu maar aan 1,71 Mbps download (ipv van vroeger rond de 9/10 te zitten) en 0,37 Mbps upload (wat normaal is) 2e speedtest kwam aan 2,63 Mbps download, 3e test 1,89 Mbps...


Waarom is 0.37 Mbps upload normaal... tenzij je een ComfortNet XL zou hebben... die moet inderdaad 400 Kbps halen.

Wat is je Speedtest via UTP ? En waar doe je je wireless test... probeer eerst eens onder ideale omstandigheden (dicht bij je router dus).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:tenzij je een ComfortNet XL zou hebben...


Zie OP ;).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Zie OP ;).


Dan is z'n upstream inderdaad normaal... graag een speedtest dus met en zonder UTP kabel.
LanceLaw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:01

Net een paar tests gedaan....

Heb inderdaad Comfortnet.
Met een UTP kabel haal ik een downloadsnelheid van 11,40 Mbps (=OK)
Zonder UTP kabel zit ik rond de 4 Mbps, het maakt ook niet uit of ik vlak bij de router sta of niet...
Heb ook een driver update gedaan van mijn Intel Pro Wireless 3945ABG Netwerk adapter maar dat haalde niks uit...

Moet ik hieruit concluderen dat het probleem toch bij de router ligt ?

Thx
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ziet er naar uit en dan vooral het draadloze gedeelte waar er veel verlies is.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

LanceLaw schreef:Moet ik hieruit concluderen dat het probleem toch bij de router ligt ?


Je DIR-615 is een wireless N... vraag is dus op welke standaard hij nu staat ?

Ideaal zou zijn dat je ook eens kan testen via een andere laptop (al dan niet met N).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”